mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 2037
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Julle »

Ryssät vituttaa. Ryssien hyysääjät vituttaa. Kaikki punainen vituttaa..
9-5 Aero - 00
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

JP_Vette kirjoitti:
To Marras 23, 2023 20:11
Ei Y-tunnuksetonta yritystä ole olemassa. Tässä tapauksessa palkkiota ei myöskään voida maksaa verokortilla (tai no selvittävät sitä nyt kun ihmettelivät mun 70€ laskua, joka siis on kulukorvaus pelkistä ajetuista kilsoista) eli jäljelle jää vain lasku. Eli vaatii Y-tunnuksen.

Pimeesti tai kilsalaskuiks muuttaminen on sinänsä kannattava idea, mutta siitä kun jää kiinni niin päätyy työttömäksi työnhakijaksi eli muutaman nettosatasen kusetuksella tekee sitte kymmenien tuhansien loven päivätyön ansioihin. Eli nyt saivat halvan konsultin, kun sille ei kelpaa kuin 132 km edestä kilsakorvauksia. Ja mä saan rutkasti lisää vapaa-aikaa, kun en enää suostu päivätyön ohella sivubisneksiin.
Mä hoidin tollasen vähän vastaavan jutun aikanaan silleen että kirjoitin vain omissa nimissäni laskun, siihen maininta että lasku ei sisällä alv:tä ja laskuttajana olin minä yksityishenkilönä. Asiaa helpotti toki se että olin itse vastapuolella se joka hyväksyi ja maksoi laskun, eli tämä oli mökin yksityistiekunnan hallinnosta maksettu lasku ja olin itse tiekunnan hallituksen puheenjohtaja ja hoidin käytännössä tiekunnan taloushallinnon ja laskujen maksatuksen (siitä työstä minä sen laskun kirjoitinkin). Tilintarkastajina toimi pari muuta tiekunnan osakasta joilla ei ollut mitään käytännön ymmärrystä siitä vaatisiko tuollainen lasku jotain muuta kuin ne tiedot mitä siihen kirjoitin. Pääasia että laskun aiheena ollut työ oli oikeasti tehty ja maksettava summa vastasi sovittua, eli en kusettanut tiekuntaa.

Sitten veroilmoitukseen syötin vain saatua työkorvausta tuossa laskussa ilmenevän summan verran, ja se päätyi mun verotukseen sitten ansiotulona ja verot meni maksuun lopullisessa verotuksessa, koska ennakonpidätyksiä ei oltu tehty.

Summa oli pieni, vain 120 euroa vuodessa eikä mulla muuta laskutusta ollut. Ei varmaan mennyt kaikkien säädösten mukaan mutta jos olisi jostain verottajalta tai muualta tullut noottia, niin olisin ainakin voinut sanoa että tulot on ilmoitettu verottajalle ja mitään rahallista hyötyä en ole siitä saanut jos jokin rekisteröinti tai dokumentoiti ei ole mennyt oikein. Käytännössä tuossa olisi kai pitänyt olla y-tunnus ja kuulua ennakonperintärekisteriin, koska palkkioita ei saa maksaa ilman että pidättää ennakot ellei maksun saaja kuulu ennakonperintärekisteriin.

Sitten muutamaa vuotta myöhemmin mullakin oli jo y-tunnus itselläni, tosin kaupparekisterissä en ollut, kun y-tunnus on ihan vain sitä varten että voin periä vuokraustoiminnassa arvonlisäveroa. Kuitenkin laskuun kun laittaa y-tunnuksen, niin sehän lisää uskottavuutta heti. Myöhemmin homma on toiminut sitten "enemmän oikein" siten että mulla on osakeyhtiö, joka on laskuttanut tuon saman homman vuosittain. Oy on ennakkoperintärekisterissä eikä ole alv-velvollinen liiketoiminnasta, joten lasku on edelleenkin 120 euroa maininnalla "ei sis. vähennettävää alvia" ja tiekunnan ei tarvitse pidättää ja tilittää maksusta veroja.

Olen tänä vuonna ekaa kertaa eläissäni saanut ansiosidonnaista. Tuon Oy:n omistamisen ja sen hallituksessa istumisen (ja parin muunkin yritysyhteyden) vuoksi jouduin tekemään työkkärille selvityksen yritystoiminnasta. Ei aiheuttanut hikkaa päivärahoihin, kun pääasiallinen toiminta on sellaista jota ei katsota työkkärin silmissä yritystoiminnaksi. Edelleenkään ei toki ole muuta kuin se 120 euron lasku vuosittain kirjoitettu mistään toiminnasta mikä etäisestikään muistuttaaisi työntekoa.

Jos olisin sinä niin ehkä tekisin kuten itse silloin aikanaan, eli kirjoittaisin omissa nimissä asiakkaalle laskun, siihen vaikka sitten se y-tunnus joka metsähommia varten on hankittuna ja lasku asiakkaalle. ALV-velvollisuutta ei liene, eli laskuun sama maininta kuin mulla: "ei sisällä vähennettävää alvia".

Toki jos summa on merkittävä ja noita duuneja tulee vielä lisää, niin työkkärin kanssa voi alkaa keskustelut siinä kohtaa kun ja jos joutuu päivärahoja hakemaan. Samoin vähän laajemman toiminnan kohdalla voi alkaa verottajakin kyselemään perään, ei ehkä mene enää läpi veroilmoituksella että on saatu työkorvauksia sellainen määrä millä elelee jo koko vuoden. Eli se mikä on toiminut joskus 120 eurolla vuosi, ei välttämättä toimi jos summa on muutama kymppitonni.

Toisaalta työkkärissä ei ole nykyisin linja mikään mustavalkoinen kyllä tai ei, eli voit saada osa-aikaisesta yrittäjyydestä huolimatta soviteltua päivärahaa, jos päivätyöt menee tauolle tai loppuu, eikä yritystoiminta ole kovin isoa.

Tää on vaan niitä juttuja joita ne ei kerro etukäteen, itsellekin nousi tuo asia mieleen jo muutama vuosi sitten kun hoksasin että mulla on omistuksia ja päättäjäpaikkoja muutamissa yhtiöissä, ja nämä voitaisiin katsoa yrittäjyydeksi työkkärissä. Lisäksi olen verotuksessa sekä maa- että metsätalouden harjoittaja, mutta sieltä tulot on vuoessa tonnista kahteen, joskus miinusmerkkisiä.

Lähinnä mua alkoi kiinnostaa se onko järkeä maksaa kassan jäsenmaksua jos sitten kakan osuttua tuulettimeen töissä vastaus on "olet yrittäjä, et saa mitään". No kun sitten kysyin, niin vastaus kassasta oli tyhjänpäiväinen: ehkä saat, ehkä et, sitä ei voi näin etukäteen luvata. Tämä tuli sitten tänä vuonna koeponnistettua ja päiväraha oli ihan täysimääräinen, kun perusteena oli se että olen aina ollut täysipäiväisessä palkkatyössä, noista yrityksista ole koskaan maksettu mulle palkkaa, eikä ne ole työllistäneet mua käytännössä mitenkään.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5313
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Ei se Y-tunnukseton lasku oikeen toimi, kun kyseessä on hanke, johon haetaan avustusta. Eli laskulla pitää olla selitteet kunnossa, jolloin ei riitä pelkkä nurkkasumma. Plus metsäveroilmoituksen lomakkeella 2C ei oikeen ole eriteltynä muita hommia, ellei sitten tylysti laita kohtaan "Muut pääomatuloksi luettavat erät". No siinä on vain se vika, että kun kyseessä ei ole osakeyhtiö, niin sehän ei ole pääomatuloa, jos tekee ansiotöitä :roll: Eli pääsee vähimmällä kun ei kikkaile.

Sinänsä lohdullista kuulla, että yrittäjä ei olekaan aina yrittäjä. Tai ainakaan sun tapauksessa. Eli sinänsä voisi ehkä harkita sitä toiminimeäkin, koska vaikka tämä toiminta on suoraan päivätyöni ammattialan hommia, niin ei niillä elätä itseään, koska pääsääntöisesti näissä hankkeissa mun tilalla on ihan vain joku paikallinen aktiivi. Äitini on vuonna miekka ja kirves saanut ansiosidonnaista, mutta kuulemma siinäkin oli muutama lappu täytettävänä kun piti todistaa, ettei hän työllisty miehensä firmaan, joka oli yhden miehen kommandiittiyhtiö ilman työntekijöitä. No sai rahansa lopulta, mutta ilmeisesti ei ollut läpihuutojuttu.

Tämä homma loppui sinänsä onnellisesti, että lähetettyäni sen muutamaa senttiä vaille 70 €:n laskun sain paluupostissa ihmettelyä ja kummastelua. Pari päivää kului ja lopputulema oli se, että minut palkannut organisaatio hakee Y-tunnuksen, tekee jotain muutaki ja maksaa mulle palkan verokortilla. Et kai maailmassa vielä sitten on jotain hyvääkin porukkaa jäljellä, kun mä olin jo ilmottanut tekeväni sen talkootyönä :)

Tää menee jo ohi, mutta kyllähän jokainen itseään kunnioittava metsätalouden Y-tunnuksen omaava on alv-velvollinen... Ainaki jos siä metsätilalla tapahtuu muutaki kuin mustikoiden poimintaa ja siten menoina on muutakin kuin alviton metsävakuutus.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
aero
-
Viestit: 8674
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja aero »

Mun ymmärtääkseni tuo yrittäjyyspuoli on just niin, että jos se Y-tunnus ja virallinen yritys on ollut olemassa päivätöiden ohella ja selvästi sivutoimista, niin se on kohtuu helppo osoittaa sivutoimiseksi ja sellaiseksi toiminnaksi, ettei sieltä nyt mitään elämistuloja tule.

Jos sen sijaan yrityksen perustaa töiden loputtua, voi olla paljon vaikeampi selittää että "tää nyt on vain tällästä puuhastelua", kun ei ole näyttää kirjattua historiaa aiheesta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

JP_Vette kirjoitti:
Pe Marras 24, 2023 21:27
Plus metsäveroilmoituksen lomakkeella 2C ei oikeen ole eriteltynä muita hommia, ellei sitten tylysti laita kohtaan "Muut pääomatuloksi luettavat erät".
Se y-tunnus ja metsätalouden veroilmoitus ei mene käsi kädessä, eli jos teet sen sun y-tunnuksen alla juttuja jotka ei ole metsätaloutta, ne ilmoitetaan muualla kuin metsätalouden veroilmoituksella. Henkilöllä voi olla vain yksi y-tunnus, ja henkilö voi luonnollisesti harjoittaa kaikenlaista toimintaa, jolloin ne kaikki tapahtuu sitten sen saman y-tunnuksen alla, mutta tuloverotuksessa menee eri tulolajeihin. Eli jos jossain vaiheessa päätät aloittaa toiminnan yksityisenä elinkeinonharjoittajana (eli ns. toiminimiyrittäjänä), toiminimelläsi on sama y-tunnus kuin sun metsätoiminnalla, mutta sen liiketoiminnan tulot ja menot ei kuulu metsätalouden veroilmoitukseen.
JP_Vette kirjoitti:
Pe Marras 24, 2023 21:27
Tää menee jo ohi, mutta kyllähän jokainen itseään kunnioittava metsätalouden Y-tunnuksen omaava on alv-velvollinen... Ainaki jos siä metsätilalla tapahtuu muutaki kuin mustikoiden poimintaa ja siten menoina on muutakin kuin alviton metsävakuutus.
Mä en ole kunnioittanut itseäni hakeutumalla alkutuotannosta alv-velvolliseksi, vaikka tuloverotuksessa maa- ja metsätalouden harjoittaja olenkin. Syy tähän on se, että metsätalouden puolella menot on olleet viimeisen viiden vuoden aikana yhteensä luokkaa pari sataa euroa, eli vähennyksiäkin olisi ihan olemattomasti, ja säästyypähän vuosittaisen alvi-ilmoituksen vaivalta. Maatalouden puolella taas kaikki toiminta on ollut vuokraustoimintaa, ja kun olen hakeutunut kiinteistön käyttöoikeuden luovuttamisrsta alv-velvolliseksi, niin alvit hoituu sillä. Eli ilman että hakeutuu alkutuotannosta alv-velvolliseksi. Tämä toki piti tarkistaa verohallinnosta, kun en ollut asiasta varma. Ylläriylläri varma ei ollut veroviraston virkailijakaan, mutta pähkäili asian samoin kuin minä että ei tarvvitse hakeutua alkutuotannosta alv-velvolliseksi, kun toiminta ei ole alkutuotantoa, vaikka maatalouden tulolajiin meneekin.

Toteamukseni siitä että alv-velvollisuutta ei liene, viittasikin siihen että et liene hakeutunut liiketoiminnasta alv-velvolliseksi, vaikka alkutuotannosta olisitkin. Tällöin et voi (etkä joudu) konsultointikeikasta kirjoittaa alvillista laskua, ellei konsultointi jotenkin kuulu metsätalouden puolelle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5313
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Nyt menee niin kryptiseks, että parempi lopettaa. Tyydyn siihen lopputulemaan, että pyöritän Y-tunnuksellani vain kallista ideologiaa ja leipä tulee pöytään verokortilla kuten tähänki asti :mrgreen: Maksamalla sopivasti ekstraa saa lisäksi palautuksia joka syksy.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Femman käsijarru. Kesällä vaihdoin vaijerit, jarrukengät, linkut yms ja eiköhän se nyt kuitenki halua jäätyä kiinni vaikka sain kaiken toimimaan täydellisesti. Mikä ihme siinä og-satkun systeemissä oli niin pielessä ettei sitä voinu käyttää enää?
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7555
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

Mikä ihme siinä og-satkun systeemissä oli niin pielessä ettei sitä voinu käyttää enää?
Taisi gangster motorsin sedät sanoa että teillä on vectran alusta mm..
Ja kyllä täytyy myöntää että kyllä og kolkissa on hyvät jarrut. Ikinä ei ole mm..jäätynyt yms..
Tonnarissakin meni takaa levyjä kieroksi alvariinsa, ne ei vaan toiminut.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2093
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja patse »

Koko joulukuu! Kaks kertaa iski joku vilustuminen. Siihen väliin vielä nilkan nyrjäytys. Liikunta ollut ihan nollassa. Makoilusta alaselkä juilii ja jumii. Sitten vielä joulustressi, kolkin hylsy katsastuksesta, vaikka puolikuntoisena koitti katsoa, että on ok. Töihinkin piti vielä vaivautua.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

2 viikkoa paikallaan olleessa pappatunturin kaasuvaijerista on kuori halki.

ei oo laatu enään niinkuin ennen . PRKL
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4209
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

Ei nyt varsinaisesti vituta, lähinnä surettaa. Isä nukahti ikiuneen tänään aamulla.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
patse
"Saabisti"
Viestit: 2093
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 08:18
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja patse »

Osanotto suruun. Nämä on niitä hetkiä joihin ei oikein osaa koskaan valmistautua.
#1047 / 900 i8 5d -86 + Opel Astra 1.4T aut. -18 + jälkipolven 9-3 1.8t SS -05
Ex: 9³ t -01, 9000 Aero -97, 9000 T16 -85, 900 i16 -88, 99 GL -76
Avatar
CDTA
"Hölösuu"
Viestit: 2645
Liittynyt: Pe Kesä 16, 2006 12:24
Paikkakunta: Susiraja

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja CDTA »

Otan osaa suruunne.
VPP
"Kaasari"
Viestit: 47
Liittynyt: La Elo 30, 2014 19:30
Paikkakunta: Mikkeli

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja VPP »

Joululoma. Ja influenssassa koko prkl loma :oops:
9-3 SC TiDs -07

Ex. NG900 B204E -94, 9000 B204L -97, Manta B GSi B204L
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5361
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja VKe »

Tieteellinen tutkimus todistaa että vitutuksen syy on toisissa :D :
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/3d4f ... cfc16635d5

Aivan pakosti on tämä tutkimus julkaistu 1.4. jonain armon vuonna :lol:
Sininen Saab 9-3, '99
Vastaa Viestiin