mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23978
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

:mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:


toki tuos ois joutilas og900 pystärikin jos löytäis alueauran keulaan ja ketjut eturenkaisiin.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Eikö noita lingoja ole automaattina muita tehtykään kuin 1.6 HDI vai onko liki kaikki vain myyty tolla?
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei ole muilla kuin 92 hv ja MY2016 alkaen 100 hv HDi:llä. Ja ainoat automaattilaatikot on olleet noita robottilaatikoita (BMP6 ja ETG6), perinteistä automaattia ei koskaan tuohon kakkoskoppaseen Berlingoon tarjottu.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Jokusen sata kilometriä ajelin edellisessä työpaikassa kakkoskoppasella automaattilinkolla ja täytyy sanoa että se oli huonoin automaatti jolla oon ajanut.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2708
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Robottia ei voi ajaa kuin automaattia, eli painaa tasaisesti kaasua, jos niin ajelee, silloin se kyllä nykäsee niin perhanasti vaihtotapahtumassa, harva kai meistä yrittää vaihtaa vaihdetta manuaalissakaan kaasu jatkuvasti päällä?

Kun robotin kanssa pääsee sen verran sinuiksi, että huomioi sen olevan manuaalivaihteisto robottikytkimellä, niin homma sujuu paremmin. Eli kun haluaa vaihtaa isommalle, niin kaasua pitää nostaa hetkeksi, sitten kun robotti on kytkenyt vaihteen, niin sitten taas kaasua lisää. Ei se mahdoton ajettava ole, ja tolla ajotyylillä suurimmat nykimiset pysyy hallinnassa kaikkialla muualla paitsi ruuhkassa.
Kuitenkin automaatista puhuminen on vähän hämäävää, kun ajamiseen pitää keskittyä enemmän kuin normi manuaalilla, mutta kun vaihdot oli rauhallisia ja ilmeisen oikea-aikaisia, niin kulutus ainakin pysyi hyvin matalana.
Ja mitä kovempaa mennään, sitä huomaamattomammaksi robotti käy, maantiellä en huomannut mitään eroa tavalliseen 5vaihteiseen automaattiin.
Tomppa & Saabit myyty :(
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Juurikin sellaiset puolinopeat kiihdytykset on vaikeita. Jos robotti tulkitsee että nyt tarvittaisiin pienempää vaihdetta, tulee armoton nykäisy ja koko kiihdytys ottaa useamman sekunnin takapakkia. Tasaisessa ajossa toimii toki huomaamattomasti, mutta siinä nyt menisi manuaalikin. Ylipäätään ylöspäin vaihtaminen ei ole ongelma, mutta auta armias kun laatikko päättää pienen pähkäilyn jälkeen vaihtaa alas. Ensimmäinen sekunti kaasunpainalluksesta ei tapahdu juuri mitään -> kikdown -> vauhti hidastuu -> kiihdytys alkaa noin 4s aiotusta ja kiihdytyskaista loppuu. Varmasti kilometrien myötä oppii laatikon tavoille, mutta tuolla kokemuksella en omaan talliin ottaisi.

Muuten oli sen verran kiva auto ajaa matkaa, että valitsin Lingon aina 1. sukupolven Priuksen sijaan, jos suunta oli vähänkään taajamasta ulos.

7-lovinen DSG on sekin hieman kulmikas ruuhkassa. Etenkin lumikinoksiin parkkeeratessa homma menee helposti nytkyttämiseksi.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Toi automaattivaihteisto noissa Lingoissa on mullekin se suurin kysymysmerkki. Sitä pitäisi kai ajaa muutama viikko että tietäisi tottuuko siihen vai meneekö lopullisesti hermo. Tuntui kyllä rattiläpyskät toimivan kohtuukivasti kun kävin koeajolla, että ehkä siihen tottuisi paremmin kuin itsestään ajattelevaan laatikkoon, joka ei ole oman pään kanssa samalla aaltopituudella.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
keisari
"Aero"
Viestit: 382
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja keisari »

AZP kirjoitti:
Pe Helmi 01, 2019 16:47
Toi automaattivaihteisto noissa Lingoissa on mullekin se suurin kysymysmerkki. Sitä pitäisi kai ajaa muutama viikko että tietäisi tottuuko siihen vai meneekö lopullisesti hermo. Tuntui kyllä rattiläpyskät toimivan kohtuukivasti kun kävin koeajolla, että ehkä siihen tottuisi paremmin kuin itsestään ajattelevaan laatikkoon, joka ei ole oman pään kanssa samalla aaltopituudella.
Vanhana PSA myyjänä sanon seuraavaa:
- Laatikko on "normaali vaihteisto" jossa normaali kytkin siihen on vaan lisätty robotti laatikko joka hoitaa vaihtamisen puolestasi. Kun olet tottunut laatikkoon ja sen "pieneen" nytkähtelyyn niin 3 4 5 6 vaihde menee päälle pehmeämmin jos pikkasen nostaa kaasua just kun auto vaihtaa.
TÄMÄ siis EI ole Dobbel Shift Gear, DSG, EI automaattilaatikko jossa turbiini vaan SSG Singel Shift Gear jossa robootti. :D
Oman kokemuksena laatikosta voin sanoa että asiakkani ajoi 345 tkm. ilman mitään ongelmaa C4 Hdillä.... 8O
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Ehkä noi on tuosta kehittyny. Ja rattiläpyskät varmasti auttaa, jos muistaa sellaisia käyttää. :saab: issa sellaiset oli ja aina kun kokeilin niin unohdin parin vaihdon jälkeen että pitää itte vaihtaa vaihteita.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

...marinaa auraustilanteesta Turussa...
Ha, joku muukin huomannut, ettei Kuntec hoida hommiaan. TS tietää tänään kertoa, että kaupungin palautepalveluun on tullut tammikuun aikana 1800 palautetta koskien katuja ja liikenneolosuhteita.

Lisäksi infotaan, että Turussa on viisi aurausaluetta, joista Kuntec hoitaa neljää ja Destia yhtä. Kilpailutettujen alueiden kunnossapidon heikosta laadusta saa sakot 15 t€/alue ja Kuntec on saanut kaikista hoidossaan olevista alueista nyt sakot. Destialle ei sakkoja ole tullut, eli hoitavat hommansa.

Hauskaahan tässä on se, että Kuntec on siis maksanut kymmeniä tuhansia euroja sakkoja omistajalleen, koska se on kaupungin omistama yhtiö. Tsiisus mitä verovarojen tehokäyttöä, siirretään rahaa taskusta toiseen. Vain kaupungin omistamalla lafkalla on varaa hoitaa hommat näin laadukkaasti. Keskusta-alueen kilpailutus on kuulemma vireillä, ja nyt jos koskaan voisi painottaa laatua hinnan rinnalla ja potkia Kuntec koko kilpailutuksesta pois. Ehkä heillä riittää kalusto auraamaan kaupungin palloilukentät, paljon muuhun en luottaisi.

On tässä nyt sentään joku tilaaja-toimittaja -tyyppinen jako, nimittäin kaupungin kunnossapitopäällikkö kertoo, että tämän talven olosuhteet eivät ole ääriolosuhteita. Kuntecin toimitusjohtaja on eri mieltä. Mutta hän onkin ollut Kuntecin toimitusjohtajana vasta viime syksystä, ehkä tuohon hommaan pitäisi valita joku joka on edes lumikolaa käyttänyt.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Liekö sillä päälliköllä enemmän kokemusta rommikolasta kuin lumikolasta? Kohta tämä alkaa muistuttaa jo normaalia talvea, muutama edellinen on ollut poikkeuksellisen lauha ja vähäluminen. Lisää, lisää :mrgreen:
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5312
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Tosta Sitikan robotista, niin en tiä onko sama mut '08 tai '09 C4:stä on kokemuksia, kun muutaman kuukauden viikonloput ajelin sellasella taksilla. Aika toki multaa muistot, mutta en minä siitä mitään varsinaista pahaa keksinyt. Porukka aina valittaa hitaudesta ja nykimisestä, mutta kyllä se vaan niin on, että manuaalilaatikolla ajaessa 99,9 % kuskeista saa auton kiihtyvyyden negatiivisen puolella käymään vaihdon aikana ja vaihto ottaa aina aikaa. Tuo 0,1 %, joka ei saa kiihtyvyyttä laskemaan, olkoot suorakytkentälaatikolla ajavat ratakuskit :D Mut se pointti, niin ei se sen hitaampi ole kuin manuaalikaan. Siihen hitauteen vain kiinnittää huomiota, kun jäätelötötteröä syödessä siihen on aikaa kun ei tarvi rytmittää vasenta jalkaa ja oikeaa kättä.

Citikan valoissa seisoskelua en muista, mutta Italiassa lomaillessa oli alla Fiat 500C, jossa vaihde taisi mennä vapaalle aina pysähtyessä. Säästi toki painelaakeria, mutta ruuhkassa oli typerää lähteä hätäsesti liikkeelle, kun lähtöä piti aina ennakoida se sekunti. Sit taas tuo mun Astra pitää vaihteen silmäs eli kun jarrulta nostaa jalan, lähtee auto samalla sekunnin murto-osalla luistattamaan jo kytkintä.
Viimeksi muokannut JP_Vette, Pe Helmi 01, 2019 22:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

^^^ ja ^^ Alkaa kuulostaa Esperi&Attendo - caseilta hiljalleen. Sekö on normaalia, että ensilumi sataa Etelä-Suomeen vasta tammikuussa VAI tilanne, jossa lumen suhteen olemme jo nyt? Vastauksen tiedän ja siksi ihmettelen Kuntec:n toimitusjohtajan sanomisia

Terveisin "MiTo:lla auraillaan Vantaalla"
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13198
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä. Ihan samaa paskaa kuin kuntien ostamat vanhuspalvelut. Ostetaan miten sattuu, ei valvota, ei sanktioida (Turun keskusta-alueen auraamattomuudesta Kuntec ei voi sakkoa saada, koska se tehdään puitesopimuksen eikä kilpailutuksen perusteella) ja palveluntuottaja, on se sitten yksityinen, julkinen tai valeyksityinen kuten Kuntec, voi hoitaa homman vaikka vasemman jalan ukkovarpaalla. Lasketaan kapasiteetti sen mukaan, että vanhus käy kakalla kerran viikossa tai lunta tulee kerran kahteen viikkoon. Täyttää speksin paperilla, toteutus on sitten myöhempi murhe.

Hauskin oli jonkun päällikön kommentti lehdessä muutama päivä sitten, että ne vanhat myydyt karhut oli niin saastuttavia, että kaluston kadottaminen ja siitä seurannut auraamattomuus on itse asiassa ekoteko.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja McStadey »

Ekoteko se on sekin että keskustan kadunvarsipaikat täyttyy pikkuhiljaa lumikasoista. Laitetaan kaikki kuorma-autot auraamaan niin ei oo enää mitään millä viedä pois. :roll:
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Vastaa Viestiin