Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Numba kirjoitti:
La Helmi 25, 2023 14:09
Nykyään vakkarin napeissa on selkeä cancel, mistä sen saa pois päältä, silloin ohitus tapahtuu perinteisen sivistymättömästi ja jouhevasti.
Eihän sitä vakkari ohituksen ajaksi suinkaan pois tarvitse kytkeä. Painaa kaasua tarpeen mukaan ja sitten löysää kaasun niin taas vakkari palaa ylläpitämään aikaisempaa nopeutta.

Ilman mukautuvaa vakkaria piti kytkeä vakkari pois päältä esim. kevyesti jarru polkimeen koskemalla saavuttaessa hitaammin ajavan, mikäli ei tilanne mahdollistanut suoraan ohitusta. Sitten ohituksen jälkeen piti palauttaa vakkari takaisin. Mukautuvalla vakkarilla on aivan turhaa tiputtaa se pois päältä, koska se hidastaa itse. Sehän on koko laitteen ideakin. Ohituksen jouduttamiseksi voi sitten ainoastaan koskea siihen kaasupolkimeen.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja torque »

^Precis.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Numba »

Toinen juttu mikä hieman ärsyttää että ohituksen päättyessä ei jätetä tilaa vaikka tilaa olisi ... Vaan juu tämä on tätä ruuhkasuomea.
Tuntuu tapa levinneen, mutta motareilla se tuntuu aivan kiusanteolta.
Olen miettiny miksi. Onko autopeli-sukupolvi tuonut kulmikkaan ajotyylin mukanaan teille. Siihen viittaisi nuo useat tieltä poistumiset suorilla teillä, ei ymmärretä miten sohjoisilla teillä vaihdetaan kaistaa.
Vai olisko se kuitenkin uusi avustava tekniikka. Pimeänkulmanvaroitin, vai mikä se nyt olikaan? Valo kun sammuu, niin sehän on jo käsky palata eteen :facepalm_man:
perinteisen sivistymättömästi ja jouhevasti.
Tarkoitin just sitä, ettei nukahdeta sinne taa, vaan ollaan valmiita tilanteen koittaessa.
Numba
"Viggen"
Viestit: 667
Liittynyt: To Helmi 05, 2004 20:22

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Numba »

vakkaria piti kytkeä vakkari pois päältä esim. kevyesti jarru polkimeen koskemalla
Siinäpä se cancel on hyvä. Siitä vaan peukulla nipu napu :mrgreen:
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

petrisa kirjoitti:
La Helmi 25, 2023 19:58
Eihän sitä vakkari ohituksen ajaksi suinkaan pois tarvitse kytkeä. Painaa kaasua tarpeen mukaan ja sitten löysää kaasun niin taas vakkari palaa ylläpitämään aikaisempaa nopeutta.
Paitsi jos se vakkari on sellaista insinöörimallia joka haluaa palauttaa autolle sen asetetun vakkarinopuden jarruttamalla ärsyttävän voimakkaasti heti kun päästät kaasupolkimesta. Tässä toteutuksessa lienee merkkikohtaisia eroja.

Itse hoidan mielellään kaikki tasaisesta ajosta poikkeavat tilanteet manuaalisesti koska noi autojen muka-automaattiset ominaisuudet ei ole ihan ajan tasalla siitä ympäristöstä missä ajetaan eikä ne osaa myöskään ennakoida juurikaan yhtään. Ärsyttää jo ihan se jos vakkari alkaa alamäessä jarruttamaan kun vauhti meinaa nousta hieman päälle säädetyn.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5346
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja VKe »

On se onni että minulla ei ole adaptiivista jojo-vakkaria, ku ei näemmä ole helppoa 8O
Sininen Saab 9-3, '99
Avatar
viggen
"Hölösuu"
Viestit: 3092
Liittynyt: Pe Huhti 24, 2009 23:24
Paikkakunta: Trollhättan

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja viggen »

Entinen työkaveri ja rallikuski tykkäs, että vakkarilla päällä ajo ei ole autolla ajamista.
NG 9³ 2,0t Cab -05 M5 Silver met. Aero-Griffin Look. Nevs 9³ Aero -14 (-15) A6 Jet Black met.
Saabisti vuodesta -75. #6700. MB E- All-Terrain 4-Matic -19 Cavansite Blue met.
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja torque »

Ärsyttää jo ihan se jos vakkari alkaa alamäessä jarruttamaan kun vauhti meinaa nousta hieman päälle säädetyn.
OG93 T7 oli jotain tuollaista, tunsi ihan kabiinissa että vakkari oli hereillä VT1 alamäissä (ja jarrut&renkaat oli ihan kunnossa), femmassa en tosin sellaista kabiiniin tuntuvaa merkinantoa kokenut, jotain tuotekehitystä ollut siinä välissä, kenties.
Paitsi jos se vakkari on sellaista insinöörimallia joka haluaa palauttaa autolle sen asetetun vakkarinopuden jarruttamalla ärsyttävän voimakkaasti heti kun päästät kaasupolkimesta. Tässä toteutuksessa lienee merkkikohtaisia eroja.
Se on se teho siellä konepellin alla, mitä lie. Tässä myös suuri ero jos menee polttomoottorilla automaagilla tai manuaalivaihteisena.
Viimeksi muokannut torque, La Helmi 25, 2023 22:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

OG-kolkin vakkari ei kyllä jarruttele alamäissä. Korkeintaan katkaisee polttoaineensyötön eli siirtyy moottorijarrutukseen jolloin tietty pienellä vaihteella voi hidastumisen tunne olla voimakas.
VKe kirjoitti:
La Helmi 25, 2023 21:27
On se onni että minulla ei ole adaptiivista jojo-vakkaria, ku ei näemmä ole helppoa 8O
Mulla ei ole kovin monesta eri merkin adaptiivisesta vakkarista kokemusta, joten ei voi ihan kaikkea yleistää. Kuitenkin on selvää että tavallinen adaptiivinen vakkari ei katsele eteen päin muutaman auton päähän joten se ei pysty ennakoimaan miikennevirtaa yhtä hyvin kuin ihminen.

Toki kun katsoo liikenteessä palloilevia tonttuja niin on selvää että kaikki ihmisetkään ei osaa katsoa edessä olevan auton takapuskuria pidemmälle :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja torque »

Korkeintaan katkaisee polttoaineensyötön eli siirtyy moottorijarrutukseen jolloin tietty pienellä vaihteella voi hidastumisen tunne olla voimakas.
Sitähän minäkin silloin ihmettelin, no nyt kerroit mikä tuo juttu oli. Tosin og93 automaatti, vaan sama juttu kai noissa on, tämä kokemus niissä motari nopeuksissa tuntunut.(jokin AW 4pyk aut. laatikko).
Viimeksi muokannut torque, La Helmi 25, 2023 23:20. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja torque »

Pimeänkulmanvaroitin, vai mikä se nyt olikaan? Valo kun sammuu, niin sehän on jo käsky palata eteen
Jaa tuoko se syy. Itse kutsun joitain pleikkarikuskeisksi, heillä ollut liikaa ruutuaikaa sen Forzan,mario kart jne. kanssa.
IRL, pitää olla hieman eri ote muun liikenteen kanssa. Tänäänkin kuulin äänen jossain täällä korttelin lähistöllä, julkisella alueella testaamassa renkaindepitoa :facepalm_man:
Viimeksi muokannut torque, La Helmi 25, 2023 23:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei se automaattikolkin moottorijarrutus kovin voimanas ole, itsekin sellaisella tuli yli 5v ajeltua. Toki se laahaa sentään vähän verrattuna manuaalilla vapaalla tai kytkin pohjassa rullaamiseen.

Toi kurien silmille roiskiminen eli eteen heti ohituksen jälkeen kiilaaminen johtunee enemmänkin siitä että muut tielläliikkujat koetaan lähinnä hidasteiksi. Tämän takia sen jälkeen kun se toinen on poissa omasta näkökentästä (peileihinhän ei tarvi katsoa, koska hidasteet on aina etupuolella) niin hällä ei ole enää mitään väliä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Ex ng9-3 Saabit yrittivät hidastaa alamäessä vauhtia moottorijarulla, mutta eihän se oikein aina onnistunut, kun olivat automaatteja. Jarruahan nämä eivät "osanneet" käyttää toisin kuin uudemmat mukautuvat.
Paras esimerkki, kun perinteisellä vakkarilla ja perinteisellä automaatilla vauhti kiihtyy, on Äänekosken VT4:n alamäet. Kovin niistä on kun tullaan pohjoisesta Viitasaarelta kohti Äänekoskea. Saabissa vauhti ainakin nousi 100 vakkarinopeudesta 120 km/h kun lasketteli vaan tulemaan.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
2.polvi
"Hölösuu"
Viestit: 1793
Liittynyt: Ma Helmi 21, 2011 23:22

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja 2.polvi »

petrisa kirjoitti:
La Helmi 25, 2023 22:56
Ex ng9-3 Saabit yrittivät hidastaa alamäessä vauhtia moottorijarulla, mutta eihän se oikein aina onnistunut, kun olivat automaatteja. Jarruahan nämä eivät "osanneet" käyttää toisin kuin uudemmat mukautuvat.
Paras esimerkki, kun perinteisellä vakkarilla ja perinteisellä automaatilla vauhti kiihtyy, on Äänekosken VT4:n alamäet. Kovin niistä on kun tullaan pohjoisesta Viitasaarelta kohti Äänekoskea. Saabissa vauhti ainakin nousi 100 vakkarinopeudesta 120 km/h kun lasketteli vaan tulemaan.
Juu. Jarru taitaa olla aivan eri sukupolven tekniikkaa ja se yksi video, missä X3 penari lähtee lapasesta rekan edessä näytti vähän siltä, että nykyaikaisella vakkarilla saattoi vaikuttaa asiaan.

NG93 hiha-arviolla olisi manuaalina vetänyt kuvailemassasi tilanteessa ehkä 112kmh. Eli jarrua joutui silläkin painamaan...
Saab 93 CV 2.0T aut. Aero -05, Toyota Yaris 1.5 Hybrid Active -23, Volvo V70 Classic 2.5 10V -00, ex 93 SS 1.8t Vector -05
Avatar
torque
"Hölösuu"
Viestit: 2076
Liittynyt: La Loka 01, 2005 10:30
Paikkakunta: Esbo

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja torque »

missä X3 penari lähtee lapasesta rekan edessä näytti vähän siltä, että nykyaikaisella vakkarilla saattoi vaikuttaa asiaan.
Muistan tuon jutun, vai olikohan jopa X5(no ei sillä väliä) vaan kyllä oli lähellä että heillä oisi hieman vakavampaa sattunut. Nuo kaikenmaailman "avustimet" ei vaan toimi tietyissä keliolosuhteissa, kun jengit tottuneet&luottavat avustimiin. Hummer'iko pitäisi jälkikasvuille hankkia. No, näissä vanhoissa romuissa sentään joutuu hieman tsekkaamaan. Pitää olla silmät auki, korvat höröllä.
Viimeksi muokannut torque, Su Helmi 26, 2023 04:39. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
9-5 2.0t A bp+ ´07
V70 2.5 FT A ´10
ex. 9-5 2.3T A Wagon ´07 ♦ 9-3 SE 2.0t A bp+ ´01, ja sit mitä ne olikaan..
Vastaa Viestiin