mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13219
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

JP_Vette kirjoitti:
Pe Helmi 01, 2019 21:59
Tosta Sitikan robotista, niin en tiä onko sama mut '08 tai '09 C4:stä on kokemuksia..
Taitaa se olla sama BMP6-laatikko. ETG6 on sitten siitä seuraava kehitysversio, jossa on mm. ryömintää kehitetty.

Tosta taksiajosta on tietenkin aikaa, mutta osaatko kommentoida sujuuko Astrassa vaihdot nopeammin/mukavammin/sujuvammin kuin sitikassa aikoinaan? Ja ajatko Astraa yleensä siten, että kaasua säätelemällä hoidat vaihtokohtien määrittämiset itse?

Pari kertaa ollut mielessä että ihan mielenkiinnosta pitäisi robovaihteistoista Opeliakin käydä kokeilemassa. PSAhan on noita robovaihteistoja tunkenut mm Pösön 508iin. Voishan sellaistakin käydä kokeilemassa, että vastaako laatikon tuntuma muuta auton mukavuustasoa.

Itse kun olen enemmän manuaalimiehiä, mutta joudun tyytymään vaimon painostuksesta automaattiin, niin tuollainen robomanuaali voisi itse asiassa olla hyvä valinta, kun sillä vain oppii ajamaan. Ainakin jos on ne lätkät ratissa, eli voi pakkokäskyttää halutessaan mutkassa.Momentinmuunninlaatikon kanssa en ole koskaan noista rattinappuloista innostunut, kun vaihdon tuntuma on niin kumimainen.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

En sitä Sitikkaa kyl varmuudella voi muistella, mut ei siitä mielikuvaksi mitään huonoa jäänyt. Sitte taas viikko sillä Fiatilla jäi negatiivisena mieleen.

Siis toki Astralla kaasulla ohjaan vaihdepyyntöjä kaasupolkimen asennolla, mut niin teen Volvollaki. Mut ei sitä ajattele, se tulee ihan selkäytimestä kun automaatteja on tullu ajettua syksystä 2010 alkaen jatkuvasti. Listalla on myös pari E-Mersua ja Sprinteriä.

Ja en nyt ohjaamisella tarkota vaihtokohdalla höllentämistä vaan vaihtokohtaan vaikuttamista, kun kutakuinki jo tietää mitä laatikko milloinki ajattelee parhaaksi vaihteeksi. En ymmärrä miksi sitä kaasua pitäis höllätä, ei ainakaan Astrassa tai Sitikassa mitään vaikuta mihinkää. Sähkönen kaasuhan siä on. Ei se kytkintä pohjaan lyö ja pidä läppää täysin auki :roll:

Edit: nyt kun ajattelee, niin höllään kyllä kaasua toisinaan vaihdoissa. Esim kun maantienopeus saavutettu, niin höllään kaasua ja samalla se vitonen tulee silmään. Eli alitajuntaisesti saatan sujuvoittaa työtä, mutta en tietäen. Toisaalta alaspäinvaihdoissa en mielestäni höllää kaasua vaan poljen mitä poljen ja tiän kyl mis kohtaa vaihde vaihtuu. Mut mielestäni kyl survon kaasun kerrasta siihen mihin meinaanki. Hankala näitä on miettiä, kun jotain asioita tekee miettimättä :D
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10278
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Kun perheen molemmat vanhemmat sairastuu kesken muuttovalmisteluiden...
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

Kiinnitin nyt oikeen huomiota, niin en Astralla höllää yhtää kaasua vaihdois. Ja koitin ajaa rauhalliset osuudet mummoillen, niin ei mitää tarvetta kaasun hölläilylle sitenkään.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13219
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Eli siis et ohjeista vaihteistoa normiajossa vaihtamaan, vai ohjeistat läpysköillä tai kepistä muuttamatta kaasun asentoa?

Itsellä tulee ohjeistettua Saabin automaattia vaihtamaan kutoselle satasen nopeudessa. Vauhti ensin reilu sataseen, siitä höllää hieman, niin Aisin-Warner kytkee kutosen. Hölläämättä jättäisi usein kytkemättä tai kestää pitkään ennen kuin kytkee. Silloin tällöin sama juttu vitosvaihteen kanssa 80 nopeudessa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Henri S »

AZP kirjoitti:
Pe Helmi 01, 2019 22:46
Kyllä. Ihan samaa paskaa kuin kuntien ostamat vanhuspalvelut. Ostetaan miten sattuu, ei valvota, ei sanktioida (Turun keskusta-alueen auraamattomuudesta Kuntec ei voi sakkoa saada, koska se tehdään puitesopimuksen eikä kilpailutuksen perusteella) ja palveluntuottaja, on se sitten yksityinen, julkinen tai valeyksityinen kuten Kuntec, voi hoitaa homman vaikka vasemman jalan ukkovarpaalla. Lasketaan kapasiteetti sen mukaan, että vanhus käy kakalla kerran viikossa tai lunta tulee kerran kahteen viikkoon. Täyttää speksin paperilla, toteutus on sitten myöhempi murhe.

Hauskin oli jonkun päällikön kommentti lehdessä muutama päivä sitten, että ne vanhat myydyt karhut oli niin saastuttavia, että kaluston kadottaminen ja siitä seurannut auraamattomuus on itse asiassa ekoteko.
Onkohan Kunttatekilläki haamuja liikkeellä? Laadunvalvoja tekee iskun kaksi viikkoa etukäteen ilmoitettuna ajankohtana ja toteaa että AZP:n kotikatu ei voi olla auraamatta, rätingit sanoo niin :mrgreen:.
Vai että ekoteko myydä pois vanhat tiekarhut? Epäilen että sellaset kamppeet ei vieläkään menny ns. loppukäyttäjälle ja huoltokaan tuskin paranee, eli saattavat pukata nokea vielä pitkään :roll:
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 5324
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja JP_Vette »

AZP kirjoitti:
La Helmi 02, 2019 16:12
Eli siis et ohjeista vaihteistoa normiajossa vaihtamaan, vai ohjeistat läpysköillä tai kepistä muuttamatta kaasun asentoa?
Ohjeistan vaihtoa, mutta en normivaihdoissa höllää kaasua. Monet käyttäjät ja autoarvostelut noista aina rutisee, et pitää höllätä kaasua niin meno ei ole tökkivää.

Tilanteet joissa kaasulla ohjaan vaihtoja on lähinnä maantievauhdin saavutus ja taajama-alueitten ylämäet, jossa annan vähä kaasua jotta ei tärrästäis isolla vaihteella.
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Lumisade :evil:. Alkaa kohta jo hysteerisesti naurattamaan. Kun sain pihan "puhtaaksi" noin 2 tunnissa, niin olisi tarvinnut aloittaa jo uudelleen toisesta laidasta, prkl. Ja tuo piha EI ole iso.
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13219
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä mä edelleen ihan diggaan. Kunto nousee, kun Polarin mittarin mukaan yks lumityökerta meidän pihassa vastaa tunnin kuntosalitreeniä. Ja kyllä mä mieluummin ulkona ahkeroin kuin salilla.

Diggaan jopa niin paljon että oon käynyt viikottain mökilläkin luomassa lumet :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23998
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

sairautta se on tuokin.

:mrgreen: :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Ei muuta ku antaa tulla lisää vaan! 2,5tuntia lapioitu ja kolattu, askelia vähän vajaa 8000! Hauskaa hommaa ja hikikin lentää lumen lisäksi 8)
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
aero
-
Viestit: 8699
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja aero »

Ehkä sitä jossain vaiheessa tulee niin paljon, että keliveto tarvii ottaa arkiajoon. Vielä ei ole niin jänniä kelejä ollut, että se työmatkalla olisi suurta iloa tuottanut.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13219
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

nalleolut kirjoitti:
Su Helmi 03, 2019 12:28
sairautta se on tuokin.

:mrgreen: :mrgreen:
Piti hoitaa sairautta heittämällä tälle päivälle jo toinen varvi. Aamulla oli 10 cm pakkaslunta ja olin kaukaa viisas, kun totesin että se kannattaa kolata pois alta ennen rännän tuloa. No sen jälkeen tuli sitten suojalunta ja räntää. Eihän sitä tähän mennessä ollut kertynyt kuin vajaa viisi senttiä, mutta kannatti sekin poistaa ennen toista viisisenttistä. Oli meinaan juuri sellainen määrä, jota kolaa vielä ilokseen, tuplamäärä alkaisi jo tökkiä.

Tarjosin vielä naapurille, että voin tulla kolaamaan heidän katoiltaan lumet, kun naapuri on huolissaan niistä, eikä varo itse katolle mennä. Mutta ei kuilemma tänään, kun naapuri sai tarpeekseen lumitöistä kolattuaan pihansa.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23998
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

intoa piisaa... tarjoan kahvit ku ajelet tänne lappiin 2h menee etupiha leikkurilla et kyl siihen voi tupla ajan laskea kolalla.

toki itsekkin klo10 ajoin ekan 15cm pois jo ja nyt näyttää n.5cm tullu lisää.. klo 18 jos laittais pikku traktorin taas käyntiin.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13219
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Kyllä mullakin into loppuisi jos pitäisi jotain puolta hehtaaria kolata. Tai jos se pitäisi vetää raktorin päällä istuen, eihän sellasessa touhussa ole mitään sisältöä.

Samoin jos lumihommiin joutuisi heräämään tavallista aikaisemmin aamulla tai niitä joutuisi tekemään silloin, kun olisi jotain paljon tärkeämpää tai mukavampaa tekemistä ohjelmassa, niin johan siitä olisi nautinto kaukana. Niinhän se menee, että mikä on pakollista, on typerää, mutta samaa voi tehdä mielellään, kun ei ole pakko. Niinkuin ruotsin opettelu :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin