Hyvä fiilis topic VOL2

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
aero
-
Viestit: 5926
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Hyvä fiilis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja aero » To Kesä 27, 2019 11:12

Pasterstetsoni trollaa tavalliseen tyyliinsä. Lain tulkinta varmistetaan lopulta oikeudelta, ei yksittäiseltä poliisilta. Denniksen provotrollaus ei minusta ainakaan paranna Poliisin uskottavuutta viranomaisorganisaationa.
Uusi tieliikennelaki kirjoitti: Jos liikennerikkomus on vähäinen, siitä on liikennevirhemaksun määräämisen sijaan annettava suullinen tai kirjallinen huomautus. (160 §)
...
Seuraamus on myös jätettävä määräämättä, jos liikennerikkomus on ilmeisesti johtunut anteeksi annettavasta huomaamattomuudesta tai ajattelemattomuudesta taikka jos seuraamuksen määrääminen muusta syystä olisi ilmeisen kohtuutonta. (160 §)
...
Ajoneuvokohtaisen liikennevirhemaksun määräämisen edellytyksenä on, että rikkomuksen tekijä on valokuvattu tai vastaavalla teknisellä järjestelmällä tallennettu siten, että hänet voidaan tunnistaa. (161 §)
Oman mausteensa antaa 161§, jonka mukaan kameravalvonnasta voidaan lähettää virhemaksu ajoneuvokohtaisen nopeusrajoituksen noudattamatta jättämisestä sekä liikennemerkkien noudattamatta jättämisestä:
Uusi tieliikennelaki kirjoitti: 161 §
Ajoneuvokohtaisen liikennevirhemaksun määrääminen

Liikennevirhemaksu saadaan määrätä myös moottorikäyttöisellä ajoneuvolla tehdyn sellaisen liikennerikkomuksen seuraamuksena, joka on havaittu automaattisessa liikennevalvonnassa tai muuten ajoneuvoa pysäyttämättä ja joka koskee:

1) henkilökohtaisen turvalaitteen käyttämättä jättämistä;

2) punaisen liikennevalon noudattamatta jättämistä;

3) tässä laissa tarkoitettua etuajo-oikeutta, väistämisvelvollisuutta, kieltoa, rajoitusta tai määräystä osoittavan liikennemerkin noudattamatta jättämistä tai sääntöliikennemerkin noudattamatta jättämistä;

4) ajoneuvokohtaisen nopeusrajoituksen noudattamatta jättämistä;

5) häiritsevää tai tarpeetonta ajoa koskevan kiellon noudattamatta jättämistä; tai

6) viestintävälineen käyttöä koskevan kiellon noudattamatta jättämistä.

Ajoneuvokohtaisen liikennevirhemaksun määräämisen edellytyksenä on, että rikkomuksen tekijä on valokuvattu tai vastaavalla teknisellä järjestelmällä tallennettu siten, että hänet voidaan tunnistaa.

Ennen ajoneuvokohtaisen liikennevirhemaksun määräämistä asianosaiselle on varattava tilaisuus selvityksen antamiseen vain, jos se erityisestä syystä on tarpeen.
Tästä saadaan joskus hauskoja otsikoita, kun sanamuoto nousee pinnalle. Oikeudessahan tulos on se, että lain henki jyrää kirjaimen myös mm. yleisrajoitusalueilla, mutta otsikot ja käsittely voi olla hauskaa luettavaa.

...ja kun palataan Denniksen trollaamiseen, niin mikä nykylaissa määrittelee toleranssin ja estää sakotuksen 1km/h ylinopeudesta? Minun tietääkseni ei mikään, vaan kyse on poliisihallituksen (jälleen: ei yksittäisen poliisin) linjauksesta. Tässä kotva sittenhän oli tapaus, jossa alle sakkorajan ollut ylinopeus oli viety oikeuteen asti ja oikeus totesi, että poliisihallituksen linjaus ei koske oikeutta ja määräsi sakon.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8840
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Hyvä fiilis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP » To Kesä 27, 2019 11:35

Rattivaihde kirjoitti:
To Kesä 27, 2019 11:07
^^ A-ekstra olisi Citroenilla varmaankin 2CV-pohjainen pakettiauto AK :mrgreen:
[knoppitietoa](rättäri jatkokehitelmineen on siis Citroen Serie A samaan tapaan kuin kupla on Volkswagen Typ 1)[/knoppitietoa]
Kuva
Urberlingo :mrgreen:

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8840
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Hyvä fiilis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP » To Kesä 27, 2019 11:38

aero kirjoitti:
To Kesä 27, 2019 11:12
... mikä nykylaissa määrittelee toleranssin ja estää sakotuksen 1km/h ylinopeudesta? Minun tietääkseni ei mikään, vaan kyse on poliisihallituksen (jälleen: ei yksittäisen poliisin) linjauksesta.
Se on juuri näin. Juridisesti 1 km/h yli rajoituksen on ulinopeutta, ja tosielämässä sitten rangaistukset määrätään käytännönläheisemmin.

2.polvi
"Aero"
Viestit: 439
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Hyvä fiilis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja 2.polvi » To Kesä 27, 2019 11:38

Miksipä ei, itse ajattelin hieman nykyaikaisempaa -> Kuva
Renault Captur Tce 120 EDC-aut Dynamique -17, ex 93 SS 1.8t Vector -05

Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6377
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Hyvä fiilis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde » To Kesä 27, 2019 15:32

^ aaivan, enpä keksinyt :D Kyllähän tuo olisi komia kanssa :D
#5168 ∣ SAAB 900c Combi Coupé '89Citroën C5 HDi 136 A Exclusive Sedan '08 | Citroën C4 HDi 110 BMP Exclusive Berline '07

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8840
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Hyvä fiilis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP » To Kesä 27, 2019 16:32

Tässä vähemmän klikkihakuinen eli siis realistisempi juttu noista tulevista ylinopeuksien puuttumiskynnyksistä:

https://yle.fi/uutiset/3-10851226
Poliisin liikenneturvallisuuden johtaja Dennis Pasterstein ei usko, että jatkossa sakot rapsahtaisivat jo 1 km/h ylinopeudesta. Asiasta päättävä poliisihallitus ei ota vielä kantaa siihen, tiukkeneeko sakottaminen ensi kesänä.

...

Rikesakon puuttumiskynnyksestä päättää Poliisihallitus, joka ohjeistaa puolestaan poliisilaitoksia. Nykyisen ohjeen mukaan sakot rapsahtavat 7 km/h ylinopeudesta.

Poliisihallituksen poliisiylitarkastajan Maria Hoikkalan mukaan vielä on liian aikaista sanoa, tulevatko jatkossa sakot nykyistä pienemmästä ylinopeudesta.

– Voi olla, että puuttumiskynnys tiukkenee, voi olla että pysyy samana. Hankala sanoa, kun asiasta ei ole vielä ollenkaan keskusteltu Poliisihallituksessa, Hoikkala sanoo.
Eli niinhän siinä kävi, että jälleen kerran saappifoorumilta sai oikeampaa tietoa kuin klikkihakuisista nettiuutisista :mrgreen:

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3174
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Hyvä fiilis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » To Kesä 27, 2019 16:48

Jos toi sakkouudistus menee tosiaan niin, kuten klikkiuutisissa lukee, eli niistä selviää aina rahalla, niin voittajiahan tässä ollaan. Aina yhtä kuumottavaa ollu kun ensin ottanu sakon jostain montun pohjalla olevasta 60 km/h tolpasta ja pian perään jostain biisin vaihdosta Spotifyhyn "tehoratsias", niin enää ei tartte pelätä korttinsa (ja siten elantonsa) puolesta. Plus sakon rahallinen summa laskee...

Tommonen perus 70 € sakko menee isolle osalle kansasta lompakkoa raottamalla, mut nää nykypäivän 200 € ryöstöt on aika jäätäviä jollekki kaupan kassalle, joka saa lapaan 1200 €.
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8840
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Hyvä fiilis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP » To Kesä 27, 2019 16:51

Mä oon sitten varmaan häviäjä, kun en oo koskaan saanut sakkoja ja siten päässyt vain nauttimaan muiden maksamien suoritusten yhteiskunnalle tuottamista hedelmistä :mrgreen:

Avatar
JP_Vette
"Hölösuu"
Viestit: 3174
Liittynyt: Ma Tammi 23, 2006 21:55
Paikkakunta: Nokia

Re: Hyvä fiilis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja JP_Vette » To Kesä 27, 2019 16:59

Hedelmät -> tolpat -> jarruttelu ja nopeuden pumppaus liikentees -> isompi kulutus myös sun ajos. Se on vähä jos vain kuolema ja verojen maksu on pakollista, ja toiseen vain niistäki voi itse vaikuttaa, niin tos sakkokäytännös sinäki olet maksaja ellet eristäydy totaalisesti yhteiskunnasta, ettei tartte edes sitä maitopurkin rahtikulua maksaa, joka nousee AKT:n lakkoilles kun ahtaajien liksat ei riitä sakkoihin ja sitä myöte rahtaajien palkkakulut työnantajalle nousee siinä sivus, kun rekkapenat makaa kotona tukilakos ja kymppipyörien käyttöaste laskee.
Viimeksi muokannut JP_Vette, To Kesä 27, 2019 17:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Opel Astra ST 1.0T MY17.5
900 Cabriolet 2.0T '95

Exät: 9000 CS 2.3i '92, S40 2.0t '01, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 80 1.9TDi '92

2.polvi
"Aero"
Viestit: 439
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Hyvä fiilis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja 2.polvi » To Kesä 27, 2019 17:00

^^Sama ilahduttava tunne, kun näkee jonkun maksavan ostoksensa S-kaupassa ilman bonuskorttia :lol:
Renault Captur Tce 120 EDC-aut Dynamique -17, ex 93 SS 1.8t Vector -05

Avatar
AZP
"Hölösuu"
Viestit: 8840
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Hyvä fiilis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP » To Kesä 27, 2019 17:31

^^ okei, sovitaan et oon tasoissa ja kaikki muut voittaa :mrgreen:

Julle
"Hölösuu"
Viestit: 1664
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Hyvä fiilis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Julle » To Kesä 27, 2019 17:32

Meinaatko, että täytyy olla erikseen bonuskorrti?
9-5 Aero - 00

tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4740
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Hyvä fiilis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja tturku » Pe Kesä 28, 2019 09:15

JP_Vette kirjoitti:
To Kesä 27, 2019 16:59
Hedelmät -> tolpat -> jarruttelu ja nopeuden pumppaus liikentees -> isompi kulutus myös sun ajos. Se on vähä jos vain kuolema ja verojen maksu on pakollista, ja toiseen vain niistäki voi itse vaikuttaa, niin tos sakkokäytännös sinäki olet maksaja ellet eristäydy totaalisesti yhteiskunnasta, ettei tartte edes sitä maitopurkin rahtikulua maksaa, joka nousee AKT:n lakkoilles kun ahtaajien liksat ei riitä sakkoihin ja sitä myöte rahtaajien palkkakulut työnantajalle nousee siinä sivus, kun rekkapenat makaa kotona tukilakos ja kymppipyörien käyttöaste laskee.
Eikun tarpeeks reilusti hitaammin ajaa alinopeutta kun muut niin ei tuu ku lisää säästöjä :lol: . Muut vaan kärsii :facepalm_man:
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
NG9-5 2.0Tid M6 Vector MY10 (KA),
NG9-3 1.9Tid M6 Vector Hirsch Cab MY06 (HA)
Ex: NG900 2.0T Cab by Rinspeed, OG9-3 2.2Tid, OG9-3 Aero, OG9-5 3.0Tid, parit OG900 ja 96

2.polvi
"Aero"
Viestit: 439
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Hyvä fiilis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja 2.polvi » Pe Kesä 28, 2019 11:42

Itse pyrin ajamaan toki liikennevirran mukana, mutta en siten, että sen mukana ajamisessa voisin saada sakot.

Eniten mua naurattaa ja lähes ärsyttää nämä teiden ritarit, jotka katselevat enemmän kameratolppia kuin nopeusmittariaan.

Tuusulantiellä Hyrylän ja motarin välissä on reilusti tolppia. On todella huvittavaa seurata, kun sakki ajaa 60-alueella 70kmh ja sitten tolpille jarruttavat nopeuteen 50-55kmh. Jestas mitä vajakkeja.
Renault Captur Tce 120 EDC-aut Dynamique -17, ex 93 SS 1.8t Vector -05

Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 2195
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan
Viesti:

Re: Hyvä fiilis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja viggen » Su Kesä 30, 2019 16:11

Aika mahtava ajella avolla, kun mittarissa +31 astetta. Autoa ei kylläkään kannata jättää pidemmäksi aikaa aurinkoon katto alhaalla, muuten sisäpinnat tulevan liian kuumiksi.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black.
Saabisti vuodesta -75. http://www.saaben.se #6700

Vastaa Viestiin