Hyvä fiilis topic VOL2

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2836
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Hyvä fiilis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Cona »

Niillä jotka ei ole kokemusasiantuntijoita on usein mielikuva, että mitä lähempänä kiitorataa asuu, sitä kovempi meteli. Tämähän ei em. syistä pidä paikkaansa, ja vaikka itselläni on kiitorata kävelymatkan päässä niin flygarit ei minua häiritse. Potpurit onkin sitten oma juttunsa ja muistan joka kerta Pajusta ja kumppaneita lämmöllä, kun Rajan Heko tulee tai lähtee (äänihäiriö on luokkaa 3-5s) tuosta HKI-Vantaalta entisen Malmin sijaan. :twisted:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Hyvä fiilis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja torque »

^^niin, ja pitäähän sitä muuta ilmaliikennettäkin huomioida.
Muistu mieleen se yksi Hong Kong->Singapore reissu, sää oli hyvä ja päivänvalon ja hyvän sään aikaan. Oli kyllä erikoinen tunne kun korkealta lähtivät lasketumaan,
menivät stepeissä alas ainakin 5krt, siinä melkien tunsi metrit. Lentoyhtiön nimeä en tähän laita.

Ja sit oli ne Norjan reissut keskellä talvea, siinähän ne vain peippalivat vuorien välillä keskellä talvenyötä tuulta ja lievää lumituisketta taisi olla myös, ja oli liikennelento.
Viimeksi muokannut torque, Pe Tammi 13, 2023 16:10. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Hyvä fiilis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja aero »

Me muutettiin vähän syrjempään, niin lentsikat häiritsee enemmän :D. Tässä ne on jo aika korkeella (bisneskentille joitain kymmeniä kilsoja), mutta kuuluu jotenkin paremmin kuin aiempiin asumuksiin.

Ed. kämpältä oli sen sijaan junaradalle se 150m. Semmonen pieni sivuraide kuin Helsinki-Hämeenlinna, joka myös Pääratana tunnetaan. Junien ääneen tottui nopeasti eikä matkustajajunia edes huomannut, mutta joskus kolmen nurkilla yöllä siitä tuppasi pötköttelemään joku merkeleen painava tavarajuna, joka ehkä vähän vielä ontui, koska koko seutu tärisi havaittavasti. Tuota vielä piristi se, että tärinä osui sellaiselle taajuudelle, että mun vanhan patjan jouset alkoi oskilloimaan ja sänky tärisi ihan horkassa. Se oli ekalla kertaa tosi mielenkiintoinen hetki, kun punkka alkaa vapisemaan käsittämättömällä voimalla keskellä yötä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Hyvä fiilis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja torque »

ylös taas mahdollisimman nopeasti, koska sillä on merkittävä vaikutus polttoainetalouteen.
se on se kuorman määrä&sää, paljonko tehoa pitää käyttää että liitää optimaalisesti.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Hyvä fiilis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Piinasin rouvan kyselemään Mazda-liikkeestä missä auto luurailee. Kiesihän meni tilaukseen elokuun puolen välin huituvilla ja silloin arvio oli, että toimitus olisi 14.4. Tänään kuitenkin tuli tieto, että auto on valmis, laivassa ja olisi saatavilla helmi-maaliskuun taitteessa.

Nettiautostakin löytyi vihdoin samalla sisustalla ja ulkovärillä oleva malli, niin pääsi paremmin katselemaan mitä on tulossa. Kuvan autoon erona on tummentamattomat lasit. Vakionahan tuossa on 20" pyörät, mutta kuvan talvikumeissa on 18". Mulla ei ole hajuakaan, että minkäkokoinen toinen rengassarja on, eli ihan vielä ei täysin pääse näkemään 1:1 autoa edes kuvissa.

Jonkunkin verran ulkolaisilla foorumeilla on raportoitu todella erikoisista vioista ja laatupoikkeamista, joita tosin sitten on korjailtu jälkikäteen ja syksystä alkaen tehtaalla. Erikoisimpana on se, että useisiin autoihin on vaihdettu (ymmärtääkseni) iskarit, jouset ja kallistuksenvakaaja. Jännä nähdä viihtyykö auto paljonkin pajalla.

Kuva

https://m.nettiauto.com/mazda/cx-60/13353034
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Hyvä fiilis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

^On se kaunis. Mutta täytyy sanoa että suorassa sivukuvassa havaitsen ehkä jo hieman liiallista takakenoa. Siis sitä, mikä syntyy kai siitä että CX-60 on perusrakenteeltaan pitkittäiskoneinen takavetoinen, ja siten profiilissa on paljon tuttua muista kaltaisistaan nykyautoista kuten Penareista ja Merssuista. Fiilis syntyy siitä että akselit on totuttua edempänä, eli etuylitys on lyhyt ja takaylitys pitkä, johtaen myös siihen että takaovi jää hieman lyhyeksi. Se korostaa pitkää keulapelliä ja antaa sporttisen vaikutelman, mutta saattaa joskus mennä myös muotoilullisesti vähän liian pitkälle. Esim parin ekan sukupolven BMW Z4 vetää jo aika rajoille sen kanssa että miten takana se ohjaamo autossa oikein näyttää olevan.

En tiedä onko perusaiutoissa varsinainen syy (Z4:ssä syyt voi olla ihan muita) tuohon se että painonjakaumaa pyritään etumoottorisessa takavetoisessa optimoimaan siirtämällä autoa akseleihin nähden taemmas, vai onko takavetoisen muussa rakenteessa jotain konkreettista mikä johtaa tuohon muotokieleen. Oli miten oli ja tykkäsi eli ei, niin tuo antaa nykyajan peruspulkkiin nähden autolle kyllä hyvin omintakaisen sivuprofiilin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Hyvä fiilis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

^On ihan totta, että suoraan sivulta katsottuna myös hieman takakenoinen omaan silmään. Mielestäni muuten efekti ei ole noin suuri 20" gummeilla. Mutta hyvä vertaus Z4:een, sama kuvio on Z3 Coupessa.

Se mistä pidän tuossa Mazdassa myös nyt, että muodoissa on pyöreyttä. Esim. Penarin uusi X1 ja kaikki 2015 jälkeen tehdyt Volvot on kuin kirveellä luotuja. Tavallaan edelleen kyllä silmää miellyttää erityisesti tuo uusi X1 ja pohdiskelin, että olisikohan sittenkin pitänyt kääntää rouvan päätä sen suuntaan. Kun peräkkäin sitten aloin vähän pidempäänkin vertaillen katsella X1 vs. CX60, niin yllätin itseni tajuamalla, että ehkä tuo Mazdan hieman vähemmän agressiivinen muotoilu sittenkin miellyttää silmää enemmän.

Edit. Tonalehan se kaikista hienoin olisi ollut, mutta sen tekniset speksit ovat tarpeeseen nähden sen verran säälittävät, että ei olisi tullut kysymykseenkään, vaikka aikataulullisesti olisikin ollut mahdollista (=neliveto plugari saatavilla).
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5346
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Hyvä fiilis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja VKe »

Totta, tosi monen automerkin suunnittelijat on ottaneet muotoilussa työkaluksi kirveen.

Ja valitettavasti, kun ei ole oikein taitoa kirveellä veistelyssä, niinaivan kamalia kotteroita pullahtelee ulos, yäk.

PMV, Volle, Hundai, Lojota, jnejne. Yäks.
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Hyvä fiilis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja torque »

katsokaapa rellun Talismaania, siinä ihan hyvä tunne kabiinissa, käyty koeistumssa, vaan silloin ei ollut tarvetta tuohon, kun oli se femma wagoni. En tosin koskaan rellua itselleni hankkinut.
Kuva
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
vfr
"Hölösuu"
Viestit: 2032
Liittynyt: Ti Marras 04, 2008 21:06
Paikkakunta: veikkola

Re: Hyvä fiilis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja vfr »

VKe kirjoitti:
To Tammi 12, 2023 23:17
Totta, tosi monen automerkin suunnittelijat on ottaneet muotoilussa työkaluksi kirveen.

Ja valitettavasti, kun ei ole oikein taitoa kirveellä veistelyssä, niinaivan kamalia kotteroita pullahtelee ulos, yäk.

PMV, Volle, Hundai, Lojota, jnejne. Yäks.
Tarkoitit varmaan että volvolta on suunnittelijat siirtyneet muille hommiin.
Saab OG9-5 AERO -00 harraste auto
Volvo V90 -17 käyttis
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Hyvä fiilis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja anv »

^ Eiks volvot suunniteltu enemmän sahalla kuin kirhveellä? :lol:
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Hyvä fiilis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Hyvä fiilis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja torque »

^ Eiks volvot suunniteltu enemmän sahalla kuin kirhveellä? :lol:
:lol:
Vaan oli se yksi Suomessakin hyvin yleinen merkki, kojelaudan tyyli oli kuin sama joka Darth Waderin kypärän muotoillut. :)
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Hyvä fiilis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja tturku »

2.polvi kirjoitti:
To Tammi 12, 2023 20:49
Jonkunkin verran ulkolaisilla foorumeilla on raportoitu todella erikoisista vioista ja laatupoikkeamista, joita tosin sitten on korjailtu jälkikäteen ja syksystä alkaen tehtaalla. Erikoisimpana on se, että useisiin autoihin on vaihdettu (ymmärtääkseni) iskarit, jouset ja kallistuksenvakaaja. Jännä nähdä viihtyykö auto paljonkin pajalla.
Mazdalla ainakin ykkös koppaisen 6 kohdalla takuut toimivat loistavasti. Isä omisti noin 2003 vuosimallin diesel farkun uudesta asti. Tuli kutsu noin 5 vuoden kohdalla ja 200tkm mittarissa huoltoon, autoon vaihdettiin muistaakseni 2 ovea kummatkin helmat ja ainakin toinen takakaari puhkiruostumistakuuseen ja maalattiin merkkihuollossa. Autossa ei päällisin puolin vielä näkynyt ruosteita edes. Näissähän oli ruostevikaa. Muutenkin auto toimi ilman mitään ihmeempiä koko omistusajan meillä. Ensimmäiset noin 4 vuotta ykköspirssinä ja sen jälkeen vielä muutaman vuoden kakkosautona.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5346
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Hyvä fiilis topic VOL2

Viesti Kirjoittaja VKe »

Kyllä on tolkun talvikeli taas :roll:
Sininen Saab 9-3, '99
Vastaa Viestiin