Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja torque »

vaikka harva innostuukaan ohittamaan, niin siinä ei alistu painostukseen lisätä vauhtia, parantaa omia turvamarginaalejaan edessä tapahtuviin yllätyksiin sekä pienentää vauriotasoa, jos se puskurinuuhkija tuleekin lopulta päälle vaikkapa peuraa tai humalaista hortoilijaa jarrutusväistäessä.
Silloin jokunen vuosi sitten, vaimo kuskina ja minä apparina.
Hän ahdistui pariin kertaan ihan oikeasti kun siellä takana oli jotain puskurinuuskijaa.
Ja hänen Mazdahan meni lunariin takapusun takia vaan ei tainnut liittyä siihen.
Nyt hänellä kuitenkin paljon ajokokemusta eikä ihan helposti hermostu noilla maanteiden/kehien kaistoilla.
(toki, jos minä olen apparina, voi joskus olla hieman kireä tunnelma jos on ruuhkaa, vaikka en sanoisi mitään,
mä oon vaan se toinen silmäpari).
Viimeksi muokannut torque, La Helmi 25, 2023 00:47. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja anv »

aero kirjoitti:
Pe Helmi 24, 2023 16:55
Joo, jotkut kuskit on sellasia että niitä ei saisi ohittaa, mutta eivät kuitenkaan halua sitten vauhtiakaan pitää jos kukaan ei ole menossa ohi. En minä sitäkään käsitä - kun nopeempi menee edellä, niin molemmat voi ajaa rauhassa omaa tahtiansa.

Ja joo, adaptiviiset vakkarit tekee oman osuutensa. Tosin eräs bemarikuski kirosi, että sitä väliä ei saa tarpeeksi lyhyeksi, kun siihen mahtuu vielä auto väliin...
Tuollaisista ohitettavista on täälläkin riittävästi havaintoja, en käsitä minäkään tuota. Adaptiivisista vakkareista, omassani pitää kyllä motarilla välillä jopa liiankin pitkää väliä maksimisäädöllä, mutta kaupungissa saisi samalla asetuksella pikkasen jättää lisää väliä. Kaupungissa siis 50kmh todellista ja etäisyys edellämenevään on alle katulamppujen väli. Eikös tuo väli ole yleensä 40m.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja torque »

^Ei vielä omakohtaista kokemusta noista adaptiivisista. Vaan tän femman ja vollen vakkarit hieman erilaisia keskenään. Vaimo tuossa jokin aika sitten kysyi että miten tuota femman vakkaria ohjataan sillä vivulla, yritin kertoa, vaan loppui häneltä kuitenkin mielenkiinto jossain kohdassa, ja hänhän ei jotain auton käyttöohjekirjaa lueskele. (oisko kuitenkin niin että liian "monta liikkuvaa" osaa. Treenillä tuokin oisi mennyt, vaan pääsiasiassa taajamajoa niin ei ihan ykkösenä vakkarin käyttö hänellä). Vollessa kuitenkin helppokäyttöinen.
Viimeksi muokannut torque, La Helmi 25, 2023 00:49. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

anv kirjoitti:
Pe Helmi 24, 2023 17:55
aero kirjoitti:
Pe Helmi 24, 2023 16:55
Joo, jotkut kuskit on sellasia että niitä ei saisi ohittaa, mutta eivät kuitenkaan halua sitten vauhtiakaan pitää jos kukaan ei ole menossa ohi. En minä sitäkään käsitä - kun nopeempi menee edellä, niin molemmat voi ajaa rauhassa omaa tahtiansa.

Ja joo, adaptiviiset vakkarit tekee oman osuutensa. Tosin eräs bemarikuski kirosi, että sitä väliä ei saa tarpeeksi lyhyeksi, kun siihen mahtuu vielä auto väliin...
Tuollaisista ohitettavista on täälläkin riittävästi havaintoja, en käsitä minäkään tuota. Adaptiivisista vakkareista, omassani pitää kyllä motarilla välillä jopa liiankin pitkää väliä maksimisäädöllä, mutta kaupungissa saisi samalla asetuksella pikkasen jättää lisää väliä. Kaupungissa siis 50kmh todellista ja etäisyys edellämenevään on alle katulamppujen väli. Eikös tuo väli ole yleensä 40m.
Sanoisin, että kaupungissa on kyllä merkittävästi lyhyempi. Jostain on iskostunut mieleen, että kaupungissa 25m ja maanteillä 50m. Mutta voin muistaa väärinkin ja tuskin se mikään virkavirhe suunnittelijoilta on noista alaspäin poiketa.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja aero »

Kaupungissa lyhyempi kuulostaisi järkevältä, mutta väitän myös ettei se väli muutenkaan ole ihan metrin päälle vakio, etenkään vanhemmissa asennuksissa. Esmes joku 50m ohjearvo voi vallan hyvin olla jotain 45-55m tai 40-60m välillä. En rohkeisi käyttää mittana.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5616
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja tturku »

Skodan adaptiivinen seuraa kyllä laiskasti edelläolijoita, eli välillä pääatää larkuun ja sit taas tulee jossain vaiheessa kiinni. Siinä ja vollen adaptiivisessa on kummassakin nopeuden mukaan muuttuva etäisyys. Ja kummallakin saa kyllä ajaa kesällä pienimmällä etäisyydellä, talvella ehkä toisiksi pienimmällä.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

^^ meidän asuinalueella uusittiin valotolppia katujen varsilla ledivalaisimiin ja tolppien väliä harvennettiin. Uudet valaisimet kuulemma mahdollisyivat tämän kun valo jakautuu leveämmälle. Elu sanoisin ettei mitään vakiometrimäärää ole olemassa vaan riippuu mm. tolpan päässä olevasta valaisimesta.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja torque »

Esmes joku 50m ohjearvo voi vallan hyvin olla jotain 45-55m tai 40-60m välillä. En rohkeisi käyttää mittana.
Silloinkun joskus opiskelin sähköjuttuja(ihan "ns. lisenssini" myötä)niin 50m oli se ohje tolppien väli, silloin oli jotain ilmalinjojakin ja oli varmaan silloinkin että johki paikkaan ei voinut tolppaa laittaa, maaston takia. Nykyään nuo tolppaetäisyydet suunnitteljiat joutuu säätään muutenkin, pientareen alle jokin taho kaivanut, ties mitä putkea&kaapelia.
Uudet valaisimet kuulemma mahdollisyivat tämän kun valo jakautuu leveämmälle. Elu sanoisin ettei mitään vakiometrimäärää ole olemassa vaan riippuu mm. tolpan päässä olevasta valaisimesta.
Samaa totean. Joissain paikoissa ihan hyvin valaisevat. No,ne huonommat en mene tänne mutisemaan(sähkökään ei ole ilmaista).
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
aero
-
Viestit: 8651
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja aero »

Lisäksi aina voi käyttää hämeenlinnalaista metodia, jossa valotolppa ei vahingossakaan osu samalle kohtaa suojatien kanssa. Mieluiten väliin osuu puu varjostamaan suojatietä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja petrisa »

tturku kirjoitti:
Pe Helmi 24, 2023 21:47
Skodan adaptiivinen seuraa kyllä laiskasti edelläolijoita, eli välillä pääatää larkuun ja sit taas tulee jossain vaiheessa kiinni.
Mulla on tuossa vm -17 Octaviassa mukautuvan vakionopeuden säätö keskiasennossa. Toimii mielestäni hyvin. Maantiellä kyllä ensin menee selvästi hiukan lähemmäs, kun auto itse hidastaa, ja sitten jättää nopeuden mukaisen välin. Tuo on maantiellä 80 ... 100 rajoitus alueella aika hyvä. Kaupunki alueella 50 ...60 rajoituksilla mielestäni voisi ajaa lähemmäskin. Muita etäisyys asetuksia en ole vielä kokeillut.

Ainoa mihinkä näissä jotunee joskus puuttumaan, on ohitustilanteeseen "valmistautuminen", kun esim. ohituskaista on alkamassa. Itse alan jo lähestymään hiukan ennen ohituskaista alkua edellä ajavaa, jotta heti ohituskaistan alussa on sopivalla etäisyydellä. Tämän mukautuvan vakkarin kanssa menee tovi ennenkuin mennään ohi, koska auto alkaa kiihdyttäämään sieltä turva etäisyyden päästä vasta siinä vaiheessa, kun on vaihdettu ohituskaistalle. Koko operaatio voi jopa estyä, kun joku tai jopa useat muut takana tulevat ovat suorittaneet ennakoinnin ja ovatkin minun takana ehtineet aloittaa siirtymisen ohituskaistalle. He olettavat, etten minä lähde ohitukseen, koska tilanne ei oikein siltä näytä.
Siispä, itse puutun kaasun annosteluun juuri ennen kuin olen aloittamassa ohitusta.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
anv
"Hölösuu"
Viestit: 2132
Liittynyt: Ti Huhti 04, 2006 09:45
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja anv »

^ Joo, näin toimin minäkin ohitustilanteessa. Laitan lisäksi vielä vilkun päälle tuon alkukiihdytyksen aikana ja "varaan" sillä sen slotin että "mää meen nyt" 8)
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

anv kirjoitti:
La Helmi 25, 2023 12:48
^ Joo, näin toimin minäkin ohitustilanteessa. Laitan lisäksi vielä vilkun päälle tuon alkukiihdytyksen aikana ja "varaan" sillä sen slotin että "mää meen nyt" 8)
Se mikä jaksaa ihmetyttää pientä kulkijaa vuodesta toiseen, että miten hiton huono kulttuuri ainakin Suomessa on vilkun käytön suhteen. Tuntuu, että esim. etelä-euroopassa se osataan hiton paljon paremmin.
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Numba »

Tuo adaptiivisen vakkarin etäisyyden valinta on hieman pulmallinen. Se mikä takana ajavan mielestä on sopiva ja turvallinen, on edessä olevalle liian lähellä. Ei missään ketään, mutta tuon takana tulevan pitää hiillostaa 200 km läpi öisen Suomen.
(Sitten kun autot saadaan keskustelemaan, niin edessä ajava on se joka päättää takana tulijan etäisyyden, lähettää signaalin mikä ohjeistaa jäämään kauemmaksi. Silloin saattaa joiltain loppua adaptiivisen käyttö. Eräänlaisia "torjuntaohjuksia" tarvittais, ehkä se on se öjyn käry tehokkain.

Adaptiivinen ei kertakaikkiaan tunnista edellä menijää tarpeeksi kaukaa. Hyvä toiminto estämään uneliaan taivaltajan peräänajon. Muuhun siitä ei oo. Kuljettajan päänuppi on se mikä valitsee sen oikean ja kohtuullisen etäisyyden. Oma tapa on muodostunut siitä, että jos saavuttaa jonkun selkeästi, niin ohi vaan heti. Ei se vauhti siitä nouse. Jos suorat näyttää muodostuvaa jonoutumista edessä, niin sitten arvioidaan tilanne uudestaan. Jos päätän jäädä taakse, niin jään kauemmaksi 150-200m, mutta ei niin kauas, että siihen olisi kutkua ajaa eteen jostain tienhaarasta.


Termos osaa valita aiheet, oon ennenkin hermostunut valoista :wink: Kutkutti osallistua heti, muttei millään ehtinyt.
Joku persehinuri katumaasturillaan taas. Ajelin itse vakkari päällä maantiellä ~90 km/h todellista nopeutta, tämä hinuri ryntää perään sangen kovalla nopeudella, mutta ohittaminen oli hänelle outo asia. Pimeää oli, mutta valotkin olivat hänellä kunnossa.

Vakkari ei tainnut olla, koskapa toisinaan ei edes sivupeileistä näkynyt roikkujan valoja, toisinaan taas jäi johonkin sadan metrin päähän :evil:

Ei auttanut nopeuden himmaaminen 70 kilsaan ja vilkku oikealle, kun ei ollut metsätaipaleella liittymiä siihen suuntaan. Paskiainen tunsi tiestön :(
Eikä auttanut pitkällä tyhjällä suoralla jarruvalojen polttelukaan, persehinuri tykkäsi paikastaan Saabin perässä.
Voi olla, että se kauemmaksi jääminen tuli siitä, kun luuli sun kääntyvän ja hidasti. Kyllä nuo ohitus merkit vilkuilla yleensä ymmärretään, ellei ole taparoikkuja. Oonpa nähnyt sellaisenkin, että vilkautti vasemmalle, ja silloin ei paljon passaa ohittaa. Jos takana tulija ärsyttää, niin paras on katsoa hyvä ohituspaikka ja vilkku oikealle, jos ei lähde niin vilkku jatkuvasti oikealle ja kaasun löysääminen, ei jarrutus. Vauhtia pitää tiputtaa riittävästi, niin että uskoo sun pysähtyvän. Siinä vaiheessa sinnikkäinkin perskärpänen luovuttaa, ellei ole kiimassa. Rekan edessä ei kannata vauhtia tiputtaa ennen ohituspaikka, sillä sepä ei aina saakaan sitä vauhtia niin nopeasti takaisin, että lähtisi lyhyellä näkemällä ohitukseen.
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Numba »

Nykyään vakkarin napeissa on selkeä cancel, mistä sen saa pois päältä, silloin ohitus tapahtuu perinteisen sivistymättömästi ja jouhevasti.
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja torque »

Kuljettajan päänuppi on se mikä valitsee sen oikean ja kohtuullisen etäisyyden. Oma tapa on muodostunut siitä, että jos saavuttaa jonkun selkeästi, niin ohi vaan heti.
Sehän se, jotkut unohtaa vilkaista taustapeilihin että nyt siellä on joku tulossa, niin pitää hetken arvioida onko edellä menevä ees huomannut(siellä ehkä jotain diskohumppaa, korvanappia tai jotain puhelua/chättiä käynnissä).
Toinen juttu mikä hieman ärsyttää että ohituksen päättyessä ei jätetä tilaa vaikka tilaa olisi, vaan palataan kaistalle siihen lähes auton etukulmaan kiinni, ja kaikki ravat, hiekat, talvinastat saa auton keulaan. Oon usein joutunut käyttää jarrua tuon takia(enkä ole ihan nutaaja, enkä myöskään koe olevani "paras kuski"). Tämä on minulla se, että se toiminta ei sovi, jo ajo opetuksessa etäisyys ohjeet annettu. Vaan juu tämä on tätä ruuhkasuomea.
perinteisen sivistymättömästi ja jouhevasti.
:|
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Vastaa Viestiin