Yleensä puolaa ohjataan sillä miinuksella. Eli se siun sytytys lakkaa varmaan toimimasta, jos kärjettömältä sytkältä puolan miinukseen menevä johto otetaan pois.
Se on juuri noin.
Puolan ensiö ja toisio käämit on yhdistetty puolan miinusnapaan. Periaatteessa ei ole väliä kumpaa katkotaan puolan ensiössä plussaa vai miinusta, mutta miinus navan on saatava maata toisiokäämin vuoksi jotakin kautta, jotta kipinä pääsee tulpalle.
Perinteisessä katkojan kärkimallissa tai kärjettömässä sytytyksessä katkojan kärki tai puolijohde antaa maata puolan miinukselle ja ensiökäämi varautuu. Kun ensiövirta katkaistaan (kärki tai puolijohde avautuu) syntyy toisiokäämiin suurjännite. Puolan miinus ja sitä kautta toisiokäämin miinusnapa saa maata kondensaattori kautta ja näin ollen kipinä on tulpan kärkivälissä. Mikäli konkka hajoaa syntyy osa suurjännitteestä kärkiväliin tai puolijohteen napojen välille ja se "kypsyy" aika äkkiä, ja toki myös tulpan kärkivälin kipinän "teho" heikentyy.
eli onko konkka tärkeä elementti kärjettömässä systeemissä ??
Ei pysty vastaamaan tähän yleispätevästi.
Se riippuu siitä onko kärjettömän sytytyksen sisällä puolijohteen rinnalla kyseinen konkka vai ei. Näissä saattaa olla konkan tilalla tai sen lisäksi nk schottky diodi. Riippuu siis tapauksesta tarvitaanko ulkoista konkaa vai eikö tarvita.
Termostaatti vaihdettu, mätönetistä sai jonku rimpulan näkösen, tuntuu kuiten toimivan...... jospa sitä kuitennii kesää varten hommaa paremman, ei ollu oikeen vakuuttavan tuntonen.
Vaihdoin femmaan kolmannen kerran 80tkm ajosuoritteen aikana taka poikittaistukivarsien ulommat puslat. Pitkittäispuslat on uretaaniset ja jousitus kunnossa. Paskan ja läjän väliltä vaihtelee vissiin näiden puslien laatu, trw kesti sen melkein 40t, monroe kesti tasan 0tkm eli oli jo asentaessa väljä, nyt meni jälleen trw ja fag suoraan motonetista että saa takuut.
En ole kyllä näin paskaa alustatoteutusta nähnyt vielä missään autossa, vaikka vika lienee onkin osien heikossa laadussa eikä autossa.
Laitoin avon seisontaan. Ei kyllä keli näytä siltä, että sen kesärenkailla kehtaisin katsastukseen viedä 25.1. mennessä. Sekin piti hoitaa jo hyvissä ajoin syksyllä, mutta joo.
Viikonloppuna on kyllä kone käytettävä lämpöseksi, sisätilanlämppäri päälle ja parit kosteuden poistajat sisään.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05