Perkins 4.236M

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Perkins 4.236M

Viesti Kirjoittaja Svc »

Sattuisikohan kellään olemaan tuon otsikonmukaisen meridieselin sähkökaaviota? Kone on vuosimallia 1987. Ilmeisestikin peräisin jostain Swan-veneestä.

Ei sillä, etteikö sitä pystyisi itsekin piirtämään. Ei se niin monimutkainen ole. Valmis kaavio vaan aina helpottaisi.

Samainen malmikasa tunnetaan nykyään myös nimellä Perkins Sabre M90. Netistä löytyy materiaalia enemmänkin 70-luvun moottoreihin.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Perkins 4.236M

Viesti Kirjoittaja ajn »

Eikös tuo ole marinoitu versio 4.236-moottorista, jota löytyy noin puolesta tusinasta eri traktorimerkistä...? Eihän siinä ole muuta sähköä kuin startti ja laturi... 8O

Öljynpainemittarillekin tulee painetieto alkuperin putkella ja lämpömittarin anturi on kapillaarinen...

Eekströmmihän noita edustaa, sieltä löytynee kaikkee tarpeellista...
http://ekstrom.fi/Meridieselmoottorit/100
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Perkins 4.236M

Viesti Kirjoittaja Svc »

ajn kirjoitti:Eikös tuo ole marinoitu versio 4.236-moottorista, jota löytyy noin puolesta tusinasta eri traktorimerkistä...? Eihän siinä ole muuta sähköä kuin startti ja laturi... 8O

Öljynpainemittarillekin tulee painetieto alkuperin putkella ja lämpömittarin anturi on kapillaarinen...
Onhan tuossa sähköllä sammutus, öljynpaine, pari lämpöanturia, liekkihehku ja kierrosluku. Tämä on sentään jo 80-luvulta :-)

Pitääpä kysyä sieltä Ekströmiltä.
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
ajn
"Hirsch"
Viestit: 904
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:58
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Perkins 4.236M

Viesti Kirjoittaja ajn »

Sähköllä sammutus... mikä pumppu siinä on?
Sehän on sitte jo varsin nykyaikainen rautakasa...

Toi thermostartti tosiaan unehtui...
Vaikka lohko varmaan on sama kuin tuossa 60-luvulta periytyvässä raktorinmoottorissa, niin kansi lienee sitte jo marinaadi-versiossa ihan erilainen...
-------------------------8<----------->8--------
#1395
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Re: Perkins 4.236M

Viesti Kirjoittaja Svc »

CAV:n pumppu ulkoisella sammutussolenoidilla.
Eiköhän siinä ole kansi ihan sama, kuin noissa vanhemmissakin. Kannen etupäähän on pultattu iso vesitankki, oikeaan kylkeen pari lämmönsiirrintä ja merivesipumppu vasemmalle syöttöpumpun alle. Lisäksi pakosarjassa on vesijäähdytys
Vaihteiston öljynjäähdytin on merivesikierrossa vauhtipyörän kopan päällä.

Öljynpaineanturissa on painetiedon lisäksi yksinkertainen maadoitus varoitussummerille. Sama juttu lämpöanturissa.

Tämännäköinen pata: http://www.perkins-sabre.com/Engines/M9 ... ations.cfm
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
Vastaa Viestiin