En lue yhtään juttua, joka käsittelee sähköautoja. Näkyvät vain toistuvasti uusissa viesteissä, että sähköauto sitä ja sähköauto tätä.
mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
No tämähän on nykyään tällainen Sähköauto- Japsiauto- Rakennusmaailma-foorumi. Kai ne Saabit on jo roplattu niin viimeisen päälle hyvään kuntoon ja täysin valmiiksi, ettei niistä riitä enää jutun juurta.
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Selvää lienee, että valtaosa haluaisi puhua enimmäkseen nykyisistä ja tulevista Saab-malleista ja niiden ominaisuuksista. Valitettavasti vain on tilanne se mikä on.
Paremman puutteessa siis joutuu täällä auto- ja tekniikkaorientoituneet keskustelemaan myös väärän merkkisistä. Mikä on toki siinä mielessä hyvä, että Saabisteilta tuntuu saavan paremmin tietoa vaikkapa Mersuista kuin Mersumiehiltä.
Omalta kohdalta raportointi vaikkapa tuosta avosta on aika köyhää, kun viime vuonna ajoin sillä alle 3tkm ja mitään ongelmia, korjauksia, tuunauksia tai parannuksia ei autoon tarvinnut tehdä. Se ei silti tarkoita, etteikö sydän sanoisi
Paremman puutteessa siis joutuu täällä auto- ja tekniikkaorientoituneet keskustelemaan myös väärän merkkisistä. Mikä on toki siinä mielessä hyvä, että Saabisteilta tuntuu saavan paremmin tietoa vaikkapa Mersuista kuin Mersumiehiltä.
Omalta kohdalta raportointi vaikkapa tuosta avosta on aika köyhää, kun viime vuonna ajoin sillä alle 3tkm ja mitään ongelmia, korjauksia, tuunauksia tai parannuksia ei autoon tarvinnut tehdä. Se ei silti tarkoita, etteikö sydän sanoisi
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
- Rattivaihde
- "Hölösuu"
- Viestit: 6798
- Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
- Paikkakunta: Isokyrö
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Henkilökohtaisesti ei kiinnosta tippaakaan, miten eri puolilla Suomea edelleen tekohengitetään ruosteisia ja moottorivammaisia og-femmoja ja og-kolkkeja, itse kun en sellaista huolisi vaikka saisi uudenveroisena ja pilkkahintaan. Jos lukisin täältä ainoastaan itseäni kiinnostavat Saab-keskustelut (95-96-99-900 + projektiosio), riittäisi varmaankin käynti viikossa hyvin.
Monta kertaa päivässä täällä kumminkin tulee pyörähdettyä, eli kaikenlaisen offtopicin laadun täytyy tämän perusteella olla tällä foorumilla sangen korkealla tasolla.
Monta kertaa päivässä täällä kumminkin tulee pyörähdettyä, eli kaikenlaisen offtopicin laadun täytyy tämän perusteella olla tällä foorumilla sangen korkealla tasolla.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Saab 900c Combi Coupé '89 | Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Ihan sama mistä puhutaan, kunhan puhutaan ja foorumi pysyy aktiivisena. Siinä samalla pysyy sitten aktiivisena ne aidot -keskustelut, eli esim. meikäläinen voi parin saabittoman vuodenkin jälkeen ehkä tarjota jotain tukea niille jotka nykyisin Saabilla ajaa. Mutta jos täällä ei mistään muusta kuin Saabin ropaamisesta saisi puhua niin olis omat foorumitunnarit menneet jo roskikseen (mikä varmaan joidenkin mielestä olisi vain ja ainoastaan hyvä asia )
Niin kuin aiemminkin olen todennut, vääränmerkkisistä tai sähköautoista keskustelun kieltäminen johtaisi tasapuolisuuden nimissä kaiken muunkin off-topicin kieltämiseen. Siinä häviäisi suurin osa keskustelusta ja sitä myöden suurin osa keskustelijoistakin. Olisko se tyhjien ketjujen katseleminen sitten kivaa?
Noin yleisesti jos ympärillä oleva maailma ja sen muutos vituttaa koko ajan niin vikaa kannattaa hakea mieluummin omista ajatusmalleista kuin ympärillä olevasta maailmasta.
Niin kuin aiemminkin olen todennut, vääränmerkkisistä tai sähköautoista keskustelun kieltäminen johtaisi tasapuolisuuden nimissä kaiken muunkin off-topicin kieltämiseen. Siinä häviäisi suurin osa keskustelusta ja sitä myöden suurin osa keskustelijoistakin. Olisko se tyhjien ketjujen katseleminen sitten kivaa?
Noin yleisesti jos ympärillä oleva maailma ja sen muutos vituttaa koko ajan niin vikaa kannattaa hakea mieluummin omista ajatusmalleista kuin ympärillä olevasta maailmasta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Jos Saabia vielä tehtäisi, niin ajopattereita olisi niissäkin, enemmän tai vähemmän. Vituttaisiko se sitten vähemmän, kun siinä "omassakin merkissä" olisi sähköautoja joukossa?
Sami Räihä #1910
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Patonki alla
Ex: 9³ SC Vector 2.0T A6 XWD eLSD MY09, 9³ SC Vector 2.0t BioPower MY07, 9⁵ Aero Wagon MY02, 9000 CSE 2.3T MY96, 900i8A MY85, 99 MY83
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Sehän on tämän foorumin rikkaus että muutakin asiallista keskustelua sallitaan kuin vain Saabeista. Sähköautoista varsinkin on mielenkiintoista lueskella ihan tosielämän kokemuksia appeineen kaikkineen ihan senki takia että viiden vuoden sisällä niitä varmasti löytyy runsaasti käytettyinä tämmösen köyhänki vakavissaan ostatella. Siinä kohtaa tällainen foorumi jossa ollaan mielestäni melko inhorealistisia autoilun suhteen on korvaamaton apu. Toki pääpainon olis hyvä olla Saabeissa ja saabismissa, mutta koska merkki on kuollut ja kuopattu hiipuminen on väistämätöntä jopa merkkifanaatikkojen alustoilla. Kalman kylmä koura pitää siitä kyllä huolen
Sitä paitsi, olisko unelmallisempaa rojektia kuin OG900 pystäri aero-look sähköistettynä ? Meikäle kyllä kelpais
Sitä paitsi, olisko unelmallisempaa rojektia kuin OG900 pystäri aero-look sähköistettynä ? Meikäle kyllä kelpais
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
^meinaako inhorealistisuus sitä että saappifoorumilla osa suhtautuu sähköautoihin inhoten ja toiset realistisesti?
Musta hienoutta on se, että tämä foorumi on oikeasti osaavien autoharrastajien (ja jopa ammattilaisten) kansoittama. Siis muidenkin kuin vain Saabeilla arkisesti huristavien, ja toki saabilla ajavien kanta muuttuu autojen vanhentuessa enemmän ja enemmän harrastajiksi ja vähemmän vain auton käyttäjiksi.
Tällä on nimittäin sellainen seuraus että todellista osaamista ja näkemystä autoista ja autotekniikasta piisaa foorumilma reilusti. Muutamaa muuta merkkifoorumia seuratessa olen huomannut että siellä pyörii kysymykset ja myös vastaukset tosi perustasolla eikä vähänkään monimutkaisempaan pulmaan löydy ratkaisuja. Saappifoorumilla keskustellaan usein asioista ihan eri tasolla, on sitten kyse Saabeista, vääränmerkkisistä tai sähkökärryistä (tai monesta muustakin jopa autoiluun kuulumattomasta aiheesta).
Saappifoorumi on siis kuin autoinsinöörien (itseoppineiden tai oikeiden) keskustelupalsta ennemmin kuin "Mitä rengasmerkkiä suosittelette Saab 9-3:een?" -tasoinen kysymyslista. Silti täältä saa myös asiallista apua ja vastauksia niihin perustason kysymyksiin, vaikkapa polttimonvaihtoon.
Lisäksi täällä porukka käyttäytyy pääosin asiallisesti ja toisia kunnioittavasti ja asioista saa olla eri mieltä. Toki joukkoon aina mahtuu muutama provoilija ja kiukuttelija tuomaan suolaa keskusteluun. 12 vuoden kokemus foorumilta on kuitenkin osoittanut että todelliset häiriköt saa täältä lähtöpassit aika nopsaan, ellei moderaattorien toimesta niin sosiaalisen paineen kautta. Ja onneksi politiikkaa täällä puhutaan erittäin harvoin, siitä kun ei yleensä saa kovin hedelmällistä nettikeskustelua.
Musta hienoutta on se, että tämä foorumi on oikeasti osaavien autoharrastajien (ja jopa ammattilaisten) kansoittama. Siis muidenkin kuin vain Saabeilla arkisesti huristavien, ja toki saabilla ajavien kanta muuttuu autojen vanhentuessa enemmän ja enemmän harrastajiksi ja vähemmän vain auton käyttäjiksi.
Tällä on nimittäin sellainen seuraus että todellista osaamista ja näkemystä autoista ja autotekniikasta piisaa foorumilma reilusti. Muutamaa muuta merkkifoorumia seuratessa olen huomannut että siellä pyörii kysymykset ja myös vastaukset tosi perustasolla eikä vähänkään monimutkaisempaan pulmaan löydy ratkaisuja. Saappifoorumilla keskustellaan usein asioista ihan eri tasolla, on sitten kyse Saabeista, vääränmerkkisistä tai sähkökärryistä (tai monesta muustakin jopa autoiluun kuulumattomasta aiheesta).
Saappifoorumi on siis kuin autoinsinöörien (itseoppineiden tai oikeiden) keskustelupalsta ennemmin kuin "Mitä rengasmerkkiä suosittelette Saab 9-3:een?" -tasoinen kysymyslista. Silti täältä saa myös asiallista apua ja vastauksia niihin perustason kysymyksiin, vaikkapa polttimonvaihtoon.
Lisäksi täällä porukka käyttäytyy pääosin asiallisesti ja toisia kunnioittavasti ja asioista saa olla eri mieltä. Toki joukkoon aina mahtuu muutama provoilija ja kiukuttelija tuomaan suolaa keskusteluun. 12 vuoden kokemus foorumilta on kuitenkin osoittanut että todelliset häiriköt saa täältä lähtöpassit aika nopsaan, ellei moderaattorien toimesta niin sosiaalisen paineen kautta. Ja onneksi politiikkaa täällä puhutaan erittäin harvoin, siitä kun ei yleensä saa kovin hedelmällistä nettikeskustelua.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
^Se on just näin.
Ja vaikka nyt joskus joku kiukuttelee, että liikaa tarinaa sähköautoista ja sitten jotkut (kuten minä pari viestiä aiemmin) kääntää veistä haavassa, niin kaikkinensa sopuisin keskustelufoorumi millä olen ikinä mukana ollut.
Ja sitten vielä se asiantuntemuksen määrä ja auttamisen halu. Niitäkin autetaan, jotka eivät ehkä ole osanneet käyttää hakua tai selata palstaa edes hieman, jotta olisivat havainneet samaa aihetta käsitellyn aiemminkin. On melko poikkeuksellista, että näihin vastaillaan ja vieläpä vittuilematta.
Edit. Sinänsä hauskaa, että tämä mikä vituttaa topic alkaa olemaan kohta yhtä rakkaudentäyteistä saabistien selkääntaputtelua ja pusihaleja
Ja vaikka nyt joskus joku kiukuttelee, että liikaa tarinaa sähköautoista ja sitten jotkut (kuten minä pari viestiä aiemmin) kääntää veistä haavassa, niin kaikkinensa sopuisin keskustelufoorumi millä olen ikinä mukana ollut.
Ja sitten vielä se asiantuntemuksen määrä ja auttamisen halu. Niitäkin autetaan, jotka eivät ehkä ole osanneet käyttää hakua tai selata palstaa edes hieman, jotta olisivat havainneet samaa aihetta käsitellyn aiemminkin. On melko poikkeuksellista, että näihin vastaillaan ja vieläpä vittuilematta.
Edit. Sinänsä hauskaa, että tämä mikä vituttaa topic alkaa olemaan kohta yhtä rakkaudentäyteistä saabistien selkääntaputtelua ja pusihaleja
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
On vaan inhottavan realistista ettei köyhällä ole varaa ostaa patteriautoa ja vaihtaa siihen kohta 20K€ patteri
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Tällä hetkellä nuo patteriautot ovat ns. premiumia hinnaltaan, kuten Saabitkin aikanaan. Ja kyllähän nytkin on ihan tavallisten kansalaisten saatavilla todella päteviä ja varusteltuja patteriautoja, Outlander Phev etunenässä eivätkä esim. Bemarin 225 xe:t maltaita enää maksa. Toki täyssähköiset Leafeja ym. lukuunottamatta ovat vielä rajun hintaisia. Mutta ei mene kauaa, kun vaiķkapa Mokka E on ihan tavallisen kansalaisen ulottuvilla.
Olisi minultakin jäänyt tuo avo uutena ostamatta 2005 eikä ole ansiokehitys ollut sellaista, että nykyäänkään 60-70ke auton edes haaveilisi rahalla ostavansa.
Olisi minultakin jäänyt tuo avo uutena ostamatta 2005 eikä ole ansiokehitys ollut sellaista, että nykyäänkään 60-70ke auton edes haaveilisi rahalla ostavansa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Onhan Mokka-e ja muut n. 30 t€ autot käyttövoimaan katsomatta jo nyt uutena tavallisen kansalaisen ulottuvilla. Siitä voidaan tietty kinastella minkälainen tulotaso on tavallisella kansalaisella, mutta jos ihan suomalaisen mediaanituloa katsoo ja tavan kotitalouden varallisuusasemaa, niin niillä kyllä pystyy laittamaan tuon hintaisen auton pätkällä. Eri asia sitten mitä haluaa tehdä ja mihin rahansa käyttää, en minäkään ole sitä mieltä että mediaanituloisen kannattaa ehdottomasti pistää 30 k€ uuteen autoon.
Mutta kommentti koskikin köyhää eikä tavallista kansalaista, ja köyhällähän ei ole varaa laittaa Saappiakaan, joten tuskin se täällä foorumilma kauheasti hengailisi ellei ole kuin minä, eli saabiton saabisti
Mutta kommentti koskikin köyhää eikä tavallista kansalaista, ja köyhällähän ei ole varaa laittaa Saappiakaan, joten tuskin se täällä foorumilma kauheasti hengailisi ellei ole kuin minä, eli saabiton saabisti
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Niin madalletun Mokan, eli Corsan, saa ilman vaihdokkia 26 000 € ja tonni rahotuskuluja päälle...
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Tuskin... Mutta on hyvä ettei Saabeja enää tehdä, koska ajatuskin "Sähkö Saabista" suorastaan... noh sanotaan näin että puistattaa.Tobbana kirjoitti: ↑Ke Tammi 05, 2022 13:07Jos Saabia vielä tehtäisi, niin ajopattereita olisi niissäkin, enemmän tai vähemmän. Vituttaisiko se sitten vähemmän, kun siinä "omassakin merkissä" olisi sähköautoja joukossa?
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2
Jossain täällä keskusteltiin hiljan farkuista, että kun tarjonta on vähäistä. Niin ne trendit vain muuttuu. Vielä ysärilläkin farkut olivat suurimman osan mielestä ruumisautoja. Kasarilla taas piti olla kaikilla sedan. 2000-luvulla tuli farkuista trendi, 2010-luvulla katumaastureista ja nyt niiden lisäksi kaikki muut yrittävät näyttää coupeilta.
Samalla tavalla diesel oli pitkään pyhäinhäväistys, ja siitä alkaa nyt pikkuhiljaa tulemaan sylkykuppi uudelleen. Litraiset bensaturbot taisi lanseerata Ford ecoboostillaan, nyt niitä on melkein joka merkillä.
Lista on loputon ja patterit ovat tämän hetken trendi ja tullevat sitä olemaan vielä piiitkään.
Samalla tavalla diesel oli pitkään pyhäinhäväistys, ja siitä alkaa nyt pikkuhiljaa tulemaan sylkykuppi uudelleen. Litraiset bensaturbot taisi lanseerata Ford ecoboostillaan, nyt niitä on melkein joka merkillä.
Lista on loputon ja patterit ovat tämän hetken trendi ja tullevat sitä olemaan vielä piiitkään.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05