mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5308
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Saabbilta olis voinu tulla patterifarkkuki, mut onneks konkurssi korjas pois Pakarin painajaisen

https://www.saabsunited.com/2010/09/saa ... power.html
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja aero »

2.polvi kirjoitti:
Ke Tammi 05, 2022 20:49
Samalla tavalla diesel oli pitkään pyhäinhäväistys, ja siitä alkaa nyt pikkuhiljaa tulemaan sylkykuppi uudelleen. Litraiset bensaturbot taisi lanseerata Ford ecoboostillaan, nyt niitä on melkein joka merkillä.

Tässä kohtaa keksittiin downsizing, jossa hypetettiin että turbolla ei haetakaan hulluja tehoja vaan tilavuuden korvaamista, kun 1-1,5 -litrainen turbokone vastaa 2-2,3 -litraista vaparia.

Maailman on vaan unohtanut, että ihan saman teki Saappi 70-luvulla. Ei ysiparista haettu turbolla hulluja tehoja, vaan sijoitettiin se 2,0-litrainen tekniikka samalle viivalle n. 3 -litraisten vaparien kanssa.

Edit: ja kyllä, vähän väliä vituttaa se kun jotain keksitään tällei uudestaan eikä tunnusteta historiaa vaan innolla huudetaan että NYT ON UUTTA!
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Pakari »

JP_Vette kirjoitti:
Ke Tammi 05, 2022 20:54
Saabbilta olis voinu tulla patterifarkkuki, mut onneks konkurssi korjas pois Pakarin painajaisen

https://www.saabsunited.com/2010/09/saa ... power.html
Onneksi, koska 200km rangella oleva "auto" on käytännössä täysin hyödytön.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Pakari »

aero kirjoitti:
Ke Tammi 05, 2022 21:01
2.polvi kirjoitti:
Ke Tammi 05, 2022 20:49
Samalla tavalla diesel oli pitkään pyhäinhäväistys, ja siitä alkaa nyt pikkuhiljaa tulemaan sylkykuppi uudelleen. Litraiset bensaturbot taisi lanseerata Ford ecoboostillaan, nyt niitä on melkein joka merkillä.

Tässä kohtaa keksittiin downsizing, jossa hypetettiin että turbolla ei haetakaan hulluja tehoja vaan tilavuuden korvaamista, kun 1-1,5 -litrainen turbokone vastaa 2-2,3 -litraista vaparia.

Maailman on vaan unohtanut, että ihan saman teki Saappi 70-luvulla. Ei ysiparista haettu turbolla hulluja tehoja, vaan sijoitettiin se 2,0-litrainen tekniikka samalle viivalle n. 3 -litraisten vaparien kanssa.

Edit: ja kyllä, vähän väliä vituttaa se kun jotain keksitään tällei uudestaan eikä tunnusteta historiaa vaan innolla huudetaan että NYT ON UUTTA!
Erittäin hyvin sanottu siellä.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

^ ja ^^

Näinhän se teki. Vasta ysärin lopulla, taisi olla vuonna 97, tuli mielestäni ensimmäinen ison valmistajan matalapaineturbo, ilmentyen VW Passatissa, eli tämä 1.8T, jonka monet muistavat ensimmäisenä, joita laajasti softattiin tehokkaammiksi. Sama moottori saattoi olla kyllä edellisvuonna jo A4:n keulalla, niin tarkkaan en muista. Eli pitkään sai Saab touhuta yksin näiden parissa.

Itse kun noihin NG93 ihastunut, niin kyllä se 1.8i ilman turboa on melko pyhäinhäväistys. Monta kertaa miettinyt, että miksi moinen rakkine on päätynyt edes suunnitteluasteelle, tuotannosta puhumattakaan.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Henri S kirjoitti:
Ke Tammi 05, 2022 17:32
Sitä paitsi, olisko unelmallisempaa rojektia kuin OG900 pystäri aero-look sähköistettynä :mrgreen: ? Meikäle kyllä kelpais :heart_eyes:
Oon itte kanssa ajatellut jonkin verran satkun sähköistämistä näin tätä nykyä hyvinkin sähköautomyönteisenä ihmisenä*, mutta syksyllä ajellessa tulin siihen lopputulokseen että sähköinen ja sulava voimalinja veisi satkusta sen tunnistettavimmat ominaisuudet; siis temperamenttiset ja erikoisen ääniset B201:n ja edellämainitun alla makaavan vaihteiston. :mrgreen:

* Foorumin viimeisimpiä sähköautokriittisiä kommentteja lukeneena suosittelen muuten lämpimästi muillekin puolueettomien tietolähteiden käyttöä patteriautoilua koskevien faktojen selvittämiseksi. Tämän maan iltapäivälehdistö ml. HS ja Yleisradio ei sitten kuulu ko. joukkoon. Öljy- ja autoteollisuuden lobbaus- ja viestintävoimaa ei kannata aliarvioida, kun huomioidaan millainen eksistentiaalinen uhka sähköautot ovat ko. tahoille.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Saabin edistyksellisyyttä voi katsella täältä viewtopic.php?p=1292673#p1292673

NG95 ja 94X olivat myös muotoilultaan suunnannäyttäjiä, joista muut ovat ideoita kopioneet. NG93 oli myös muotoilultaan aikanaan erittäin moderni ja edelleen aikaa kestänyt. Näitä vanhemmat mallit eivät niinkään, vaikka monet mallit todella hyvännäköisiä ovat ja olivat aikanaankin.

Tarkoitan, että kun aikoinaan Saab oli vahvasti edelläkävijä teknisesti, niin loppuaikoinaan se alkoi olla myös muotoilullisesti, joka oli aiemmin ollut mm. saksalaisten premiumien ja italialaisten valtakuntaa. Tavallaan vähän samaa kehityskaarta ollut Volvolla, harmi ettei Saab saanut ansaitsemaansa uutta omistajaa.
Viimeksi muokannut 2.polvi, Ke Tammi 05, 2022 22:01. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja viggen »

2.polvi kirjoitti:
Ke Tammi 05, 2022 21:09

Itse kun noihin NG93 ihastunut, niin kyllä se 1.8i ilman turboa on melko pyhäinhäväistys. Monta kertaa miettinyt, että miksi moinen rakkine on päätynyt edes suunnitteluasteelle, tuotannosta puhumattakaan.
GM oli silloin isäntänä ja yritys vuoti rahaa ulos kuin seula, oli pakko saa halvempi malli markkinoille. Opelilta oli valmis halvempi kone keulalle ja Saabin muutettua tiheämmät välitykset, niin auto oli vain kaksi sekuntia hitaampi sataan, mitä 150hk turpo malli. GM porukalla oli niitä ideoita, jotka usein oli täysiä susia myynnin suhteen, kuten Subaru Saab ja Saab 600.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Saab-Lancia 600 oli kyllä monta vuotta ennen kuin GM:llä oli mitään osaa tai arpaa Saabissa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1059
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Rattivaihde kirjoitti:
Ke Tammi 05, 2022 21:15
Henri S kirjoitti:
Ke Tammi 05, 2022 17:32
Sitä paitsi, olisko unelmallisempaa rojektia kuin OG900 pystäri aero-look sähköistettynä :mrgreen: ? Meikäle kyllä kelpais :heart_eyes:
Oon itte kanssa ajatellut jonkin verran satkun sähköistämistä näin tätä nykyä hyvinkin sähköautomyönteisenä ihmisenä*, mutta syksyllä ajellessa tulin siihen lopputulokseen että sähköinen ja sulava voimalinja veisi satkusta sen tunnistettavimmat ominaisuudet; siis temperamenttiset ja erikoisen ääniset B201:n ja edellämainitun alla makaavan vaihteiston. :mrgreen:

* Foorumin viimeisimpiä sähköautokriittisiä kommentteja lukeneena suosittelen muuten lämpimästi muillekin puolueettomien tietolähteiden käyttöä patteriautoilua koskevien faktojen selvittämiseksi. Tämän maan iltapäivälehdistö ml. HS ja Yleisradio ei sitten kuulu ko. joukkoon. Öljy- ja autoteollisuuden lobbaus- ja viestintävoimaa ei kannata aliarvioida, kun huomioidaan millainen eksistentiaalinen uhka sähköautot ovat ko. tahoille.
No jättää voimansiirron ennalleen ensiöketjusta lähtien. Loput ominaisäänet saa kuulumaan varmaan vaikka stereoista kunnon premiumin tapaan :mrgreen: .
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5642
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Pakari »

Rattivaihde kirjoitti:
Ke Tammi 05, 2022 21:15
* Foorumin viimeisimpiä sähköautokriittisiä kommentteja lukeneena suosittelen muuten lämpimästi muillekin puolueettomien tietolähteiden käyttöä patteriautoilua koskevien faktojen selvittämiseksi. Tämän maan iltapäivälehdistö ml. HS ja Yleisradio ei sitten kuulu ko. joukkoon. Öljy- ja autoteollisuuden lobbaus- ja viestintävoimaa ei kannata aliarvioida, kun huomioidaan millainen eksistentiaalinen uhka sähköautot ovat ko. tahoille.
Minä en tarvitse "puolueettomia"(lue: sähköautomyönteisiä) lähteitä, kun on omakohtaista kokemusta. Siinä ei paljoa sähköautomyönteisistä lähteistä tarvitse teoreettisia toimintasteitä tms. lukea.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Avatar
Tobbana
"Hölösuu"
Viestit: 5252
Liittynyt: Ke Joulu 03, 2003 08:33
Paikkakunta: Iisalmi
Viesti:

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Tobbana »

Pakari kirjoitti:
Ke Tammi 05, 2022 21:05
JP_Vette kirjoitti:
Ke Tammi 05, 2022 20:54
Saabbilta olis voinu tulla patterifarkkuki, mut onneks konkurssi korjas pois Pakarin painajaisen

https://www.saabsunited.com/2010/09/saa ... power.html
Onneksi, koska 200km rangella oleva "auto" on käytännössä täysin hyödytön.
Sehän olisi juuri sopiva nurkka-ajoihin. Ladatakaan ei tarvitsisi välttämättä edes joka viikko.
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Numba »

^ Päinvastoin, eikö tuollaisen pitäisi olla käytännössä aina roikassa. Tuli mieleeni nuoruudesta sellainen, kun joillakin oli tapana tankata 20 markalla seteliautomaatista, ja käytännössähän he ajoivat kokoajan tankin valoa katsellen 8O 8O puistattavaa. Niin, kyllähän he varmaan veivät auton jonkun muun tankattaviksi, fiksua, mutta jollekin toiselle rasittavaa.
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

^^tässähän asenne onkin sellainen, että jos se ei sovi _minun_ tarpeisiini, niin se on myös yleisesti hyödytön kapine, ei auto laisinkaan, muiden hankkimanakin vitutuksen aiheuttaja ja pitäisi kieltää kaikilta. Mitään järkevää syytä moisiin ajatuksiin ei ole, joten menee tuonne tunnepuolen osastolle (niin kuin vitutus tietenkin muutenkin :mrgreen: ), on asiaan viileän käytännöllisesti suhtautuvalle käsittämätöntä eikä todennäköisesti järkiperusteluilla tuosta tokene.

^jos autosta saa säädettyä latauksen loppumaan ennen kuin akku on täysi (esim. ladataan vain 80 %:iin) niin voi hyvin pitää roikassa aina kun mahdollista. Muuten ei välttämättä kannata, koska akun pitäminen jatkuvasti latauksessa lähellä akun täyttä latinkia ei tee akulle välttämättä hyvää. Toisaalta uusimmissa sähköautoissa lienee sen verran hyvät akkujenhallintajärjestelmät, että tämä ei liene niiden kanssa mikään kauhea ongelma. Itselleni 200 km per latinki tarkoittaisi tiuhimmillaankim lataamista kerran viikossa normiarkena, mutta kun kotona on latausmahdollisuus eli mahdollisuus roikottaa autoa piuhassa koko ajan, niin ei sillä niin väliä ole. Jos joutuis latailemaan aina julkisilla, niin tilanne olisi tietenkin ihan eri.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ei minullakaan ole mitään täyssähkö tai hybridejä vastaan, vaikka olen muutaman kommentin kriittisellä tyylillä kirjoittanut niistä. Minulle ne eivät sovi ja siksi en sellaista edes ole harkinnut.

Se kritiikki on kohdistunut siihen että mikä on todellisuudessa sähköisen auton ekologisuus kokonaisuudessaan, kun lasketaan kaikki mukaan: akkumateriaalin louhiminen, akun valmistaminen, muiden sähköauton mineraalien louhiminen, auton romuttaminen ja materiaalien käsittely ym.
Tuossa tarkoitan pelkästään niitä seikkoja mitkä liittyvät auton sähköistykseen. Muutoinhan autoissa on paljon samaa korin ja alustan osalta riippumatta siitä mikä sitä liikuttaa.
Oma lukunsa on sitten latausjärjestelmän ja sähköntuotannon riittävyys: miten ja millä se tuotetaan.

Tavallisen autolijan kannalta sähköauto voi tuntua huikealta maapallon pelastamiselta, mutta miten on asian laita siellä Kongossa, Chilessä, Kiinassa jne missä tätä materiaalia näitä autoja varten hankitaan :?: .
Kieltämättä taloudellisesti yksityisen autoilijan kannalta nyt näillä polttoaineiden hinnoilla sähköpelillä ajo on edullista.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin