Hummereilla ajaneena en suosittele. Pasi olisi hyvä tai sitten NG93torque kirjoitti: ↑La Helmi 25, 2023 23:12Muistan tuon jutun, vai olikohan jopa X5(no ei sillä väliä) vaan kyllä oli lähellä ettei heillä oisi hieman vakampaa sattunut. Nuo kaikenmaailman "avustimet" ei vaan toimi tietyissä keliolosuhteissa, kun jengit tottuneet noihin avustimiin. Hummeriko pitäisi jälkikasvuille hankkia.missä X3 penari lähtee lapasesta rekan edessä näytti vähän siltä, että nykyaikaisella vakkarilla saattoi vaikuttaa asiaan.
Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
^ PASI'sta on kokemusta. NG93 kuitenkin hieman monimutkainen, se ei ole ekana ostoslistalla, vaan saas nähdä miten voin tuon femman kadottaa(pitäskö sinne nettiautoon tai huutokauppaan, autovexs minun katsella).
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
ajajan auto. Vakkarista nipu napu offia, hieman hankala liukukytkin käyttää niin, että saa palautettua nopeuden takasi. Pitäis pysyä vauhti kurissa, jos ei niin manuaali puolella moottorijarrutus. Mutta niinkuin sanoin.petrisa kirjoitti: ↑La Helmi 25, 2023 22:56Paras esimerkki, kun perinteisellä vakkarilla ja perinteisellä automaatilla vauhti kiihtyy, on Äänekosken VT4:n alamäet. Kovin niistä on kun tullaan pohjoisesta Viitasaarelta kohti Äänekoskea. Saabissa vauhti ainakin nousi 100 vakkarinopeudesta 120 km/h kun lasketteli vaan tulemaan.
ajajan auto.
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Niiinhän se Röhrlkin totesi, että kun kunnolla ajetaan, itikanraadot pyyhitään sivulaseista.
Noooo, jarrucruiset (ei siis adaptiiviset, vaan ihan vaan sellaset jokka osaa painaa jarrua alamäessä tai nopeustavoitteen saavuttamiseksi alaspäin) tuli tarjolle 2000-luvun (siis vuosikymmenen) alkupuoliskolla. Hyvin olisi GM ehtinyt NG-kolkkiin moisen päivittämään vaikka faceliftissä, jos olisi ollut kiinnostusta (ja budjettia).
Kyllä ne tuppaa toimimaan lähes kelissä kuin kelissä ja etenkin paskemmilla keleillä pelastavat kyllä kuskeja pulasta melko reippaastikin. Vaan ei ne ihmeisiin pysty ja pässiä kuskia ihan mistä tahansa pelasta. Hyviä vehkeitä ihan oikeesti, vielä kun löisivät tehot pois sivuluiston tappamisen jälkeen hetkeksi, ettei niitä voisi hyödyntää päästäkseen nopeammin.
Pasi oisi pirun komee, mutta ei taida siviilikilpiin saada
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Golffilla motareilla töihin kulkiessa haaveilin aina, että oispa vakkarin.
Nyt Saabilla ajan yli puolet ajoista jalalla, kun se vaan on paras paikka oikealle jalalle. Toki käytän vakkariakin, se hillitsee vauhdin nousua. Paitsi jos jalka eksyy polkimelle.
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
joo, ei minulla sinänsä ole mitään pahaa sanottavaa nuista, hyvin pelannut femmassa(femmalla ei ollenkaan kaunista talviliukkailla sivuluisussa tai muutenkaan), harvoin sitä kojelaudan valomerkkiä näkynyt, vaan kun on tuota aiempaa takaveto kokemusta ilman mitään avustimia. Ja pelastaahan nuo avustimet monelle tiukista tilanteista, jos ei ole aiempaa kilometrejä paljon tullut koettua Suomen eri sääolosuhteissa.Kyllä ne tuppaa toimimaan lähes kelissä kuin kelissä ja etenkin paskemmilla keleillä pelastavat kyllä kuskeja pulasta melko reippaastikin. Vaan ei ne ihmeisiin pysty ja pässiä kuskia ihan mistä tahansa pelasta. Hyviä vehkeitä ihan oikeesti, vielä kun löisivät tehot pois sivuluiston tappamisen jälkeen hetkeksi, ettei niitä voisi hyödyntää päästäkseen nopeammin.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Osa toimii, osa ei. Ajonvakautus on varmasti hyvä (paitsi etenemiskyvyn kanssa huonoimmissa olosuhteissa), moni siitä seuraavien kehityssukupolvien avustin aiheuttaa vaikeilla keleillä helposti enemmän haittaa kuin hyötyä, vähän tilanteesta riippuen. Tai vaatii ainakin kuskilta ymmärrystä siitä mitä auto tekee ja miksi, jotta kuski osaa käyttää autoa siten että minimoi avustimen aiheuttamat ongelmat. Ja tämä on sinänsä ongelmallista, että automerkkien ja -mallien välillä toteutukset vaihtelevat niin että aina kuskin pitäisi tietää miten juuri nyt alla oleva auto käyttäytyy missäkin tilanteessa.
Esimerkkinä vaikka nuo ennakoivaa ajotapaa osaamattomat ja itsestään jarruttelevat cruiset, kaistavahdit jotka alkaa ohjailemaan autoa itsekseen ymmärtämättä liukkautta tai sitä että eivät osaa lumisella tiellä erottaa lunta kaistamerkinnöistä, itseajeluteknologia joka sotkeutuu omaan näppäryyteensä lumisateessa yms. Nämä on niitä avustimia, joiden tekemiä virheitä se ajonvakautus joutuu sitten korjailemaan. Tavoitehan on se että ajonvakautus on se, joka puuttuu peliin kun on tapahtunut virhe ja noiden uusimpien ajoavustimien avulla niitä virheitä sattuu pahassa kelissä kyllä huomattavan usein verrattuna osaavan ihmisen ajamiseen.
Lisäksi tietenkin ne avustimet ei ihan oikeasti huonossa kelissä toimi. Siis niin että kun tutkat ja kamerat muurautuu lumi- tai räntäsateessa umpeen, ne kytkeytyy pois päältä, mikä on tietenkin aina parempi kuin jos niiden annettaisiin toimia virheellisen anturidatan perusteella.
Pasin serkkua oli tarjolla siviileillekin, mutta auto on hävinnyt Nettiautosta: https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 818e8f0819
Vähän herättikin ihmetystä että jos vehje on vientivalvonnan alainen tuote niin voiko sellaista Nettiautossa siviileille kaupata?
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Ei sillä ole mitään tekemistä automaatin moottorijarrutuksen kanssa onko vakkari päällä vai eiNumba kirjoitti: ↑Su Helmi 26, 2023 00:37ajajan auto. Vakkarista nipu napu offia, hieman hankala liukukytkin käyttää niin, että saa palautettua nopeuden takasi. Pitäis pysyä vauhti kurissa, jos ei niin manuaali puolella moottorijarrutus. Mutta niinkuin sanoin.petrisa kirjoitti: ↑La Helmi 25, 2023 22:56Paras esimerkki, kun perinteisellä vakkarilla ja perinteisellä automaatilla vauhti kiihtyy, on Äänekosken VT4:n alamäet. Kovin niistä on kun tullaan pohjoisesta Viitasaarelta kohti Äänekoskea. Saabissa vauhti ainakin nousi 100 vakkarinopeudesta 120 km/h kun lasketteli vaan tulemaan.
ajajan auto.
Automaatti asennossa laatikko ikäänkuin "heittää vapaalle", niin pitkässä ja riittävän jyrkässä alamäessä vauhti kiihtyy. Sehän on aivan sama, jos ilman vakkaria kuski löysää kaasun tai vakkari päällä auto itse löysää kaasun. Lopputulos sama.
Kytkemällä automaatin D- asennosta manuaalipuolelle alkaa moottorijarrutusta tulla mukaan. Tämä ei kuitenkaan, onneksi, tiputa vakkaria pois päältä. Eli vaihdekepppiä voi liikutella välillä D ja M ja vakkari pysyy päällä.
Tämä siis koskee perinteistä automaattia kuten esim. Saabin Aisin.
Nyt olen alunperin kommentoinut sitä, että nämä mukautuvat vakionopeussäätimet osaavat oikeasti tarvittaessa myös jarruttaa alamäessä tai hitaamman ollessa edessä, mutta eivät osaa tietenkään ennakoida ohitustilanteeseen lähtemistä kiihdyttämällä jo ennen kaistan vaihtoa. Tämän ennakoinnin voi sitten kuski tehdä itse.
Oma lukunsa on sitten se, jos ohitus tapahtuu reilusti vakkariin säädettyä nopeutta suuremmalla, niin saattaa jotkut autot jarruttaa palatessa omalle kaistalle kuskin löysätessä kaasun. Tämä saattaa herättää juuri ohitetussa kummastusta, että "mitä se nyt siellä jarruttelee". Voipa joku luulla edessä olevan jopa jotain syytä hidastamiseen ja saattaa syntyä jarrutus efekti takana aivan syyttä.
Viimeksi muokannut petrisa, Su Helmi 26, 2023 11:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Mulla olis aika vahva muistikuva, että joskus 90-2000-luvun taitteessa olisi ollut kuorma-autoksi rekisteröitynä 1-2kpl. Tää muistijälki liittyy tuttujen firmaan, kun pohtivat, että pitäisikö heidän vaihtaa Hummer H1 Pasiin vai Ferrariin. 360 Modena tuli.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Ja vielä....
Vaikka mukautuvassa vakkarissa on noita tiettyjä ominaisuuksia, jotka eivät tee siitä "täydellistä", niin mielestäni se on paras varuste mitä autooni on nyt tullut sitten Saab- aikakauden .
Eivät edes sadetunnistin tai adaptiiviset ajovalot päihitä mielestäni tuota. En muuten edes pidä päällä noita adaptiivisia kaukovaloja. Yhtenä syynä on LED- lisäkaukovalot. Niitä kun ei voi "adaptoida", toisin sanoen säätää suuntausta, niin nehän tipahtavat usein turhan aikaisin pois päältä. Tämä(kin) mielipide kysymys, jota ehkä pitäsi jopa kysyä niiltä vastaantulijoilta Nyt itse käytettäessä valoja voi sovittaa kaukovalojen ja lähivalojen käytön perinteiseen tapaan yhteispelillä muiden kanssa. Mikäli ei olisi noita lisävaloja niin sitten varmaan tilanne muuttuisi.
Joten...mukautuva vakionopeussäädin on mielestäni loistava ainakin minulle, joka ajan pääasiassa maantieajoa.
Vaikka mukautuvassa vakkarissa on noita tiettyjä ominaisuuksia, jotka eivät tee siitä "täydellistä", niin mielestäni se on paras varuste mitä autooni on nyt tullut sitten Saab- aikakauden .
Eivät edes sadetunnistin tai adaptiiviset ajovalot päihitä mielestäni tuota. En muuten edes pidä päällä noita adaptiivisia kaukovaloja. Yhtenä syynä on LED- lisäkaukovalot. Niitä kun ei voi "adaptoida", toisin sanoen säätää suuntausta, niin nehän tipahtavat usein turhan aikaisin pois päältä. Tämä(kin) mielipide kysymys, jota ehkä pitäsi jopa kysyä niiltä vastaantulijoilta Nyt itse käytettäessä valoja voi sovittaa kaukovalojen ja lähivalojen käytön perinteiseen tapaan yhteispelillä muiden kanssa. Mikäli ei olisi noita lisävaloja niin sitten varmaan tilanne muuttuisi.
Joten...mukautuva vakionopeussäädin on mielestäni loistava ainakin minulle, joka ajan pääasiassa maantieajoa.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
En tiedä ajetaanko Suomessa vakkari päällä vai ei, mutta kesäaikana huomannut, että yleisesti ajetaan 10-15km rajoituksen alapuolella ja varsinkin lähestyessä kameratolppaa. Ruotsissa suurimmaksi osaksi toisin päin.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Ihan totta, seison korjattuna. Itseajamisliipottimet voi tosiaan hypätä pois päältä tai sekoilla lumipöpperön peittäessä antureita, kameroita ja tutkia. Jostain syystä luin torquen kommentin koskevan nimenomaan ajonvakautusta ja se tosiaan kelistä riippumatta auttaa sen minkä voi, kun on tilanne päällä.
Aika helposti tuntuu siltä, että Suomessa ajetaan yleenä 60-70 tai 90km/h, rajoituksesta riippumatta, jos vain pääsee eteenpäin. Taajamarajoituksilla tähtäimessä tuntuu olevan monella se 60-70 ja 80/100 -alueilla se 90 on ilmeisesti "hyvä yleisnopeus".
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Vakkari ei täällä etelän ruuhkasuomessa kovin usein käytössä, IMO.En tiedä ajetaanko Suomessa vakkari päällä vai ei, mutta kesäaikana huomannut, että yleisesti ajetaan 10-15km rajoituksen alapuolella ja varsinkin lähestyessä kameratolppaa.
Vaan juu, jotkut pelaa varman päälle että ei tulisi jotain postia kotiin(sekin toiminta ollut kuulemma ruuhkautunut).
Tiedän monet jotka saaneet postia noiden tolppien takia.
Sekä täällä paljon paikkoja jossa nop. raj sahaa 60-80km/h, eikä siinä riitä että katselee sit kännykän GPS'ä tms, vaan ihan oikeesti pitää noita tienvarressa olevia merkkejä lukea.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Joo, on se hieman jännä tunne, kun jo arvioinut nopeuden ja ajolinjan jossain kohtaa, millisekunnin vilkaisu paneeliin vaan sekin että tuntuu ohjauksessa, ihan hyvä juttu. Vollen kanssa en toistaiseksi kokenut tuollaista, enkä taida ees halua kokea.Jostain syystä luin torquen kommentin koskevan nimenomaan ajonvakautusta ja se tosiaan kelistä riippumatta auttaa sen minkä voi, kun on tilanne päällä.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2
Enpä tuota muistanutkaan, onhan sitä joskus tullut ko. mäessä käytettyä. Enempi tulee kuitenkin moottorijarrutusta käytettyä vauhdin alennetamiseen.petrisa kirjoitti: ↑Su Helmi 26, 2023 11:05Lopputulos sama.
Kytkemällä automaatin D- asennosta manuaalipuolelle alkaa moottorijarrutusta tulla mukaan. Tämä ei kuitenkaan, onneksi, tiputa vakkaria pois päältä. Eli vaihdekepppiä voi liikutella välillä D ja M ja vakkari pysyy päällä.
Tämä siis koskee perinteistä automaattia kuten esim. Saabin Aisin.
Suorastaan harmitustaOma lukunsa on sitten se, jos ohitus tapahtuu reilusti vakkariin säädettyä nopeutta suuremmalla, niin saattaa jotkut autot jarruttaa palatessa omalle kaistalle kuskin löysätessä kaasun. Tämä saattaa herättää juuri ohitetussa kummastusta,