Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Viesti Kirjoittaja torque »

Mä ainakin kehuin katsastushenkilöä kun löysi vikaa saabistani
Tämä nyt hieman sivuttaa aihetta, Volle meni kliinisti viime kats.
Vaan se edellisen vuoden vollen autonkatsastus, hän huomasi että toinen takajousi poikki, ihan alhaalta, ja renkaat oli käyttöikänsä päässä vaikka rengaskuviota vielä oli.Sekä hän kävi näyttämässä missä vikaa.
Olin tovin jo hieman ihmetellyt mikä se lievä kolina sieltä kuuluu, kun jotain pikkutietä ajeli, ja löytyihän se syy.
Sanoin katsurille, kiitos. Toki hieman piti sit suunnitella missä ja milloin sai nuo asiat fiksattua.
Viimeksi muokannut torque, Pe Joulu 23, 2022 20:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2619
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

Annoin kuumailmapuhaltimella lämpöä takapäähän, kun oli suvikeli jakson päätteeksi jäsähtänyt kässäri päälle pakkasyön päätteeksi. Farkku lähti parkista liikkeelle pakilla normaalisti, mut en pitkästi päässyt eteenpäin, kun napsahti vänkärin puoli lukkoon ja kuskin puoli heti perään. Peruuttamalla pääsi kuitenkin takaisin ja auto parkkiruutuun. Olikin sedanin avaimet taskussa valmiina, joten löin käymään ja siivosin lumet päältä ja meinasin hurauttaa sillä kylille, mut sepäs ei liikkunut pakillakaan mihinkään, ihan tönkissä koko vehje. Sen sitten lämmittelin ensin ja pääsin viimein liikenteeseen ja vapautin farkunkin jarrut myöhemmin, et nyt olis jälleen kaksi rullaavaa saappia pihassa käsijarrukahvat visusti ala-asennossa.
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

onneksi ei tarvii käsijarrua käyttää ku konttorilla . :mrgreen:
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2619
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 »

Tonnarissa ei ollut koskaan moisia ongelmia. Tässä yhä opitaan femman juonia.
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998 ja 9-5 2,0 StW aut/turbo 2003
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Viesti Kirjoittaja anv »

En tehny saappiin, mutta lähes 90v mummon 25v corollaan ja vielä etänä. Äitimuori nääs otti, soitti ja valitteli että kytkinrempasta huolimatta ei tahdo vaihteet mennä päälle. Oireet täsmäsivät kytkimeen joka ei tahdo irroittaa. Ensin funtsittiin jaksaako hän vielä painaa kytkimen varmasti pohjaan asti, mutta sitten mulle tuli dejavuu. Muistelin kuulleen joskus että corollan lattiamatto saattaa mennä sopivasti kytkinpolkimen alle. Näinhän se sitten olikin. Saatiin yks mummeli melkein tyytyväiseksi. Jäi nimittäin aprikoimaan olikohan se kytkinremppa aivan turha 8O :lol:
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Viesti Kirjoittaja torque »

^aika hyvä, muistan lukeneeni jotain juttua noista matoista. Saabissa ja vollessa matot kiinnittyy noilla pisteillä ettei lähde liukumaan.
Jos en ihan väärin muista, taisi olla Fiesta Mk1 jotain tuollaista, kumimatto saattoi mennä hieman väärään paikkaan.
Vaan aiheeseen, Saabimme liittyen, en minä tehnyt, vaan vaimo jätti biilin pihaan kun piti johki joulun rientoihin lähteä :lol:
Varoitin tosin että paikoin on yhä liukasta kun kävellen menee, ollut plussakeliä.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
aero
-
Viestit: 8652
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Viesti Kirjoittaja aero »

ysitonnari93 kirjoitti:
Pe Joulu 23, 2022 20:11
käsijarrukahvat visusti ala-asennossa.
Suomen perinteiset käsijarrun korjaustavat, auton merkistä riippumatta:
A) ollaan talvella käyttämättä
B) kiristetään ylikireelle

A on ihan hyvä ensiapu akuuttiin tilanteeseen, mutta kannattaa se korjata. Ei kai Saabin käsijarrun mallista riippumatta sentään jäätyä pitäisi, nää on kuitenkin ihan käyttöön tarkotettuja autoja. B ei ole koskaan hyvä idea, mutta hämmentävän yleisesti käytössä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
P.Y-J. Kannisto
"Hirsch"
Viestit: 901
Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä

Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Viesti Kirjoittaja P.Y-J. Kannisto »

Femman käsijarruvaijerin vaihto on kyl niin näpsäkkä homma, et olisihan sen voinut tehdä jo aikaisemminkin :roll: No nytpä taasen pelaa, eikä tarvi pakkaskelillä samuttaa auto sen takii, et ei pysy paikoillaan.
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

vahdoin uudet h7 polttimot emännän femmaan lyhkäsiin ku toinen pimeni..

onko mitään vinkkiä / kikkaa jolla estää ettei nuo polttimon kannat jämähdä pirun piukkaan paikoilleen.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Viesti Kirjoittaja torque »

^vaihdoin nuo h7 liittimet uusin kun orginaalit mureni käsiin. En tiedä oisko jopa apua hieman jos jotain voitelua voinut käyttää kun sitä lamppua vaihtaa. m-netistä nuo löysin, tosin kolvia ja k-sukkaa pitää käyttää.

EDIT: En ole itse käyttänyt, vaan jotain tälläistä, en tosin tiedä onko hyötyä pidemmällä jaksoilla.
https://www.datocms-assets.com/10845/16 ... -10-21.pdf
Viimeksi muokannut torque, Ma Joulu 26, 2022 20:00. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

Kannat uusittu 2v sitten
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
duuduu
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: Su Loka 07, 2012 20:54
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Viesti Kirjoittaja duuduu »

Eipä niitä silti siihen mikään muu kiinni jämäytä, kuin huonosta kontaktista johtuva lämpeneminen ja kiinnihitsaaminen. Rasva ei auta, kun sitä ei ole siinä kontaktikohdan välissä. Jos olisi, niin silloin ei olisi kontaktia
OG900S MY91
OG9-5 Aero MY00
NG9-3 Aero MY05
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 23921
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

roger-
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Viesti Kirjoittaja anv »

duuduu kirjoitti:
Ma Joulu 26, 2022 23:54
Eipä niitä silti siihen mikään muu kiinni jämäytä, kuin huonosta kontaktista johtuva lämpeneminen ja kiinnihitsaaminen. Rasva ei auta, kun sitä ei ole siinä kontaktikohdan välissä. Jos olisi, niin silloin ei olisi kontaktia
Paitsi että on olemassa kontaktivaseliinia. On myös riittoisaa, mulla on pikkupurkki ollut tuota kymmeniä vuosia. Paras lääke vanhoille posliinisulakkeille autossa ja samoin akun kenkiin. Esimerkiksi tässä https://www.superior-industries.com/ele ... cg-66.html
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13167
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Viesti Kirjoittaja AZP »

Voiko oikeasti kyse olla kontaktipinnan kiinnihitsaamisesta? Sehän vaatisi ihan älyttömiä lämpötiloja, jonka luulisi pistemäisenäkin aiheuttavat vähän isompiakin ongelmia kuin liittimen jumittuminen?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin