Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Saabinsti kirjoitti:No, mikä oli tulos?
Eipä tuollaisesta epätieteellisestä ruumiinavauksesta kummoisia tuloksia voi saada suodatinmateriaalia tarkemmin tutkimatta, mutta pinnallisina havaintoina "GM" filtterissä itse suodatinpatruunan pituus ja leveys (lamellimäärän ollessa karkeasti silmäiltynä sama molemmissa) eli myös pinta-ala reilusti, n. 1/4 suurempi kuin M-Filterissä ja toteutettu eri tavalla, M-Filterissä ollen liimattu peltisiin päätyihin kotelon sisällä ja "GM":ssä taas vapaat paperipäädyt. Molemmissa takaiskuventtiileinä samantyyppinen kumikalvotiiviste sisäänmenossa.

M-Filterissä valmistajan nettisivujen lupaus "varmatoimisesta puolipallon muotoisesta ylipaine/ohivirtausventtiilistä" ei pidä paikkaansa vaan suodattimessa ohivirtausventtiilin virkaa toimittaa patruunan peltipäädyn reikää vasten "tiivistyvä" kierrejousikuormitteinen suora bakeliittilevy. "GM" filtterissä taas ohivirtausventtiili on toteutettu kartiomaisella ja itsekeskittävällä istukkatiivistyksellä mutta mikä herätti huomion on se että "GM":ssä jousena toimii yksinkertainen peltinen lehtijousi. Tällä on käsin kokeiltuna taipumusta "soida" sille luunappeja kynsillä annettaessa, ja jousen toiminta on epäloogista, sitä suoraan filtterin pituusakselin suuntaisesti painettaessa se vaatii melkoisen voiman avautuakseen, ja taas vinosti painettaessa jousen sivulta, aukeaa uskomattoman pienellä voimalla itse istukan auetessa vinosti ja vastaavasti ruuvarilla itse venttiiliä sivulta painettuna se aukeaa hyvin pienellä voimalla. Ja painehan menee sieltä missä vastus on pienin.

Soimiskokeilu juontaa juurensa täälläkin raportoiduista ulisevista "GM"- suodattimista jollaiseen itsekin törmäsin ensimmäisen kerran joskus 2004-2005. Nyt havaintoja on ilmeisesti enenevässä määrin muillakin . Huolestuttavaa tuossa on se että kun omien havaintojen mukaan "GM"- filtterissä sisäosat istuvat muuten tiiviisti ulkovaipassa niin ulinan lähteeksi ei oikein jää muuta kuin ohivirtausventtiili ja sen jousi, ja se taas tarkoittaa sitä että itse suodatinmateriaalin on täytynyt tukkeutua jostakin syystä, materiaalin tekoviasta, tai sitten lehtijousi on väärin mitoitettu. Kummassakin tapauksessa se kuitenkin tarkoittaa suodattamattoman öljyn pääsyä ohi suodattimen ja voitelukohteisiin.
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

^Kullanarvoista tietoa vaikka onkin epävirallista tutkimusta :!:
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Avatar
Termos
"Hölösuu"
Viestit: 2497
Liittynyt: Su Maalis 06, 2005 21:01
Paikkakunta: Vaasa
Viesti:

Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Viesti Kirjoittaja Termos »

Ähräsin Aeroon kiiltävää kiinanputkea ahtimelta takapuskurin alle.

Kuva

Unohtui mainita, että pesuvettäkin piti lotrata ihan manuaalisesti parin Saabin päälle:

Kuva

Kuva
2009 9-5 Griffin biopower JC Stage 1 Tämmöinen tummanharmaa
2006 9-5 Aero biopower JC Stage 3-. Tämmöinen punainen
1998 9-5 2.3t Maptun Stage 4. Tämmöinen sininen
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

Uitukki kirjoitti:^Kullanarvoista tietoa vaikka onkin epävirallista tutkimusta :!:
No en nyt ihan kullanarvoisesta tiedä mutta parhaassa tapauksessa ollaan jonkin asian jäljillä.. Nyt kiinnostaisi tietää että onkohan näiden hiljattain "GM"- suodattimien ulinoista raportoineiden Saabit ja etenkin T7- Saabit etanolikäyttöisiä? Muistan lukeneeni useista hiljattain, n. 5000Km sitten puhdistetuista öljypohjista ja vaihdetuista suodattimista ja nyt ulinoista, joten mieleen tuli sellainen asia että tekovikana reilulla ohipuhalluksella varustettu moottori vettä absorboivaa etanolia polttoaineenaan käyttävänä voisi teoriassa kyllästää voiteluöljyyn sellaisen etanoli/vesiliuoksen tai emulsion joka saisi selluloosasta valmistetun filtterimatriisin turpoamaan umpeen ja ohivirtausventtiilin toimimaan ja värisemään ratastyyppisen öljypumpun tuottamalla taajuudella. Esim. M-Filter kertoo käyttävänsä puolisynteettistä filtterimateriaalia ja jotkut valmistajat kokosynteettistä, esim. lasikuitua ja polymeerejä osan tyytyessä perinteiseen paperiin eli vesikosteudesta turpoavaan selluloosaan.
Rode
"Kaasari"
Viestit: 29
Liittynyt: Pe Syys 28, 2012 11:13
Paikkakunta: Akaa

Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Viesti Kirjoittaja Rode »

Käkkärin vaijeri tuli vaihdettua kolkkiin.

En kyllä tiennyt Saabin noin tarkka olevan, mutta pari viikkoa sitten huikkasi "Time for service" nootilla. Perjantaina sitten katkes... :lol: :mrgreen:
Saab 9-5 2.3t 2002 "BioPower"
Saab 9-3 2.0t 2001 "BioPower"
Muut: Mazda 6 2.2Td 2011
TTH
"Hirsch"
Viestit: 849
Liittynyt: Ti Elo 09, 2011 22:58
Paikkakunta: Maailma.

Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Viesti Kirjoittaja TTH »

Kauhia urakka kun tuli pestyä ja vahattua koko auto oikein perusteellisesti, pesun jälkeen huolellisesti claylla paikat läpi (jumalauta kun tarttu muuten tavaraa katosta mukaan), vahaa perään ja nyt sitten jännitetään tuleeko jännetupin tulehdus tuosta armottomasta kiillottamisesta.
Siitä tuo Imola Red on hyvä väri että työn jäljen tosiaan huomaa kun vaan jaksaa tehdä. :lol:
9-5 B235iR MY98 Biopower
9-3 Aero Cab MY02
T5/T7 ohjelmointi + yleinen vianhaku.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5630
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Viesti Kirjoittaja tturku »

Minuteman kirjoitti: No en nyt ihan kullanarvoisesta tiedä mutta parhaassa tapauksessa ollaan jonkin asian jäljillä.. Nyt kiinnostaisi tietää että onkohan näiden hiljattain "GM"- suodattimien ulinoista raportoineiden Saabit ja etenkin T7- Saabit etanolikäyttöisiä? Muistan lukeneeni useista hiljattain, n. 5000Km sitten puhdistetuista öljypohjista ja vaihdetuista suodattimista ja nyt ulinoista, joten mieleen tuli sellainen asia että tekovikana reilulla ohipuhalluksella varustettu moottori vettä absorboivaa etanolia polttoaineenaan käyttävänä voisi teoriassa kyllästää voiteluöljyyn sellaisen etanoli/vesiliuoksen tai emulsion joka saisi selluloosasta valmistetun filtterimatriisin turpoamaan umpeen ja ohivirtausventtiilin toimimaan ja värisemään ratastyyppisen öljypumpun tuottamalla taajuudella. Esim. M-Filter kertoo käyttävänsä puolisynteettistä filtterimateriaalia ja jotkut valmistajat kokosynteettistä, esim. lasikuitua ja polymeerejä osan tyytyessä perinteiseen paperiin eli vesikosteudesta turpoavaan selluloosaan.
Hep, Tänään käytin Aeron (T7 -02, 157tkm) öljyjen vaihdossa. Vanhat öljyt n. 7000km ajetut GM 10-30 longlifet ja GM filtteri. Vaihdettu viime kesänä kytkinjumpan ja öp:n puhdistuksen yhteydessä. Alkoi huomasin ujelluksen kylmällä koneella tässä viimeaikoina ja piti kylmällä isompaakin ujellusta. Melkein pelkästään etanolilla ajettu, vain muutama tankillinen ehkä välissä bensalla. Kävin äsken koittamassa starttia ja vaikka auton on seissyt noin 4 tuntia, oli koneen lämpötila vielä 23 astetta käynnistettäessä, hitaasti näyttää jäähtyvän. Huollosta haettaessa oli 13 asteinen joten eipä vielä tiedä loppuiko vinkumiset, ei ainakaan vingu noilla lämmöillä. Kysyin huollossa että katsoivatko filtteriä mutta eipä siellä sitä olleet tietenkään räjäyttäneet.
Nyt on autossa samat öljyt GM mutta motonetin tarvike filtteri, olisko ollut VIX tai jotain sinnepäin. Täytyypä huomenna aamulla yön jälkeen aamulla päräyttää käyntiin ja kuunnella.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Viesti Kirjoittaja Minuteman »

tturku kirjoitti:Nyt on autossa samat öljyt GM mutta motonetin tarvike filtteri, olisko ollut VIX tai jotain sinnepäin.
Wix-Filtron on saman tehtaan tekele kuin "GM" filtteri ja rakenteeltaan identtinen. Tuolla aikaisemmassa viestissäni on juttua "GM" filtterin ruumiinavauksesta ja havaintoja sen ohivirtausventtiilin rakenteesta ja ulinan yhdestä mahdollisesta syystä.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5630
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Viesti Kirjoittaja tturku »

Joo, sen luinkin. Mutta no perskeles, säästin 3 euroa ja sain mahdollisesti saman skeidan eri logolla. Motonetissä kaveri sanoi vaan että tämä Wix-filtron on yksi isommista valmistajista ja että saattapi olla jopa samasta tehtaasta myös tuo GM. Tuosta ohivuodosta, jouduin lisäämään öljyä noin 5000tkm ajon jälkeen ja oli jonkun verran huvennut, olisiko noin 5dl lisänny. Pitää seurata tuota öljyn määrää.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Timon
"Viggen"
Viestit: 521
Liittynyt: La Tammi 08, 2011 17:36
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Viesti Kirjoittaja Timon »

No en nyt tänään tehnyt Saabiini mitään, mutta noista WIX-suodattimista on pakko kommentoida omakohtainen kokemus, vaikkei liitykään näihin nyt puheena olleisiin T7-moottoreihin vaan allekirjoituksen auton T8:iin:

Eli viimeksi öljyjä vaihtaessa huomasin öljyn suodattimen (tarvikesuodatin, merkkiä wix) menneen hiukka lyttyyn, eli lyhentynyt pituussuunnassaan. No olin jo ostanut tilalle valmiiksi uuden suodattimen (edelleen merkkiä wix, tarvikkeena ostin kun halvalla sai :oops: ) joten laitoin sen sitten paikalleen uusien öljyjen kanssa. Kahden viikon ja noin 600 km jälkeen tarkistin, mitä suodattimelle kuuluu. No sehän oli taas samalla tavalla lytyssä, vajaan sentin verran pituussuunnassaan lyhentynyt.

Molemmat WIX-suodattimet palautettiin myyjäliikkeeseen (Motonet) ja rahat saatiin takaisin. Myyjä kertoi, että suodatin on täsmälleen identtinen ns. alkuperäisen GM-suodattimen kanssa ja sanoi, että tuleevat samasta tehtaasta, ainoastaan eri merkillä varustettuna. 8O

No ostin tilalle sitten marmoritiskiltä GM:n logolla varustetun suodattimen ja tälleen 1000 km jälkeen on vielä hyvin muodossaan. Aion kyllä vastaisuudessakin tarkistaa parin viikon välein tuon suodattimen kunnon ettei vaan mene uudestaan lyttyyn.

Näitä kaikkia suodattimia kädessä hypistellessä tajusin, että suodattimien muodossa pysymisestä vastaa pelkkä pahvi (tai mitä paperia se nyt ikinä onkaan). Kun katselin roskalaatikosta löytyneitä muita suodattimia, tajusin, että niissä muissa oli sisäpinnalla metalliverkko, mikä pitää suodattimen pituussuunnassa oikeassa mitassaan. Näissä WIX:n tai GM:n suodattimissa sellaista metalliverkkoa ei siis ollut.

En nyt siis leimaa WIX-filttereitä automaattisesti huonoiksi (näytti nimittäin kädessä pyöriteltynä ihan samalta kuin originaali GM-suodatin), koska onhan mahdollista että autossani on jokin vika tms joka suodattimen lyttää. Mutta originaali GM-suodatin siis toistaiseksi ehjänä. Seuraillaan tilannetta...
9-5 Aero -07, ex 9-3 SS -03
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Pohdiskelin tämmöistä. Eikös näissä etanolivehkeissä pitäisi nimenomaan käyttää GM:n filtteriä joka äänellään ilmoittaa menneensä tukkoon? Mitäpä jos nämä muunmerkkisetkin menevät mutta ne eivät vain ilmoita itsestään mitään?
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Ei tänään eikä eilen, mutta sunnuntaina. Tuli vaihdettua (kiitos avustajalle, joka pysyköön nimettömänä :P) iskarien yläpään laakerit tukineen ja kolina keulasta väheni huomattavasti. Samalla tuli vaihdettua ilmanputsari.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
ilzu
"Aero"
Viestit: 301
Liittynyt: Pe Huhti 25, 2008 22:38
Paikkakunta: Hki

Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Viesti Kirjoittaja ilzu »

Super-aerot pesty ja vahattu. Huomenna uudet kumit vanteille. Samalla ihmetelty kadonneita ahtoja. Ei ole löytynyt.
Saabit: 96 V4 -73 -74 -79
95 -71; ne kaikki on jo sulatettu
Nykyään 9000 Aero -95 ja käyttis 9-3 -05
MiXuLi
"Tuplakaasari"
Viestit: 84
Liittynyt: La Maalis 06, 2010 14:31
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Viesti Kirjoittaja MiXuLi »

Selkä kipeenä tuli vaihettua kesäpyörät.. Oli pakko kun oli niin hieno ilma. :)
Saab 9-5
Saab 9000cse jubileum 2.0t ex
Saab 9000cde 2.3t RE 85 EX
Saab 9000 cs 2.0t ex
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5630
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Viesti Kirjoittaja tturku »

Timon kirjoitti:No en nyt tänään tehnyt Saabiini mitään, mutta noista WIX-suodattimista on pakko kommentoida omakohtainen kokemus, vaikkei liitykään näihin nyt puheena olleisiin T7-moottoreihin vaan allekirjoituksen auton T8:iin:

Eli viimeksi öljyjä vaihtaessa huomasin öljyn suodattimen (tarvikesuodatin, merkkiä wix) menneen hiukka lyttyyn, eli lyhentynyt pituussuunnassaan. No olin jo ostanut tilalle valmiiksi uuden suodattimen (edelleen merkkiä wix, tarvikkeena ostin kun halvalla sai :oops: ) joten laitoin sen sitten paikalleen uusien öljyjen kanssa. Kahden viikon ja noin 600 km jälkeen tarkistin, mitä suodattimelle kuuluu. No sehän oli taas samalla tavalla lytyssä, vajaan sentin verran pituussuunnassaan lyhentynyt.

Molemmat WIX-suodattimet palautettiin myyjäliikkeeseen (Motonet) ja rahat saatiin takaisin. Myyjä kertoi, että suodatin on täsmälleen identtinen ns. alkuperäisen GM-suodattimen kanssa ja sanoi, että tuleevat samasta tehtaasta, ainoastaan eri merkillä varustettuna. 8O

No ostin tilalle sitten marmoritiskiltä GM:n logolla varustetun suodattimen ja tälleen 1000 km jälkeen on vielä hyvin muodossaan. Aion kyllä vastaisuudessakin tarkistaa parin viikon välein tuon suodattimen kunnon ettei vaan mene uudestaan lyttyyn.

Näitä kaikkia suodattimia kädessä hypistellessä tajusin, että suodattimien muodossa pysymisestä vastaa pelkkä pahvi (tai mitä paperia se nyt ikinä onkaan). Kun katselin roskalaatikosta löytyneitä muita suodattimia, tajusin, että niissä muissa oli sisäpinnalla metalliverkko, mikä pitää suodattimen pituussuunnassa oikeassa mitassaan. Näissä WIX:n tai GM:n suodattimissa sellaista metalliverkkoa ei siis ollut.

En nyt siis leimaa WIX-filttereitä automaattisesti huonoiksi (näytti nimittäin kädessä pyöriteltynä ihan samalta kuin originaali GM-suodatin), koska onhan mahdollista että autossani on jokin vika tms joka suodattimen lyttää. Mutta originaali GM-suodatin siis toistaiseksi ehjänä. Seuraillaan tilannetta...
Tjaa, täytyykin pari kertaa vilkaista tuota suodatinta kun saan muutaman kilometrin alle tuolla suodattimella. Aamulla oli -8 astetta ulkolämpötila ja nopeesti tempasin Aeron käyntiin. -6 astetta näytti open sid moottorin lämpötilaksi startatessa. Ei mitään ininää missään. Tarkkaillaan sitäkin jos tuossa olis muutama kylmä aamu vielä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Vastaa Viestiin