mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
99 GL
"Hölösuu"
Viestit: 2953
Liittynyt: La Touko 22, 2004 13:41
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja 99 GL »

Saabissa viikon vanha tuulilasi ja tänään vastaan ajaneesta rekasta lensi joku iso kivi tms tietenkin. Noh ei auta kuin käydä korjauttamassa
Saab 9-3 Cabriolet 2.0t Vector A MY07
Saab NG9-5 2.0T Aero A Biopower MY11
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2032
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja vfr »

Noi v*tun apinat jotka ajaa päivävaloilla, tulin töistä ja näkyvyys oli suurimman ajan tasan tuulilasiin asti. Uudellamaalla on nyt tosi surkea ajokeli ja takasumariakaan ei tahtonut erottaa.
Suunnilleen joka kymmenes ääliö ajaa silti ilman valoja, hienoa lainsäädäntää päättäjiltä. v*tun päiväajovalot, montakohan ihmistä kuolee vuosittain niitten takia?
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
keisari
"Aero"
Viestit: 381
Liittynyt: Ma Tammi 21, 2008 19:16

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja keisari »

vfr kirjoitti:
Ti Maalis 09, 2021 15:19
Noi v*tun apinat jotka ajaa päivävaloilla, tulin töistä ja näkyvyys oli suurimman ajan tasan tuulilasiin asti. Uudellamaalla on nyt tosi surkea ajokeli ja takasumariakaan ei tahtonut erottaa.
Suunnilleen joka kymmenes ääliö ajaa silti ilman valoja, hienoa lainsäädäntää päättäjiltä. v*tun päiväajovalot, montakohan ihmistä kuolee vuosittain niitten takia?
OLEN TÄYSIN SAMAA MIELTÄ, kävin Lahdessa estas tänään Porvoosta ja näkyvyys NOLLA varsikin kun rekka tuli vastaan ja tuuli heitti lumen silmille. Sitten ajetaan rekan perässä PÄIVÄvalot päällä. Päivävalot pitäisi Suomessa kieltää TÄYSIN. Tää on EU:n hömpötys keskieurooppaa ajatellen ja se ei sovi tänne. Tiedän että tän pystyy monessa autossa muuttamaan maahantuonnin toimesta mutta Traficom ei hyväksy sitä kun se on EU:n laki.... :twisted:
Eli terveisiä P...stä :evil:
Keisarilla uusia vaatteita....
NG 9-5 Aero Isolohko XWD aut., 9-5 Aero aut. -06(toiseksi vanhim. pojan),9-3 autm.XWD FARKKU -09, 9-3 TTID FARKKU -08 (nuorimman pojan), BMW G 310 GS sekä BMW G 310 R
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5356
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja VKe »

En ole nyt enää varma omastakaan mielipiteestä...

Miksi tässä tilastossa syyllistetään kierolla tavalla perheet :twisted: :
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007849527.html

Saatana, korona tuli perheeseen koulun kautta ja sairastutti kaikki perheen jäsenet. Sitten tilastoihin tulee 3 kpl sama talous ja 1 kpl oppilaitos. Noinko se menee?

Alankos minäkin kohta julkaisemaan hesarissa samanlaisia pelletilastoja :twisted:
Sininen Saab 9-3, '99
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5356
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja VKe »

keisari kirjoitti:
Ti Maalis 09, 2021 15:30

Eli terveisiä P...stä :evil:
Se on P=EU :twisted:
Sininen Saab 9-3, '99
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja aero »

Olen eri mieltä päiväajovalojen hyväksyttävyydestä, ne on sinällään ihan hyvä idea. Mutta takavalot saisi palaa kyllä vähän herkemmin noiden kanssa ja jonkinasteinen liikenteenvalvonta olisi ihan jees, että olisi aiheessa jotain sanktioita jos valoja ei pala silloin kun pitäisi. Mut nää ei jää ylinopeuskameraan, niin...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13190
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Niin, pitää muistaa että ennen päivävalolainsäädäntöä urpot pystyi ajamaan kehnossa kelissä myös etupää pimeänä. Nyt se onnistuu vain peräpää pimeänä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
tetammi
"Saabisti"
Viestit: 7334
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 11:14
Paikkakunta: Paimio

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja tetammi »

Hyvä huomio azp:lta :lol:

Joo. Kyllähä noita päivävalollisia näkee aika paljon huonoillakin keleillä. Luultavasti melko moni ei edes tiedä mistä ajovalot saa pakotettua päälle tai kun myyjä on sanonut et tässä on automaattiset valot niin ei edes tiedosta et takapää on pimeänä.

Ootko aero varma et johtuu automatiikan herkkyydestä, meinaan kaikissa ei päivävalot toimi automaattisesti :roll:

Astrassa on sellane lapsus et jos ajelee ajovalot pakotettuna päälle niin saattavalot ei toimi..
Teemu paimiosta
#1266,
Teemun edelliset avot ja nykyiset ooppelit
Opel Corsa-e 2023
Opel Corsa S 1.4T 2019
Projektina 900S 1992
aero
-
Viestit: 8669
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja aero »

Emmää niin sanonu, vaan että ne takavalot sais palaa herkemmin.

Automagiasta oikeesti luulen, että kun näkee liian pimeellä päivävalokuskiin, niin se valonappi on 90+% todennäkösyydellä asennossa 0, ei auto.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2140
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja anv »

Prkl, pitää piipulla käydessä seisoa keskellä housuja 8O

Kuva
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5356
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja VKe »

On se mokoma vilakkaa. Täälläkin nyt -27 8)

Mutta hiukan päästöpolitiikkaa, sallitaan tässä ketjussa, eikö? Mitkä ovat yksityisen henkilöautoilun päästöt Suomessa. Jos lasketaan siis vain työsuhde-henkilöautot ja yksityiseessä omistuksessa olevat henkilöautot, niin paljonko noiden päästöt on liikenteen kaikista päästöistä?

Onko tänään jo hyvinkin alle 10%? Päästöillä tarkoitettakoon tässä CO2-päästöjä.
Sininen Saab 9-3, '99
9-5 3.0t
"Aero"
Viestit: 497
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 07:42
Paikkakunta: Joensuu

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja 9-5 3.0t »

VKe kirjoitti:
Ke Maalis 10, 2021 07:55
Mutta hiukan päästöpolitiikkaa, sallitaan tässä ketjussa, eikö? Mitkä ovat yksityisen henkilöautoilun päästöt Suomessa. Jos lasketaan siis vain työsuhde-henkilöautot ja yksityiseessä omistuksessa olevat henkilöautot, niin paljonko noiden päästöt on liikenteen kaikista päästöistä?

Onko tänään jo hyvinkin alle 10%? Päästöillä tarkoitettakoon tässä CO2-päästöjä.
Linkki Tilastokeskuksen sivuille:
https://www.stat.fi/til/khki/2019/khki_ ... 01_fi.html

Tuolta löytyy scrollaamalla taulukko jossa on listattu Suomen kasvihuonekaasupäästöt sektoreittain vuositasolla, tuoreimpana tarkasteluvuotena 2019.
Laskutoimituksella saadaan liikenteen suhteelliseksi päästöosuudeksi yhden numeron tarkkuudella noin 8 % Suomen kokonaispäästöistä.

Henkilöautoilun suhteellinen osuus koko liikenteen päästöistä vaihtelee sen mukaan, mistä lähteestä asiaa katsoo: WWF ilmoittaa henkilöautoilun osuuden olevan noin 45 % ja Ilmasto-opas.fi kertoo osuuden olevan hieman yli puolet liikenteen kokonaispäästöistä.
Oletetaan että osuus on tasan 50 % -> 4 % Suomen kokonaispäästöistä.

Suomen suhteellinen päästöosuus globaalipäästöistä on karkeasti ylöspäin pyöristettynä noin yksi promille (0,1 %).

Eli, summa summarum, Suomen henkilöautoliikenteen suhteellinen osuus globaaleista päästöistä on noin 0,004 %.

Suomi on saanut pienennettyä kokonaispäästöjä noin 21 % vuoden 1990 tasosta samalla kun globaalit päästöt kasvavat keskimäärin 1,5 % vuodessa.

En väheksy ilmastoasioita ja jokaisen on tehtävä oma osansa... mutta kukin miettiköön tahollaan, onko Suomessa vallitseva päästöpolitiikka, varsinkin yksityisautoiluun kohdistuvilta osiltaan, aiheellista vaiko yliampuvaa kansalaisten kurittamista, toimenpiteillä saavutettavaan globaaliin vaikutukseen/hyötyyn nähden.

No, voihan olla niin ettei touhun agendana ole niinkään yksityisautoilun päästöjen pienentämisen tarve, vaan autoilijoilta kerättävien rangaistusluonteisten maksujen kasvattamisen tarve - jossa päästöhysteria toimii hyvänä keppihevosena (voiko - oikeesti... :roll: 8O)
Volvo S60 T8 TwE R-Design Polestar -21
Oldsmobile 442 W-30 -71 (Aut)
Saab 9-5 3.0T V6 SE wagon -00, stegX/DionHPT&Suorsa (Aut)
Ex: 9-5 2.3T Aero wagon -09, Bp/jcarlson (Man)
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5356
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja VKe »

Kiitos paljon tilastosta ja tietopalvelusta :) !!

4 %, hmmmm. Kyllä noita kirottuja ja kaiken pahan alkuja, 4 % päästöt aiheuttavaa ryhmää ilman muuta sietääkin raipalla pieksää. Vähemmistöähän on sivistysvaltioissa ennenkin laitettu vankilaan tai muuten vainottu.

Argh!
Sininen Saab 9-3, '99
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Eiköhän se ole ollut selvää jo pitemmän aikaa, että rahalle on käyttöä, ja autoilijat ovat tottuneita ja kuuliaisia maksajia.
Helppo rahastuksen kohde kun muissa tapauksissa joku saattaaisi joutua jopa töihin tai jopa miettimään asioita.
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
McStadey
"Hölösuu"
Viestit: 1358
Liittynyt: Ti Maalis 24, 2015 11:59

Re: mikä vit.....aa? avautumis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja McStadey »

aero kirjoitti:
Ke Maalis 10, 2021 00:37
Emmää niin sanonu, vaan että ne takavalot sais palaa herkemmin.

Automagiasta oikeesti luulen, että kun näkee liian pimeellä päivävalokuskiin, niin se valonappi on 90+% todennäkösyydellä asennossa 0, ei auto.
Pari kertaa olen lainannut vaimon siskolta rellua, jossa valot pitää manuaalisesti laittaa päälle. Ei millään voi muistaa että pimeällä pitäisi jotain katkaisijaa käännellä. Vastavuoroisesti jos klonkswageni on ollut siellä ajossa, on valokatkaisin käännetty "auto" asennosta "O":n :roll:

Vaggineen valot saa pakotettua päälle myös sateella, kun sama tunnistin hoitaa pisaroiden ja valoisuuden arvioinnin. Näin takavalot palaa lähtökohtaisesti hämärällä ja sateella aina, mikä itselle on riittänyt. Olishan se kiva, jos ajotietokoneesta voisi valita takavalot päälle jatkuvasti.
Nothing on earth comes close
Ex: 9-5 kombi 2,3t RE85 A 2004

Nyk: Citroen C5 Aircross Hÿbrid | ex:VW Touran 1.4TSI DSG MY16
Vastaa Viestiin