Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

vfr kirjoitti:Lämmityslaitteen teho tai tehottomuus ei ollut pääsyy järjestelmän pesuun, lämpö riitti kabiinissa aikaisemminkin.
Pesun jälkeen lämmintä tulee paremmin, syy pesuun oli todella paskaiset ja vanhat nesteet.
Samalla selvisi syy hitaaseen lämpöjen nousuun, termarin kuminen uratiiviste oli puoliksi paikoiltaan ja termarin kotelon kansi tiivistetty sikaliimalla.
Edellinen omistaja oli ranettanut sen kun kumitiiviste on ilmeisesti mennyt piloille jossain vaiheessa termarin vaihdon yhteydessä. No nyt on uudet nesteet, termari ja uusi tiiviste paikoillaan.

Nyt lämmöt nousee hyvin eikä lämpömittari roiku enää ja lämmintä sisällä riittää.
Olen tuossa ihmetellyt miksi omista satkuista juuri tuo 900i 16(autossa oli mukana kuitti wahler termostaatin vaihdosta ja vaihdettu se vesiventtiilikin uuteen)) on selkeästi lämpimämpi kuin 900S ?
Alkujaan tuo 900S oli lämmin sitten vaihdoin termostaatinkin( auto vaan alkoi olla viileä sisältä, se oli syy vaihtoon ) joka ei juuri tuonut parannusta .
Ero on niin selkeä , että aion ottaa selvää missä syy . Tuo termostaatti näyttäisi että nostaa koneen lämmöt, mutta vähän kuin hitaammin mitä tuossa iissä tapahtuu. Motonetista tuo ostettu termostaatti oli se jonka piti sopia ympärivuotiseen ajoon . Lisäksi jostain ihme syystä puhallusta tulee vähemmän vasemmalle puolelle kuin oikealle , olisiko sitten joku ilmansäätöläppä vain osittain auki kojelaudan uumenissa ? Vieläkin on muistissa miten tuo ässä alkujaan oli niin lämmin ettei voimut ajaa millään pakkasilla ilman ettei olisi kuuma tullut . Kaipa se selvinnee kun katsoo...
900S(T5.5) M1991(KR)
Avatar
Mertmi
"Saabisti"
Viestit: 10276
Liittynyt: La Syys 06, 2003 15:38
Paikkakunta: Joensuu

Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Viesti Kirjoittaja Mertmi »

Siellä 90-luvun puolella tuli lämmityslaitteen putkien väliin semmonen venttiili, mitä 80-lukulaisissa ei ollut. Se voi tehdä lämppäristä tehottoman. Idea kait oli alun perin se, että lämmityslaite antaisi tasaisemmin lämmintä, kun venttiili antaa veden virrata lämmityskennon ohi. Yhdestä 900S:stä mie sen heivasin mäkeen, ja laitoin putket menemään suoraan kennon venttiilille. Jopa alkoi Saabissa tarkenemaan. Auto oli äitimuorilla ajossa, niin se ihan ihmetteli, että aikaisemmin lämpösäädin piti olla aina täysillä ja että tätähän joutuu nykyään pienentämään, kun meinaa tulla hiki. :lol:
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Hurrautin rouvan -00 aero femmaan kuskin puolelle taakse uuden H&R:n jousen ja sachsin super touring iskarin. Edellinen jousi oli jo kahdesta kohtaa poikki ja aika rumasti roikku se puoli. Toiselle puolen sama jossain välissä tällä tai ensi viikolla. Mukavasti meni pois lukien iskarin yläpään pulttia mikä antautui vain rälläkälle. 2,5 h otti aikaa -13.7°C pikkunäppärässä pakkasessa. Seurana pari olvia ja työvalo.
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
hanski80
"Tuplakaasari"
Viestit: 72
Liittynyt: Ti Huhti 29, 2014 16:51
Paikkakunta: Kauhajoki

Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Viesti Kirjoittaja hanski80 »

Otin ja pesin molemmat kulkineet jouluksi :wink: http://aijaa.com/oIyFPb
#6367
Saab 9-3 SC Linear-06
EX Saab 9-3 Aero sedan-03 RE85
EX Saab 9-5 TID wagon-07
EX Saab 9-5 Aero Wagon-05 RE85
Jonenii
"Hirsch"
Viestit: 806
Liittynyt: Pe Heinä 03, 2009 19:00
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Viesti Kirjoittaja Jonenii »

Vaihdoin palaneen lampun tilalle uuden.
900 -88
9-3 cab re85 -00
9-3 sc ttid -10
#4260
Klunssi
"Aero"
Viestit: 455
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2017 21:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Viesti Kirjoittaja Klunssi »

Myllytin konepellin kokeeksi. Tuli hyvä.
9-3 1.8t SC 2007
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
Sukellusvene
"Hölösuu"
Viestit: 1170
Liittynyt: Ti Tammi 31, 2006 16:18
Paikkakunta: Kuopio

Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Viesti Kirjoittaja Sukellusvene »

Mertmi kirjoitti:Siellä 90-luvun puolella tuli lämmityslaitteen putkien väliin semmonen venttiili, mitä 80-lukulaisissa ei ollut. Se voi tehdä lämppäristä tehottoman. Idea kait oli alun perin se, että lämmityslaite antaisi tasaisemmin lämmintä, kun venttiili antaa veden virrata lämmityskennon ohi. Yhdestä 900S:stä mie sen heivasin mäkeen, ja laitoin putket menemään suoraan kennon venttiilille. Jopa alkoi Saabissa tarkenemaan. Auto oli äitimuorilla ajossa, niin se ihan ihmetteli, että aikaisemmin lämpösäädin piti olla aina täysillä ja että tätähän joutuu nykyään pienentämään, kun meinaa tulla hiki. :lol:
Omassa tuota kapistusta ei pitäisi olla enää kiinni , joten vissiin joku muu syy oltava. Tosiaan tuo 900i 16 on todella lämmin , ei ainakaan kylmä ole ajella :lol: . Tahtoo kyytiläiset usein sanoa että autossa on liian kuuma , vaikka usein matkat ei ole edes pitkiä olleet .
900S(T5.5) M1991(KR)
Avatar
kalle37
"Hölösuu"
Viestit: 3082
Liittynyt: To Maalis 06, 2008 21:29
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Viesti Kirjoittaja kalle37 »

Vein vanteet maalaukseen.
9-3 SC 1,9 Tids
Volvo v40 cc awd t5
Volvo v70 2,5 t
Ex: 9-3 SC 2,8 turbo XWD
Ex:9-3 SC 1,9 Tid
Ex:9-3 sc 1,8t
Sähköiset viat ovat helppoja! Aina katkos virtapiirissä!
Tech 2 löytyy myös.
Mikki2
"Aero"
Viestit: 332
Liittynyt: To Elo 12, 2010 21:26
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Viesti Kirjoittaja Mikki2 »

Vaihdoin rouvan aero femmaan pelkääjän puolen takajousen -40 mm H&R:n madallusjouseen kuin toiselle puolelle viime perjantaina. Olipa näppärä homma kun iskarin yläpultti aukesi nätisti. Oli varsin tuore sachsin super touring iskari. Vanha jousi oli tältäkin puolen yllättäen poikki suojakumikiekuran alta yhdestä kohtaa. Tulipas kivan jämy perä. :D
9-5 sw 1,9 tid aut. -08 // Og900 T16 5d -92 // Tech2 // Timppa #5363#
Klunssi
"Aero"
Viestit: 455
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2017 21:45
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Viesti Kirjoittaja Klunssi »

Tänään vaihtui töissä tuulilasi kun oli todella hiljaista. Samalla kun lasi oli irti, tuli mieleen että otetaanpa nyt nuo kojelaudan nurkissa olevat kaiuttimet irti ja vaihdetaan ne edes koaksaaleihin. Nyt siellä majailee jotkut Ground Zeron 3,5" kakstieämyrit. Sointi parani, varsinki ylärekisterin osalta. Sopivat hyvin orkkispaikoille, pienet adapterijohdot kaiuttimiin piti viritellä, että ne sai kytkettyä orkkisliittimeen kiinni. Joku olis voinu katkasta johdot ja laittaa abikot tilalle, mut mä ajattelin asian hoitaa tuolla tavalla.
9-3 1.8t SC 2007
Honda VFR 800FI 1999 "V4 BioPower"
Lada 2107 1700i 1996
Henri S
"Hölösuu"
Viestit: 1060
Liittynyt: Ti Helmi 01, 2005 01:15
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Viesti Kirjoittaja Henri S »

Sukellusvene kirjoitti:
Mertmi kirjoitti:Siellä 90-luvun puolella tuli lämmityslaitteen putkien väliin semmonen venttiili, mitä 80-lukulaisissa ei ollut. Se voi tehdä lämppäristä tehottoman. Idea kait oli alun perin se, että lämmityslaite antaisi tasaisemmin lämmintä, kun venttiili antaa veden virrata lämmityskennon ohi. Yhdestä 900S:stä mie sen heivasin mäkeen, ja laitoin putket menemään suoraan kennon venttiilille. Jopa alkoi Saabissa tarkenemaan. Auto oli äitimuorilla ajossa, niin se ihan ihmetteli, että aikaisemmin lämpösäädin piti olla aina täysillä ja että tätähän joutuu nykyään pienentämään, kun meinaa tulla hiki. :lol:
Omassa tuota kapistusta ei pitäisi olla enää kiinni , joten vissiin joku muu syy oltava. Tosiaan tuo 900i 16 on todella lämmin , ei ainakaan kylmä ole ajella :lol: . Tahtoo kyytiläiset usein sanoa että autossa on liian kuuma , vaikka usein matkat ei ole edes pitkiä olleet .
16-v moottorissa lämppärille menevä letku lähtee sieltä termostaattikotelosta ennen termaria eli aikas kuumasta paikasta. Oma näppituntuma on myös että 16v on kunnossa ollessaan todella lämmin, jopa kuuma vielä jonkunlaisessa pakkasessa. Turboissa on kait vakiona järeämpi syyläri sekä huohottimen lämmitys samassa paketissa lämppärille menevän letkun kanssa, luulisin että näillä jo on havaittava vaikutus viimeistään sitten kun termostaatti aukeaa. Ihollahan ei tarvi olla kuin muutama aste lämpötilassa eroa niin tuntuma on ihan eri.
Just nyt: 9-5 Wagon, NG900, OG900x2. Aiemmin muutama OG900, 99, varaosiksi purettu noppa ja HB Viva
mestari
"Hölösuu"
Viestit: 7457
Liittynyt: To Maalis 24, 2005 21:06
Paikkakunta: vuorenpeikonkolo

Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Viesti Kirjoittaja mestari »

leivoin tonttua mutta ei käy vieläkään samaa röpellystä, veikeä vika kun ei tiedä mitä stekkais vielä
samalla iltavilakalla lievä katsastustarkistus og satkuun eli pesu ,takaparkki, käsij kiristys kuusiokolo avaimella sekä silmämääräinen stekkaus etupäähän
hyvältä näyttää ja voi vaikka viedä leimalle ensi viikolla
mikä parasta ei hitsattavaa, ed omistaj oli näköjään heittänyt pari paikkaa taktisiin paikkoihin joku vuosi sitten
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5169
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Viesti Kirjoittaja Risto »

Kävin katsastamassa vanhemman satkuni. Muuten meni kommelluksitta, mutta jarrudynamometriltä pois ajettaessa tarttui renkaassa ollut ruuvi dynamometrin reunaan ja rengas tyhjeni siihen. Ruuvi löytyi ja ruuvasin sen takaisin ja insinööri laittoi ilmaa renkaaseen. Pitää varmaan huomenna paikata.
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2032
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Viesti Kirjoittaja vfr »

Vaihoin satkuun uuttavastaavan ohjausvaihteen :D , sinne hävis klapit. Samalla putsasin vetarin tunnelit ja rasvasin ne, yllätyksenä sieltä paljastui ehjät tunnelit.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2032
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Mitä teit tänään saabiisi topic VOL2?

Viesti Kirjoittaja vfr »

Tänään oli satkuun vuorossa uudet iskarit eteen ja taakse. Ja huomenna hitsaan takaiskarien yläpään kiinnitykset :(
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
Vastaa Viestiin