mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7341
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Noin kallist kebabii en oo syöny kuin Norjas mistä se on jäi normaalia. :lol:
Kyl tää Turun nurkissa sentään kympillä saa kuitillaki..

Toivottavasti oli sentään hyvää :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kylppäristä palo lamppu. Ei muuta ku kupu auki ja kattomaan, millanen pitää ostaa kaupasta.

Kuva

Mä en oo koskaan ymmärtäny näitä LED-fanaatikkoja. Ikusia, jooh. Kestää 1 000 000 h, ihan varmasti. Huoltovapaita, jep jep. Se oliski ollu liian helppoa ostaa eurolla uus lamppu ja jatkaa taas vuosi. Ja kun tuo on kostea tila eikä edes rasiaa, nii pitääkö tohonki nyt sit maksaa joku sertifioitu sähkäri. Koko LED-kulttuuri on kyllä euron säästöllä satasen tuho. En oo niistän mitään hyvää viä keksiny kotona enkä autois. Taskulamput on harpannu niitten kans, kaikes muus täysin turhaa paskaa hössöttäjäasiakkaille.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Cona »

Eikös sulla JP ollu ihan tuore mökki? Joko siellä tarvii tehdä huolto- ja korjaustoimenpiteitä. :D

Ledit on kyllä hypetetty monessa asiassa ihan yli.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Onneksi se toinen suuri saatana, eli EU on määräämässä tulevaisuudessa valaisimet sellaisiksi, että niissä pitää olla vaihdettava valonlähde: https://rakennusmaailma.fi/uusi-saannos ... va-lamppu/

Minkäikäinen valaisin? Olettaisin ettå sen verran uusi, että siinä ei kotitalouskäytössä ole tullut lähellekään käyttötunnit täyteen. Takuuasioissa siis myyjälle kitisemään jos vain on ostotositetta tallessa.

Luvattoman paljon on huonoa lediä myynnissä, Kiinasta tuodaan mitä tahansa kuraa, joissa driverit voi olla ihan mitä sattuu laadultaan. Itse ledit on yleensä kyllä ok-laatuisia, se on se elektroniikka siitä virransyötöstä tai mekaanisesti joka hajoaa. Sitten luvataan käyttötuntimääriä, joita kukaan ei voi kotitalouskäytössä verifioida, kun lamppu palaa luokkaa 1000 tuntia vuodessa, eikä kukaan enää 30 vuoden päästä muista, että tällehän luvattiin 50 000 tuntia käyttöikää. Lisäksi ledien käyttöikää ei määritellä aikana, jonka jälkeen ledit sammuvat, vaan aikana jonka jälkeen niistä saa tietyn prosenttimäärän valovirtaa vrt. siihen mitä niista sai uutena. Ledi kun ei vanhetessaan simahda kerrasta vaan himmenee.

Kuluttajille myydään sen vuoksi isoja numeroita sumeilematta, kotivalaisimissa luvattu käyttöikä ja käsivalaisimissa luvatut lumenit on kilpailutekijä, joita kukaan ei pysty kotikonstein tarkastamaan. Teollisuuteen myytävät valaisimet on sen sijaan niin kovassa jatkuvassa käytössä, että niissä asiakas pääsee reklamoimaan valaisintoimittajaa, jos valot alkaa olla himmeät vaikkapa kahdeksan vuoden (=70 000 tunnin) jatkuvan käytön jälkeen, kun valmistaja lupasi 100 000 tunnin käyttöiän vaikkapa 80 % valoteholla. Ja jos valaisinvalmistaja tässä kohtaa joutuu vaihtamaan asiakkaan kaikki valaisimet omaan piikkiinsä, on kyseessä jo sellainen urakka, että ei kannata lupailla ihan tyhjiä.

Meidän toimistolla muuten loistaa vielä tänäänkin melko tarkkaan 50 000 tuntia lähes yhtäjaksoisesti palanut led-valaisin. Että kyllä niitä osataan tehdä, kun halutaan.

Mutta tuohon ledin kamaluuteen noin yleensä, niin on se aika ylivoimainen:
- mahdollistaa värilämpötilan ym. valon ominaisuuksien säätämisen ihan eri tavalla kuin muissa teknologioissa
- elinkaari vähintään kertaluokkaa pidempi kuin muissa teknologioissa (silloin kun laatu on kunnossa)
- myrkytön, vrt. esim loistelamput, elohopealamput ym.
- kaikkein energiatehokkain valonlähde, nykytekniikalla kun mennään jo yli 100 lumenin per watti, niin alkaa energiansäästöä syntyä jo verrattuna loistelamppuihinkin
- toimii hyvin myös kylmässä
- syttyy heti täydellä kirkkaudella
- tuottaa vähemmän lämpöä -> tuottaa vähemmän lämpötuhoja kuten asennuskohdan tummumista, valaisimen muovien kovettumista jne.
- ledimatriisin säädettävyys oikealla linssitekniikalla mahdollistaa esimerkiksi älykkäät pitkät ajovalot. Se jos ne ei Opelissa ole tyydyttävät ei kuitenkaan tarkoita että siitä ei koskaan kukaan saisi tehtyä hyvää.

Joissain yllä mainituissa osa-alueissa jokin muu teknologia voi olla ledin kanssa samalla tasolla tai jopa parempi, mutta yksikään teknologia ei ole parempi kaikissa noissa asioissa. Toki joissain asioissa ledin hyvänä pidetyt ominaisuudet aiheuttavat lisätöitä verrattuna vanhaan teknologiaan. Esimerkiksi junien ulkovaloihin on pitänyt tehdä lämmittimet, jotta valaisimet pysyvät auki talvikeleillä. Vanhassa teknologiassa tämän hoiti valaisimen tuottama hukkalämpö. Sama ongelmahan ilmenee autoissakin ainakin takavaloissa. Kymmenien prosenttiyksiköiden ero valaisimen hyötysuhteessa on kuitenkin niin merkittävä etu, että se voittaa sen lämmityksen rakentamisen vaivan pitkällä juoksulla.

Mutta olen samaa mieltä siitä, että valaisimeen kiinteästi integroitu led-valonlähde on typeryyttä. Se ei kuitenkaan ole ledien vika, vaan valaisimen suunnittelijan. Joku on tosin laskenut, että (kun siitä valaisimesta oikeasti saadaan ne kymmenet tuhannet käyttötunnit), on kertakäyttöinen valaisin silti ympäristöystävällinen: https://yle.fi/uutiset/3-10065410
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8673
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:Toki joissain asioissa ledin hyvänä pidetyt ominaisuudet aiheuttavat lisätöitä verrattuna vanhaan teknologiaan. Esimerkiksi junien ulkovaloihin on pitänyt tehdä lämmittimet, jotta valaisimet pysyvät auki talvikeleillä. Vanhassa teknologiassa tämän hoiti valaisimen tuottama hukkalämpö. Sama ongelmahan ilmenee autoissakin ainakin takavaloissa. Kymmenien prosenttiyksiköiden ero valaisimen hyötysuhteessa on kuitenkin niin merkittävä etu, että se voittaa sen lämmityksen rakentamisen vaivan pitkällä juoksulla.
Siinä kohtaa kun dieseleihin alkoi tulla vakiona naftalämppäreitä, kun hukkalämpö ei riitä tuulettuvassa moottoritilassa pitämään konetta lämpimänä, ihmeteltiin että kuinka vanhat on parempia kun ei tartte mitään lisähärpäkkeitä. Periaatteessa sama asia kuin näissä umpeen muurautuvissa LED-valoissa.

Pidemmän päälle kuitenkin pääsääntöisesti kannattaa lämmittää vain silloin, kun sitä lämpöä tarvitaan. Muulloin se hukkalämpö on nimensä mukaisesti hukkalämpöä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ja muistetaan vielä että me skandinaavit ja muut jäärajan yläpuolella asuvat ollaan aika pieni vähemmistö maailman kansasta, vaikka toki tosi tärkeitä kaikille valo- ja autonvalmistajille ollaankin :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2845
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Cona »

Jos puhutaan uusien autojen ajovaloista niin onhan se hienoa, että parhaassa tapauksessa saadaan matriiseja sytytettyä ja sammutettua tilanteen mukaan esim. vastaantuleva auto, hirvi, jalankulkija tms. Nykyinen tekniikka vaan on vielä tosi haavoittuvainen kameran/tutkan/laserin eteen tulevan esteen ja oikean suuntauksen suhteen.

Alkaa vaan olemaan todella kallista toi tekniikka. Umpiot maksaa pari-kolme tonnia + mahdolliset ohjainboksit, ACC-tutka 1500€ jne.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2146
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja anv »

AZP kirjoitti:
- toimii hyvin myös kylmässä
- syttyy heti täydellä kirkkaudella
Tähän vastakommentti. Ostin parivuotta sitten joko Airamin tai Osramin 6W ledilamput pihavaloiksi perinteisten 60W hehkulamppujen tilalle. Pakkaskestävyys -30 astetta. Just joo. Heti kun lämpötila menee pakkaselle, kaikki kolme lamppua vilkkuvat hetken aikaa kuin stroboskoopit ennenkuin alkavat palaa tasaisesti. Kylmin testattu ja kellotettu on -20 astetta, vilkkuvat reilut 5min. Vilkkutaajuus jotain 3Hz.

Yritin äsken ottaa mun huippukamerakännykällä (nokia E52) videota tuosta -3 asteessa, mutta puhelin kaatui siihen vilkutukseen :lol:

Mut joo, autoni lediperävalot kaiketi toimivat oikein kelistä riippumatta :D

Edit: uusi yritys tuotti tuloksen https://youtu.be/-LRmYvJ53OE

T. Antti
Viimeksi muokannut anv, Su Joulu 02, 2018 01:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3095
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja viggen »

Ajanut nyt neljä kuukautta (ILS) Intelligent Light System valoilla varustetulla autolla. Ylivoimaisesti parhaat valot, mitä missään ajamassani autossa. Valomäärä on mahtava vs halogeeneilla tai xenoneilla varustettujen autojen valoihin. Hinta ILS valoilla on varmaan korkea, toivottavasti ne on pitkäikäiset. Jos puhutaa Saabeista, niin Nevsin 9-3 on parhaat valot, jotka myös kääntyvät ohjauksen mukaan.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
aero
-
Viestit: 8673
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:Ja muistetaan vielä että me skandinaavit ja muut jäärajan yläpuolella asuvat ollaan aika pieni vähemmistö maailman kansasta, vaikka toki tosi tärkeitä kaikille valo- ja autonvalmistajille ollaankin :mrgreen:
Joo, muualla sitä lämmitystä tarvitaan vielä harvemmin ja kun täälläkin se on turhaa osan ajasta, menee parempi hyötysuhde selvästi voitolle.
anv kirjoitti:Tähän vastakommentti. Ostin parivuotta sitten joko Airamin tai Osramin 6W ledilamput pihavaloiksi perinteisten 60W hehkulamppujen tilalle. Pakkaskestävyys -30 astetta. Just joo. Heti kun lämpötila menee pakkaselle, kaikki kolme lamppua vilkkuvat hetken aikaa kuin stroboskoopit ennenkuin alkavat palaa tasaisesti. Kylmin testattu ja kellotettu on -20 astetta, vilkkuvat reilut 5min. Vilkkutaajuus jotain 3Hz.
Tämä menee kyllä ihan puhtaasti siihen "p***a toteutus ei välttämättä ole tekniikan vika" -kastiin. Valitettavasti Airamin ja Osramin nimi ei enää takaa laatua samalla tasolla kuin ne ennen tekivät (ei niiltä toki kaikki ole kuraa, mutta osa on).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

anv:n tapauksessakin veisin lamput takaisin kauppaan ja pyytäisin toimivat tilalle tai rahat takaisin. Kuluttajien pitää pysyä tiukkana, jottei kaikkea skeidaa pidetä markkinoilla.

Oliskohan tuossa tapauksessa ihan mitoitusvika, eli driverin teho on niin hilkulla, että ei puhti riitä ennen kuin se lämpeää hieman. Ainakin yhdessä tapauksessa itselläni totesin että riittävyyden rajamailla oleva driveri sai ledivalot vilkkumaan samaan tapaan. Isompi driveri korjasi tilanteen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Matkustaminen alkaa pikku hiljaa vit....amaan. Aina saa juosta henki pihisten lennolta toiselle, kun lennot on sopivasti myöhässä. Pari päivää sitten sain juostuani jopa kuulla että en ehtinyt, vaan pitää mennä transfertiskille selvittelemään. Se koneelle vievä bussi seisoi siinä eukon selän takana ovet auki paikallaan matkustajat sisällä. Olin juuri aloittamassa kohtalaisen avautumisen, kun bussissa olleet eukon kollegat soittivat hänelle mocomalla ja sanoivat että päästä se nyt tänne bussiin niin päästään pakkaamaan se kone. Ja niinpä sain kuulla ehtineenibsittenkin. Vit....u mikä palvelukokeumuksen riemuvoitto.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13195
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kirjoitin äskeisen viestin istuessani koneessa odottamassa lähtöä. Siis siinä koneessa johon juoksin halki Arlandan, jotta sen ei tarvitsisi odottaa myöhästyneeltä lennolta tulijoita.

Tällä jälkimmäisellä lennolla tarjoiltiin sitten juomat, vaihtoehtoina kahvia, teetä ja vettä. Tästä olin hyvin iloinen, haamumailin juostuani olin kovin janoinen. Oli lääkkeiden ottaminenkin myöhässä siinä kiirehtiessä, joten vesihän kyllä kelpaisi. Lentoukkoja oli siinä kaksi tarjoilemassa, toinen kaatoi kaffea ja toinen jakeli vettä asiakkaan toiveen mukaan. Kulautin saamani reilun puolikkaan mukin heti kurkkuuni ja pyysin josko saisi täydennystä. Nuorempi ukkeli oli juuri kaatamassa lisää mukiin, kun vanhempi keskeytti toimet ja kertoi syvästi pahoitellen että matkustajille annetaan vain yksi muki vettä. Tämä on SASn määrittämä politiikka. Hyvin pahoillaan.

Enpä tiedä juoksenko toiste (tai siis viidettä kertaa, tämän päivän iltaravi oli neljäs juoksu kahden viikon sisään). Odotelkoon kone rauhassa, tai laittakoon minut lentoyhtiön piikkiin hotelliin yöksi odottamaan aamun ekaa konetta. Tuleekohan halvemmaksi kuin muki vettä?

VMP.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
-pete
"Hirsch"
Viestit: 789
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 10:01
Paikkakunta: Siuntio

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja -pete »

Sä et nyt AZP taas ymmärrä. Kato se vesimukin hinta tulee eri lompakosta (kustannusyksiköstä/kuluryhmästä/business unitista/muustamistä) kuin se majoittuminen ja muut uudellenreitityksen kustannukset. Siksi se on i-han eri asia.
Niih! :mrgreen:
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2037
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Julle »

host.sveabyran.com hylkäsi viestisi seuraaviin sähköpostiosoitteisiin:
riku.seijari@pro-carservice.com (riku.seijari@pro-carservice.com)
Viestiä ei voitu toimittaa. Kun Office 365 yritti lähettää viestin, ulkoinen sähköpostipalvelin palautti alla näkyvän virheen. Tämä johtuu todennäköisesti ongelmasta tai käytäntöasetuksesta vastaanottajan sähköpostijärjestelmässä.

Perkelekkö lienee linjoissa vikana.
9-5 Aero - 00
Vastaa Viestiin