mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2038
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Julle »

Eikös se ole kuljettajan vastuulla loppujen lopuksi, että auto on ajokunnossa.
9-5 Aero - 00
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5379
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja VKe »

vmt kirjoitti:Aattelin vaihtaa tänään talvirenkaat.
Aikaa käytetty: kolme tuntia.
Ristikkoavaimia vääntynyt: yksi.
Pulttipyssyjä ostettu: yksi.
Renkaita vaihdettu: kaksi.
Parkkihallissa raivoisasti kaikuneita vittuja, perkeleitä ja saatanoita: varovaisesti arvioituna noin neljäsataa.
No, huomenna 70-lukuhenkisellä sekarengastuksella 140 kilometriä faijan talliin ja kaivan pisimmän jatkovarren mitä löytyy ja hypin koko 90 kilon elopainollani päällä niin jo on perkele jos ei joku paikka anna periksi.
EI tietenkään saisi nauraa ongelmille, mutta silti nauratti hauska kertomus :)
Sininen Saab 9-3, '99
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2164
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja anv »

Julle kirjoitti:Eikös se ole kuljettajan vastuulla loppujen lopuksi, että auto on ajokunnossa.
No onhan se tietenkin. Mutta jos 18v poika ajelee junalla Oulusta Helsinkiin hakemaan luvattua autoa, ei se innoissaan osaa katella yhtään mitään. Auton papereistakaan ei puuttunut kuin alkuperäiset rekisteriotteet allekirjoituksineen. Kopiot oli kyllä :lol:
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

^ Ihmisillä on niin monenlaista käsitystä mitä tarkoittaa "kunnossa oleva", "ajokelpoinen" tai "hyvä". Huomasin tämän koeajaessani noin kymmenkunta eri autoa hintaluokassa tonni - puolitoista tonnia, kun etsin tyttären lompakolle sopivaa autoa. Paras saatiin niistä koeajetuista ja se oli halvin, alle 900 ekee. Ihmeen hyvä peli ja vielä hyvillä renkailla. Ehkäpä tuossa anv:n tapauksessa pappa on ollut suuripiirteinen, mutta silti ajatellut vain hyvää antaessaan auton nuorukaiselle. Hieno ele mielestäni.
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13220
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kuskin vastuulla on juridisesti että auto on liikennekelpoinen. Ja renkaiden puolesta maaliskuun alusta marraskuun loppuun juridisesti liikennekelpoinen on auto jossa jokaisessa kesärenkaassa on vähintään 1,6 mm kulutuspintaa, oli vaikka neljä erimerkkistä rengasta.

Siitä voi sitten olla montaa mieltä onko moisella turvallista ajella.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2846
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Cona »

Noita p*skoilla renkailla ajavia on Suomessa paljon oman kokemuksen mukaan. Joillekin se on oikein kunnia-asia ajaa rengas "loppuun". :roll:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13220
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Iso osa autoilijoista ei seuraa renkaidensa tilaa laisinkaan. Kun ei nykyisin kuskin tarvitse tehdä muuta kuin ajaa ja tankata, niin jää perusasiatkin tarkistamatta. Duunikaverilla pomppasi 640xd Bemari katsastuksessa renkaiden kunnosta. Kyse ei ole siitä ettei välitettäisi vaan yksinkertaisesti siitä että ei huomata.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1061
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Pakari kirjoitti:Se että lähes aina käytettyä autoa ostettaessa niissä on eriparirengastus.. Pitäisi sätää laki että autossa pitää molemmilla akseleilla olla saman merkkiset ja malliset renkaat, tilapäiskäyttöä lukuunottamatta. :evil:
Samaan lakiin vois lisätä senki että autoa myytäessä matkassa on lumiharja, jääraappa ja lokilämppäriin yhteensopiva johto jos lämmitin autossa on.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5645
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Eriparirengastukselle ei ole ainuttakaan järjellä perusteltavissa olevaa syytä. Eriparirengastus kertoo omistajan/haltijan suunnattomasta piheydestä joka näkyy kaikessa auton ylläpitoon liiittyvissä asioissa. Yleensä eriparirengastuksen autot ovat mahdollisimman halvalla pidettyjä ja sen kyllä huomaa...
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
kolokki3
"Kaasari"
Viestit: 28
Liittynyt: Su Loka 29, 2017 15:43
Paikkakunta: Kuopio

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja kolokki3 »

Ei suoranaisesti vituta, mutta harmittaa jokseenkin. Ajelin aamulla kotia päin ja yön aikana satoi lunta ihan reilusti ja tottakai kesänakit alla autossa. Lopputuloshan on sitten niin että nyt :saab: seisoo korjaamon pihassa ja ite odotan korjauskustannusarviota. Ihmeen vähällä selvittiin tosiaan koska onhan se saapas lujaa tekoa, 90% vahingoista on pelkästään korivahinkoja.

Tiukassa oli auto siellä ojan pohjalla kivikossa ja puunkantojen seassa, kun meinasi traktorinkin viedä mukanaan vedettäessä. Jäi myös paikanpäälle muisto tilanteesta kun saabin puskuri vei mukanaan puunkannon sekä söi puolet toisesta kannosta.
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2164
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja anv »

^ Auts, otan osaa :(
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Klunssi
"Aero"
Viestit: 457
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2017 21:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Klunssi »

kolokki3 kirjoitti:Ei suoranaisesti vituta, mutta harmittaa jokseenkin. Ajelin aamulla kotia päin ja yön aikana satoi lunta ihan reilusti ja tottakai kesänakit alla autossa. Lopputuloshan on sitten niin että nyt :saab: seisoo korjaamon pihassa ja ite odotan korjauskustannusarviota. Ihmeen vähällä selvittiin tosiaan koska onhan se saapas lujaa tekoa, 90% vahingoista on pelkästään korivahinkoja.

Tiukassa oli auto siellä ojan pohjalla kivikossa ja puunkantojen seassa, kun meinasi traktorinkin viedä mukanaan vedettäessä. Jäi myös paikanpäälle muisto tilanteesta kun saabin puskuri vei mukanaan puunkannon sekä söi puolet toisesta kannosta.
Menee se korivahingoillakin lunastukseen, mikäli niitä tarpeeksi on. Jos alkaa olemaan 10 vuottakin vanha Saab ja alkaa olemaan lokasuojan ja puskurin oikomista (ja maalausta) enemmän korjattavaa niin helposti menee kyllä lunastukseen. Korin osien saatavuus ainakin tiettyihin malleihin alkaa olemaan vähän niin ja näin, niitä purkuosiakaan ei tietenkään silloin löydä kun niitä korjaamolla tarvittaisiin.
9-3 1.8t SC 2007
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2846
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Cona »

En tiedä, mutta mulla on vahva veikkaus, ettei vakuutusyhtiö ole näissä talkoissa mukana.

Kaikista parashan olisi, kun olis itellä pari (samanväristä) purkuautoa. Silloin voisi ottaa "omasta kaskosta", kun lipsahtaa.

Liekö kovin monella enää muutenkaan kaskoja :saab:eissa ylipäänsä.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Pakari kirjoitti:Eriparirengastukselle ei ole ainuttakaan järjellä perusteltavissa olevaa syytä. Eriparirengastus kertoo omistajan/haltijan suunnattomasta piheydestä joka näkyy kaikessa auton ylläpitoon liiittyvissä asioissa. Yleensä eriparirengastuksen autot ovat mahdollisimman halvalla pidettyjä ja sen kyllä huomaa...
Erilaiset renkaat käy jos speksit on samat, nimim. ostamassani Saabissa oli renkaat erilaisilla spekseillä. Tai no, takarenkaat oli väärillä spekseillä.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1061
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Omasta rajatusta kokemuspiiristä sellainen esimerkki että heinäkuussa 2009 myöhään iltapäivästä huomasin toisessa takarenkaassa ruuvin ja sen että rengas ei pidä ilmaa. Luonnollisesti seuraavana aamuna oli lähtö häämatkalle tuoreen vaimon kanssa aikasin aamulla. Vaikka olenkin pihi ja vielä köyhäkin kaiken lisäksi menin siihen ainoaan avoinna olevaan korjaamoon josta sai ostaa renkaat asennettuna kyseiseen aikaan ja reteesti käskin laittaa molemmat takarenkaat uudet koska sitä ruuvin puhkomaa ei kuulemma pystynyt paikkaamaan luotettavasti syystä jota nyt en muista. Harmi vain että heillä ei ollut varastossa samanlaista Nokialaista mitä autossa alla. Toki muut speksit sai samat kuin etuakselille. En sitten alkanu laittaan koko kierrosta uusia samana kesänä, enkä vielä seuraavanakaan. Onko se sitten suunnattoman pihiä vai järkevää henkilökohtasta talouspolitiikkaa riippunee ulkopuolisen tarkastelijan kokemuksesta. Isä vasta kerto ihmetelleensä nuorna miesnä ku pappa myi auton niin se kaivo kaikista lisuimmat kumet mitä saunan takaa jänkästä löysi ja teki vaikka koko päivän töitä (rengasrauta-leka) että sai net vaihettua myytävään autoon, ihan periaatteesta. Itsellä jäis kyllä tekemättä :roll:
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Vastaa Viestiin