Tuo on kuitenkin ainut ysikolmosen bensakone joka oikeasti oli polttoainekulutukseltaan lähes linjassa tuon kokoluokan perusautojen kanssa julkaisuaikanaan. Joo, aatteellisilla saabisteilla tuntuu olevan turbokuume ja kilometrisekunnit mielessä tuulipukukansaa enemmän, mutta Saabin kulutus on ihan oikeasti ollut rajaava tekijä autovalinnoissa monelle. Esim. Mersullahan tämä ymmärrettiin aikanaan paremmin ja samaan laadukkaasti rakennettuun koppaan tarjottiin häpeilemättä 70 hevosen dieseliä ja kuuden litran veekasia. Miksi pitäisi ostaa huonommin rakennettu auto, jos hankintahinta ja käyttökulut ovat korkeammalla prioriteettilistalla kuin munanjatkeen määrä?
Mikään alitehoinenhan tuo ei objektiivisesti mitattuna ole tuo vaparikaan, ainakin omien kokemuksien mukaan 100 hevosen 1,6 litrainen kone tuon ysikolmosen kokoluokan autossa riittää mainiosti vielä tuhannen kilon kärrynkin veturiksi ilman, että tarvitsisi tien tukkona olla ylämäissä.
Edit: Piti vielä tsekata, muistin, että olisi lukujen valossa pihimpi, aika tasoissa näyttää 1.8 t kanssa olevan. Mutta 10% hankintahinnassa on kuitenkin turbosta ja paristakymmenestä lisähavosesta aika paljon.