Nettiauton löydöt VOL2

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Nettiauton löydöt VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Se on kyllä totta. Kaikki 140 euroa säästyy vuosittain veroissa verrattuna TTiD-raksuttajaan :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Georges27
"Hirsch"
Viestit: 873
Liittynyt: Ma Huhti 20, 2009 11:27
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Nettiauton löydöt VOL2

Viesti Kirjoittaja Georges27 »

Kommentti oli lainattu v8 koneisen Volvon myynti-ilmosta. Siinä on melkein sama käyttömaksu d5 mallissa vaikka on bensa.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Nettiauton löydöt VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Joo, nykyisin alkaa ajoneuvovero olla bensakoneisissa jo sitä luokkaa, että vähemmälläkin ajomäärällä dieselillä pääsee kuluissa tasoihin. Aina tuon verolaskun tipahtaessa verkkopankkiin mäkin joudun kaivamaan laskelmat esille ja muistuttamaan itselleni, että jopa mun alle 10 tkm vuosuttaisella ajosuoritteella dieseli on ok valinta jos verrokkina olisi samanikäinen automaattibensakolkki.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Nettiauton löydöt VOL2

Viesti Kirjoittaja jjasco »

AZP kirjoitti:Mites hyvin tässä kymmenenvuotiaassa Saabissa on hinta kohdillaan?
https://www.nettiauto.com/9556864
Tuo oli muistaakseni aiemmin myynnissä Tampereella Laakkosella ja hinta oli 19ke. En tiedä millä perusteella hintaa on korotettu. Helvetin kallis jokatapauksessa, säästää monta tonnia ku hakee vastaavan Ruotsista.
9³SS Turbo X '08

-Janne
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Nettiauton löydöt VOL2

Viesti Kirjoittaja petrisa »

AZP kirjoitti:Joo, nykyisin alkaa ajoneuvovero olla bensakoneisissa jo sitä luokkaa, että vähemmälläkin ajomäärällä dieselillä pääsee kuluissa tasoihin. Aina tuon verolaskun tipahtaessa verkkopankkiin mäkin joudun kaivamaan laskelmat esille ja muistuttamaan itselleni, että jopa mun alle 10 tkm vuosuttaisella ajosuoritteella dieseli on ok valinta jos verrokkina olisi samanikäinen automaattibensakolkki.
Ihan mielenkiinnon vuoksi päätinpä laskea kuluja.
Käytin kulutustietoina sen mitä näihin löytyy mm. Nettiauton- ja Autodatan- sivuilta. Polttoaineen hintatietoina polttoainenetin keskihinnat.

Farkku 2.0t automaatille keskikulutus 9,6 l/100km
Ajoneuvovero 381 €/v
95E polttoaine 1,474 €/l

Farkku 1.9TiDS automaatille keskikulutus 6,7 l/100km
Ajoneuvovero yhteensä 716 €/v
Diesel 1,334 €/l

Näillä tiedoilla tulee kulut samoiksi, jos vuotuinen ajokilometrimäärä on 13750 km. Tietenkin tuosta suuremmilla kilometreillä diesel edullisemmaksi ja päinvastoin.

Verotiedot pitänee paikkaansa, kun ne menee auton Trafissa olevien tietojen mukaan. Kulutuksissa voi olla eroja suuntaan tai toiseen riippuen kuljettajasta.
Oletetaan nyt, että kulutukset olisivat molemmissa alhaisemmat. Tuon bensavehkeen osalta voin sanoa omasta kokemuksesta, että sekalaisen ajon keskikulutus on kyllä melko lähellä, mutta ehkä se ei alle 9 mene millään. Dieselistä en voi sanoa mitään, mutta heitämpä nyt senkin vaikka tuohon tasan 6 litraan.
Tällöin vuotuinen kilometrimäärä tipahtaa 13500 km:iin.
Mikäli oletetaan bensamallin kulutuksen pysyvän tuossa 9,6, niin silloin kilometrimäärä tipahtaa 11650 km:iin.

Jos laskelmissani käytänkin vain ilmoitettuja maantiekulutuksia: bensa 7,2 ja diesel 5,1, niin silloin tilanne muuttuu jo sellaiseksi, että dieselillä pitää ajaa jo väh. 18750 km/v,

En siis mitenkään usko alle 10 tkm vuosisuoritteella dieselin tulevan edullisemmaksi 8O .
Nyt kyllä kiinostaisi nähdä miten se "temppu" tehdään.

ps. Ihan vielä vertailuun lisäksi, tuolla alkuperäisellä keskikulutuksella ja 13750 km/v ajomäärällä, RE85 ajaen se tulee 300 €/v edullisemmaksi kuin benbsa/diesel. RE85 hintana käytin 0,969 €/l.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Nettiauton löydöt VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Temppu tehdään ajamalla paljon lyhyttä kaupunkiajoa, jolloin toteutuvat kulutukset kasvavat huomattavasti noita virallisia keskikulutuksia isommiksi. Reilun kolmen vuoden ja 29 tkm aikana oma keskinopeuteni dieselillä on ollut 39 km/h ja tankkauksista mitattu mittarivirheellä korjattu keskikulutus 8,7 litraa sadalle (mukana siis myös Eberin nielemät dieselit).

Itse olen laskenut niin päin, että miten vähän bensakoneisen pitäisi kuluttaa, jotta bensa-auto muuttuisi vero- ja polttoainekuluiltaan edullisemmaksi valinnaksi.

Tässä laskelmaa edellä annetuilla polttoainehinnoilla sekä veroilla ja 10 tkm/v ajomäärällä:

Farkku 1.9TiDS automaatille toteutunut keskikulutus 8,7 l/100km
Ajoneuvovero yhteensä 716 €/v
Diesel 1,334 €/l
vuosittaiset vero ja polttoaine yhteensä: 1876,58 €

Farkku 2.0t automaatille keskikulutus x l/100km
Ajoneuvovero 381 €/v
95E polttoaine 1,474 €/l
kaava: (1876,58- 381)/100/1,474 = 10,1 L/100 km
Eli kokonaisuudessa säästöä syntyy jos bensakolkki kuluttaisi mun ajossa alle 10,1 litraa.
Paljonko säästöä kertyisi jos pääsisin norminmukaiseen keskikulutukseen 9,6 litran kulutukseen? Vastaus: 80 euroa vuodessa.

Ja vaikea uskoa että toteutuva keskikulus olisi bensasaabille yhdistetyn normin mukainen, kun se dieselsaabilla on noin paljon yli yhdistetyn normin. Ennemminkin ollaan lähellä norminmukaisia kaupunkikulutuksia, jotka on TiDSA:lle 9,5 ja 1.8tA:lle 13,0 litraa sadalla. Tuota 13 litraa kun katsoo niin on aika vaikea uskoa että pääsisin kovin paljon alle 10 litran omassa ajossani. Edellinen Saappini vei minun ajomatkoillani ja -tavoillani tankkauksista mitattuna 12,5 litraa bensaa tai 16,8 litraa etanolia, mutta toki auto on tekniikaltaan täysin eri, joten se ei ole täysin vertailukelpoinen.

Huomaa myös, että en ole kirjoittanut että dieselillä pääsee halvemmalla alle 10 tkm ajomäärällä, vaan että se on ok valinta. Tällä tarkoitin sitä, että mainittu hypoteettinen 80 euron säästö ei ole ratkaiseva tekijä autonvalinnassa, koska se uppoaa randomina ihan mihin tahansa muuhun autoilun kustannuksissa. Esimerkiksi hankkiessani autoani halvin bensa-automaatti-farmari-kolkki oli hinnoiteltu noin 5000 euroa kalliimmaksi kuin ostamani auto.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Nettiauton löydöt VOL2

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Noilla em. "kaupunkiajo" tietojen perusteella, jos diesel vie sen 8,7, niin vastaavasti bensan pitäisi viedä samoilla ajoilla 12,7, jotta 10000 km/v ajoilla ollaan kuluissa tasoissa. Sitä vähemmillä ajoilla bensa edullisempi.

Edelleen etanoli on tuossakin tapauksessa dieseliä edullisempi (n. 300 €). Vasta yli 17000 km/v noita "etana-ajeluja" saa dieselin etanolia edullisemmaksi.

Omasta kokemuksestani 2.0t automaatin osalta voin sanoa, että keskinopeuden ollessa juuri tuossa 40 km/h taajama-ajoa, on etanolia kulunut se karvan alle 13 l/km. Ja tämä on aivan tosi. Sitä olen seurannut vuosia. Bensalla ajamalla olisi mennyt tietenkin vähemmän.
Kova on dieseli Saabin kulutus. Muistelen vain aikaa jolloin minulla oli 1.9TDi Passatti automaatti ja se kulutti kaupunki-ajossa n. 7 l/100km. Maantiellä meni aina (melkein sama ajoiko 80...120 km/h) 5,5 l/100km.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Nettiauton löydöt VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

petrisa kirjoitti:Noilla em. "kaupunkiajo" tietojen perusteella, jos diesel vie sen 8,7, niin vastaavasti bensan pitäisi viedä samoilla ajoilla 12,7, jotta 10000 km/v ajoilla ollaan kuluissa tasoissa. Sitä vähemmillä ajoilla bensa edullisempi.
Voitko laskea tämän auki, että miten päädyt tällaisiin lukuihin? Minun laskimeni saa 12,7 litran bensakulutuksella, 10 tkm vuosittaisella ajomäärällä, bensan hinnalla 1,474 ja 381 euron vuosiverolla kokonaiskuluiksi 2252,98 euroa.

Jokaisella on omanlaisensa ajosykli, minulla se on sellainen että kulutus on suuri. Oldsi vie 25 litraa sadalla, bensasaappi sen 12,5 tai etanolilla 16,8 ja nykyinen vie sen 8,7. Kaupunkiajo ja kaupunkiajo voi tarkoittaa kahta aika erilaista ajosykliä.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Nettiauton löydöt VOL2

Viesti Kirjoittaja petrisa »

AZP kirjoitti: Voitko laskea tämän auki, että miten päädyt tällaisiin lukuihin? Minun laskimeni saa 12,7 litran bensakulutuksella, 10 tkm vuosittaisella ajomäärällä, bensan hinnalla 1,474 ja 381 euron vuosiverolla kokonaiskuluiksi 2252,98 euroa.
.
No, niihän siinä kävi, että tuosta minun exel-taulukosta puuttuikin bensa/etanolin kohdalta kokonaiskuluista ajoneuvovero :oops: . Dieselissä se oli.
Joten uusiksihan ne meni. Pahoittelen virhettäni, joka oli lipsahtanut tuohon taulukkoon :( .

Korjattuna.
Jos bensa vie sen 12,7, niin 10000 km/v kulut bensalle on juuri tuo 2252 € 8) .
Vastaavasti dieselille 1876 €.
Etanolilla mennään melkein tasoissa dieselin kanssa, kun silloin kulutus on reilut 16 l/100km.

Joten tottahan se on, että bensa automaatti Saabin vero on kova. Päästöt on Trafilla n. 220 g/km ja senpä vuoksi siitä rokotetaan. Enpä itsekään ko. autolla edes muista milloin olisin viimeksi bensalla ajanut vaan etanolilla mennään. Tuskin edes pitäisin enää sitä autoa, jos ei olisi konvertoitu.

Ihan vaan vertailun vuoksi kiva verrata vielä tuohon toiseen autooni, jossa 2.2 bensakone ja päästöt "vain" 180 g/km. Vero on siinä 276 €/v. Ilmoitettu keskikulutus vastaavasti 7,5 l/100km. Tuokin on minun ajoillani kohdillaan, kun maantiellä menee n. 6,7 ja kaupungissa n. 8,5. Olenkin todennut, että on aivan sama ajanko tuolla toisella merkillä bensalla vai Saabilla etanolilla.
Ellei etanolilla voisi ajaa, Saab saisi lähteä :!: .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Nettiauton löydöt VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

Se ansa on juuri siinä että unohtaa bensa-auton vuosiveron tai jättää molemmista vaihdoehdoista ajoneuvoveron huomioimatta ja katsoo vain sitä dieselin käyttövoimaveroa. Aikanaan ajoneuvovero oli meko mitätön suhteessa käyttövoimaveroon, ja kun siirryttin päästöpohjaiseen verotukseen niin silloinkin vielä pidin koko juttua näpertelynä, kun summat oli jotain satasen luokkaa vuodessa. Nykyisin ajoneuvoverot alkaa olla jo sen verran suuria että asialla alkaa olla vaikutusta, varsinkin kun puhutaan niistä vanhemmista koslista joissa vero kuitenkin menee CO2-päästön eikä painon mukaan. Ja juuri autot aikakaudelta 2001-2008, eli ennen kuin autotehtaat hoksasi ryhtyä kilpailemaan CO2-päästöillä ja kulutuksella (ja optimoimaan mittauksia), saavat turpiin oikein kunnolla nykyisessä verotuksessa. Varsinkin bensakoneella ja automaatilla, koska dieselit ja manuaalit oli tuolloin niin paljon pihimpiä kuin bensa-automaatit.

Ero korostuu jos ajaa paljon kaupungissa ja jos auto on iso, jolloin dieselin suhteellinen etu pääsee kunnolla esiin ja pa-kulut kasvaa huomattavasti veroja isommiksi. Vertailuna vaikka tämä kohtalaisen vertailukelpoinen pari:

https://www.nettiauto.com/9487562
https://www.nettiauto.com/9336226

pari linkkiä pakko laittaa, että pysytään aiheessa :mrgreen:

Kaupunkikulutukset 13,2 vs. 8,7 litraa sadalle. Vuosiverojen ero kuittautuu kaupunkipyörityksessä n. 6000 kilometrin ja yhdistetyillä luvuillakin n. 10 000 kilometrin ajoilla.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Nettiauton löydöt VOL2

Viesti Kirjoittaja petrisa »

Jotain tällaisia: https://www.nettiauto.com/opel/vectra/9531198 sitä tulee välillä katseltua, jos luopuisi kahdesta autosta ja tyytyisi yhteen, mutta....

Kova on vero ja sitä myötä kulutuskin, niin siihenpä se autokulujen pienentäminen (kahdesta autosta yhteen) kuihtuisi. Lisäksi joutuisi luopumaan automaatista, mutta ei kai se urheilullisempaan autoon kuulukaan :lol: .
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
jjasco
"Viggen"
Viestit: 552
Liittynyt: Su Marras 01, 2015 21:56
Paikkakunta: Porvoo

Re: Nettiauton löydöt VOL2

Viesti Kirjoittaja jjasco »

petrisa kirjoitti:Jotain tällaisia: https://www.nettiauto.com/opel/vectra/9531198 sitä tulee välillä katseltua, jos luopuisi kahdesta autosta ja tyytyisi yhteen, mutta....

Kova on vero ja sitä myötä kulutuskin, niin siihenpä se autokulujen pienentäminen (kahdesta autosta yhteen) kuihtuisi. Lisäksi joutuisi luopumaan automaatista, mutta ei kai se urheilullisempaan autoon kuulukaan :lol: .
Noita saa myös automaatilla ja miksei Saabia samalla moottorilla, saa myös nelivetona. :D
9³SS Turbo X '08

-Janne
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13166
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Nettiauton löydöt VOL2

Viesti Kirjoittaja AZP »

^joiden omistajilla on oma klubikin :mrgreen:
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Rommitommi
"Hölösuu"
Viestit: 2706
Liittynyt: Pe Syys 12, 2003 14:56
Paikkakunta: Espoo

Re: Nettiauton löydöt VOL2

Viesti Kirjoittaja Rommitommi »

Jos miettii vielä noita vanhempia autoja kymmenen vuoden takaa, niin yhdessäkään bensassa en onnistunut omilla ajoilla pääsemään ilmoitettuun yhdistettyyn, kun taas jokaisella dieselillä pääsi alle. Viime vuosien co2 lukemat puolestaan nyt oli niin optimistiset, ettei niihin pääse millään laitteella :D
Syynä omassa ajossa tuntui olevan se, että bensakoneen kulutus nousee paljon jyrkemmin kaupungissa kuin dieselin, Helsingin keskustan pyörityksessä harvemmin keskinopeus ylittää 20kmh ja on odottelua valoissa ja jatkuvaa nykimistä eteenpäin pari tuntia päivässä, joka pistää kulutuksen tappiin erityisesti bensassa ja varsinkin pakkasessa kun kylmällä koneella lähti nykimään ruuhkaan, niin kyllä sitä bensaa kuluu.

(On muuten luksusta, kun ensimmäistä kertaa työpaikka on sellaisessa paikassa, että voi kiertää Helsingin keskustan kaukaa :D )
Tomppa & Saabit myyty :(
petrisa
"Hölösuu"
Viestit: 4619
Liittynyt: Ma Loka 08, 2007 20:10
Paikkakunta: Oulu

Re: Nettiauton löydöt VOL2

Viesti Kirjoittaja petrisa »

jjasco kirjoitti:
petrisa kirjoitti:Jotain tällaisia: https://www.nettiauto.com/opel/vectra/9531198 sitä tulee välillä katseltua, jos luopuisi kahdesta autosta ja tyytyisi yhteen, mutta....

Kova on vero ja sitä myötä kulutuskin, niin siihenpä se autokulujen pienentäminen (kahdesta autosta yhteen) kuihtuisi. Lisäksi joutuisi luopumaan automaatista, mutta ei kai se urheilullisempaan autoon kuulukaan :lol: .
Noita saa myös automaatilla ja miksei Saabia samalla moottorilla, saa myös nelivetona. :D

Ai, saat alkuperäisen OPC Vectran automaatilla 8O .
No et saa :!:

Älä sekoita OPC-mallia "tavalliseen" 2.8V6:seen. Niitä on automaattina.
Kone on sama eri viritysasteella tosin, mutta sisusta, alusta, kori jne aivan eri. Onhan näitä OPC-line malleja, mutta aito ja alkuperäinen OPC on aina oma lukunsa.

ps. sen verran vielä...
Onhan Saabia myös tuolla samalla koneella ja nelivetonakin, mutta GTS Vectra C on tennislukemin 6-0 paremman näköinen auto kuin Saab 9-3SS.
Sitten OPC -malli on vielä jo tehdastekoisena urheilullinen (ei siis mikään jälkikäteen "tyyninki"), jossa on asiaan kuuluvat penkit, mittaristo jne.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Vastaa Viestiin