Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Eilen illalla bongasin peurakolarin jälkitilanteen ja päädyin kuljettamaan tien sivuun jääneet matkalaiset kotiinsa Säkylään.
Tänään taas bongasin bemarin luonnollisessa ympäristössään, eli ojassa.
Tänään taas bongasin bemarin luonnollisessa ympäristössään, eli ojassa.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2832
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Yleisluontoisena ihmettelynä se, ettei Helsingin keskustan yhä lisääntyvistä kadunaukaisuista (syynä yritys tehdä jotain remppaa? Paha sanoa, kun juuri koskaan ei kukaan ole mitään tekemässä) jakseta mediassa viikoittain ulista turvallisuus tms uhkina kuin jostain mitättömistä ajonopeuksista.
Tänään yhdessä monenmonesta em kohdasta oli jänskää seurata käytännön liikennettä. Paikkana Ruoholahden suunnasta Hietalahden toria lähestyvä nelikaistainen ajoväylä, kaksi kaistaa suuntaansa. Katu on "työn" takia yksikaistainen (vasemmalle) ennen Eiraan suuntautuvaa risteystä. Kovin oikeaa kaistaa lappaa autoja merkkiin asti ja vasen kaista tökkii. Eräs (v)ammattilainen sai ahaa-elämyksen hikisen sprinterinsä kanssa rinnallani ollessaan. Eka menee vilkku päälle. Itse ajattelin, että tilaa kyllä järjestyy, jos on käytöstapoja eikä tungeta. No, tungettiinhan sitä. Risteystä lähestyttäessä tuo keksii Bulevardille jatkavan kaistan käyttämisen, mutta tunkeekin takaisin alkuperäiselle vasemmalle kaistalle (nyt hetken matkaa keskimmäinen). Edessäni oleva pelokas pikku-Volvo (S60 tms) tekee hätäjarrutuksen ja paku tunkee siihen.
Ja joo, näkyihän tuon tilanteen keston aikana kaksi poliisiautoa. Ensin tunkemassa vasemmalle kaistalle juuri ennen päättymismerkkiä ja seuraavaksi donitsikahvilla läheisen Nesteen pihassa.
Eikä siinä, tämmöinen tavan kulkija saattaa saada tästä oikein hyvän motivaation suhteuttaa muitakin "turvallisuus"uhkia, kuten esimerkiksi pitämällä oman mielensä mukaisia nopeusrajoitusmerkkejä lähinnä suuntaa-antavina. Turvallisuudesta ja sen ylläpidosta on ihan hevonkukku-pohjaista puhua lukuisten päivittäisten edellistä vastaavien ja vakavampien havaintojen pohjalta. Enkä nyt edes jaksa mainita kevyen liikenteen sikailuja.
Yksi kyllä on, mihin resursseja jossain (HKL,HSL yms vmp -orgasmisaatio) tuntuu riittävän. Lähes päivittäin näkee, kun melkein tyhjän bussikaistan reunassa kevyenliikenteen väylällä tai puistopalstalla könöttää Kaskai/Fusion ym nolokoppi tyhjäkäynnillä ja sisällä pipo päässä joku (usein kaksi) ruutuvihon kanssa ilmeisesti laskemassa kaistan käyttöä?
Tänään yhdessä monenmonesta em kohdasta oli jänskää seurata käytännön liikennettä. Paikkana Ruoholahden suunnasta Hietalahden toria lähestyvä nelikaistainen ajoväylä, kaksi kaistaa suuntaansa. Katu on "työn" takia yksikaistainen (vasemmalle) ennen Eiraan suuntautuvaa risteystä. Kovin oikeaa kaistaa lappaa autoja merkkiin asti ja vasen kaista tökkii. Eräs (v)ammattilainen sai ahaa-elämyksen hikisen sprinterinsä kanssa rinnallani ollessaan. Eka menee vilkku päälle. Itse ajattelin, että tilaa kyllä järjestyy, jos on käytöstapoja eikä tungeta. No, tungettiinhan sitä. Risteystä lähestyttäessä tuo keksii Bulevardille jatkavan kaistan käyttämisen, mutta tunkeekin takaisin alkuperäiselle vasemmalle kaistalle (nyt hetken matkaa keskimmäinen). Edessäni oleva pelokas pikku-Volvo (S60 tms) tekee hätäjarrutuksen ja paku tunkee siihen.
Ja joo, näkyihän tuon tilanteen keston aikana kaksi poliisiautoa. Ensin tunkemassa vasemmalle kaistalle juuri ennen päättymismerkkiä ja seuraavaksi donitsikahvilla läheisen Nesteen pihassa.
Eikä siinä, tämmöinen tavan kulkija saattaa saada tästä oikein hyvän motivaation suhteuttaa muitakin "turvallisuus"uhkia, kuten esimerkiksi pitämällä oman mielensä mukaisia nopeusrajoitusmerkkejä lähinnä suuntaa-antavina. Turvallisuudesta ja sen ylläpidosta on ihan hevonkukku-pohjaista puhua lukuisten päivittäisten edellistä vastaavien ja vakavampien havaintojen pohjalta. Enkä nyt edes jaksa mainita kevyen liikenteen sikailuja.
Yksi kyllä on, mihin resursseja jossain (HKL,HSL yms vmp -orgasmisaatio) tuntuu riittävän. Lähes päivittäin näkee, kun melkein tyhjän bussikaistan reunassa kevyenliikenteen väylällä tai puistopalstalla könöttää Kaskai/Fusion ym nolokoppi tyhjäkäynnillä ja sisällä pipo päässä joku (usein kaksi) ruutuvihon kanssa ilmeisesti laskemassa kaistan käyttöä?
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
^Eiks oo komeeta, että erikoistilanteessa (tietyö, kolari tms), jonka takia yksi kaista on monikaistaiselta väylältä suljettuna, se suljettu kaista vetää sulkuun asti kaikista parhaiten.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2832
- Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
^
Heh juuri noin. Tekisi mieli sanoa jotain suomalaisesta kansanluonteesta ja ajokulttuurista ellen taannoin olisi meinannut kirjaimellisesti saada käsilaukusta etelä-Saksassa, kun en nöyrästi järjestänyt tilaa päättymistolppien kohdalla kaistanvaihtoa yrittäneelle rouvalle. Ja joo, tuolla niitä kaistanpäättymismerkkejä on kymmenen metrin välein alkaen monta kilsaa ennen katkosta.
Heh juuri noin. Tekisi mieli sanoa jotain suomalaisesta kansanluonteesta ja ajokulttuurista ellen taannoin olisi meinannut kirjaimellisesti saada käsilaukusta etelä-Saksassa, kun en nöyrästi järjestänyt tilaa päättymistolppien kohdalla kaistanvaihtoa yrittäneelle rouvalle. Ja joo, tuolla niitä kaistanpäättymismerkkejä on kymmenen metrin välein alkaen monta kilsaa ennen katkosta.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
^^Kulosaaren sillalla sitä sai seurata koko syksyn - johtuu varmaan ajan kulun hidastumisesta nopeuden kasvaessa viereisellä kaistalla suhteellisuusteorian mukaisesti . Sillä hitaasti liikkuvalla ja jatkuvalla kaistalla oli paljon niin kohteliaita, että päästivät kaikki päättyvää kaistaa tulevat A B M -kuljettajat kerralla eteensä ja jatkuva kaista oli pysäyksissä. Ei siis voi syyttää epäkohteliaisuudesta.
--Hannu H #1020
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
9-3AeroA-01 BPS1, 9-5AeroWA-05 BPS1, 9-3AeroCab-02 BPS1, 9-5VectorA-11 BPH
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Lähes 100% varmuudella näin Jaguarin S-typen, jonka perälaudassa luki kuitenkin X-type. Ovathan ne saman näköisiä, mutta kun molempia malleja olen aikoinaan katsellut ostohousut melkein jalassa, niin en usko erehtyneeni.
Vähän aikaa kesti autoa takaa katsellessa tajuta mikä siinä oikein mättää.
Vähän aikaa kesti autoa takaa katsellessa tajuta mikä siinä oikein mättää.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
^^Noin se menee, tässä maassa ihan joka kolkassa ja joka kerta. Ei puhettakaan vetoketjusta, ei puhettakaan jonojen tasaisesta yhdistämisestä vaan se joka kehtaa runnoa pisimmälle kovimpaa, menee eka.
Henkilökohtaisesti olen niin mulk*u, että jätän rynnijän rannalle ruikuttamaan enkä vetoketjussa päästä eteeni kuin yhden auton. Välillä saa tööttiä tai valoshowta, kun ei maailman tärkein ihminen päässytkään ihan ekana, mutta joskus ei vaan pääse sitä vauhtia mitä haluaisi.
Henkilökohtaisesti olen niin mulk*u, että jätän rynnijän rannalle ruikuttamaan enkä vetoketjussa päästä eteeni kuin yhden auton. Välillä saa tööttiä tai valoshowta, kun ei maailman tärkein ihminen päässytkään ihan ekana, mutta joskus ei vaan pääse sitä vauhtia mitä haluaisi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
-
- "Hirsch"
- Viestit: 901
- Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
- Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Kannatan joustamatonta vetoketjua
Tälle viikonlopulle kaksi traktoria joilla työvalot päällä eteenpäin ajettaessa. Korvattiinko taas puuttuvat takavalot vai...
Eilen piti itsekin lähteä yleisille teille rattorin kans. Peräkärryt perään ja kappas, vilkut ei vörki. 20 minuuttia turattuani löytyi maapuolen kosketushäiriö ja taas alkoivat toimimaan. Jossain määrin tietysti ymmärrän, kun ajetaan vaikka maantietä "vain" kilsan pätkä sillä nurkkatraktorilla, niin kaiken muun kiireen keskellä ne pari puuttuvaa valoa tuntuvat vähäpätöisiltä asioilta, kun ei kerta ole koskaan sattunut mitään, mutta siltikin.
Tälle viikonlopulle kaksi traktoria joilla työvalot päällä eteenpäin ajettaessa. Korvattiinko taas puuttuvat takavalot vai...
Eilen piti itsekin lähteä yleisille teille rattorin kans. Peräkärryt perään ja kappas, vilkut ei vörki. 20 minuuttia turattuani löytyi maapuolen kosketushäiriö ja taas alkoivat toimimaan. Jossain määrin tietysti ymmärrän, kun ajetaan vaikka maantietä "vain" kilsan pätkä sillä nurkkatraktorilla, niin kaiken muun kiireen keskellä ne pari puuttuvaa valoa tuntuvat vähäpätöisiltä asioilta, kun ei kerta ole koskaan sattunut mitään, mutta siltikin.
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Saman taka valottomuuden olen huomannut ihan uusissa autoissakin. Yleinen maapuolen kosketushäiriö.
9-5 Aero - 00
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Eipä ollut sillä melko uudehkolla Yariksellakaan valon valoa autossa, kun sen perässä ajelin iltahämärässä eilen HML-motarin Kivistön liittymästä syvälle asuinalueelle. Ei edessä eikä takana, vain jarruvalot. Kannatan auton käyttöohjekirjan lukemisen määräämistä pakolliseksi, ja tentti perään .
Tämäkin hyvä esimerkki siitä, miten me autoilijat olemme uusavuttomia uusien valojärjestelmien kanssa. Myös tämän vuoksi itse en pidä automatiikkaa päällä, vaan valot ovat pysyvästi päällä aina kun autossa on virrat. Helpoin ja vaivattomin ratkaisu minulle nykyisellä autolla varmistua valojen päälläolosta.
Tämäkin hyvä esimerkki siitä, miten me autoilijat olemme uusavuttomia uusien valojärjestelmien kanssa. Myös tämän vuoksi itse en pidä automatiikkaa päällä, vaan valot ovat pysyvästi päällä aina kun autossa on virrat. Helpoin ja vaivattomin ratkaisu minulle nykyisellä autolla varmistua valojen päälläolosta.
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Valojen automatiikka toimii hyvin, jos auton valmistaja on tajunnut ohjelmoida niin, että myös takana olevat valot on aina päällä. Vain nollalle kääntäessä sammuu. Esim. Mersu.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
^kyllä mun pomon GLK:ssa on takavalot pimeänä kun edessä huomiovalot loistaa. Mutta voinee olla valikkokysymys.
Tässä, kuten monessa muussakin asiassa, liian helpoksi tehty elämä on johtanut siihen että ei osata enää itse. Mm. eräs ruotsalainen automerkki oli aikoinaan eturintamassa tarjoamassa autoilijoille valoautomatiikkaa, jossa ei tarvinnut enää välittää juurikaan siitä missä asennossa valokytkin on, kun valot palaa käytännössä aina. No tämä tapa kun on yleistynyt, niin eihän uusi sukupolvi autoilijoita enää edes tunnu tietävän, että autossa on erillinen valokytkin, josta pitäisi tehdä jotain.
Hämääväksi asian tekee vielä se, että olen itsekin istunut uudehkossa autossa, jossa mittarivalot paloivat iloisesti, vaikka ulkona ei palanut mikään valo. Silloin esihistoriassa kun minä autoilemaan opettelin, oli mittarien pimeys se varmin merkki siitä että valot on pois päältä. O tempora, o mores
Tässä, kuten monessa muussakin asiassa, liian helpoksi tehty elämä on johtanut siihen että ei osata enää itse. Mm. eräs ruotsalainen automerkki oli aikoinaan eturintamassa tarjoamassa autoilijoille valoautomatiikkaa, jossa ei tarvinnut enää välittää juurikaan siitä missä asennossa valokytkin on, kun valot palaa käytännössä aina. No tämä tapa kun on yleistynyt, niin eihän uusi sukupolvi autoilijoita enää edes tunnu tietävän, että autossa on erillinen valokytkin, josta pitäisi tehdä jotain.
Hämääväksi asian tekee vielä se, että olen itsekin istunut uudehkossa autossa, jossa mittarivalot paloivat iloisesti, vaikka ulkona ei palanut mikään valo. Silloin esihistoriassa kun minä autoilemaan opettelin, oli mittarien pimeys se varmin merkki siitä että valot on pois päältä. O tempora, o mores
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Ajattelin lähinnä ILS valo automaatti toimintaa.
https://www.youtube.com/watch?v=7tkZyXlWMv8
https://www.youtube.com/watch?v=7tkZyXlWMv8
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Ajelin Porissa Koivulan mäkkärin luukulle. Edelläni oli kaksi autoa. Molemmat niistä opastettiin ajamaan sivuun odottamaan tilausta, samoin minut. Myös takanani tullutta kehotettiin tekemään samoin mutta hänpä ei enää mahtunut kääntymään kunnolla sivuun kun hänen takanaan tulevat blokkasivat peruutusmahdollisuuden ja minä taas en päässyt eteenpäin.
Eipä tuossa mitään, sattuuhan tuota. Tosin se ihan ensimmäisenä ollut auto olisi kyllä voinut ajaa metrin-pari pidemmälle jolloin lukko olisi auennut mutta eihän sitä nyt kaikkea voi huomata.
Hermo meinasi mennä totaalisesti siinä kohdassa, kun tälle ensimmäisenä olevalle tuotiin tilaus ja SE SAATANAN IDIOOTTI JÄI SIIHEN PAIKOILLEEN SYÖMÄÄN SITÄ v*tun PURILAISTAAN. Takana 5-6 autoa odottaa eteenpäin pääsyä ja tämä v*tun riemuidiootti vain mutustelee tyytyväisenä siinä "tilausta odottavien" parkissa.
Voi v**tu. Pitää varmaan hommata joku pyssy että voi päästää nämä tyhmyydestä kärsijät samantien pois päiviltä.
Eipä tuossa mitään, sattuuhan tuota. Tosin se ihan ensimmäisenä ollut auto olisi kyllä voinut ajaa metrin-pari pidemmälle jolloin lukko olisi auennut mutta eihän sitä nyt kaikkea voi huomata.
Hermo meinasi mennä totaalisesti siinä kohdassa, kun tälle ensimmäisenä olevalle tuotiin tilaus ja SE SAATANAN IDIOOTTI JÄI SIIHEN PAIKOILLEEN SYÖMÄÄN SITÄ v*tun PURILAISTAAN. Takana 5-6 autoa odottaa eteenpäin pääsyä ja tämä v*tun riemuidiootti vain mutustelee tyytyväisenä siinä "tilausta odottavien" parkissa.
Voi v**tu. Pitää varmaan hommata joku pyssy että voi päästää nämä tyhmyydestä kärsijät samantien pois päiviltä.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
-
- "Hirsch"
- Viestit: 901
- Liittynyt: Ti Helmi 09, 2010 08:04
- Paikkakunta: Huittinen / Ypäjä
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Vähän niin kuin Porvoossa muutama vuosi sitten, kun prässilahjekaverilta eli mannelta meni hermo. Tulikos silloin Hesen pihassa kaksi ruumista.
Saab 9-5 Vector -03 450 tkm
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii
Numerossa 040 538 0231 autetaan kohtalontovereita, on tekkii ja miggii