Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja torque »

^ se että jotkut kilsakaupalla on takapuskurissa kiinni, ja on selllaisia jotka hieman jarruilla antaa maantiellä merkinantoa että nyt olette liian lähellä.
Sekin että vilkuilla kertoo että nyt voi mennä, on myös hieman "yesterday", muistaa nuo rekkamiehien signaalit silloin joskus.(siinä kun sitten jokin hirvi tms kolahtaa,voi käydä ikävästi). Ennen sai antaa tilaa pientareen avulla, jos sitä oli, sekään ei enää sallittua).
Sulla on aika usein ongelmana, että et lue tarkkaan tai et muuten sisäistä lukemaasi tekstiä.
Kiitos palautteesta, en ala kinastelua, pitäiskö optikolla käydä, vai onko tämä nyt jotain kielimuurin aiheiuttumaa. :mrgreen:
Viimeksi muokannut torque, Ke Helmi 22, 2023 18:01. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
aero
-
Viestit: 8678
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja aero »

torque kirjoitti:
Ke Helmi 22, 2023 15:54
^ se että jotkut kilsakaupalla on takapuskurissa kiinni, ja on selllaisia jotka hieman jarruilla antaa maantiellä merkinantoa että nyt olette liian lähellä.
Jarruvalo tosiaan on vähän tehoton. Ysiparissa sai pakkivalot päälle työntämällä keppiä oikealle, sillä sai tehtyä taakse turvavälin aika nopeasti.

Se puskurinnuuskija uhkaa terveyttä ja henkeä poistamalla yhden turvamarginaalin käytöstä. Lisäksi sen turvamarginaalin puuttumisen tiedostaminen johtaa helposti muiden turvamarginaalien heikompaan hyödyntämiseen (=ei uskalla vetää jarruja kerrasta lattiaan ettei takaa tulla päälle, etenkään jos takana tuleva auto on isompi). On varsin kohtuullista ja asiallista huomauttaa tästä rauhallisesti (nimenomaan valoilla, ei esmes lukkojarrutuksella).
torque kirjoitti:
Ke Helmi 22, 2023 15:54
Sekin että vilkuilla kertoo että nyt voi mennä, on myös hieman "yesterday"
Totta, tämä on valitettavasti varsin unohtunut tapa. Ei juurikaan osaa ihmiset vilkulla näyttää eikä sitä lukea.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja torque »

Ysiparissa sai pakkivalot päälle työntämällä keppiä oikealle, sillä sai tehtyä taakse turvavälin aika nopeasti.
:)
Ja voinenhan minäkin tunnustaa, ollut jokin kerta, ihan maantien nopeusrajoituksien mukaan ajo, että takapuskurin nuuhkija ei itse ymmärrä että on liian lähellä, niin minkänkin katosin horisonttiin, hetkeksi!(sillä oikeanpuolen kaistalla).
On varsin kohtuullista ja asiallista huomauttaa tästä rauhallisesti (nimenomaan valoilla, ei esmes lukkojarrutuksella).
Tuo on totta, vaan monilla se vain tuottaa ihmettelyä kabiinissa, ja hetkeksi rauhoittuu, tosin sekin parempi vaihtoehto.(joillekin valonjenvilauttalu aiheuttuaa ns. rattiraivoa).
Viimeksi muokannut torque, Pe Helmi 24, 2023 15:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

Vaikka tämä seuraava nyt vaikuttaakin siltä, että pitäisin itseäni keskiverto-kuljettajaa parempana, niin se ei pidä paikkansa. En pidä.

Itse olen kokeillut kaikki mahdolliset enemmän tai vähemmän herrasmiesmäiset kikat noihin perässä roikkujiin. Yksikään ei ole toiminut kunnolla tai ollut käyttökelpoinen, mutta edes etäisesti toimivat on arvotettu alle.

1. Älä aja autoa
2. Aja sivuun ja päästä ohi
3. Osta kuorkiksi rekisteröity PASI

Loput, eli vilkkujen näyttäminen, jarruvalojen näyttäminen, kiihdytys horisonttiin jne. eivät sitä tieliikenteessä lopeta edes sen yhden pahvin osalta puhumattakaan laajemmasta oppimisprosessista.

Ai niin. Pidän itseäni yhtenä parhaista kuljettajista (mitä mm. malttiin, muiden huomioimiseen, ennakointiin ja ennustettavuuteen tulee) 😇
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, MB GLA 200 CDI A -15, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2846
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Cona »

Mitäs muuten jengi on mieltä, näinä energiakriisin aikoina pitäisikö yleisen sujuvuuden takia ajaa tasaista mittarinopeutetta vai onko hyväksyttävää, että mäkisessä maastossa nopeus vaihtelee esim +-5kmh? :roll:

Tää on asia, jota on alkanut miettiä tolla Priuksella ajaessa. :saab: illa ajaessa ei voi oltu köyhiä ja kipeitä, silloin ei paljon optimoitu ajotapaa.. :mrgreen:
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
Eski
"Saabisti"
Viestit: 6438
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 08:56
Paikkakunta: Keski-Suomi

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Eski »

Eipähän sitä nopeuden vatkaamista mikään estä ja onhan nyt liikenteessä myös näitä hienoja patteriautoja, joita valutellaan hissukseen, että päästään perille lähes tyhjällä akulla... Se olisi kuitenkin suotavaa, että jos tykkäät hidastella tai muuten pumppailla vauhtia, niin ainakin ohituskaistan kohdalla olisi kohteliasta päästää takana jurraava letka ohi, eikä painaa tallaa pohjaan, kuten useat ns. huippukuljettajat yleensä tekevät (ja sitten taas jatketaan valuttelua, kun ohituskaista loppuuu) :twisted:

Eski
aero
-
Viestit: 8678
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja aero »

2.polvi kirjoitti:
To Helmi 23, 2023 02:24
Loput, eli vilkkujen näyttäminen, jarruvalojen näyttäminen, kiihdytys horisonttiin jne. eivät sitä tieliikenteessä lopeta edes sen yhden pahvin osalta puhumattakaan laajemmasta oppimisprosessista.
Tehottomuus on ihan totta, pidän silti kohtuullisena huomauttaa asiasta sopivalla valomerkillä.

Horisonttiin katoaminen useimmiten edellyttää laittomia nopeuksia, helposti ylikovia tilannenopeuksia sekä usein sen, että puskurinuuhkija saa haluamansa, eli tilaa edetä. Hidastaminen on parempi idea - vaikka harva innostuukaan ohittamaan, niin siinä ei alistu painostukseen lisätä vauhtia, parantaa omia turvamarginaalejaan edessä tapahtuviin yllätyksiin sekä pienentää vauriotasoa, jos se puskurinuuhkija tuleekin lopulta päälle vaikkapa peuraa tai humalaista hortoilijaa jarrutusväistäessä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2846
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Cona »

Mulla oli nuorempana tapana pitää sitä +xx kmh mittarinopeutta ja aina jos edellä menevä poikkesi niin sopivassa paikassa ohi. Se on vaan PK-seudulla kohtuullisen "kuluttava" ajotapa. Pahimmillaan saa koko ajan olla kyttäämässä sopivaa spottia ohitukseen.

Ymmärrän, että jossain landella tällainen orjallisesti omasta matkavauhdista kiinni pitäminen on mahdollista, mutta itse en (enää) jaksa, vaan mukaudun yleensä muun liikenteen virtaan. Toki eri asia, jos on esim. prätkällä liikenteessä.. :D
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja torque »

Hidastaminen on parempi idea - vaikka harva innostuukaan ohittamaan, niin siinä ei alistu painostukseen lisätä vauhtia, parantaa omia turvamarginaalejaan edessä tapahtuviin yllätyksiin sekä pienentää vauriotasoa
Tuota ajotapaa itsekin käyttänyt silloin tällöin. Ja, pätee yhä,kenties jollain ihan pätevä syy tehdä kiirellistä matkantekoa(sekä täällä on nuo lossi&laivareissut aikataulut tullut koettua,vaikka kuinka yrittänyt valmistautua, kaikkea voi sattua).
se on vaan PK-seudulla kohtuullisen "kuluttava" ajotapa. Pahimmillaan saa koko ajan olla kyttäämässä sopivaa spottia ohitukseen.
Hirveetä kiihtyyvttä joillakin, kun sieltä valoista lähtee kun muutenkin kaistat täynnä, vaan lähtee jotku kuin hauki rannasta (vaan pitäähän se metallikasa saada ripeästi liikkeelle).
mutta itse en (enää) jaksa, vaan mukaudun yleensä muun liikenteen virtaan.
.
Joo, sama. Jokin Hanko-Hki jussina, tai Turku-Hki, ollut joskus ihan "villi länsi".
Viimeksi muokannut torque, Pe Helmi 24, 2023 16:06. Yhteensä muokattu 13 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja torque »

Horisonttiin katoaminen useimmiten edellyttää laittomia nopeuksia, helposti ylikovia tilannenopeuksia sekä usein sen, että puskurinuuhkija saa haluamansa, eli tilaa edetä. Hidastaminen on parempi idea - vaikka harva innostuukaan ohittamaan, niin siinä ei paljon optimoitu ajotapaa..
Totta tuo, ei kyllä tulisi mielenkään että jossain talviliukkailla tai muutenkaan syyspimeällä märällä tiellä tuollaista "horisontti" ajoa.

Vaan nyt kun Suomessa autokuskit kansainvälistyy yhä, sit kun ajaa jotain 120 km/h nopeutta motarilla, ja joku sankari esim. alle 50m on puskurissa kiinni. Jos hieman hidastat se ehkä toimii, vaan se että turvaetäisyys ei joillekin oikein skulaa / tai ei kuulunut ajo opetukseen.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
aero
-
Viestit: 8678
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja aero »

torque kirjoitti:
To Helmi 23, 2023 20:25
Tuota ajotapaa itsekin käyttänyt silloin tällöin. Ja, pätee yhä,kenties jollain ihan pätevä syy tehdä kiirellistä matkantekoa(sekä täällä on nuo lossi&laivareissut aikataulut tullut koettua,vaikka kuinka yrittänyt valmistautua, kaikkea voi sattua).
Jos jollakulla on oikeesti kiire, niin se menee ohi ja ohittamista vain helpottaa se, jos vauhti on vähän hitaampi. Eli se hidastaminen auttaa tuossakin, etenkin jos vauhtia pudottelee nimenomaan ohituspaikan alussa eikä sen jälkeen.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13205
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Yks tekijä on noi adaptiiviset vakkarit, jotka tuntuu mitoittavan turvaetäisyyden jonkun optimiolosuhteen mukaisesti ja niiden suunnittelijat ei taida olla käyny ainakaan suomalaista autokoulua turvaväliopetuksineen.

Kuski toki vastaa siitä turvavälistä vaikka se asettuisi automatiikalla, mutta kovin helppoahan se on kuskim ajatella että vastuu on autolla ja että 60 k€:n saksanpreemiumi osaa nää asiat varmasti oikein.

Mitään puskurinnuolentaahan noilla adaptiivisilla ei saa aikaiseksi, mutta ainakin Mitsussa se kaukaisin asetus on mun silmään motarivauhdeissa talvi ja/tai yöolosuhteissa hieman nafti, ja siitä voi säätää vielä kaksi naksua lähemmäs. Se lyhin turvaväli lienee ainakin pimeällä sellainen että edelläajavassa Saabissa alkaa helposti ne pakkivalot vilkkua :D
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja torque »

^^oikein. Tässä saatoin jossain ketjussa ehkä mainita kun oli lännessä se ylämäki ohituskaista. Oli jokin hitaampi menijä edessä, käytin kaistaa, no se hemmo laittoi kaasulapun lattiaan juuri kun olin rinnalla ja kaista oli loppumassa, vastaan tuli jokin hieman isompi paku, siinä kyllä syke nousi, ei onneksi tullut osumaa,(riesalla kaikki irti oikealla pykälällä niin ehti "turvaan", kuormaakin oli).
Viimeksi muokannut torque, Pe Helmi 24, 2023 17:22. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
aero
-
Viestit: 8678
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja aero »

Joo, jotkut kuskit on sellasia että niitä ei saisi ohittaa, mutta eivät kuitenkaan halua sitten vauhtiakaan pitää jos kukaan ei ole menossa ohi. En minä sitäkään käsitä - kun nopeempi menee edellä, niin molemmat voi ajaa rauhassa omaa tahtiansa.

Ja joo, adaptiviiset vakkarit tekee oman osuutensa. Tosin eräs bemarikuski kirosi, että sitä väliä ei saa tarpeeksi lyhyeksi, kun siihen mahtuu vielä auto väliin...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja torque »

Tosin eräs bemarikuski kirosi, että sitä väliä ei saa tarpeeksi lyhyeksi, kun siihen mahtuu vielä auto väliin...
Kehä I, PK seutu :facepalm_man: , tai no onhan täällä muitakin kehäteitä, ja joka päivä kolisee jossain (yhtä fiksua kuin tuo takavalottmuus, yhä näkee nuita).
Se lyhin turvaväli lienee ainakin pimeällä sellainen että edelläajavassa Saabissa alkaa helposti ne pakkivalot vilkkua :D
:lol:
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Vastaa Viestiin