mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5348
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja VKe »

Harmi ku nää satteet ei tullu tammikuun pakkasilla.

Ois nääs lunta ja lingolla töitä :D
Sininen Saab 9-3, '99
Mr_Who
"Hölösuu"
Viestit: 1914
Liittynyt: Ti Syys 29, 2009 10:17
Paikkakunta: Ilomantsi

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Mr_Who »

Mertmi kirjoitti:
Ma Kesä 29, 2020 10:23
Mr_Who kirjoitti:
Su Kesä 28, 2020 09:48

Ei uskalla jousta vapauttaa vielä ennenku saa pitävät kierteet. Uutta kierrettä punoin mutta ei auttanu. Pitää tehä sitten 10kierre sen 12:sen tilalle.
Ei muuta ku alatukivarsi irti ja kierteen tekoon kun enempi tilaa ja aikaa tässä jokupäivä. Ihan normaalia tämmönen vastamäki.
Mie tein joskus niin tylyt, että korkanneen kierteen korjasimme autossa paikallaan. Rälläkällä tapin päähän kartiota, vastaavasti M12 pultti aihioksi josta otettiin kierre ja pää hiottiin kartioksi. Sitten muttereita kierteen suojaksi ja ne kartiot vastakkain. Migillä hitsaus ympäri. Kesti vuosia kasassa noin. Prikkaa taisi joutua vähän modaamaan, mutta pikku juttu.
Joo mietinkin, että eiku vaa migillä täppi pultin päähän niin ei karkaa. Helpoin tehä silleen. Saa sitten jo ruveta toista puolta purkamaan. :D
Ostan pienen kaasutohon, millä sitte jatkossa lämmitän pultit. En vielä raaski ostaa 1000w induktiokuummenninta 300€, mikä on helevetin hyvä. Töissä on semmone 1500w ja se on tosihyvä kun yritetää aukoa ruostuneita pultteja, siellä kun ei ole miggiä, eikä polttopillejä. Mut tuo tehokkaampi maksaa sitte 1500€
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

4h "saab" huolto .

Pakoputken vaihto
Kampiakselin stefa ja ö-pumpun o-rengas
Remmi ja rulla.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
SuoTimo
"Viggen"
Viestit: 546
Liittynyt: Ke Elo 31, 2005 19:00
Paikkakunta: Kangasala

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja SuoTimo »

Ropelli puutavara mitä suomessa on - kaikki palkit, laudat ja listat vetelee mikä sinne ja toinen tänne - tavara sopisi jonkun lentovehkeen propellien tekemiseen paremmin, kuin rakentamiseen :evil:
9-5 2.3t WVA vm.-08 ex. 9k 2.0-16 CDTA vm.-89 - Saabisti since -86
Avatar
Tooni
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 23:15
Paikkakunta: Inkoo

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Tooni »

Taas meni ropeltamiseksi. :facepalm_man: rapinan saattelemana kotia yövuorosta ilman latausta ja ilman moniurahihnaa.... :x ei olis jaksanu TAAS alkaa rassaamaan jotain ja varsinkaan yövuoron jälkeen ja kun ei oikeen ole paikkaa ja kunnon vehkeitä sekä välttämättä kaveriakaan jeesiksi tällä hetkellä :twisted: eipä se auta kuitenkaan kun alkaa hommiin kunhan saa osat ensin haettua :!: :?
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8219
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja dimebak »

SuoTimo kirjoitti:
To Heinä 02, 2020 22:14
Ropelli puutavara mitä suomessa on - kaikki palkit, laudat ja listat vetelee mikä sinne ja toinen tänne - tavara sopisi jonkun lentovehkeen propellien tekemiseen paremmin, kuin rakentamiseen :evil:
Samaa olen katsonut itsekin, prosentuaalisesti toisinaan aika iso osa ostetusta puutavarasta päätyy polttopuuksi kuin remonttihommien tuotoksena rakennuksiin :lol: Onneksi näin oman kodin remontteja tekevänä puutavaran menekki on pientä.

Mutta on sitä osattu ennenkin tehdä potkuriaihioita. Se on tullut tässä taloa maalatessa todistettua. Parhaimmat oli tuossa ulkoseinässä olevan sähkökaapin alla olevat kaksi pintakautaa (meillä on lomalautaseinä), pituutta alle metri eikä ampumallakaan seinään kiinni niin, että molemmat päät on tiivisti alempaa lautaa vasten :lol:

———

No joo, se mikä itseä ketuttaa on, että lomalla ei muista pitää laseja päässä. Oma vika mutta kiva ku tämä oma ikänäkö on vielä sitä luokkaa, että aiheuttaa päänsärkyä, kun aikansa yrittää olla ilman laseja :x Itse jopa toivoisin, että hieman pahenisi niin silmät ei väkipakolla yrittäisi enää tarkentaa vaan suosiolla antaisivat olla niin pääsisin vähemmällä :wink: Toki näin 40-vuotiaana luulisi oppivan ja eihän mulla ole vasta kuin 8 vuotta ollut lukulasit :lol:
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja tturku »

Tuli aikoinaan 20 vuotta sitten oltua vajaa vuosi K-raudassa ja osan ajasta noutopihalla duunissa. Hyvin on mielessä ne omakotitalon rakentajat, jotka aamulla hirveessä vitutuksessa tuli hakemaan kärryllä lisää lautaa ja osa puusta sattui olemaaan just kunnon soiroo. Voi sitä kiroilun määrää :lol:
Mut joo, kyllähän se perseestä on mutta puu on jännä matsku, se elää ja johtuuko kosteuden muuttumisesta leikkuun jälkeen vai mistä niin osa noista menee oikein huolella kieroiksi ja niistä sais hyvinkin hyvät potkurin lavat :lol:
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Tuo on yksi syy miksi vältän puutavaran tilaamista ja mieluiten poimin ja valikoin tavaran itse noutopihalla. Muistan miten vaikeaa oli aikanaan K-Raudasta löytää suoria väliseinätolppia, ja se nyt on sellainen tuote jonka pitää olla suoraa.

Peruskakkosnelosesta yleensä pinosta noin puolet on sellaista laatua että ei kelpaa mulle.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja tturku »

Joo, välillä ne on ihan älyttömiä. Se on jännää miten toi puu elää. Tässä meidän kämpässä jolla on nyt 18v ikää huomattiin kuntotarkastuksessa katon tiilien alla oleva vaakarunko 2x4 oli vääntynyt kieroon noin 1m matkalta ja nostanut tiilet hassusti notkolle. Miten ihmeessä noin 16v jälkeen se yhtäkkiä päätti vetää itsensä silleen jojoon?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10272
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kaikenmoisissa rakennushommissa tuli nuorempana oltua maalla sedän maatilalla. Puutavara oli jollain kenttäsahurilla teetettyä ja pellonlaidassa taapelissa kuivattua. Setä oli tehnyt teräksestä 2m varrella olevan vääntöraudan, joka oli vähän kuin iso kiintoavain. Kieroileva lankku naulattiin toisesta päästä kiinni ja kaveri sitten väänsi työkalulla lankun päätä. Otettiin monesti vielä pikkusen ennakkoa kun naulattiin lankku valmiiksi kiinni.

Sisäväliseinärunkoja tehdään myös metallisista elementeistä varmaan juurikin tuon muototarkkuuden vuoksi. Mitä olen YouTube :sta katsonut, homma on aika sujuvaa...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Avatar
Tooni
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 23:15
Paikkakunta: Inkoo

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Tooni »

Tooni kirjoitti:
Pe Heinä 03, 2020 06:11
Taas meni ropeltamiseksi. :facepalm_man: rapinan saattelemana kotia yövuorosta ilman latausta ja ilman moniurahihnaa.... :x ei olis jaksanu TAAS alkaa rassaamaan jotain ja varsinkaan yövuoron jälkeen ja kun ei oikeen ole paikkaa ja kunnon vehkeitä sekä välttämättä kaveriakaan jeesiksi tällä hetkellä :twisted: eipä se auta kuitenkaan kun alkaa hommiin kunhan saa osat ensin haettua :!: :?
Ei s*****a mene vaikka kuinka vääntää! Kaveria odotellessa ja 3/8räikkää +putkenpätkää....
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Katsastus 17 oiroa. Etujarrujen puoltamisen takia jälkitarkastukseen, jossa jarrut ok. Jälkitarkastus 25 oiroa. Taas lyötyä lyötiin kunnolla :lol:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Tooni kirjoitti:
Pe Heinä 03, 2020 12:39
Tooni kirjoitti:
Pe Heinä 03, 2020 06:11
Taas meni ropeltamiseksi. :facepalm_man: rapinan saattelemana kotia yövuorosta ilman latausta ja ilman moniurahihnaa.... :x ei olis jaksanu TAAS alkaa rassaamaan jotain ja varsinkaan yövuoron jälkeen ja kun ei oikeen ole paikkaa ja kunnon vehkeitä sekä välttämättä kaveriakaan jeesiksi tällä hetkellä :twisted: eipä se auta kuitenkaan kun alkaa hommiin kunhan saa osat ensin haettua :!: :?
Ei s*****a mene vaikka kuinka vääntää! Kaveria odotellessa ja 3/8räikkää +putkenpätkää....
Oliko sulla NG9-3 :?:

Mikäli näin, niin moniurahihnan vaihto on yksin helppo homma. Ei muuta kuin auton alta hallitunkilla ja sopivalla tangolla nostaa kiristäjää ylöspäin niin löystyy ja hihnan saa paikalleen. Sopiva tanko on esim. katkaistu jääkiekkomaila :wink:
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
Tooni
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 23:15
Paikkakunta: Inkoo

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Tooni »

petrisa kirjoitti:
Pe Heinä 03, 2020 14:34
Oliko sulla NG9-3 :?:

Mikäli näin, niin moniurahihnan vaihto on yksin helppo homma. Ei muuta kuin auton alta hallitunkilla ja sopivalla tangolla nostaa kiristäjää ylöspäin niin löystyy ja hihnan saa paikalleen. Sopiva tanko on esim. katkaistu jääkiekkomaila :wink:
On joo ja kiitos vinkistä täytyy muistaa ens kerralla :mrgreen: nyt kahteen pekkaan saatiin se ährättyä sinne ja taas saa suhautella ens pamaukseen/pettymykseen :roll: :lol: ei vaan kyllä se siitä kun jaksaa vaan yrittää ja ajonautinto korvaa hetkelliset pettymykset :mrgreen: ei oikeen vaan ollut intoa näin yövuoron jälkeen, nukkunut viimeksi eilen klo 13asti.... :facepalm_man:
Viimeksi muokannut tturku, Pe Heinä 03, 2020 20:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: Korjaailtu lainaukset kohdilleen
Uteip
Matalapaineturbo
Viestit: 199
Liittynyt: Ke Syys 19, 2018 20:53
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Uteip »

Mertmi kirjoitti:
Pe Heinä 03, 2020 11:12

Sisäväliseinärunkoja tehdään myös metallisista elementeistä varmaan juurikin tuon muototarkkuuden vuoksi. Mitä olen YouTube :sta katsonut, homma on aika sujuvaa...
Kertopuu on kanssa kiva materiaali jos pitää suoraa ja mittatarkkaa tehdä.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Vastaa Viestiin