Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
^on varmaan 3 miljoonaa muutakin suomalaista jotka ei osaa, mutta joiden pitäisi osata...
Sininen Saab 9-3, '99
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Tieliikenteessä, ja toki muissakin liikennemuodoissa, on fundamentaalinen ongelma erityisesti, kun puhutaan ei-ammattilaisista. Tieliikenteessä tämä korostuu, koska myöskään ammattilaisille ei ole kovin kattavaa koulutusta ja osaamisen hallintaan liittyvää sääntelyä. Merellä, ilmailussa ja rautateillä on ja se näkyy.
Vaikka ajan hyvin vähän autoa, näen säännöllisesti sellaista suoraan turvallisuuteen vaikuttavaa ajokäyttäytymistä, josta lähtee ns. lupakirja kuivumaan kaikissa muissa liikennemuodoissa ammattilaisilta, ja ilmailun sekä rautatien osalta myös harrastelijoilta.
Ongelma siis on, että kun tieliikenteen säädökset vaihtuvat, niin niiden omaksuminen on käytännössä sen varassa, että sattuuko lukemaan jonkun iltapäivälehden klikkiotsikon "Taas autoilijaa kuritetaan lisävastuilla". Olen varsin valveutunut näissä asioissa, eikä siitä ole kuin jokunen vuosi, kun havahduin, että myös parkkialueilla on väistämissäännöt olemassa. Ilmeisesti näin ei ollut 90-luvulla, niin vahva kuva ns. villistä lännestä/kaikki väistää kaikkia -ajatuksesta oli itsellänikin.
Minusta kaikilla ajokortin haltijoilla tulisi olla pakollinen verkossa tehtävä koulutus ja koe ylläpitääkseen ajo-oikeuttaan.
Vaikka ajan hyvin vähän autoa, näen säännöllisesti sellaista suoraan turvallisuuteen vaikuttavaa ajokäyttäytymistä, josta lähtee ns. lupakirja kuivumaan kaikissa muissa liikennemuodoissa ammattilaisilta, ja ilmailun sekä rautatien osalta myös harrastelijoilta.
Ongelma siis on, että kun tieliikenteen säädökset vaihtuvat, niin niiden omaksuminen on käytännössä sen varassa, että sattuuko lukemaan jonkun iltapäivälehden klikkiotsikon "Taas autoilijaa kuritetaan lisävastuilla". Olen varsin valveutunut näissä asioissa, eikä siitä ole kuin jokunen vuosi, kun havahduin, että myös parkkialueilla on väistämissäännöt olemassa. Ilmeisesti näin ei ollut 90-luvulla, niin vahva kuva ns. villistä lännestä/kaikki väistää kaikkia -ajatuksesta oli itsellänikin.
Minusta kaikilla ajokortin haltijoilla tulisi olla pakollinen verkossa tehtävä koulutus ja koe ylläpitääkseen ajo-oikeuttaan.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Joku oli joskus laskenut, miten monella eri tavalla polkupyöräilijä ja autoilija voivat kohdata risteyksessä. Ja väistämisvelvollisuus määräytyy siis näiden muuttujien mukaan. En nyt muista tarkkaan, mutta muistelisin variaatioita olleen yli 100. Siinä saa olla prosessori päässä kunnossa, että liikenteessä osaa sekunnissa toimia sääntöjen mukaan oikein.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Tuo pyöräilijän ja autoilijan väliset väistämissäännöt on aivan loistava esimerkki vaatuuepäselvyyksistä.
Oikeasti asian ratkaisemiseksi ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin väistämisvelvollisuus suojatiellä aina pyöräilijälle. Ei taida vain olla mahdollista tässä ilmasto-olosuhteessa.
Tuollaista varianttien sekamelskaa säännöllisesti yritetään myös ammattiliikenteessä, kalenterin mukaan jälleen perjantaina. Ajattelin vastustaa.
Oikeasti asian ratkaisemiseksi ei ole muuta vaihtoehtoa, kuin väistämisvelvollisuus suojatiellä aina pyöräilijälle. Ei taida vain olla mahdollista tässä ilmasto-olosuhteessa.
Tuollaista varianttien sekamelskaa säännöllisesti yritetään myös ammattiliikenteessä, kalenterin mukaan jälleen perjantaina. Ajattelin vastustaa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
- 9000CD23T
- "Team Ylläpito"
- Viestit: 7537
- Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
- Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
- Viesti:
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
diudin joka meinasi tulla konttiin,mutta päättikin kiertää liikenneympyrän vastakarvaan.
Onneksi ei tullut ketään vastaan.
Oli meinaan SAABin taipaleen loppu helkkarin lähellä.
Onneksi ei tullut ketään vastaan.
Oli meinaan SAABin taipaleen loppu helkkarin lähellä.
900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
(*=ex) #2060#
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Taitaa vaan 99% noista olla varsin harvinaisia keissejä.AZP kirjoitti: ↑Ke Joulu 16, 2020 23:19Joku oli joskus laskenut, miten monella eri tavalla polkupyöräilijä ja autoilija voivat kohdata risteyksessä. Ja väistämisvelvollisuus määräytyy siis näiden muuttujien mukaan. En nyt muista tarkkaan, mutta muistelisin variaatioita olleen yli 100. Siinä saa olla prosessori päässä kunnossa, että liikenteessä osaa sekunnissa toimia sääntöjen mukaan oikein.
Käytännössähän pyöräilijä (pyörää polkeva)väistää aina paitsi kun 1. Käänyt 2. Sulla on kolmio/pyöräilijän etuoikeuden osoittava merkki, tai saavut pihasta tmv.
Käytäntöhän on sitten ihan eri. Omien kokemuksien perusteella n. 90% suomalaisista käsittää että se suojatien ylittävä, pyörää polkeva pyöräilijä on sama kuin jalankulkija ja sitä kuuluisi väistää. Sillontällön näkyy aina näitä eläkeläisiä sun muita jotka eivät tiedä säännöistä tuon taivaallista ja alkaa vähintäänkin viittominen ja keskarin näyttö kun ei annakkaan sitä tilaa. Parhaat tapaukset ajaa pyörällä puoliväliin suojatietä ja tiputtautuvat siinä kävelemään.
Ja sitten on vielä ne 97% autoilijoista jotka luulevat että niitä pyöräilijöitä tulisi suoraan ajellessa väistää suojatiellä. Enitenhän tuo häiritsee nelikaistaisella tiellä jos kaveri pysähtyy rinnalla siihen pyöräilijään niin vähän pakko se on sitten itsekin vaikkei tarvitsisi väistää.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Oulussa tuo toteutuu käytännössä ja johtunee siitä, että pyöräilijöitä on todella paljon ja pyöräilijät ovat totuttaneet autoilijat väistämään. Periaatteella: pyöräilijä on teiden KUNINGAS ja sitä väistetään AINA.Bapsu kirjoitti: ↑La Joulu 19, 2020 01:22Ja sitten on vielä ne 97% autoilijoista jotka luulevat että niitä pyöräilijöitä tulisi suoraan ajellessa väistää suojatiellä. Enitenhän tuo häiritsee nelikaistaisella tiellä jos kaveri pysähtyy rinnalla siihen pyöräilijään niin vähän pakko se on sitten itsekin vaikkei tarvitsisi väistää.
Aika paljon on nyt tullut noille suojateille pyräilijöille etuajo-oikeus, kun autoilijoille on lisätty kolmio ja lisäkilpi, joissa kaksi pyöräijää "törmää" toisiinsa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Ei ihan. Tämä taisi olla se juttu jota muistelin: http://otsokivekas.fi/2010/08/kuvitettu ... yorailyyn/Bapsu kirjoitti: ↑La Joulu 19, 2020 01:22Taitaa vaan 99% noista olla varsin harvinaisia keissejä.AZP kirjoitti: ↑Ke Joulu 16, 2020 23:19Joku oli joskus laskenut, miten monella eri tavalla polkupyöräilijä ja autoilija voivat kohdata risteyksessä. Ja väistämisvelvollisuus määräytyy siis näiden muuttujien mukaan. En nyt muista tarkkaan, mutta muistelisin variaatioita olleen yli 100. Siinä saa olla prosessori päässä kunnossa, että liikenteessä osaa sekunnissa toimia sääntöjen mukaan oikein.
Permutaatioita tulee yli sata, kun jokainen muutos huomioidaan, eli pyörä voi olla menossa suoraan, kääntyä vasuriin tai oikealle, samoin auto. Paikalla voi olla pyörätie tai pyöräkaista tai ei kumpaakaan. Auto voi lähestyä pyörää oikealta, vasemmalta, edestä tai takaa, lisäksi pyörä voi saavuttaa autoa takaa. Pyörätie tai kaista voi päättyä risteykseen tai jatkua. Paikalla voi olla kolmio(ita) ja/tai stopmerkkejä, kyseessä voi olla vähäisen tien ja varsinaisen tien taikka kevyen liikenteen väylän ja tien risteys jne. Itse kaupungissa pyöräilevänä tunnistan useimmat noista tilanteista ihan arkipäiväisiksi tilanteiksi ja osaisin omasta kotikaupungista nimetä paikan jossa kuvan tilanne toteutuu.
Päivittäisen päiväkotipyöräilyni varrelta löytyy myös yksi kohta, josta en itsekään ole täysin varma mikä olisi sääntöjen mukaan se oikein tapa ajaa, joten mennään yleisellä varovaisuuden periaatteella. Samalla periaatteella moni autoilija antaa fillareille tietä paikoissa joissa pyöräilijällä on väistämisvelvollisuus (ja autoilija tietää sen), koska autoilija ei voi täysin luottaa siihen että pyöräilijä ymmärtää väistämisvelvollisuutensa. Kivampi välttää ruumiita vaikka oikeassa olisikin.
Sitten oma lukunsa on liikennesuunnittelun kukkaset, kuten tämä risteys Turussa Vakka-Suomentiellä:
https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/5 ... a+aikalisa
Kuvassa näkyvällä Toyotalla on kääntyvänä autona väistämisvelvollisuus fillaroitsijoihin, jotka tulevat alamäkeen tuolta kioskin katveesta, harmi vain että autoilijalla ei ole oikein mitään näkyvyyttä sinne tulevalle pyörätielle, ja välissä oleva rakennus myös hieman hämärtää autoilijan käsitystä väistämisvelvollisuudesta. Laissahan ei ole mainittu selkeää metrimäärää, jonka jälkeen pyörätien etäisyys autotiestä johtaisi siihen että pyörätien ja autotien risteys onkin oma risteyksensä eikä kahden ajoradan risteyksen osa. Näiden kahden välinen ero ratkaisee sen kuka väistää kuvan kaltaisessa risteyksessä.
Turusta en muista yhtään paikkaa, jossa kolmio olisi asetettu autoilijoille vain pyörätien risteystä varten. Noita kolmioita lisäkilvellä on paljon, mutta aina ne liittyvät autoteiden risteykseen ja kolmio olisi paikalla vaikkei pyörätietä olisikaan.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Täällä näitä on jonkin verran. Tässä ihan minunkin pyöräreitillä aivan kotini lähellä yksi. Kevyen liikenteen väylä menee tien yli ja autoilijoille on asetettu kolmio. Eipä aina kaikki autoilijat sitä huomio. Tässä joku aika sitten mm Taxi ajoi aivan tylysti välittämättä vaikka olin suoraan tulossa ylittämään tietä. Jouduin sitten pysähtymään ja taatusti "nyrkkiä heristin" perään. Aivan oikeutetusti mokomallekin No, ei varmaan ollut tietoinen asiasta eikä huomannut "yllättävää" kolmiota. Sikäli ymmärrän asian.
Tosin "tavalliset" autoiljat olisivat väistäneet ja siten ovat tehneetkin ko. paikassa jo aiemminkin vaikka koko kolmiota ei edes vielä ole silloin ollut. Vaan hehän ovatkin tottuneet väistämään pyöräilijöitä suojatiellä käytännössä aina.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Turussakin on muutama kohta jossa pyörätien ja autotien risteykseen olisi selvyyden vuoksi ihan hyvä asettaa kolmiot autoilijoille. Esimerkiksi itäisellä rantakadulla kohtalaisen vilkkaasti liikennöity pyörätie ylittää ajoradan, jossa on paikalla korotus. Pyöräilijät on nyt väistämisvelvollisia, mutta autot joutuu hidastamaan paikkaan joka tapauksessa ja antamaan tietä jalankulkijoille. Käytännösaä suuri osa pyöräilijöistä ajaa tuosta kuin olisi etuajo-oikeutettuja, ja suuri osa autoilijoista antaa tietä. Sitten jos osuu niin voi monella olla ihmettelemisen paikka vastuukysymyksissä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Käytännössä kaiken muutoksen laskeminen on väärä lähestymistapa. Ihan vaan siksi, että liikenteessä on hankalaa alkaa miettimään, että olikohan tää nyt tapaus 4C vai 4B vai mikä.
Samaten harvinaisuus tai yleisyys on sivuseikka, koska ei siinä risteyksessä ole mitään väliä sillä, onko vastaavia paikkoja Suomessa 1 vai 500, itse pitää kuitenkin ajaa sen kyseisen kohdan mukaisesti.
Sen sijaan jos kokonaisuuden pyrkii ymmärtämään mahdollisimman yksinkertaisesti, on paljon helpompi päätellä tilanteessa, että miten tässä pitäisi toimia. Käytännössä siis ratin takaa hyvin usein näin (ja miksipä samaa ei voisi hahmottaa toisesta suunnasta vastapalloon):
*Fillaristi ajoradalla tai pientareella (huom. pyöräkaista on osa ajorataa, joten sitä ei tarvitse miettiä erikseen):
-Se on "kuin kapea auto", joten kohdataan kuten mikä tahansa muukin ajoratakulkija. Efektiivisesti kääntyessä väistetään suoraanmeneviä, suoraan mennessä väistetään oletusarvoisesti oikealta tulevia, ohitetaan riittävillä etäisyyksillä jne.
-Muistetaan se, että kääntyvä autoilija väistää risteävää tietä ylittävää fillaristia, eli muistetaan tuo suoraan kulkevan väistäminen vaikka se suoraan kulkija olisi ojan puolella. Fillaristit aika usein on.
*Fillaristi pyörätiellä tai kevyenliikenteenväylällä:
-Väistetään, jos käännytään suoraan menevän pyörätien yli
-Väistetään, jos pyörätie risteää ja sitä ennen on väistämisvelvollisuuden osoittava liikennemerkki, eli kärkikolmio tai stoppimerkki. Se törmäävien pyöräilijöiden kylttikin on periaatteessa viraton - pyörätietä edeltävä kolmio määrää väistämään pyöräilijää vaikkei sitä olisikaan.
-Muuten fillaristi väistää, silti pitää olla hereillä, koska yli ei saa ajaa.
Sitten kun joku haluaa mystifioida tähän vielä liikenneympyrän, kuten näissä keskusteluissa yleensä käy, niin demystifioinpa senkin:
-Ympyrään ajaessa ajetaan suoraan, jos siinä risteää pyörätie niin ajetaan kuten suoralla tiellä risteäisi pyörätie. Jos ennen pyörätietä on (kuten ainakin pääsääntöisesti on) kolmio, niin väistetään sitä fillaristia. Yksinkertaista.
-Ympyrästä poistuessa käännytään oikealle ja kääntyessä väistetään risteävää tietä ylittävää fillaristia, joten väistetään sitä fillaristia. Yksinkertaista.
Nämä kattaa käytännössä lähes kaikki tilanteet ja on siitä hyvä perusohjenuora. Etenkin siellä, missä pyörätie alkaa tai loppuu risteykseen, kannattaa ajaa rauhallisesti ja tarkasti, kun perusasiat ei välttämättä pädekään.
Linkatun dokkarin viitoskohta on hyvä esimerkki. Siinä on ihan turhaan triplattu auton kääntyminen 5A:n tilanteisiin. Oikeasti siinä suoraan kulkeva pyöräilijä kohtaa suoraan kulkevan auton ja kun autolle ei ole kolmiota, pyöräilijä väistää. Sillä ei ole mitään väliä, mihin autoilija tai pyöräilijä kääntyy kohtaamisen jälkeen. Ja nyt kun joku heiluttaa kättä siellä että "Mites se alarivin keskimmäinen kuva, jossa kohdataan kahdesti". Nimenomaan, siinä kohdataan kahdesti, joten ensimmäinen kohtaaminen menee yhden säännön mukaan, toinen toisen. Ensin tapahtuu taas sama suoraanmenevien kohtaaminen, jonka jälkeen kääntyvä autoilija kohtaa risteävää tietä ylittävän pyöräilijän ja väistää tätä. Sillä ei ole mitään merkitystä, että onko pyöräilijä sama äsken samaa autoa väistänyt kaveri vai toinen, joka sattuu osumaan samalle kohtaa, joten näitä on aivan turha laskea samana kohtaamisena. Fillaristinkin kannalta on aivan sama, onko kääntyvä auto sama kuin edellisessä kohtaamisessa vai vaikkapa edellisen auton vastaantulija - se kääntyy, se väistää, piste.
Noita variaatioitahan saisi tehtyä pirusti lisää, jos ottaisi mukaan vielä toisen käännöksen ja kolmannen kohtaamisen, mutta se ei kannata, koska monimutkaistaminen vaan hankaloittaa ajattelua. Päinvastoin, kun ymmärtää hahmottaa jokaisen kohtaamisen erikseen, tilanne yksinkertaistuu, maailma selkenee ja elämä (ja liikenne) helpottuu. KISS-periaate toimii siis tässäkin. Unohtakaa kääntyminen kohtamisen jälkeen, sillä ei ole mitään väliä ja se vähentää skenaarioita rankasti.
Oikeasti hankalammilta kuulostaa ne, missä kääntymislinjat kohtaa, tyyliin 6A:
Sitten on tietty nää hienot liikennesuunnitteelliset aivopierut. Väistääkö kääntyvä autoilija risteävää tietä ylittävää pyöräilijää, jos tällä on kolmio?
https://goo.gl/maps/ZH1mRYg73wVrSPzs5
Tuo osui silmään, kun itse kohdalla väistin risteävää tietä ylittävää pyöräilijää. Tuo pyöräilijä onneksi tuli toisesta suunnasta, josta ei ole kolmiota, niin ei tarvinnut edes pohtia asiaa. Käytännössä olisin kyllä väistänyt toiseenkin suuntaan kulkevaa fillaristia, ihan jo varmuuden vuoksi.
Samaten harvinaisuus tai yleisyys on sivuseikka, koska ei siinä risteyksessä ole mitään väliä sillä, onko vastaavia paikkoja Suomessa 1 vai 500, itse pitää kuitenkin ajaa sen kyseisen kohdan mukaisesti.
Sen sijaan jos kokonaisuuden pyrkii ymmärtämään mahdollisimman yksinkertaisesti, on paljon helpompi päätellä tilanteessa, että miten tässä pitäisi toimia. Käytännössä siis ratin takaa hyvin usein näin (ja miksipä samaa ei voisi hahmottaa toisesta suunnasta vastapalloon):
*Fillaristi ajoradalla tai pientareella (huom. pyöräkaista on osa ajorataa, joten sitä ei tarvitse miettiä erikseen):
-Se on "kuin kapea auto", joten kohdataan kuten mikä tahansa muukin ajoratakulkija. Efektiivisesti kääntyessä väistetään suoraanmeneviä, suoraan mennessä väistetään oletusarvoisesti oikealta tulevia, ohitetaan riittävillä etäisyyksillä jne.
-Muistetaan se, että kääntyvä autoilija väistää risteävää tietä ylittävää fillaristia, eli muistetaan tuo suoraan kulkevan väistäminen vaikka se suoraan kulkija olisi ojan puolella. Fillaristit aika usein on.
*Fillaristi pyörätiellä tai kevyenliikenteenväylällä:
-Väistetään, jos käännytään suoraan menevän pyörätien yli
-Väistetään, jos pyörätie risteää ja sitä ennen on väistämisvelvollisuuden osoittava liikennemerkki, eli kärkikolmio tai stoppimerkki. Se törmäävien pyöräilijöiden kylttikin on periaatteessa viraton - pyörätietä edeltävä kolmio määrää väistämään pyöräilijää vaikkei sitä olisikaan.
-Muuten fillaristi väistää, silti pitää olla hereillä, koska yli ei saa ajaa.
Sitten kun joku haluaa mystifioida tähän vielä liikenneympyrän, kuten näissä keskusteluissa yleensä käy, niin demystifioinpa senkin:
-Ympyrään ajaessa ajetaan suoraan, jos siinä risteää pyörätie niin ajetaan kuten suoralla tiellä risteäisi pyörätie. Jos ennen pyörätietä on (kuten ainakin pääsääntöisesti on) kolmio, niin väistetään sitä fillaristia. Yksinkertaista.
-Ympyrästä poistuessa käännytään oikealle ja kääntyessä väistetään risteävää tietä ylittävää fillaristia, joten väistetään sitä fillaristia. Yksinkertaista.
Nämä kattaa käytännössä lähes kaikki tilanteet ja on siitä hyvä perusohjenuora. Etenkin siellä, missä pyörätie alkaa tai loppuu risteykseen, kannattaa ajaa rauhallisesti ja tarkasti, kun perusasiat ei välttämättä pädekään.
Linkatun dokkarin viitoskohta on hyvä esimerkki. Siinä on ihan turhaan triplattu auton kääntyminen 5A:n tilanteisiin. Oikeasti siinä suoraan kulkeva pyöräilijä kohtaa suoraan kulkevan auton ja kun autolle ei ole kolmiota, pyöräilijä väistää. Sillä ei ole mitään väliä, mihin autoilija tai pyöräilijä kääntyy kohtaamisen jälkeen. Ja nyt kun joku heiluttaa kättä siellä että "Mites se alarivin keskimmäinen kuva, jossa kohdataan kahdesti". Nimenomaan, siinä kohdataan kahdesti, joten ensimmäinen kohtaaminen menee yhden säännön mukaan, toinen toisen. Ensin tapahtuu taas sama suoraanmenevien kohtaaminen, jonka jälkeen kääntyvä autoilija kohtaa risteävää tietä ylittävän pyöräilijän ja väistää tätä. Sillä ei ole mitään merkitystä, että onko pyöräilijä sama äsken samaa autoa väistänyt kaveri vai toinen, joka sattuu osumaan samalle kohtaa, joten näitä on aivan turha laskea samana kohtaamisena. Fillaristinkin kannalta on aivan sama, onko kääntyvä auto sama kuin edellisessä kohtaamisessa vai vaikkapa edellisen auton vastaantulija - se kääntyy, se väistää, piste.
Noita variaatioitahan saisi tehtyä pirusti lisää, jos ottaisi mukaan vielä toisen käännöksen ja kolmannen kohtaamisen, mutta se ei kannata, koska monimutkaistaminen vaan hankaloittaa ajattelua. Päinvastoin, kun ymmärtää hahmottaa jokaisen kohtaamisen erikseen, tilanne yksinkertaistuu, maailma selkenee ja elämä (ja liikenne) helpottuu. KISS-periaate toimii siis tässäkin. Unohtakaa kääntyminen kohtamisen jälkeen, sillä ei ole mitään väliä ja se vähentää skenaarioita rankasti.
Oikeasti hankalammilta kuulostaa ne, missä kääntymislinjat kohtaa, tyyliin 6A:
Jos nyt sen verran viilataan Otson tilannetta, että poistetaan kokonaan tarjolta pyörätien jatke eli pyörätie päättyy siihen risteävään tiehen, niin päädytään helpommin tuohon "oikaisevaan" linjaan. Jos pyöräilijä saapuisi ajoradalta, pitäisi autoilijan väistää, koska fillaristi tulee oikealta ajorataa pitkin. Mutta jos fillaristi tuleekin pyörätieltä, ei autoilijalla ole tilanteeseen väistämisvelvollisuuden osoittavaa liikennemerkkiä eikä fillaristi myöskään varsinaisetsi ylitä risteävää tietä, joten haastavammaksi menee. Käytännössä tälläiset tilanteet selvinnee ns. yleisellä varovaisuusvelvoitteella, paitsi silloin kun ihana liikennesuunnittelija on kehittänyt pyörätien eteen jotain puska-aitaa piilottamaan sen fillaristin ja poistamaan autoilijalta ennakointimahdollisuuden siltä osin. Näitä tilanteita (joissa esim. pyörätie loppuu - huom. pyörätien alkamisella ei mainittavasti ole väliä, koska sillä kohtaamisen jälkeisellä voisikin olla järkevää purkaa auki, missä nuo ylemmät perusnuorat ei osu.Otso Kivekäs kirjoitti: Pyöräilijä väistää vasemmalta tulevaa autoilijaa, paitsi mikäli molemmat ovat kääntymässä vasemmalle. Tällöin tilanne on epäselvä.Vasemmalle kääntyvä pyöräilijä voi valita ajolinjansa pyörätieltä poistuttuaan joko ikään kuin saapuisi ajoradalta, tai jatkaen pyörätien jatketta kadun yli ja kääntyen sitten jyrkästi.
Sitten on tietty nää hienot liikennesuunnitteelliset aivopierut. Väistääkö kääntyvä autoilija risteävää tietä ylittävää pyöräilijää, jos tällä on kolmio?
https://goo.gl/maps/ZH1mRYg73wVrSPzs5
Tuo osui silmään, kun itse kohdalla väistin risteävää tietä ylittävää pyöräilijää. Tuo pyöräilijä onneksi tuli toisesta suunnasta, josta ei ole kolmiota, niin ei tarvinnut edes pohtia asiaa. Käytännössä olisin kyllä väistänyt toiseenkin suuntaan kulkevaa fillaristia, ihan jo varmuuden vuoksi.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Noinhan sitä toisaalta ei voi yksinkertaistaa, koska aina kääntyjä ei väistä suoraanmenevää, vaan toisinpäin. Yleisimmin kun kääntyjä tulee tasa-arvoiseen risteykseen oikealta ja suoraanmenevä vasemmalta. Ja kuten myöhemmin totesit, sillä onko esim. auto kohtaamisen jälkeen kääntymässä, ei ole väliä, mutta jos ajatuksia yksinkertaistaa niin että kääntyessä väistetään suoraanmenevää, niin syntyy helposti ajatus siitä että se, jolla on vilkku päällä väistää, vaikka kääntyminen tapahtuisi vasta kohtaamisen jälkeen.
Ja tässä se monimutkaisuus juuri piilee, että kun ajattelee että näillä simppeleillä säännöillä pärjään, niin tuleekin se ”harvinainen poikkeus” ja kilahtaa. Ei sinänsä ettäkö suoraanmenevän väistämisvelvollisuus kääntyvää kohtaan olisi kovin harvinainen tilanne, oli sitten kyse fillaristien tai autoilijoiden kohtaamisesta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Näin saisi tehdä muuallakin. Ihan sama se mun puolesta on kuka väistää, kunhan ihmisille menisi kaaliin väistösäännöt. Hurja on itseluottamus monella pyöräilijällä ja henkikulta ei vissiin ole kovin tärkeä tekijä ajellessa.petrisa kirjoitti: ↑La Joulu 19, 2020 12:26Oulussa tuo toteutuu käytännössä ja johtunee siitä, että pyöräilijöitä on todella paljon ja pyöräilijät ovat totuttaneet autoilijat väistämään. Periaatteella: pyöräilijä on teiden KUNINGAS ja sitä väistetään AINA.Bapsu kirjoitti: ↑La Joulu 19, 2020 01:22Ja sitten on vielä ne 97% autoilijoista jotka luulevat että niitä pyöräilijöitä tulisi suoraan ajellessa väistää suojatiellä. Enitenhän tuo häiritsee nelikaistaisella tiellä jos kaveri pysähtyy rinnalla siihen pyöräilijään niin vähän pakko se on sitten itsekin vaikkei tarvitsisi väistää.
Aika paljon on nyt tullut noille suojateille pyräilijöille etuajo-oikeus, kun autoilijoille on lisätty kolmio ja lisäkilpi, joissa kaksi pyöräijää "törmää" toisiinsa.
Toki en toivo tämmöstä kolmiota johonkin kerrostalon kulman kohdalle mistä ei näe yhtään mitään ennenkun spandeksi on grillissä muussina, muutoinhan tuo nimenomaan selventää kuvioita.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
No joo tässä olet kyllä oikeassa, tuli jotenkin luettua tehtävänanto siten että se liittyisi pyöräilijän liikkumiseen suojateitä/pyöräteitä pitkin.AZP kirjoitti: ↑La Joulu 19, 2020 12:54Ei ihan. Tämä taisi olla se juttu jota muistelin: http://otsokivekas.fi/2010/08/kuvitettu ... yorailyyn/Bapsu kirjoitti: ↑La Joulu 19, 2020 01:22Taitaa vaan 99% noista olla varsin harvinaisia keissejä.AZP kirjoitti: ↑Ke Joulu 16, 2020 23:19Joku oli joskus laskenut, miten monella eri tavalla polkupyöräilijä ja autoilija voivat kohdata risteyksessä. Ja väistämisvelvollisuus määräytyy siis näiden muuttujien mukaan. En nyt muista tarkkaan, mutta muistelisin variaatioita olleen yli 100. Siinä saa olla prosessori päässä kunnossa, että liikenteessä osaa sekunnissa toimia sääntöjen mukaan oikein.
Permutaatioita tulee yli sata, kun jokainen muutos huomioidaan, eli pyörä voi olla menossa suoraan, kääntyä vasuriin tai oikealle, samoin auto. Paikalla voi olla pyörätie tai pyöräkaista tai ei kumpaakaan. Auto voi lähestyä pyörää oikealta, vasemmalta, edestä tai takaa, lisäksi pyörä voi saavuttaa autoa takaa. Pyörätie tai kaista voi päättyä risteykseen tai jatkua. Paikalla voi olla kolmio(ita) ja/tai stopmerkkejä, kyseessä voi olla vähäisen tien ja varsinaisen tien taikka kevyen liikenteen väylän ja tien risteys jne. Itse kaupungissa pyöräilevänä tunnistan useimmat noista tilanteista ihan arkipäiväisiksi tilanteiksi ja osaisin omasta kotikaupungista nimetä paikan jossa kuvan tilanne toteutuu.
Päivittäisen päiväkotipyöräilyni varrelta löytyy myös yksi kohta, josta en itsekään ole täysin varma mikä olisi sääntöjen mukaan se oikein tapa ajaa, joten mennään yleisellä varovaisuuden periaatteella. Samalla periaatteella moni autoilija antaa fillareille tietä paikoissa joissa pyöräilijällä on väistämisvelvollisuus (ja autoilija tietää sen), koska autoilija ei voi täysin luottaa siihen että pyöräilijä ymmärtää väistämisvelvollisuutensa. Kivampi välttää ruumiita vaikka oikeassa olisikin.
Sitten oma lukunsa on liikennesuunnittelun kukkaset, kuten tämä risteys Turussa Vakka-Suomentiellä:
https://www.ts.fi/uutiset/paikalliset/5 ... a+aikalisa
Kuvassa näkyvällä Toyotalla on kääntyvänä autona väistämisvelvollisuus fillaroitsijoihin, jotka tulevat alamäkeen tuolta kioskin katveesta, harmi vain että autoilijalla ei ole oikein mitään näkyvyyttä sinne tulevalle pyörätielle, ja välissä oleva rakennus myös hieman hämärtää autoilijan käsitystä väistämisvelvollisuudesta. Laissahan ei ole mainittu selkeää metrimäärää, jonka jälkeen pyörätien etäisyys autotiestä johtaisi siihen että pyörätien ja autotien risteys onkin oma risteyksensä eikä kahden ajoradan risteyksen osa. Näiden kahden välinen ero ratkaisee sen kuka väistää kuvan kaltaisessa risteyksessä.
Turusta en muista yhtään paikkaa, jossa kolmio olisi asetettu autoilijoille vain pyörätien risteystä varten. Noita kolmioita lisäkilvellä on paljon, mutta aina ne liittyvät autoteiden risteykseen ja kolmio olisi paikalla vaikkei pyörätietä olisikaan.
Pitkin ajorataa pyöräilevät ja suunnittelun kukkaset tosiaan luovat mukavasti lisää caseja, luojan kiitos ajoradalla pyöräileviä ei paljoa ole ainakaan tässä Hämeenlinnan ja Tampereen seudulla näkynyt.
1999 OG 9-5 2.3t @ RE85
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Ongelmia/osatarvetta? 0409302470
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Joo, surkeaa artikulaatiota, pahoittelen. Tuossa kohtaa tarkoitin esimerkinomaisesti saman tien suuntaisia suoraanjatkajia ja jotenkin onnistuin jättämään jutun kesken. Oli siinä lisäksi sellainen aivopieru, että juuri tuo tilanne ei oikeasti riipu siitä, onko fillaristi ajoradalla, pientareella vai kelvillä, koska kääntyvä autoilija väistää risteävää tietä ylittävää pyöräilijää, kun ajatuksen piti olla se, että ajoradalla olevaan fillaristiin pitää suhtautua kuin autoon, eli niihin ei tarvitse opetella mitään erityisiä pyöräsääntöjä.AZP kirjoitti: ↑La Joulu 19, 2020 16:48Noinhan sitä toisaalta ei voi yksinkertaistaa, koska aina kääntyjä ei väistä suoraanmenevää, vaan toisinpäin. Yleisimmin kun kääntyjä tulee tasa-arvoiseen risteykseen oikealta ja suoraanmenevä vasemmalta. Ja kuten myöhemmin totesit, sillä onko esim. auto kohtaamisen jälkeen kääntymässä, ei ole väliä, mutta jos ajatuksia yksinkertaistaa niin että kääntyessä väistetään suoraanmenevää, niin syntyy helposti ajatus siitä että se, jolla on vilkku päällä väistää, vaikka kääntyminen tapahtuisi vasta kohtaamisen jälkeen.
Niitä erityisiä pyöräsääntöjä on kuitenkin tilanteisiin, missä fillaristi ei ole ajoradalla ja ne erityiset säännöt yksinkertaisuudessaan päätyy kahteen mainittuun tilanteeseen.
Oikeasti haastava osuus on ne tilanteet, joissa pyöräilijä siirtyy ajoradalle tai siitä pois kohtaamisen yhteydessä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla