mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Ensin vaihtui jälleen kerran Suomen kansan muka rakastama normaaliaika, jonka mukana tuli valoisat aamut (not) ja saatanan pimeät illat.

Sitten joku neropatti tai työryhmä neropatteja paikallisessa avissa tms. päätti että juuri nyt, kun sääennuste lupaa Pohjanmaalle öin ja päivin +10 astetta hamaan tulevaisuuteen saakka (ja kun viime viikon liukkaista selvittiin muutamilla kolareilla), on hyvä hetki vaihtaa kovalla kiireellä talvirajoitukset kaikille pääväylille. Kesärajoitusten vaihdossa mystisesti aina kestää monta päivää.

Näin saatiinkin näppärästi kahdessa päivässä kotimatkalle valon sijaan pimeyttä ja kanssa-autoilijoiden vauhti tippumaan 90...99 kilometristä tunnissa 75...85:een.

Kyllä on jumalauta hienoa. Mutta ei siinä, ohittamisesta kyllä tuli helpompaa kun vajaatehoinen ja painava Sitikka vielä kahdeksastakympistä lähtee edes jotenkuten kiihtymään, kunhan parin-kolmen kilometrin odotuksen jälkeen tulee vastaantulevien nutaajien jonossa pieni tauko. Sen jälkeen 170 euron panoksella rajoitus + 20 + varmuusvähennys + mittarivirhe = vakionopeudensäätimen asetus...ja seuraavan jonon pää näkyykin jo edellisen ohitettavan vilkutellessa vielä viimeisen kerran pitkiä horisontissa.

:facepalm_man:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13213
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ymmärrän tän talviajan aiheuttaman vitutuksen ihan täysin, mut uskoisin että tuohon autoilun vitutukseen auttaisi ihan vaan se että kiirehtii vähemmän ja ajelee tyytyväisenä jonon mukana. Jos se kerran noinkin hyvin rajoituksen mukaan kuitenkin kulkee ja ohituksen jälkeen on pian taas seuraava jono pers edellä vastassa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23992
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Ihan normi satakunnassa 12 ja 8 tiellä vuodenaikaan tai keliin katsomatta.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5375
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja VKe »

AZP kirjoitti:
Ke Loka 28, 2020 20:21
...kiirehtii vähemmän ja ajelee tyytyväisenä...
Juu, ei minullakaan kiire ole, mutta jotenkin ärsyttää minuakin ja turruttaa niin penteleesti aivoja kun joutuu köpöttämään tyhjällä ja rutikuivalla tiellä 80 km/h... On se vaarallista tänään, eilen ei ollu 8O
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Laskeskelin tuossa ohituspaikkoja odotellessa että 80 vs 100 km/h ero päivittäisessä työmatka-ajassa on vajaa vartti (ero on todellisuudessa suurempi koska vapaasti valiten ajaisin 110-120). Se tekee viikossa tunnin, kuukaudessa reilut neljä tuntia ja talvirajoitusten aikana arviolta 20-25 tuntia eli suunnilleen kolme ylimääräistä, palkatonta työpäivää (ja tämän tietysti saa kertoa autojen määrällä, joka tuolla tiellä taitaa olla kymmeniätuhansia per vuorokausi). Se on ongelma yksi.

Tämä vain siksi, että joku on määritellyt 20% alhaisemman talvirajoituksen vaikka valtatiellä on 95% ajasta kesäkeli joko luonnostaan tai aurauksen ja suolauksen ansiosta. Se on täysin idioottimaista, ja ongelma kaksi.

Tällainen jonoajo eestaas sahaavalla, älyttömän matalalla nopeudella on myös todella turruttavaa ja väsyttävää yhdistettynä pimeyteen ja vesisateeseen, eli siis etenkin aamuisin vaarallista. Ongelma kolme.

Ja kun riittävän moni tällaisella mentaliteetilla jää ajamaan esimerkiksi rekan taakse kertyvään jonoon, ei lopulta riittävän monennella ole enää vaihtoehtoa lähteä ohittamaan, koska ohituspaikat loppuvat kesken, eikä jonossa nutaajilla yleensä ole riittäviä turvavälejäkään osittaisiin ohituksiin, lisäksi ohittajiin (= kaahareihin) suhtaudutaan yleisesti hyvin passiivisaggressiivisesti, ja tietysti sitä enemmän mitä vähemmän ohittajia on. Ongelma neljä.

Tässä joitakin syitä, miksi en edes harkitse ensimmäisen jonon perään jäämistä. ”Hinnalla millä hyvänsä” ohittelun tiukoissakin paikoissa ja onnettoman pitkiltä vaikuttavien jonojen ohittamisen sen sijaan olen lopettanut jo aikaa sitten turhaa dieselin palamista ja stressiä sekä vaaratilanteita aiheuttavana. :D

Edit. Lisäksi liian matalien nopeusrajoitusten myötä ihmisille muodostunut harhaluulo siitä, että rajoitusnopeus = turvallinen nopeus (ja ylinopeus = kaahaus) korostuu entisestään, kun talvella rajoituksia lasketaan lisää mutta pyritään pitämään olosuhteet kesäisinä. Sitten kun systeemi pettää ja onkin yhtäkkiä jumalaton lumipyry ja liukasta, ihmiset ajavat kahdeksaakymppiä toisiaan päin. Tämä on ongelma viisi. :mrgreen:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13213
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ymmärrän toki sen että perusteeton alhainen nopeusrajoitus vituttaa. Mutta jos nyt mietitään asioita joihin voit itse vaikuttaa ja helpottaa sitä vitutusta.

Jos se 80 vs 100 nopeusero on vartti päivässä, niin mikä on sitten se todellinen keskinopeusero jonossa vs. jonojen ohittelu? Se ero tuskin on 20 km/h, koska odottelet niitä ohituspaikkoja ison osan matkasta. Helposti se todellinen ero on alle 10 km/h, jolloin se säästetty aika alkaa olla aika pieni suhteessa siihen että höyry korvista nousten vituttaa niitä jonoja ohitella ja saada sitä pahaa silmää kanssa-autoilijoilta, oli se ansaittua el ei.

Aja ja kellota duunimatkat vaikka viikon ajalta ajamalla jonossa ja sitten viikko nopeammalla tahdilla. Siitä se todellinen ero selviää.

Pienestäkin ajan säästöstä saa ison summan kun skaalaa vuodelle tai vuosikymmenelle, mutta eipä sitä laske kukaan kauanko sitä tulee istuttua pöntöllä kännykkää selaillessa tai muissa arjen askareissa. Äkkiä menee niissäkin nenänkauveluissa hukkaan elinaikana viikko tai pari.

Laita stereoon jotain hyvää musiikkia soimaan ja rentoudu taikamaton matkassa. Menee matka kuin itsestään ja kotipihaan päästessä melkein tuntuu että sitä matkaa olikin ajallisesti liian lyhyt eikä liian pitkä. Ja jos matka muuttuu vitutuksesta mukavuudeksi niin ne lisäminuutit on hintansa potkineet kohonneena elämänlaatuna. Ei sitä kannata elämäänsä pilata kyrsiintymällä päivittäin asioista joille ei itse mitään mahda tai tekemällä itse asiat niin päin että koko aika on tappi otsassa.

Tai jos se työmatka on niin kamala, niin sitten voin suositella muuttamaan lähemmäs töitä tai vaihtamaan duunia lähemmäs kotia :wink:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
aero
-
Viestit: 8688
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja aero »

Komppaan AZP:tä, jos duunimatka ei vituta, niin se lyhentää elämää paljon vähemmän kuin jos se vituttaa. Kun työmatkaa alkoi aikoinaan ajamaan leppoisasti reilulla turvavälillä ja joustavalla (=tarvittaessa hidastuvalla) nopeudella optimisuoritustavoitteen sijaan, parantui elämä selkeästi.

That said, jos on yhtä joustava työnantaja kuin mulla oli aiemmin, niin se menomatkan optimointi voi kannattaa (mukaanlukien lähtöajan optimointi, sillä itse viilasin kaikista eniten aikaa pois) kun työn mittarina on läsnäolo ja leimauslaite kertoo aamulla sen kovimman totuuden kaikesta.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2847
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Cona »

Mutta kyse ei ole ainakaan itselläni siitä, että ketuttaisi se hidas vauhti vaan se, että joutuu koko ajan himmailemaan ja nostelemaan, pahimmillaan jarruttelemaan. Sujuvuus kärsii.

Asennetta voi olla vaikea ruuvata ja itsellä ei välttämättä onnistuisi, mutta tiedostan tämän ja en ole muuttamassa mihinkään, josta työmatka kestäisi niin pitkään, että pitäisi pujotella ruuhkassa kolmea kaistaa, että ehtii päikkärin ovelle tai maitokauppaan.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 549
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Ei tuo ongelma ole pelkästään 80 tai sadan alueilla - täälläpäin körötellään vaihtelevasti 60 rajoituksella 45 - 55 km/h... Ja tuota 45 km/h nopeutta ei sitten välttämättä vedä mopoauto - vaan n**san kaskas tai joku toijota. Niin ja sitten se nopeus vaihtelee tuolla em välillä.

Siinä on vaikeeta valiokoida surkeisiin femman reteoihin musiikkia joka rentouttaisi..
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1853
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Jo eläkkeelle jäänyt kolleega körötteli työmatkat n30km aina hissukseen ja mutkan kautta >> perusteena oli että kun yksin ajelee, niin työmatkat on ainoota vapaa-aikaa vuorokaudessa :lol:

Mitenpäin laskee, jos sata kilometriä suuntaansa työmatka ja ajelee satasen alueella parinkympin ylinopeutta
niin on vuodessa yli 3 vrk vähemmän tienpäällä ,
3 vrk vähemmän vitutusta ja 3 vrk vähemmän aikaa olla kanssa autoilijoiden tönittävänä :D
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13213
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

^toisaalta jos ajaa päivittäin sen 200 km työmatkaa, ja se koko matka vituttaa, niin pitäiskö asialle tehdä jotain muuta kuin nipistää se 3 vrk siitä noin 20 vrk:n vuosittaisesta vitutuksesta?

Koittamalla minimoida sen vitutuksen voisi kolmen vuorokauden sijasta päästä eroon siis 20 vuorokauden vitutuksesta, kyllä siinä on parempi saanto :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2847
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Cona »

Komppaan tässä AZP:tä.

Jos työmatka vituttaa koko ajan ja 24/7 niin siinä on käytännössä pari vaihtoehtoa, vaihtaa työnantajaa tai asuinpaikkaa. Jos kumpikaan ei ole mahdollista niin sitten se on kait vain pakko ahdistua siellä ratin ja penkin välissä... :roll:

Mutta vakavasti ottaen uskallan väittää, että jos samaa hidastelua/junnaamista harrastaisi vaikka Taxin tai työkaverin penkillä niin ei ketuttaisi yhtään niin paljoa.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7352
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Fakiiri kirjoitti:
To Loka 29, 2020 09:03

Mitenpäin laskee, jos sata kilometriä suuntaansa työmatka ja ajelee satasen alueella parinkympin ylinopeutta
niin on vuodessa yli 3 vrk vähemmän tienpäällä ,
3 vrk vähemmän vitutusta ja 3 vrk vähemmän aikaa olla kanssa autoilijoiden tönittävänä :D
Noin pitkällä matkalla saa ehkä jonkun eron aikaiseksi mutta tosi harvoin pystyy keskinopeuden pitää kahtakymppii kovempana.

Itekkin tuli aiemmin lykättyy ohi aina ja kaikista.
Silti monesti vikoissa liikennevaloissa oli monesti samaan aikaa ku ohitettavatki.

Keskikulutus tippuu ja stressitaso ku ajelee muiden mukana. Toki selkeistä nutaajista ajelen ohi ja kakskaistaisella tulee usein ajettuu kymppi mittarinopeutta yli.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Termos »

Termos kirjoitti:
To Loka 15, 2020 21:16
Paikallisella betonitehtaalla oli laiterikko, jonka seurauksena siilosta levisi helvetillinen kalkkijauhopäästö tai jotain muhjua kuitenkin. Meidän viiruAero oli tietenkin parkissa viereisellä tontilla, kuorrutettuna muikealla pölykerroksella:

Kuva

Kuva

Betonitehdas lupasi kustantaa autojen pesun, peruspesun hinnalla tottakai.

Eipä siinä, kalkkipöly ei tee hyvää maalipinnalle, eikä tuota muhjua uskaltanut harjakoneessakaan myllätä. Käsinpesuun siis.
Siellähän kerrotaan kärkeen, että tuon muhjun putsaamiseen vaaditaan kunnon liuoittimet, kokemusta kuulemma on aiemmista tapauksista.

No niin, siinä meni sitten kuukausi aiemmin hinkatut Autoglymit + sen päälle antaumuksella hierotut Collinite 476 ässät. Meinasi jo siinä vaiheessa tympäistä.

Mutta eipä mitä! Se helevetin muhju oli vielä päässyt vahan läpi, nyt on edessä myllytys ja uusi vahakerros.

*Kling* 420€ sanoo kassa, jos samalla vetää nanopinnoitteen, kovavaha 50€ edullisempi.
Voisin itse tehdä kohtuullisella korvauksella, sais mitä haluais, mutta ei ole lämmintä askartelutilaa :(

Edit: Tässä vaiheessa on asiallinen keskusteluyhteys vahingon aiheuttajan kanssa, raportoin jatkosta.
Ja tää tapaturma on esillä vaan täällä, en etsi mitään somejulkisuutta asialle 8)
Väärä ketju, mutta en viitsi siirtää.

Tämä juttu ratkesi ilman mitään vääntöä, firma maksoi suosiolla myllytyksen ja kovavahan kustannukset kuittien ja kuvien perusteella.
Erittäin asiallista toimintaa, viiruAero on taas suojattu talven suolakylpyjä vastaan :D
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2847
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Cona »

Hyvä näin. Tuo kalkkipöly on kovaa kamaa.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Vastaa Viestiin