mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Päivitetty 21.02.2019
Nopeata toimintaa
Nopeata toimintaa
9-5 1,9TiD -08, 9-5 2,0t -06, 9-5 3.0 V6t -99
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
ex 9-5 3.0 V6t -99, 9000 CS 2,0t -96
#3726
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Eivät ne varmaankaan palaa. Koska GDPR ja muuta vastaavaa.
Herää epäilys, että tämä aiempi "avoimuus" on muidenkin kuin ajokortti-asioiden osalta ollut riskaabelia henkilötietosuojan tms osalta.
Ja olen samaa mieltä, hankaloittaa käytetyn auton hankintaa merkittävästi. Nettiautossa kerrotaan välillä sellaisia satuja, että HC Andersen jäisi kakkoseksi.
Herää epäilys, että tämä aiempi "avoimuus" on muidenkin kuin ajokortti-asioiden osalta ollut riskaabelia henkilötietosuojan tms osalta.
Ja olen samaa mieltä, hankaloittaa käytetyn auton hankintaa merkittävästi. Nettiautossa kerrotaan välillä sellaisia satuja, että HC Andersen jäisi kakkoseksi.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Jättäisi sieltä vain muutaman aiemmin avoimena olleen tiedon kertomatta, niin asiassa ei olisi ongelmaa. Kyllä mua ihmetytti viime vuonna omien vanhojen ajokkien tietoja kaiveltuani miten helposti ajoneuvon ”teknisistä tiedoista” pystyin esim päättelemään, että vuosina 2007 ja 2014 myymäni autot ovat edelleen samoilla omistajille (tietojen mukaan autojen nykyiset vakuutukset tulleet voimaan niinä päivinä jolloin autot olin myynyt). Samoin vaikka ajoneuvon omistus- ja haltijatiedot ovat maksullisia, niin jos ajoneuvoverolasku oli avoinna, niin jälleen näissä ”teknisissä tiedoissa” oli seuraavan maksuerän eräpäivä ja verovelvollisen koko nimi. Minulle ei koskaan selvinnyt löytyisikö nimi sieltä vaikka olisi tehnyt tietojenluovutuskiellon, koska omassa autossani eräpäivä oli vasta tammikuussa 2019 ja palvelu meni kiinni ennen kuin verosta kilahti lasku verkkopankkiin.
Ei kuitenkaan pitäisi olla mitään estettä, että rekisteritunnuksella saisi tietää auton oikeat tekniset tiedot, esim valmistenunero, moottorin koko ja teho, auton mitat, massat, katsastukset ja sen onko auto rekisterissä ja liikennekäytössä vai ei. Veroista voisi kertoa vain sen onko veroja rästissä vai ei. Vakuutuksen alkamispäivää tai vakuutusyhtiötä ei mielestäni ole syytä kertoa, kunhan löytyy tieto siitä onko liikennevakuutus olemassa.
Ei kuitenkaan pitäisi olla mitään estettä, että rekisteritunnuksella saisi tietää auton oikeat tekniset tiedot, esim valmistenunero, moottorin koko ja teho, auton mitat, massat, katsastukset ja sen onko auto rekisterissä ja liikennekäytössä vai ei. Veroista voisi kertoa vain sen onko veroja rästissä vai ei. Vakuutuksen alkamispäivää tai vakuutusyhtiötä ei mielestäni ole syytä kertoa, kunhan löytyy tieto siitä onko liikennevakuutus olemassa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Sitä jotenkin kuvittelisi, että ei olisi kovinkaan vaikeaa koodata sellainen palvelu, jossa haetaan rajapinnan yli vain nuo kentät joissa ei ole henkilötietoja. Katsastuspäivämäärä voisi näkyä sellaisenaan, veroista ja vakuutuksesta riittäisi pelkkä kyllä/ei -tieto
Joku tietojärjestelmäkoodari voi toki ilmiantaa itsensä ja kertoa meille tyhmemmille miksi se ei onnistu
Joku tietojärjestelmäkoodari voi toki ilmiantaa itsensä ja kertoa meille tyhmemmille miksi se ei onnistu
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Koodari varmaan toimittaa tasan sitä, mitä tilaaja tilaa
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Näinhän se menee tietysti joka alalla, varsinkin jos on vähän isompi firma toimittajana Luulisi traficomilla olevan jo pari koodaria omillakin palkkalistoilla
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004
Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Verotiedot ja verotettavat tulot ovat julkisia. Tietoja pääsee tarkastelemaan Verohallinnon toimipisteissä vaikka asiakaspäälteeltä.
Julkisia ovat mm. tuloverotuksen julkisten tietojen luettelo, kiinteistöverotuksen julkiset tiedot, ennakkoperintärekisteri ja arvonlisäverovelvollisten rekisteri sekä yritys- ja yhteisötietojärjestelmä.
https://www.vero.fi/tietoa-verohallinno ... set_tiedo/
Ajoneuvoverolasku kun on avoinna, niin verovelvollisen nimi näkyi vaikka olisikin tietojenluovutuskielto päällä.
Biltema on muuten hiukan laajentanut tiedonantoa autoista. Vielä tietysti jää katsastus ym. tiedot pois.
https://www.biltema.fi/auton-varaosahaku/
Auton varaosahaku ALI-126
SAAB 9-5 StW (YS3E) 2.0 t 2007 150hv
SAAB 9-5 StW (YS3E) 2.0 t
Korimalli:StW
Moottorityyppi:Bensiinimoottori
Käyttövoima:Bensiini
Polttoaineen syöttö:Imusarjaruiskutus/kaasutin
Vetotapa:Etuveto
Sylinteriluku:4
Sylinteritilavuus:1985
Vuosimalli:2007
Rekisteröintipvm.:20070913
Valmistusaika (kk/vvvv):
Vaihteisto:Automaattinen
Alustanumero:YS3EB59C573509190
Moottorikoodi:B205E
Ryhmäkoodi:SA Fi0606
Väri:
Ajoneuvotyyppi:PB
Rengaskoko:
Omamassa kg:1655
Pituus mm:4840
Kokonaismassa kg:2150
Moottoriteho kW:110
Moottoriteho hv:150
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Ne on julkista tietoa, mutta kysymys kuuluukin että mikä on soveliasta ja järkevää tietojen jakamista. Esimerkiksi ihmisten tuloverotietoja ei valtionhallinto julkaise avoimesti netissä, suurituloisimpien osalta sen hoitaa kyllä media. Siellä verotoimiston päätteellä pääsee katselemaan sitten mattimeikäläisenkin verotettavia tuloja, mutta sitä varten pitää mennä virka-aikana verotoimistoon päätettä näpyttelemään, mikä rajaa tietojen hyödyntämistä vääriin tarkoituksiin melko tehokkaasti. Miksi trafin tarvitsisi julkaista netissä tieto siitä, kenen maksettava se tuleva ajoneuvoverolasku on? Sen vielä ymmärtäisi, että jos lasku on erääntynyt, niin siinä mainittaisiin verovelvollisen nimi.
Sama asiahan koski tätä trafin ajokorttitietokantaa, josta koko kohu lähti. Trafi vetosi vain siihen että nämä on laissa määritelty julkisiksi tiedoiksi. Mutta oliko asiallista pistää tiedot kaikki avoimeen nettiin ja vieläpä niin että sieltä pääsi hakemaan tietoja henkilötunnuksella, jolloin käyttämällä järjestelmää käänteisesti pystyi pienellä vaivalla kaivamaan esiin henkilön henkilötunnuksen, jota tämän päivän maailmassa ei kannata luovuttaa ihan kenelle tahansa.
Auton rekisteritiedojen ja verovelvollisen koko nimen yhdistämisessä julkisesti vuorokauden ympäri internetissä on lukuisia turvallisuuteen (eikä ainoastaan tietoturvallisuuteen) liittyviä epäkohtia. Se on ihan omaa hölmöyttään jos jakaa itse kaiken tiedon itsestään sosiaalisessa mediassa, mutta kun viranomainen tekee saman, niin siitä on itseään vaikea syyttää.
Sama asiahan koski tätä trafin ajokorttitietokantaa, josta koko kohu lähti. Trafi vetosi vain siihen että nämä on laissa määritelty julkisiksi tiedoiksi. Mutta oliko asiallista pistää tiedot kaikki avoimeen nettiin ja vieläpä niin että sieltä pääsi hakemaan tietoja henkilötunnuksella, jolloin käyttämällä järjestelmää käänteisesti pystyi pienellä vaivalla kaivamaan esiin henkilön henkilötunnuksen, jota tämän päivän maailmassa ei kannata luovuttaa ihan kenelle tahansa.
Auton rekisteritiedojen ja verovelvollisen koko nimen yhdistämisessä julkisesti vuorokauden ympäri internetissä on lukuisia turvallisuuteen (eikä ainoastaan tietoturvallisuuteen) liittyviä epäkohtia. Se on ihan omaa hölmöyttään jos jakaa itse kaiken tiedon itsestään sosiaalisessa mediassa, mutta kun viranomainen tekee saman, niin siitä on itseään vaikea syyttää.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
- ysitonnari93
- "Hölösuu"
- Viestit: 2622
- Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
- Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Piti sitten sekin päivä nähdä, että asennuttaa käyttöjärjestelmän tietsikkaan alusta alkaen uusiksi. Tosin en tee sitä itse, kun ei riitä taidot, eikä etenkään hermoni
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Kolmion takaa jäiselle tielle eteen ajelijat.
Femma liian rutussa korjaamiseen eli lunastus odottaa toista.
No, kai sitä joskus hyvän yksilön löytää kaverikseen.
Femma liian rutussa korjaamiseen eli lunastus odottaa toista.
No, kai sitä joskus hyvän yksilön löytää kaverikseen.
Saab 9-3 1.8 Turbo mk1
Kirsi Jokela
0451255333
Kirsi Jokela
0451255333
- TurboTurpa
- "Aero"
- Viestit: 396
- Liittynyt: Ke Huhti 19, 2006 10:27
- Paikkakunta: Ylivieska
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Femma aeron aamu savutukset, päätti sitten auto alkaa ottaa aamu savut, vaikka kuski ollut ottamatta jo 6 vuotta
Saab 9-5 2.3T Aero biopower my:2005
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Tänään huomasin, että viikonloppuna pihaliittymän lumipatin ylitys ei ois kannattanu femmalla. Oikeanpuolen sumari roikku melkein tiellä ja puskuri halki kahdesta kohtaa.
Noh. Ei ollu maasturi ei. Suzuki on. Saabi ei.
Pittää joskus tilata uusi sumari, tai sitten otan toisenkin pois ja tilalle verkkoa. Sakkoahan niistä saa vain jos pallaat ajjaissa.
Noh. Ei ollu maasturi ei. Suzuki on. Saabi ei.
Pittää joskus tilata uusi sumari, tai sitten otan toisenkin pois ja tilalle verkkoa. Sakkoahan niistä saa vain jos pallaat ajjaissa.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Viimeyö oli rankka pirkkavolvolle. Vasen etujousi poikki, vasen etusisälokari osittain irti ja mutkalla sekä nyt molemmat ( aiemmin vain oikea väljä) alapallot paskana oikean raidetangonpään lisäksi. Osui syvään routakuoppaan.
No onneksi kyb vakio etujouset löyty suoraan varaosaliikkeestä hyllystä, 60€ pari ei paha hinta. Kokonaiset etutukivarret ja vara-alapallot tulossa muutenkin aeromotors paketissa huomenna virosta niin saa samalla pe-la rempalla uusia.
Eli rempas tiedossa tällä hetkellä molemmat etujouset, molemmat ulommat murrokset, molemmat etupyörän laakerit, molemmat etutukivarret , molemmat ulommat raidetangonpäät, etu- ja takajarrupalat.
Motonetin halvempien etutukivarsien alapallot kesti noin vuoden, raidetangonpäät + ulompi murros vajaa 2v ja nyt en jätä mitään vanhaa tai laita halpalaatusta keulaan eli Lemförder, Ruville, SKF tulossa tilalle.
Ma myös varattu jo ohjauskulmien säätö..
Onneksi on tonnari jolla ei tarvia muuta kuin ajella.
No onneksi kyb vakio etujouset löyty suoraan varaosaliikkeestä hyllystä, 60€ pari ei paha hinta. Kokonaiset etutukivarret ja vara-alapallot tulossa muutenkin aeromotors paketissa huomenna virosta niin saa samalla pe-la rempalla uusia.
Eli rempas tiedossa tällä hetkellä molemmat etujouset, molemmat ulommat murrokset, molemmat etupyörän laakerit, molemmat etutukivarret , molemmat ulommat raidetangonpäät, etu- ja takajarrupalat.
Motonetin halvempien etutukivarsien alapallot kesti noin vuoden, raidetangonpäät + ulompi murros vajaa 2v ja nyt en jätä mitään vanhaa tai laita halpalaatusta keulaan eli Lemförder, Ruville, SKF tulossa tilalle.
Ma myös varattu jo ohjauskulmien säätö..
Onneksi on tonnari jolla ei tarvia muuta kuin ajella.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
"Täydennyt tiedotteeseen 28.3.2019: Lisätty puhelinpalvelun uudet aukioloajat"Juho80 kirjoitti: ↑Ke Maalis 13, 2019 16:37Kyllä siellä vielä uskotellaan niiden avautuvan.
https://www.traficom.fi/fi/ajankohtaist ... u-pyritaan
Vielä Tragicomilla riittää uskoa palvelun palautumiseen. Nyt saa soittaa jo iltaisin ja lauantaisinkin heille.
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Kattellu etelä-karjalasta tonnariin sopivia 15" vanteita ja talvi/kesärenkaat voi olla jos hyvin pintaa. Talvikumit syksyllä niille tarkoitus hommata.
On noita kyllä muutama 4x 108 joissa osassa laitettu automerkki joissa olleet, jopa keskireiän koko voi olla laitettu. Mutta et tuntuu olevan asia jota ei ymmärretä kattoa eikä laittaa.
No yhden kyselin niin et 20 tonnariin ei ihan istu, toisesta on alla nyt kysely txt ku ei puhelimeen vastannu.
On noita kyllä muutama 4x 108 joissa osassa laitettu automerkki joissa olleet, jopa keskireiän koko voi olla laitettu. Mutta et tuntuu olevan asia jota ei ymmärretä kattoa eikä laittaa.
No yhden kyselin niin et 20 tonnariin ei ihan istu, toisesta on alla nyt kysely txt ku ei puhelimeen vastannu.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01