Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4212
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

AZP kirjoitti:eikä ainakaan asfalttitiellä ajavan tarvitse katsella tuleeko sieltä hiekkatieltä yhtään ketään.
Moni varmaan muistelee tätä:
Tieliikennelain 14 §:
"Kuljettajan on kuitenkin aina väistettävä muuta liikennettä, jos hän on tulossa tielle -- -- polulta, tilustieltä tai muulta vähäiseltä tieltä"
Kieltämättä itselläkin voisi käydä mielessä, että asvalttitiehen liittyvät soratiet ovat "vähäisiä teitä." Eri asia sitten onko homma todellisuudessa näin.
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13221
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Ei ne tässä tapauksessa ainakaan ole noita vähäisiä teitä. Moni hiekkatie on leveämpi kuin nuo reunakivin ja nurmialuein rajatut asfalttitiet, joilla on muuten vielä alempi nopeusrajoitus kuin noilla hiekkateillä, joilla saa päästellä neljääkymppiä. Tuo vähäinen tiehän viittaa jotakuinkin kärrypolkuihin ja pihateihin.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Mawerick
"Hölösuu"
Viestit: 4212
Liittynyt: Pe Loka 31, 2003 13:30
Paikkakunta: Yläne

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Mawerick »

^Joo, tarkoitinkin nyt lähinnä sitä että "vähäistä tietä" ei ole (valitettavasti) sen tarkemmin määritelty ja monen mielestä se asvalttitiehen liittyvä soratie on juuri tuollainen vähäisempi tie, sillä "muutenhan se olisi asvaltoitu."
9000CDE 2.3tA 1995(Stage diskopottu), exät 9000TA 1989, 9000TA 1987, 900iA 1987. Käyttiksenä Nissan Maxima 3.0 V6 A.
Saab-juttuja 70-luvulta
#2366
aero
-
Viestit: 8700
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja aero »

AZP kirjoitti:Noin loppukaneettina täytyy sanoa, että vähän isommat tienkäyttäjät evät ole sen parempia näiden tasa-arvoisten kanssa.
Niinkuin itte totesit, ne hidastaa siihen möykkyyn, ei risteykseen. Möykyt ei minusta oo ihan optimihidaste - kamera tai shikaani toimis paremmin.

Saiskohan semmosta kamera-autoa tilattua polliisilta sopivaan kohtaan...? (tää vois kiinnostaa itseänikin)
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

aero kirjoitti:kamera-autoa ... polliisilta
Tuusulassa Krapihovin kohdalla oli tänään tällainen. Mittasi näemmä nopeuksia Järvenpään suunnasta tuleville. Komea tumma transportteri (uudehko), jossa tummennetut lasit. Kameran salamamollukka näkyi takaikkunasta melkoisen selvästi.
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
qaw
"Saabisti"
Viestit: 1249
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:44
Paikkakunta: Kempele

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja qaw »

aero kirjoitti: Saiskohan semmosta kamera-autoa tilattua polliisilta sopivaan kohtaan...? (tää vois kiinnostaa itseänikin)
Ei saa, olen kokeillut. Meillä menee talon edestä hiekkatie, jossa on 40km/h rajoitus. Ehkä 50% ohi ajavista autoista, rekat mukaanlukien ajaa 60-70 vauhtia. Satunnaiset matkaenduro-tyyppiset pyörät sitten painelee 100+.

Poliisin vastaus oli aika erikoinen, ongelma tiedossa mutta ei ehditä / jakseta tulla tutkaamaan. Kertaakaan ei ole näkynyt sen 8kk aikana mitä tässä on asuttu.
poliisi kirjoitti:Hei ja kiitos palautteesta
XXXtie on yksi ongelmallinen paikka ja se on meillä tiedossa. Merkkien asettelu antaa mahdollisuuden rikkoa rajoitusta aikalailla. Käymme aika ajoin siellä valvomassa. Meillä vain noita valvontakohteita ja pyyntöjä tulee niin paljon, ettemme millään kaikkiin ehdi reagoida kovin usein.
9-3 -05, Grand Cherokee -05, Charger -74
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13221
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

poliisi kirjoitti:...Merkkien asettelu antaa mahdollisuuden rikkoa rajoitusta aikalailla...
Mitäköhän tuo tarkoittaa? 8O
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

^^Minkälaisessa paikassa ja minkäkokoinen tämä tie on? Nuo 30-40-rajoitukset varsinkin taajaman ulkopuolella tuppaavat olemaan reilua hätävarjelun liioittelua, jonka vuoksi niihin ei sitten reagoida vaikka olisi aihettakin.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
Avatar
Kupari
"Hölösuu"
Viestit: 3881
Liittynyt: Ma Kesä 26, 2006 19:55
Paikkakunta: Imatra

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Kupari »

Taajama-alueen ulkopuolella noita on esim maatalojen kohdalla joissa lehmät liikkuvat laitumelle, pienissä taloryppäissä joista pihalta tielle liittymä, kyläkoulujen kohdalla jne.
Kyllä nuo 30-40km/h on tehty asukkaiden turvallisuuden vuoksi.
Meilläkin ihan kaupunkialueella myös pitkällä päätiellä 40km/h juuri siksi että pihoita suoraan liittymät tielle, keskinopeus ohitse ajajilla kylläkin noin 60km/h.
Jäsen 2986
Saab 9-5 Aero sedan manuaali -03 biopoweroitu
Käytössä muut työvehje Volvo S40 2.0T -00, emännällä S60 T5 -01
aero
-
Viestit: 8700
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja aero »

Kupari kirjoitti:Kyllä nuo 30-40km/h on tehty asukkaiden turvallisuuden vuoksi.
Lisäksi myös viihtyvyyden. On se täälläkin (kylä, ei kuitenkaan taajama) kivempi kun ihmiset ei kaahaa ihan niin prkleesti. 40 rajoituksella useimmat tuntuvat ottavan vauhdikseen n. 50, korkeammalla rajoituksella olisi varmasti enemmän. Jos maan tapa ei olisi ajaa alle 80 rajoituksilla rajoituksen laskun myötä nousevaa ylinopeutta, ei tarttisi tähdätä rajoitusta ihan minimiin että meno pysyy vähänkään järkevän kaltaisena.

Mut on monta kertaa töihin lähtiessä ohitettu 40 tai 60 alueella, kun ajan ne niin hitaasti (40 ja 60, yllättäen), jotta ohittaja pääsee ajamaan 80 rajoitusalueella edellä 70. Ihmeellinen on into kaahata kylän läpi, mutta vauhti ei enää kelpaa kun saisikin edetä...
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

aero kirjoitti:Lisäksi myös viihtyvyyden. On se täälläkin (kylä, ei kuitenkaan taajama) kivempi kun ihmiset ei kaahaa ihan niin prkleesti. 40 rajoituksella useimmat tuntuvat ottavan vauhdikseen n. 50, korkeammalla rajoituksella olisi varmasti enemmän. Jos maan tapa ei olisi ajaa alle 80 rajoituksilla rajoituksen laskun myötä nousevaa ylinopeutta, ei tarttisi tähdätä rajoitusta ihan minimiin että meno pysyy vähänkään järkevän kaltaisena.
Tässä on paljon asiaa. Koska rajoitukset yleisesti ovat 10-20 km/h alle järkevän tason (ja esim. tietyöalueilla työajan ulkopuolella usein reilusti enemmän) niin nopeusrajoitusmerkeiltä katoaa voima. Oikea ratkaisu ei tietenkään ole laskea rajoituksia vielä entisestään ja lisätä siinä sivussa kätsysti sakkotuloja, vaan nostaa liian alhaiset rajoitukset järkevälle tasolle sekä ilmoittaa tästä julkisesti.

Tasanopeuskuskeihin (70 km/h kesät talvet mökkitieltä moottoritielle) tämä ei tietenkään tehoa. :roll:
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
ana61
"Viggen"
Viestit: 649
Liittynyt: Pe Loka 17, 2008 19:55
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja ana61 »

Vanhakoppaisen mini vanin,mustilla alkuperäisillä kilvillä.
m.k.a.
"Turbo"
Viestit: 214
Liittynyt: Pe Tammi 15, 2010 20:19
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja m.k.a. »

Rattivaihde kirjoitti:Koska rajoitukset yleisesti ovat 10-20 km/h alle järkevän tason (ja esim. tietyöalueilla työajan ulkopuolella usein reilusti enemmän) niin nopeusrajoitusmerkeiltä katoaa voima.
Missä olet nähnyt esimerkiksi työmaakohdan kaistojen muuttuvan leveämmäksi työajan ulkopuolella?
Kannattaisi tutustua esimerkiksi tähän ennekuin laukoo valheita suustaan (sehän on säännöissä kielletty): http://www.hel.fi/hel2/ksv/Aineistot/Li ... /katu1.pdf
Viimeksi muokannut tturku, La Syys 12, 2015 17:06. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Syy: korjattu lainauttu teksti oikean henkilön kirjoittamaksi
#4481
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13221
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Neljän auton ketjukolarin puintia kymppitiellä Turun ja Kaarinan rajalla. Pidetään ne turvavälit :idea:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
VKe
"Hölösuu"
Viestit: 5379
Liittynyt: Ke Elo 15, 2007 20:37
Paikkakunta: Monipaikkakuntalainen

Re: Mitä näit liikenteessä tänään topic VOL2

Viesti Kirjoittaja VKe »

m.k.a. kirjoitti:
Rattivaihde kirjoitti:
aero kirjoitti:Koska rajoitukset yleisesti ovat 10-20 km/h alle järkevän tason (ja esim. tietyöalueilla työajan ulkopuolella usein reilusti enemmän) niin nopeusrajoitusmerkeiltä katoaa voima.
Missä olet nähnyt esimerkiksi työmaakohdan kaistojen muuttuvan leveämmäksi työajan ulkopuolella?
Kannattaisi tutustua esimerkiksi tähän ennekuin laukoo valheita suustaan (sehän on säännöissä kielletty): http://www.hel.fi/hel2/ksv/Aineistot/Li ... /katu1.pdf
Tuliko tuohon nyt m.k.a.:lla valheellinen lainaus, aero ei kirjoittanut noita sanoja...

En itse huomannut että kukaan olisi kirjoittanut missään lauseessaan että "kaistat muuttuvat leveämmiksi työajan ulkopuolella".
Sininen Saab 9-3, '99
Vastaa Viestiin