mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eri maa, eri organisaatio, eri ihmiset. Siitä se lähtee. Mun kokemuksen perusteella Telian Suomen yritysasiakaspalvelun koko henkilöstön voisi vaihtaa. Vaikka sitten niihin ruotsalaisiin, jos ne osais hommansa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Meillä elisa, oli telia mutta vaihdettu aikoinaan elisalle kun tökki yhteydet aika usein ja palvelu tönkköä..
Emännän tytöllä myös työnpuolesta telian yhteys niin silloin tällöin käy meillä työkoneen kanssa kun oma yhteys ei toimi kunnolla.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5356
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja VKe »

-Hese- kirjoitti:
Ma Elo 17, 2020 10:25
^^ noilla operaattoreilta saaduilla modeemeilla/reitittimillä voi heittää vesilintua. Elisa myös pilaa kaikki boksinsa niiden omalla paskasoftalla.
Tämä se tosiaan on vaivana meillä. Toi Elisan langaton reititin on ihan paska, toinen jo meillä. Kaapeli toimii meidän kerrostalossa suht hyvällä nopeudella, jos kukaan muu ei surffaa tai kattele jotain auto- tai normipornoo ja varasta kaistaa :D

Joskus kaapelinettikin on aika hidas ja se hyytyy kesken kaiken. mutta kyllä se saabit on kestäny...

Siksipä aika laittaa vaihto etenemään. Odottaen kuinka nopeesti alkaa Elisa minulle soittelemeen ja nokittamaan tarjouksella - puolison aktivoidessa liittymän vaihto Elisasta DNA:lle innostui Elisa kyselemään...
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Termos »

VKe kirjoitti:
Ma Elo 17, 2020 16:35
Tämä se tosiaan on vaivana meillä. Toi Elisan langaton reititin on ihan paska, toinen jo meillä. Kaapeli toimii meidän kerrostalossa suht hyvällä nopeudella, jos kukaan muu ei surffaa tai kattele jotain auto- tai normipornoo ja varasta kaistaa :D

Joskus kaapelinettikin on aika hidas ja se hyytyy kesken kaiken. mutta kyllä se saabit on kestäny...
Mää olen ollut oikein tyytyväinen Ellun kaapelinettiin. Joku taloyhtiölaajakaista, jossa yhtiön jakamoon tulee kuitu, kämppiin sitten antennipiuhojen kautta.

Joo, Cisco EPC3928AD -modeemi nyt ei kummoinen ole langattoman verkon laadun suhteen. Mutta kun siitä sammutti 2,4 Ghz -verkon ja käyttää vain 5,0 Ghz -verkkoa, niin ajaa tuo asiansa.
Vakavassa harkinnassa on kyllä vaihtaa modeemi AVM FRITZ!Box 6660 -vekottimeen.
https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... -kaapelimo

Piuhan perässä tuo Cisco kyllä toimii vakaasti, firmwarekin päivittyi kuukausi takaperin. 100/20 -yhteydestä maksan, tuollaiselta nopeudet keskimäärin näyttää:

Kuva

Jotain suosittuja torre *köh* Linux distroja yöllä ladatessa olen useasti päässyt yli 100 Mbps nopeuteen :wink:

Edit: Mobiilinetin kanssa puljaamiseen tuo on osoittautunut ihan päteväksi vehkeeksi (Telian simmi meillä sisällä):

https://www.verkkokauppa.com/fi/product ... i-reititin
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5356
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja VKe »

Aina näitä ajankohtaisia uutisia:
https://www.is.fi/ruokala/ajankohtaista ... 14533.html

Satoja kertoja tääkin ollut.
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
Tooni
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 23:15
Paikkakunta: Inkoo

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Tooni »

Selkävaivat :? Ehti jo loman aikana mennä paremmaks, nyt taas töissä nitkahti kipeäksi.... :facepalm_man:
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5356
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja VKe »

NO SE KUN SUOMEN LUONNON PÄIVÄ tuhotaan jollain v*tun venetsialaisilla :twisted: ja :evil: Anteeksi kun korotin ääntäni...

Miksi arvokas Suomen luonnon päivä pitää pilata ilotulitteilla ja klotulitepaskalla? Sitäkö Suomen luonto ansaitsee? Paskataan luonto?

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/tan ... #gs.e51whh
Sininen Saab 9-3, '99
hei9n
"Aero"
Viestit: 432
Liittynyt: Ke Loka 03, 2012 12:21

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja hei9n »

No hiukan nyt vithuttaa tuo keskustelu.
-paperijätkät on perseestä?
-on niiden vika että K- lähikaupan maurin jogurttia ei myydä enää 100% kattteella tulevaisuudessa?
-uutiskuvissa 1985-lähtien ne eivät koskaan tehneet töitä, ajoivat vaan potkulaudalla?
-homma ei vaadi osaamista, kunhan potkii potkulaudalla?

-itse en ole töissä paperitehtaalla mutta faijapuoli veteli pisin maailmaa tuomassa pennejä suomeen kun osaamista sillä alalla oli jakaa ulkomaille asti.
-miksi verrataan sairaanhoitajien palkkaa mihinkään. Onko niitä harhautettu opiskeluaikana että saat 5000eur + potkulaudan etkä saanutkaan, vai mistä pettymykset?
-täytyykö näitä edes verrata? ja miten muka?

Antakaa nyt sen "ylituloisen" kiduta rauhassa, se putoaa korkealta jos asiat on puoliksi noinkaan hyvin kuin kaikki väittävät.
ex-my08 1.8t bp / ex-my08 1,9Tid / ex-9-5 2.0t A / ex-96 V4
TSI & TGI
Merkonomit ajaa turbo-Saabilla, käyvät salaa viinakaapilla.
jpajula
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Pe Touko 25, 2018 18:30

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja jpajula »

Suomalaisessa paperiteollisuudessa tasapäistämisellä on saatu aikaan se, että toistaitoisetkin paperimiehet on nauttinu sitä hemmetin kovaa liksaa vailla mitään vastuuta mistään. Toki se on vähentyny koko ajan vuosien varrella ja ite oon käyny paperitehtaalla viimeks 90-luvulla, jollon todistanu omin silmin sitä jalat pöydällä röökin polttelua. Faija oli yli 40 vuotta korjausmiehenä, joten pikkupoikana tuli käytyä tehtaalla useamminkin.
Siellä on suurin osa osaajia, mutta niille jutuille hemmoista, jotka vaan menee sinne paikanpäälle pyörimään, on myös pohjaa olemassa. Markkinoinnin 3/11 sääntö kertoo syyn, miksi se on monasti yleistävä käsitys.
Ja mitä tulee sitten tehtaan sulkemiseen, niin toimivan johdon sijasta on hyvä kattoa näitä listoja: https://www.upm.com/investors/share-inf ... eholders2/ - siellä ei yks Jämsä tai suomalainen hyvinvointivaltio muutenkaan paljon paina.
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Jos kokemus jostain -90 alusta niin kaukaa kyllä on esimerkki haettu.
Siellä teidän kulmillakin on varmasti jo nuo "toistaitoiset" lähteneet pois jo ajat sitten. Automaation kehitys oli -90 luvulla erittäin nopeaa ja vei mekaanisesti tehtäviä tehtävävakansseja pois paljon.
Palkatkin ovat vuosien saatossa nousseet pääsääntöisesti juuri kun porukkaa on vähennetty ja työtehtävät, vaativuus sekä työalueet suurentuneet.

Täällå kun aloitin oli tehtaalla noin 1700 duunaria ja nyt viimeksi siellä töissä olevien kanssa kun tuli juteltua kävi ilmi että enää alle 1000,. Vähällä porukalla josta mm niinsanotut varahenkilöt linjoilta puuttuvat nykyään kokonaan pyörivät kartonki- ja päällystyskoneet, voimalaitos, kuorimot ja sellutehdas lähinnä ylitöillä. Useampi entinen +55v työkaveri laskee vain tj:tä eläkepäivien alkamiseen.

En ole itsekään enää tehtaalla ollut 10 vuoteen. Omakohtaista kokemusta tuoltakin tehdastyöstä vain 21v tuotantokoneilla 3- vuorossa ja 4v henkilöstöhallinnossa koneprojektien ja laitekoulutusten, työopetuksen + ammattitutkintojen järjestelyä, teknisten ongelmien ratkaisuissa sekä ammattikoululaisten työssäoppimisen koordinoinnissa.

Ihan yleiseksi vinkiksi kun tuo työasento tehtaalla ilmeisesti tärkeä pointti useimkille niin jos paperimies on jalat pöydällä yhtiölle tulee silloin plussatulosta, taas jos porukka juoksee konekongilla ja huuvan ovet on auki tuottaa yksikkö pelkkää tappiota.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5356
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja VKe »

Piti ostaa uudet taakkatelineet ja nyt noi vanhat Thulen fillaritelineet ei käy :evil: ...

Kävin hakees tommoiset Thule Adapter 889-3, kun uusissa telineissä on semmoinen T-ura:
Kuva
Mutta hitto, noissa Thulen adaptereissapa toi kierre ei olekaan vakio M6 vaan joku muu, ehkä tiheämpi. Ja kiva, nytpä noi minun vanhan Thulen fillaritelineen kiinnitykseen käytetyt Thulen siipimutterit ei käy :evil:
Sininen Saab 9-3, '99
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5356
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja VKe »

^nii ja kaikki toi möyhääminen johtuu siitä että entiset oli mallia Thule AeroBar.

Nyt noita AeroBareja ei enää saa niin piti ostaa Thulen WingBar :evil:
Sininen Saab 9-3, '99
jpajula
"Kaasari"
Viestit: 30
Liittynyt: Pe Touko 25, 2018 18:30

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja jpajula »

Kupari kirjoitti:
Ma Elo 31, 2020 18:12
Ihan yleiseksi vinkiksi kun tuo työasento tehtaalla ilmeisesti tärkeä pointti useimkille niin jos paperimies on jalat pöydällä yhtiölle tulee silloin plussatulosta, taas jos porukka juoksee konekongilla ja huuvan ovet on auki tuottaa yksikkö pelkkää tappiota.
Entäs sitten kun paperi on poikki ja kaikki ei silti liikuta sitä hanuriaan mihinkään vaikka syytä olis? Sellasista ne jutut lähtee liikkeelle ja yleistyy. 3/11 sääntö koskee yleensä asiakaskokemuksia ja se pätee myös muuhun. Hyvästä kokemuksesta kerrotaan abt kolmelle ja huonosta 11:lle. Ja myös sitä huonoa kokemusta nuo 11 kertoo edelleen useammalle. Jos siis on tarinoita, että töitä ei tehdä, niin sellaisiin se mielikuva kääntyy. Hyvä palkka tekemättä mitään on yhdistelmä, joka koetaan massojen keskuudessa keskimäärin epäoikeudenmukaiseksi. Eli huonona kokemuksena. Ja se saa olla vaikka 70-luvulta peräisin.

Tosiasiahan on se, että tuo mielikuva pikkuhiljaa poistuu, koska paperiteollisuus ei kiinnosta suurinta osaa tuoreemmista sukupolvista. Tuskin kouluissakaan enää mainitaan Suomen seisovan puu- ja metallijaloilla. Tulevaisuudessa Suomi ei ylipäätään tule seisomaan millään raskaan teollisuuden jaloilla johtuen uusiutuvan energiatuotannon rajoitteista (= aurinko ei paista täällä samoin kuin etelämmässä).
Itseäni lähinnä ärsyttää näissä kaikissa se olettamus, että saatu hyvä pitäs olla ikuista ja mikään ei sais muuttua. Pitäis saada kansainvälisten markkinoiden hyvät puolet (vaikka halpa elektroniikka, vaatteet jne) ja samalla olla itse sen kilpailun ulkopuolella, ettei vaan käy mitään. Suomi on osa globaalia markkinapaikkaa ja markkinoiden ehdoilla mennään. Varsinkin kun kyse on pörssiyhtiöistä, joiden omistajapohjasta suurin osa on Suomen ulkopuolella. Enemmänkin pitäs pohtia sitä, että mitä luodaan tuon poistuvan teollisuuden tilalle. Energiateknologiaa, bioteknologiaa, näiden yhdistelmiä?

Maailma on muuttunut ja ilmastonmuutos tulee muuttamaan sitä vielä enemmän. Luulisi maailma parhaan koulujärjestelmän (alkaen varhaiskasvatuksesta) omaavan maan omaavan myös kyvyn ketterämpiin muutoksiin. Varsinkaan kun meitä ei ole kuin 5,5 miljoonaa.

Olen ite ollu 20 vuotta IT-alalla, joten minulle muutos ja kova kilpailu on tuttua. Siinä pärjää oikein hyvin, kun on yhteinen suunta, mihin ollaan menossa. Työtävieroksuvia vastuunpakoilijoita löytyy näissäkin piireissä.
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Kai tää vanha vitsi pätee vähän kaikkeen teollisuuteen, eli töitä ei tehdä vaan ylitöitä :wink:

Ite en oo opiskeluajan jälkeen päässy nauttimaan ylitöistä (tai siis niistä ei nykyään makseta mitään), mutta kesähommissa tuli todettua että kyllä tuossa vinha perä on :mrgreen:

E: En silti usko että Suomalainen duunari olisi sen laiskempi kuin Saksalainenkaan. Opiskeluaikoina käytiin yhdellä tuotantotalouden kurssilla Kajaanin paperitehtaan lukuja läpi ja se kyllä avasi aika hyvin sitä matematiikkaa tuolla taustalla. Saunalisistä on helppo huudella mutta kyllä ne lopulliset syyt on paljon isommissa kokonaisuuksissa. Aina paha kun lähtee paljon töitä kerralla yhdeltä paikkakunnalta. UPM:n soisi kantavan vastuuta työntekijöiden tukemisessa kohti uusia uria.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Paperiteollisuudessa työvoimakustannukset noin 7% kokonaiskuluista, ei moni ala pysty samaan.
Jos paperi on poikki niin per koko konelinja sisältäen pituusleikkurin on nykyään 3-5 kaveria entisten 80-90 luvun konetyypistä ja iästä riippuen 6-9 sijaan koko 100-150m matkalla. Nykyään 1-3 menee kongille entisaikojen 4-7 sijaan kun molemmissa päissä joutuu yksi jäämään sisälle moderneihin valvomoihin säätämään ohjausjärjestelmiä kun muinoin nekin ohjauspulpetit olivat vielä koneen kupeessa. Ei tuossa ketään paikallaan pyörijää kstso enää edes työkaveritkaan.

Saunalisää maksetaan työaikamuodoissa 27 ja 37, mm jalostuspuolella voi olla käytössä myös työaikamuodot 25 ja 35 joissa ei viikonloppuna työvuoroja ole eikä saunalisääkään makseta..


Aikoinaan keskittivät yhtiöiden tuotantoja, UPM paperiin ja M - Real sekä Stora Ensokin pääasiassa kartonkiin. UPM veto näyttää huonolta tarrapaperia lukuunottamatta kun sanomalehtien, aikakausilehtien ja toimistopaperien kysyntä pienenee. Pakkauskartonkien kulutus taas on hiukan lisääntynyt.

Niista eri alojen mielikuvista ja niissä pyörivistä on myös it alastakin vähemmän mairittelevaa kuvaa liikkeellä. Itse en anna noiden mielikuvien määrittää näkemystäni jostain alasta. Tunnen myös it alalla työtä tekeviä ja ollut kiinnostavaa kuunnella mitä kaikkea sillä alalla.tapahtuu. Yt:t päällä ainakin ollut lähes joka vuosi jollain kun kustannuksia pitänyt karsia ja toimintaojakin on ulkoistettu viroon, intiaan, tsekkeihin jne.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Vastaa Viestiin