Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
Otin femmasta starttimoottorin irti. Purin, puhdistin, kokosin ja asensin paikoilleen. Koekäynnistys ja pyörii paljon virkeämmin. Mitään varsinaista kulumaa ei amatöörin silmä ja sormi huomanu mutta tuskin tuolla kovin montaa vuotta potkitaan käyntiin enää. Likainenhan se oli, kaks pulloa bräkleeniä suihkuttelin ja pensselillä avitin pahimpia kohtia.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
Parantelin viirun äänieristystä vuoraamalla takaluukun butyylimatolla. Tavoistani poiketen hajoitin vain yhden kaiutinritilän, enkä hukannut mitään. Vaikutus erityisesti karkealla asfaltilla melkoinen.
Vanhat Michelinit kyllä joutavat vaihtoon. Nastattomilla talvikumhoilla (molemmat 17 tuumaiset) auto on oikein miellyttävä rengasääniltään, mutta Misukoilla jurina oli sietämätön ennen operaatiota.
Vanhat Michelinit kyllä joutavat vaihtoon. Nastattomilla talvikumhoilla (molemmat 17 tuumaiset) auto on oikein miellyttävä rengasääniltään, mutta Misukoilla jurina oli sietämätön ennen operaatiota.
9-5 aero A -08 biopower, ex 9-5 aero A -07 biopower , ex 9-5 2.3t SE A -00 biopower, ex 9000 CD turbo A -89, ex 900 turbo 4d -83, ex 900 turbo 5d -84
Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
Piti vaihtaa se akku lopultakin Aeroon, kun ei vanha näytä pitävän virtaa sisällään.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
Perushuollon, olihan syöpäläisiä niin ei jaksanut alkaa purkamaan sitä raitisilmasuodattimen koteloa
Ng9-3ss 1.8t my03 stage3 E85
Jaappanialaisia gc8 imbreza, evo3 ja hondia enimmäkseen crx:ästä accordiin
Vagilaisia erheitä diisseli astra(oli hyvä) mb cls350cgi,vw vento 1.8i
Chevy caprice classic stw 350 (rotta-auto)
Ford focus st60
Kawasaki Z 750 vm2010
Jaappanialaisia gc8 imbreza, evo3 ja hondia enimmäkseen crx:ästä accordiin
Vagilaisia erheitä diisseli astra(oli hyvä) mb cls350cgi,vw vento 1.8i
Chevy caprice classic stw 350 (rotta-auto)
Ford focus st60
Kawasaki Z 750 vm2010
Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
Putsasin k&n filtterin ja puhasta tuli
Ng9-3ss 1.8t my03 stage3 E85
Jaappanialaisia gc8 imbreza, evo3 ja hondia enimmäkseen crx:ästä accordiin
Vagilaisia erheitä diisseli astra(oli hyvä) mb cls350cgi,vw vento 1.8i
Chevy caprice classic stw 350 (rotta-auto)
Ford focus st60
Kawasaki Z 750 vm2010
Jaappanialaisia gc8 imbreza, evo3 ja hondia enimmäkseen crx:ästä accordiin
Vagilaisia erheitä diisseli astra(oli hyvä) mb cls350cgi,vw vento 1.8i
Chevy caprice classic stw 350 (rotta-auto)
Ford focus st60
Kawasaki Z 750 vm2010
Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
En itse tehnyt Saabeilleni mitään tänäänkään, ne odottavat parempaa aikaa, motivaatiota tai inspiraatiota.
Mutta 2-vuotiaalla pojallani riittää kaikkia edellämainittuja. Löysi M1985 turbotonnarin, jota on säilytetty mökillä lasivitriinissä sellaiset 35 vuotta - ja purki sen nopeasti. Aika on huomaamatta rapistanut tätä lähes ajamatonta säilymäihmettä, jonka keula ja vasen kylki ovat olleet ikkunan suuntaan ja perä sekä oikea kylki vitriinin takaseinän suuntaan. Aika lailla oli auringolle altistuneiden puolten muovi haurastunut ja myöskin värisävy muuttunut alkuperäisestä (varmaan kirsikanpunainen). Hienoa työtä tuo Suomessa valmistettu 9000 on ollut, purun jälkeen huomasin mm. että sekä etu- että takaniskatuet ovat korkeussäädettävät kuten täysikokoisessakin.
Mutta 2-vuotiaalla pojallani riittää kaikkia edellämainittuja. Löysi M1985 turbotonnarin, jota on säilytetty mökillä lasivitriinissä sellaiset 35 vuotta - ja purki sen nopeasti. Aika on huomaamatta rapistanut tätä lähes ajamatonta säilymäihmettä, jonka keula ja vasen kylki ovat olleet ikkunan suuntaan ja perä sekä oikea kylki vitriinin takaseinän suuntaan. Aika lailla oli auringolle altistuneiden puolten muovi haurastunut ja myöskin värisävy muuttunut alkuperäisestä (varmaan kirsikanpunainen). Hienoa työtä tuo Suomessa valmistettu 9000 on ollut, purun jälkeen huomasin mm. että sekä etu- että takaniskatuet ovat korkeussäädettävät kuten täysikokoisessakin.
9-5, 96, 96 Sport, 99, MB 220 D W115, Alfa Romeo 159 2,4 JTDm
Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
Tänään se oli 0.30 kun ajoin 9-3:n ulos laturin vaihdosta odottamaan aamua varten. Vaihdoin siis autoon vanhan laturin takaisin harmistuneena. Vuoden oli kunnostettu laturi käytössä ja niin lopetti yllättäen lataamasta. Vanha laturi oli purettuna odottamassa kunnostusta, mutta enpä sitten lopulta sitä tehnytkään. Uuden takapään laakerin sentäs vaihdoin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
Vaihtelin satkuun ohjaustehostimen öljyt, sen verran tummaa tavaraa tuli ulos ettei oltu hetkeen vaihdettu. Nyt on taas kirkasta ja kevenihän se ohjauskin!
#8411
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
9-5 -98 2.3t Sedan Stage1 (Nappe) (KA)
900 -92 2.1 3D combi coupé (HA)
9-3 -98 T5 2.0t 3D T7 mod Stage1 (Nappe) (KA)
9-3 -01 2.0t 5D (PR)
Entiset:
1 x 99, 1 x 9000, 2 x OG9-5, 1 x OG9-3
Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
Virittelin telineen luurille; 2kpl lituskaista kiinan magneettia kojelaudassa pitää ompun paikallaan kovemmassakin menossa. Ei ole parempaa keksitty, vaikka onkin omaa kehitystyötä Näitä on mulla jo monessa vekottimessa ollut.
Ergonomia mobiilissa kesäepätyöpisteessä on tärkeä ja luuri onkin juuri sopivalla etäisyydellä (videopalaverit) ja hyvin näkökentässä; face-id toimii paikaltaan ja pystyy näpelöimään sujuvasti kurkottelematta.
Tarvittaessa saa myös vaaka-asentoon, ilman tai kera massikuorien (luurissa oma magneettinen suoja joka nappaa tuohon nahkalompsan taustaan).
Laitetta pystyy myös nostamaan niin että toimii kojelautakamerana
Pois-paikalleen helposti yhdellä kädellä ilman mitään vipstaakeja tai venuttamisia.
Ergonomia mobiilissa kesäepätyöpisteessä on tärkeä ja luuri onkin juuri sopivalla etäisyydellä (videopalaverit) ja hyvin näkökentässä; face-id toimii paikaltaan ja pystyy näpelöimään sujuvasti kurkottelematta.
Tarvittaessa saa myös vaaka-asentoon, ilman tai kera massikuorien (luurissa oma magneettinen suoja joka nappaa tuohon nahkalompsan taustaan).
Laitetta pystyy myös nostamaan niin että toimii kojelautakamerana
Pois-paikalleen helposti yhdellä kädellä ilman mitään vipstaakeja tai venuttamisia.
Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
Voi tekemisen riema mustan auton kanssa
Pohjiksi, en ole autoa pessyt vuosikymmeniin, enkä koskaan omistanut mustaa autoa. En ole siis pessyt vedellä pesuaineella ja harjalla/tassulla, kuivannut ja vahannut, niin kuin monet tekee ilmeisesti jopa viikoittin Jostainsyystä valikoitunut vaaleita/maanläheisiä metallivärejä olemaan nuo kulkimet, poislukien Camo-jeeppiä jossa ullatus p@ska ei näy sitten millään vaikka olis konepelliä kokkareina
”Pesu” on ollut pesurilla lämmintä vettä ja kovaa painetta; gagga poistuu ja auton on taas ”siisti”. Sen ei tarvitse kiiltää, vaikka onkin ”metallihohto”…
Meinasin siis, että pikaisesti virautan pölyt pois :sta. No joo, ensinnäkin musta auto ja viimeiset 500m pihaan hiekkatietä ei ole hyvä yhdistelmä. Se oli jo tiedossa. Auto on pölyinen jo postilaatikolla käynnistä.
Jätin tuohon aurinkoon kuivaa, nin kuin olen tehnyt viimeset 30 vuotta auton pesun jälkeen. No ehkä en pakkasella kuitenkaan.
Mitä h3lvettiä! Se muuttu dalmaatialaiseksi? No meillä ehkä hiukan tuo vesi on kalkkista , ois pitänyt ajatella ja laittaa etes hiukan pesuainetta pesurin syöttöön.
Uus pesu, ei auta. ”Vesikellot” on tiukassa.
Sitten kauppaan. Viimeksi olen vahannut autoa, armaalla 90-luvulla kun markka vielä kellui, oli tasan kaksi vaihtoehtoa, kova hyvin työläs ja uusi keksintö nestemäinen helppo korrek. No kaupasta kliineriä pohjatöihin ja perus nestemäistä turlevahaa päälle. Eiköhän lähde veskellot.
Ja lähti kanssa, mutta olipa hommaa
Samalla testasin että ämpäri, tassu ja mikroliina kuivaukseen on aika toimiva setti. Ei tarvii etes klotata, vaan ihan voi varjossa tallissa ”pestä” ja aika nopsaankin käy. Wet&wipe vaharuutan nappasin myös, vaikutti sekin aika hyvältä pinnan jälkihoitoon.
Pohjiksi, en ole autoa pessyt vuosikymmeniin, enkä koskaan omistanut mustaa autoa. En ole siis pessyt vedellä pesuaineella ja harjalla/tassulla, kuivannut ja vahannut, niin kuin monet tekee ilmeisesti jopa viikoittin Jostainsyystä valikoitunut vaaleita/maanläheisiä metallivärejä olemaan nuo kulkimet, poislukien Camo-jeeppiä jossa ullatus p@ska ei näy sitten millään vaikka olis konepelliä kokkareina
”Pesu” on ollut pesurilla lämmintä vettä ja kovaa painetta; gagga poistuu ja auton on taas ”siisti”. Sen ei tarvitse kiiltää, vaikka onkin ”metallihohto”…
Meinasin siis, että pikaisesti virautan pölyt pois :sta. No joo, ensinnäkin musta auto ja viimeiset 500m pihaan hiekkatietä ei ole hyvä yhdistelmä. Se oli jo tiedossa. Auto on pölyinen jo postilaatikolla käynnistä.
Jätin tuohon aurinkoon kuivaa, nin kuin olen tehnyt viimeset 30 vuotta auton pesun jälkeen. No ehkä en pakkasella kuitenkaan.
Mitä h3lvettiä! Se muuttu dalmaatialaiseksi? No meillä ehkä hiukan tuo vesi on kalkkista , ois pitänyt ajatella ja laittaa etes hiukan pesuainetta pesurin syöttöön.
Uus pesu, ei auta. ”Vesikellot” on tiukassa.
Sitten kauppaan. Viimeksi olen vahannut autoa, armaalla 90-luvulla kun markka vielä kellui, oli tasan kaksi vaihtoehtoa, kova hyvin työläs ja uusi keksintö nestemäinen helppo korrek. No kaupasta kliineriä pohjatöihin ja perus nestemäistä turlevahaa päälle. Eiköhän lähde veskellot.
Ja lähti kanssa, mutta olipa hommaa
Samalla testasin että ämpäri, tassu ja mikroliina kuivaukseen on aika toimiva setti. Ei tarvii etes klotata, vaan ihan voi varjossa tallissa ”pestä” ja aika nopsaankin käy. Wet&wipe vaharuutan nappasin myös, vaikutti sekin aika hyvältä pinnan jälkihoitoon.
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7563
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
Asensin uuden immun.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
Pesu ja imurointi.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
Vaihdoin femmaan rekisterikilven valojen polttimot, eipä ne ehtinytkään olla molemmat pimeänä kuin puoli vuotta. Onneksi löytyi jotkut ruuvitkin hyllystä, noista edellisistä pari meinasi olla aika huonoja avata. Pitäisi kyllä käydä Puuilosta hakemassa lisää ruuveja vähän joka sorttia, kun niitä on sinne sun tänne mennyt ja pienet lyhyet alkaa olla lopussa.
Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?
Rikoin Jubilee-kolkin orkkislookin
Laitoin ALU34-vanteet alle Orkkisvanteet eli ALU37 laitoin visusti talteen, voi sitten museoon viedessä taas laittaa alle
Laitoin ALU34-vanteet alle Orkkisvanteet eli ALU37 laitoin visusti talteen, voi sitten museoon viedessä taas laittaa alle
Sininen Saab 9-3, '99