mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5356
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja VKe »

Henri S kirjoitti:
Ti Tammi 17, 2023 14:51
Pittääpä koettaa kolistella seuraavan kerran ko tankille joutuu. Auttaskohan bräkleenin suihkuttaminen? Sitäki yleensä on matkassa.
Tai vaiks kusee enstöikseen sihen pistooliin, huuhtelisko se tuore kuivuneen kusen pois... :oops:
Sininen Saab 9-3, '99
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2141
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja anv »

^ Oliskos emännällä helpompi siihen kusassa :lol: 8O
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja torque »

^pakko nauraa, hyväntuulisesti. Minulla ei kokemusta tuon ad blue autokäytössä ole. Vaan voin ymmärtää turhautumisen jos pistooli ei toimi.
Vaan olihan vainollakin joku kysymys silloin joskus kun nesteen kylmäasemalla poikettiin, "mikä toi ad blue" on :? :)
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Termos »

JP_Vette kirjoitti:
Ti Tammi 17, 2023 17:10
Ei noilla reilun satasen akkukoneilla ne vaativimmat pultit helpolla ainakaan aukea. Siitä en tiä, että jos ostaa sen 300 € rungon, että miten sitte menis, mutta siinä hintaluokas mieluummin sitte ottaa sen paineilmatoimisen työkalun sen lelun sijaan.
Niin noh, se paineilmapyssy vaatii myös kunnon kompuran.

Meillä on kaaauan sitten hankittu 2-pyttyinen kompurakombo, taitaa olla suurimpia, joka verkkovirralla toimii (voimavirtaa ei tallille tule). Jotain ihan asiallisia pulttipyssyjä oon sen perässä testannut, eikä toiminta oikein vakuuta. Letkutkaan ei ole mitään venyviä spiraalikötöstyksiä, vaan oiskohan varttituumaisia sisämitoiltaan, saman kokoisilla pikaliittimillä. Eikä niitä ole kivaa raahata kompuralta sinne, missä työkalua tarvitaan.
JP_Vette kirjoitti: Muistaakseni kyllä avasin omalla Ryobilla femman napamutterin, kun se vielä oli tuliterä. Toki en tiedä, että oliko se pultti ollut kiinni viikon vai 15 vuotta. Mutta se oli semmosta loputonta hakkaamista, että kun yhden akullisen siihen nakutti ja hylsyki alko lähentelemään punahehkua, niin sitte se aukes. Ja tosiaan Ryobillakin on nykyään se 300 € runko sen halpiksen lisäksi.
Ainakin kolme, ellei neljäkin kertaa olen Milwaukeen akkupyssyllä surauttanut tehdaskiristetyt OG-femman napamutterit auki, kiristyksestä aikaa vähintään 12 vuotta. Parin sekunnin surautus :D

Eikä konekaan ole spekseiltään kummoinen: Pienikokoinen Milwaukee m18fmtiwf12-0x (~250€ ilman akkua), joka mahtuu remppahommissa hyvin pelipaikoille. 610 Nm luvataan vääntöä, 5Ah:n akut itellä käytössä siinä.

Lisätääs vielä, vaikka voipi olla itsestäänselvääkin:
Noiden iskevien koneiden kanssa pitää olla muutkin työkalut siihen tarkoitettuja.

Huomasin viimeksi kyseisen asian, kun irroitin vanteita tuosta -09 femmasta ekan kerran. Siinä oli jotkut tähtikannalla (Torx jotain) tehdyt pultit. Auton mukana tuli toki työkalu, joka passasi pultteihin, sellainen abaut viisisenttinen metallitappi. Torx toisessa päässä, 17 millin kuusiokanta toisessa.

Eihän niitä em. Milwaukeella auki saanut, se metallitappi on jotain purkkametallia. Jousti vain ja pehmensi pulttipyssyn iskut, eikä ollut mikään momenttivarsi.
Ei ne pultit edes älyttömässä momentissa olleet, samaisella tapilla löystyivät, kun väänsi käsin hyvällä rengasavaimella :lol:
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
aero
-
Viestit: 8670
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja aero »

Termos kirjoitti:
Ke Tammi 18, 2023 00:50
Meillä on kaaauan sitten hankittu 2-pyttyinen kompurakombo, taitaa olla suurimpia, joka verkkovirralla toimii (voimavirtaa ei tallille tule). Jotain ihan asiallisia pulttipyssyjä oon sen perässä testannut, eikä toiminta oikein vakuuta. Letkutkaan ei ole mitään venyviä spiraalikötöstyksiä, vaan oiskohan varttituumaisia sisämitoiltaan, saman kokoisilla pikaliittimillä. Eikä niitä ole kivaa raahata kompuralta sinne, missä työkalua tarvitaan.
Monessa kompurassa se "työpainesäätö" on toteutettu käytännössä kuristamalla, eikä ilmavirta riitä pulttimopolle vaikka paine on sallitussa maksimissaan täräyksen aloittaessa. Minä oon pohtinu kompuran perään pientä painesäiliötä tasaamaan tätä tuskaa.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23976
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

hyvin on riittäny ikh:n isoin valovirtamallinen kompura hommiin..

ilman otan suoraan säiliön päästä ilman säätöä
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5310
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Termos kirjoitti:
Ke Tammi 18, 2023 00:50
Ainakin kolme, ellei neljäkin kertaa olen Milwaukeen akkupyssyllä surauttanut tehdaskiristetyt OG-femman napamutterit auki, kiristyksestä aikaa vähintään 12 vuotta. Parin sekunnin surautus :D

Eikä konekaan ole spekseiltään kummoinen: Pienikokoinen Milwaukee m18fmtiwf12-0x (~250€ ilman akkua), joka mahtuu remppahommissa hyvin pelipaikoille. 610 Nm luvataan vääntöä, 5Ah:n akut itellä käytössä siinä.

Lisätääs vielä, vaikka voipi olla itsestäänselvääkin:
Noiden iskevien koneiden kanssa pitää olla muutkin työkalut siihen tarkoitettuja.

Huomasin viimeksi kyseisen asian, kun irroitin vanteita tuosta -09 femmasta ekan kerran. Siinä oli jotkut tähtikannalla (Torx jotain) tehdyt pultit. Auton mukana tuli toki työkalu, joka passasi pultteihin, sellainen abaut viisisenttinen metallitappi. Torx toisessa päässä, 17 millin kuusiokanta toisessa.

Eihän niitä em. Milwaukeella auki saanut, se metallitappi on jotain purkkametallia. Jousti vain ja pehmensi pulttipyssyn iskut, eikä ollut mikään momenttivarsi.
Ei ne pultit edes älyttömässä momentissa olleet, samaisella tapilla löystyivät, kun väänsi käsin hyvällä rengasavaimella :lol:
Niin tuo Milwaukee onkin jo eri sarjaa kuin se satasen Ryobi, jolle luvataan muistaakseni jotain 300-400 Nm :lol: Mutta jos se kompurapuoli ei ole ongelma, niin halvempi se letkuvehje siltiki on ja kun sitä viittii öljytäkki sillon tällön, niin ei tarvi mitään huoltoja tai akkuja miettiä. Joo, on ne akkuvehkeet kivoja ja hyviä, en mä sillä, ja ehkä olen vähän kateellinenki kun ei ole rahaa ja intoa laittaa raskaamman sarjan akkukoneisiin harrastelijana (päivittäin tai edes viikoittain käyttävät sitten erikseen), mutta kun sen parin satasen letkumopon otti käyttöön, niin ei se letku siinä kyllä yhtään harmita kaikkien näiden tuskaisten vuosien jälkeen :D

Tohon purkkametalliin viitaten, niin ylinpäänsä kun mopolla hakkaa, niin jokanen nivel ja liitos matkalla syö sitä potkua aika rajusti. Toki jos on raju kone ja pultti löysäs, niin eihän sitä potkun katoamista huomaa, mutta pääsääntöisesti kyllä tarttis olla niin, että pultin ja koneen välis on vain yks pala.
nalleolut kirjoitti:
Ke Tammi 18, 2023 06:51
ilman otan suoraan säiliön päästä ilman säätöä
Juuri näin :D
Golf 2.0TDI '15
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92, Astra 1.0T '17, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Cona kirjoitti:
Ti Tammi 17, 2023 17:24
Appiukko osti jonkun Milwaukeen pro-mallin, jotta saa merellä kairattua pilkille reikiä. Kuulemma täytyy pitää kaksin käsin kiinni, ettei lähde olkapää sijoiltaan. :D
Onko iskevä vai vaan isolla väännöllä oleva porakone?
Luultavasti jälkimmäinen..

Milwaukeessa on kyllä voimaa mutta välillä potuttaa kun ois tarve jolleki koneelle satunnaisesti niin ovat kyllä turhan arvokkaita.
Pulttipyssyssä huomaa kyllä että onko 5A akku vai vaan 4A, samoin laikkakoneessa.

Välillä oon meinannu ostaa jonku ryobi terassirakentajapaketin mutta yleensä sinne on livautettu sekaan joku alitehoinen sirkkeli yms mikä kusee tuon pakettitarjouksen ja vituttaahan se.
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5356
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja VKe »

No se kun ostin Lenovo-merkkisen näytön :twisted:

Tossa paskanäytössä musta ei ole musta vaan harmaa ja valkoinen ei ole valkoinen vaan kusenkeltainen. Hienosti näkee eron kun rinnalla on Samsung- ja Dell-näytöt.

Vmp.
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja torque »

^Lenovo näytöistä en tiedä, vaan onkohan siinä oletuksena silmänsäästö moodi, sithän tuollaista voi esiintyä(sekä ne W10 säädöt).
Ja jos voi hieman lisätä, moni ehkä diggaa noita ns. heijaistusvapaat näytöt. En voi sietää noita näyttöjä, tunne kuin sumussa yrittäisi tiirailla.
Vaan juu samppa ja asus ihan hyvä näytönvalinta täällä(ja parinmuunmerkkisiä).
Viimeksi muokannut torque, To Tammi 19, 2023 21:57. Yhteensä muokattu 5 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja tetammi »

JP_Vette kirjoitti:
Ke Tammi 18, 2023 10:01
. Joo, on ne akkuvehkeet kivoja ja hyviä, en mä sillä, ja ehkä olen vähän kateellinenki kun ei ole rahaa ja intoa laittaa raskaamman sarjan akkukoneisiin harrastelijana
Pitää vaan kytätä tarjouksii :mrgreen:

Vanhast topiikista piti käydä lunttaamassa
tetammi kirjoitti:
Pe Heinä 27, 2018 17:51
Tuolla tarjouksesta(300€ kahdella akulla) ostetulla: MILWAUKEE MUTTERINVÄÄNNIN HD18 HIWF-402C
Mut tosi et käyttö vähän eri, mulla harvemmin ees auto mahtuu sinne missä parempi kompura :lol:
Ja muutenki tuota ja laikkakonetta tulee käytettyä vähä joka pihan kolkassa ja välillä pellollaki :mrgreen:
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja torque »

^ noi milwaukee kamat tosin "ehkä" tehty ammattikäyttöön ja hinta sen mukaisesti.
Muistan, kiinan reissut, oli jokin megarautakauppa, kaikenlaisia sähkötyökalua oli tarjolla. No, ei mennyt ostoskoriin silloin, ku oli muutakin tekemistä. :|
Viimeksi muokannut torque, La Tammi 21, 2023 16:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Pakari
"Saabisti"
Viestit: 5643
Liittynyt: La Syys 25, 2010 20:23
Paikkakunta: Nokia

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Pakari »

VKe kirjoitti:
Ti Tammi 17, 2023 06:57
:evil: toivottavasti saatte selville tosiaan ja maksulapun käteen.

Mites tommoiseen poliisi suhtautuu, jos saadaan sel ille antaanko sakkoja? Toivottavasti.
Auto ja tekijä tiedossa. Sen verran autoilija on suojannut tietonsa, etten saa kuin omistajan nimen. Samassa yhtiössä näyttää olevan vakuutus kuin itelläkin. Vakuutuscase avattu, mutta pitää viedä SVT:lle vahinkotarkastukseen. Siitä paikasta on vaan niin pirun huonot kokemukset, ettei se minulle taida käydä. Saa näköjään alkaa vääntämään tästäkin asiasta. Puhelinkeskustelussa yhtiöön oli vielä ihan käyvä ratkaisu, että Partolakeskuksen Kolarimaalaus tekee tarvittavat tarkastukset, kun ovat pesseet ja kuivanneet auton ensin.
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5630
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja tturku »

SVT:n kanssa sain kanssa vääntää ng9-5:n korvauksesta hetken aikanaan mutta kyllä se kaveri langanpäässä lopulta taipui sopivaan korvaukseen kun oli tarpeeksi hyvät argumentit.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2844
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Cona »

Sun täytyy Pakari pystyä näyttämään sille tarkkarille selkeästi, että vammat ei ole mitään normaalia kulumaa, vaan selkeästi tekijän aiheuttamia.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Vastaa Viestiin