mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Saabbilta olis voinu tulla patterifarkkuki, mut onneks konkurssi korjas pois Pakarin painajaisen
https://www.saabsunited.com/2010/09/saa ... power.html
https://www.saabsunited.com/2010/09/saa ... power.html
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Tässä kohtaa keksittiin downsizing, jossa hypetettiin että turbolla ei haetakaan hulluja tehoja vaan tilavuuden korvaamista, kun 1-1,5 -litrainen turbokone vastaa 2-2,3 -litraista vaparia.
Maailman on vaan unohtanut, että ihan saman teki Saappi 70-luvulla. Ei ysiparista haettu turbolla hulluja tehoja, vaan sijoitettiin se 2,0-litrainen tekniikka samalle viivalle n. 3 -litraisten vaparien kanssa.
Edit: ja kyllä, vähän väliä vituttaa se kun jotain keksitään tällei uudestaan eikä tunnusteta historiaa vaan innolla huudetaan että NYT ON UUTTA!
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Onneksi, koska 200km rangella oleva "auto" on käytännössä täysin hyödytön.JP_Vette kirjoitti: ↑Ke Tammi 05, 2022 20:54Saabbilta olis voinu tulla patterifarkkuki, mut onneks konkurssi korjas pois Pakarin painajaisen
https://www.saabsunited.com/2010/09/saa ... power.html
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Erittäin hyvin sanottu siellä.aero kirjoitti: ↑Ke Tammi 05, 2022 21:01
Tässä kohtaa keksittiin downsizing, jossa hypetettiin että turbolla ei haetakaan hulluja tehoja vaan tilavuuden korvaamista, kun 1-1,5 -litrainen turbokone vastaa 2-2,3 -litraista vaparia.
Maailman on vaan unohtanut, että ihan saman teki Saappi 70-luvulla. Ei ysiparista haettu turbolla hulluja tehoja, vaan sijoitettiin se 2,0-litrainen tekniikka samalle viivalle n. 3 -litraisten vaparien kanssa.
Edit: ja kyllä, vähän väliä vituttaa se kun jotain keksitään tällei uudestaan eikä tunnusteta historiaa vaan innolla huudetaan että NYT ON UUTTA!
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
^ ja ^^
Näinhän se teki. Vasta ysärin lopulla, taisi olla vuonna 97, tuli mielestäni ensimmäinen ison valmistajan matalapaineturbo, ilmentyen VW Passatissa, eli tämä 1.8T, jonka monet muistavat ensimmäisenä, joita laajasti softattiin tehokkaammiksi. Sama moottori saattoi olla kyllä edellisvuonna jo A4:n keulalla, niin tarkkaan en muista. Eli pitkään sai Saab touhuta yksin näiden parissa.
Itse kun noihin NG93 ihastunut, niin kyllä se 1.8i ilman turboa on melko pyhäinhäväistys. Monta kertaa miettinyt, että miksi moinen rakkine on päätynyt edes suunnitteluasteelle, tuotannosta puhumattakaan.
Näinhän se teki. Vasta ysärin lopulla, taisi olla vuonna 97, tuli mielestäni ensimmäinen ison valmistajan matalapaineturbo, ilmentyen VW Passatissa, eli tämä 1.8T, jonka monet muistavat ensimmäisenä, joita laajasti softattiin tehokkaammiksi. Sama moottori saattoi olla kyllä edellisvuonna jo A4:n keulalla, niin tarkkaan en muista. Eli pitkään sai Saab touhuta yksin näiden parissa.
Itse kun noihin NG93 ihastunut, niin kyllä se 1.8i ilman turboa on melko pyhäinhäväistys. Monta kertaa miettinyt, että miksi moinen rakkine on päätynyt edes suunnitteluasteelle, tuotannosta puhumattakaan.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Oon itte kanssa ajatellut jonkin verran satkun sähköistämistä näin tätä nykyä hyvinkin sähköautomyönteisenä ihmisenä*, mutta syksyllä ajellessa tulin siihen lopputulokseen että sähköinen ja sulava voimalinja veisi satkusta sen tunnistettavimmat ominaisuudet; siis temperamenttiset ja erikoisen ääniset B201:n ja edellämainitun alla makaavan vaihteiston.
* Foorumin viimeisimpiä sähköautokriittisiä kommentteja lukeneena suosittelen muuten lämpimästi muillekin puolueettomien tietolähteiden käyttöä patteriautoilua koskevien faktojen selvittämiseksi. Tämän maan iltapäivälehdistö ml. HS ja Yleisradio ei sitten kuulu ko. joukkoon. Öljy- ja autoteollisuuden lobbaus- ja viestintävoimaa ei kannata aliarvioida, kun huomioidaan millainen eksistentiaalinen uhka sähköautot ovat ko. tahoille.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Saabin edistyksellisyyttä voi katsella täältä viewtopic.php?p=1292673#p1292673
NG95 ja 94X olivat myös muotoilultaan suunnannäyttäjiä, joista muut ovat ideoita kopioneet. NG93 oli myös muotoilultaan aikanaan erittäin moderni ja edelleen aikaa kestänyt. Näitä vanhemmat mallit eivät niinkään, vaikka monet mallit todella hyvännäköisiä ovat ja olivat aikanaankin.
Tarkoitan, että kun aikoinaan Saab oli vahvasti edelläkävijä teknisesti, niin loppuaikoinaan se alkoi olla myös muotoilullisesti, joka oli aiemmin ollut mm. saksalaisten premiumien ja italialaisten valtakuntaa. Tavallaan vähän samaa kehityskaarta ollut Volvolla, harmi ettei Saab saanut ansaitsemaansa uutta omistajaa.
NG95 ja 94X olivat myös muotoilultaan suunnannäyttäjiä, joista muut ovat ideoita kopioneet. NG93 oli myös muotoilultaan aikanaan erittäin moderni ja edelleen aikaa kestänyt. Näitä vanhemmat mallit eivät niinkään, vaikka monet mallit todella hyvännäköisiä ovat ja olivat aikanaankin.
Tarkoitan, että kun aikoinaan Saab oli vahvasti edelläkävijä teknisesti, niin loppuaikoinaan se alkoi olla myös muotoilullisesti, joka oli aiemmin ollut mm. saksalaisten premiumien ja italialaisten valtakuntaa. Tavallaan vähän samaa kehityskaarta ollut Volvolla, harmi ettei Saab saanut ansaitsemaansa uutta omistajaa.
Viimeksi muokannut 2.polvi, Ke Tammi 05, 2022 22:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
GM oli silloin isäntänä ja yritys vuoti rahaa ulos kuin seula, oli pakko saa halvempi malli markkinoille. Opelilta oli valmis halvempi kone keulalle ja Saabin muutettua tiheämmät välitykset, niin auto oli vain kaksi sekuntia hitaampi sataan, mitä 150hk turpo malli. GM porukalla oli niitä ideoita, jotka usein oli täysiä susia myynnin suhteen, kuten Subaru Saab ja Saab 600.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Saab-Lancia 600 oli kyllä monta vuotta ennen kuin GM:llä oli mitään osaa tai arpaa Saabissa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
No jättää voimansiirron ennalleen ensiöketjusta lähtien. Loput ominaisäänet saa kuulumaan varmaan vaikka stereoista kunnon premiumin tapaan .Rattivaihde kirjoitti: ↑Ke Tammi 05, 2022 21:15Oon itte kanssa ajatellut jonkin verran satkun sähköistämistä näin tätä nykyä hyvinkin sähköautomyönteisenä ihmisenä*, mutta syksyllä ajellessa tulin siihen lopputulokseen että sähköinen ja sulava voimalinja veisi satkusta sen tunnistettavimmat ominaisuudet; siis temperamenttiset ja erikoisen ääniset B201:n ja edellämainitun alla makaavan vaihteiston.
* Foorumin viimeisimpiä sähköautokriittisiä kommentteja lukeneena suosittelen muuten lämpimästi muillekin puolueettomien tietolähteiden käyttöä patteriautoilua koskevien faktojen selvittämiseksi. Tämän maan iltapäivälehdistö ml. HS ja Yleisradio ei sitten kuulu ko. joukkoon. Öljy- ja autoteollisuuden lobbaus- ja viestintävoimaa ei kannata aliarvioida, kun huomioidaan millainen eksistentiaalinen uhka sähköautot ovat ko. tahoille.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Minä en tarvitse "puolueettomia"(lue: sähköautomyönteisiä) lähteitä, kun on omakohtaista kokemusta. Siinä ei paljoa sähköautomyönteisistä lähteistä tarvitse teoreettisia toimintasteitä tms. lukea.Rattivaihde kirjoitti: ↑Ke Tammi 05, 2022 21:15* Foorumin viimeisimpiä sähköautokriittisiä kommentteja lukeneena suosittelen muuten lämpimästi muillekin puolueettomien tietolähteiden käyttöä patteriautoilua koskevien faktojen selvittämiseksi. Tämän maan iltapäivälehdistö ml. HS ja Yleisradio ei sitten kuulu ko. joukkoon. Öljy- ja autoteollisuuden lobbaus- ja viestintävoimaa ei kannata aliarvioida, kun huomioidaan millainen eksistentiaalinen uhka sähköautot ovat ko. tahoille.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Sehän olisi juuri sopiva nurkka-ajoihin. Ladatakaan ei tarvitsisi välttämättä edes joka viikko.Pakari kirjoitti: ↑Ke Tammi 05, 2022 21:05Onneksi, koska 200km rangella oleva "auto" on käytännössä täysin hyödytön.JP_Vette kirjoitti: ↑Ke Tammi 05, 2022 20:54Saabbilta olis voinu tulla patterifarkkuki, mut onneks konkurssi korjas pois Pakarin painajaisen
https://www.saabsunited.com/2010/09/saa ... power.html
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
^ Päinvastoin, eikö tuollaisen pitäisi olla käytännössä aina roikassa. Tuli mieleeni nuoruudesta sellainen, kun joillakin oli tapana tankata 20 markalla seteliautomaatista, ja käytännössähän he ajoivat kokoajan tankin valoa katsellen puistattavaa. Niin, kyllähän he varmaan veivät auton jonkun muun tankattaviksi, fiksua, mutta jollekin toiselle rasittavaa.
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
^^tässähän asenne onkin sellainen, että jos se ei sovi _minun_ tarpeisiini, niin se on myös yleisesti hyödytön kapine, ei auto laisinkaan, muiden hankkimanakin vitutuksen aiheuttaja ja pitäisi kieltää kaikilta. Mitään järkevää syytä moisiin ajatuksiin ei ole, joten menee tuonne tunnepuolen osastolle (niin kuin vitutus tietenkin muutenkin ), on asiaan viileän käytännöllisesti suhtautuvalle käsittämätöntä eikä todennäköisesti järkiperusteluilla tuosta tokene.
^jos autosta saa säädettyä latauksen loppumaan ennen kuin akku on täysi (esim. ladataan vain 80 %:iin) niin voi hyvin pitää roikassa aina kun mahdollista. Muuten ei välttämättä kannata, koska akun pitäminen jatkuvasti latauksessa lähellä akun täyttä latinkia ei tee akulle välttämättä hyvää. Toisaalta uusimmissa sähköautoissa lienee sen verran hyvät akkujenhallintajärjestelmät, että tämä ei liene niiden kanssa mikään kauhea ongelma. Itselleni 200 km per latinki tarkoittaisi tiuhimmillaankim lataamista kerran viikossa normiarkena, mutta kun kotona on latausmahdollisuus eli mahdollisuus roikottaa autoa piuhassa koko ajan, niin ei sillä niin väliä ole. Jos joutuis latailemaan aina julkisilla, niin tilanne olisi tietenkin ihan eri.
^jos autosta saa säädettyä latauksen loppumaan ennen kuin akku on täysi (esim. ladataan vain 80 %:iin) niin voi hyvin pitää roikassa aina kun mahdollista. Muuten ei välttämättä kannata, koska akun pitäminen jatkuvasti latauksessa lähellä akun täyttä latinkia ei tee akulle välttämättä hyvää. Toisaalta uusimmissa sähköautoissa lienee sen verran hyvät akkujenhallintajärjestelmät, että tämä ei liene niiden kanssa mikään kauhea ongelma. Itselleni 200 km per latinki tarkoittaisi tiuhimmillaankim lataamista kerran viikossa normiarkena, mutta kun kotona on latausmahdollisuus eli mahdollisuus roikottaa autoa piuhassa koko ajan, niin ei sillä niin väliä ole. Jos joutuis latailemaan aina julkisilla, niin tilanne olisi tietenkin ihan eri.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Ei minullakaan ole mitään täyssähkö tai hybridejä vastaan, vaikka olen muutaman kommentin kriittisellä tyylillä kirjoittanut niistä. Minulle ne eivät sovi ja siksi en sellaista edes ole harkinnut.
Se kritiikki on kohdistunut siihen että mikä on todellisuudessa sähköisen auton ekologisuus kokonaisuudessaan, kun lasketaan kaikki mukaan: akkumateriaalin louhiminen, akun valmistaminen, muiden sähköauton mineraalien louhiminen, auton romuttaminen ja materiaalien käsittely ym.
Tuossa tarkoitan pelkästään niitä seikkoja mitkä liittyvät auton sähköistykseen. Muutoinhan autoissa on paljon samaa korin ja alustan osalta riippumatta siitä mikä sitä liikuttaa.
Oma lukunsa on sitten latausjärjestelmän ja sähköntuotannon riittävyys: miten ja millä se tuotetaan.
Tavallisen autolijan kannalta sähköauto voi tuntua huikealta maapallon pelastamiselta, mutta miten on asian laita siellä Kongossa, Chilessä, Kiinassa jne missä tätä materiaalia näitä autoja varten hankitaan .
Kieltämättä taloudellisesti yksityisen autoilijan kannalta nyt näillä polttoaineiden hinnoilla sähköpelillä ajo on edullista.
Se kritiikki on kohdistunut siihen että mikä on todellisuudessa sähköisen auton ekologisuus kokonaisuudessaan, kun lasketaan kaikki mukaan: akkumateriaalin louhiminen, akun valmistaminen, muiden sähköauton mineraalien louhiminen, auton romuttaminen ja materiaalien käsittely ym.
Tuossa tarkoitan pelkästään niitä seikkoja mitkä liittyvät auton sähköistykseen. Muutoinhan autoissa on paljon samaa korin ja alustan osalta riippumatta siitä mikä sitä liikuttaa.
Oma lukunsa on sitten latausjärjestelmän ja sähköntuotannon riittävyys: miten ja millä se tuotetaan.
Tavallisen autolijan kannalta sähköauto voi tuntua huikealta maapallon pelastamiselta, mutta miten on asian laita siellä Kongossa, Chilessä, Kiinassa jne missä tätä materiaalia näitä autoja varten hankitaan .
Kieltämättä taloudellisesti yksityisen autoilijan kannalta nyt näillä polttoaineiden hinnoilla sähköpelillä ajo on edullista.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)