Bilteman hitsi

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Barney74
"Turbo"
Viestit: 255
Liittynyt: Ti Touko 25, 2004 09:55
Paikkakunta: Vaasa

Bilteman hitsi

Viesti Kirjoittaja Barney74 » Pe Elo 12, 2011 12:26

Tarvisin ihan satunnaiseen käyttöön migiä ja tämä herätti mielenkiinnon. Eli on mahdollista hitsata sekä ydintäytelangalla että suojakaasun kanssa. Millaiset suojakaasut tähän käy ja mitä ne maksaa?
Peräkärryn runkoa pitäisi vähän korjata sekä muuta pientä eli todella vähäiseen käyttöön tulisi.
Jos joku tietää niin kertokaa ihmeessä. Kuinkakohan paksuun rautapalkkiin tuolla saa vielä hitsailtua. Kokemusta ei oo ku faarin puikkokoneesta ja mitä yläasteella oon migillä viimeksi hitsannut...eli h... kauan sitten. :D

HITSAUSLAITE MIG 140

Hitsauslaite Mig 140 Kannettava laite ohutlevyn, alumiinin
tai ruostumattoman teräksen hitsaukseen kaasun kanssa tai ilman.
Hitsausvirta 30-135 A. Toimii täytelangalla ilman kaasua toimivana.
2 metrin johto ja puristimella varustettu 1,5 metrin maadoituskaapeli.
Enintään 5 kg:n lankarulla. 230 V. Paino: 25 kg.
Saab 9-5 Vector 2,0T -03
Volvo V70 T4F -12
Ex: Saab 9000CS 2,0t -97

-pete
"Hirsch"
Viestit: 788
Liittynyt: Pe Touko 29, 2009 10:01
Paikkakunta: Siuntio

Re: Bilteman hitsi

Viesti Kirjoittaja -pete » Pe Elo 12, 2011 14:13

Menee nyt ihan ohi topiikin, mutta jos tarvitset hitsausvehkeitä "todella vähäiseen käyttöön", niin eikös kannattaisi kysellä konevuokraamosta moista lainaan?

Päivävuokran ansiosta saat motivaatiota hoitaa homman kerralla loppuun asti ;)
9-3 SC 1.8t 2006
9-5 SC 2.3t Vector 2002 (vaimon)

9airo5
"Ruisku"
Viestit: 123
Liittynyt: Ti Elo 18, 2009 14:05
Paikkakunta: Simpele

Re: Bilteman hitsi

Viesti Kirjoittaja 9airo5 » Pe Elo 12, 2011 14:27

kokemusta on vanhemmasta bilteman hitsistä, pelkkä ydintäyte oli se. Tehoiltaan sama ku tää. Kyllä se pienissä korjaustöissä ihan toimiva. Tuli korjailtua jopa traktorin lumilinkoa, lanaa ym.. ja on nuo vielä kestäneet käyttöä. Harrastekäyttöön ihan sopiva sanoisin
Saab 9-5 Aero wagon -02
Ex: 9000cc -88 ng900 2.3 Talladega -97

ysitonnari93
"Hölösuu"
Viestit: 2440
Liittynyt: Ma Touko 26, 2008 21:01
Paikkakunta: n. 1200 km:n päässä trollhättanista

Re: Bilteman hitsi

Viesti Kirjoittaja ysitonnari93 » Pe Elo 12, 2011 16:49

Itsellä on vielä markka aikana hankittu täytelanka mig ja on kyllä haukkunut hintansa jo moneen kertaan. Ja toimii edelleen tänä päivänä, vaikka ei ole tekniikaltaan ammattikone tasoa. Eikä tarvi pelätä, että tuuli vie suojakaasun mennessään kun on ainoastaan ulkona taivasalla tullut hitsattua :D
Paljon vähemmän olis elämässä hubia ilman Saab klubia
Laiska mutta varma -Saab 9000 2,0i cc vm.1993 ja nuorempi velipoika 9-5 2,0 4D sedan, aut/turbo 1998

Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: Bilteman hitsi

Viesti Kirjoittaja Zomm » La Elo 13, 2011 18:22

Mulla on siitä pykälän isompi, eli 160 ja sillä tekee jo ihmeitä. Ydintäytelangalla on vedetty ulkona varsin raskaaseen rautaan saumaa ja hiilidioksidilla ja 0,6 tavallisella narulla ohutpeltiä oikein asiallisella jäljellä. Haittapuolina kalliimpiin invertterivehkeisiin on n. 40 kilon paino ja kaasulinjassa ei ole mankkuvenaa, eli virtaa aina kun hana auki.

Jos satku löytyy ylimääräistä, niin sen isomman ostaessa saa ainakin rahalle vastinetta.
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)

ASTech
"Hölösuu"
Viestit: 1167
Liittynyt: Ti Joulu 02, 2003 17:37
Paikkakunta: Uki

Re: Bilteman hitsi

Viesti Kirjoittaja ASTech » La Elo 13, 2011 20:55

Mulla on 150E migmag Biltemasta. Olen sen kanssa pärjäillyt ihan ok. Ydintäytelangan kanssa potkua riittää kivasti. 0.8 langan ja hiilidioksidin kanssa saa jo kaivella kaiken tehon mitä löytyy, jos vähänkin paksumpaa liimailee. Mitään toiminnallisia ongelmia ei vuosien saatossa ole ilmennyt. Luulen, että hiukan ohuempi lanka olisi parempi mikkikäytössä tälle koneelle.

Edit: Tässä mallissa on solenoidiventtiili suojakaasulle. Eli kaasu virtaa vasta, kun liipaisimesta painetaan.
Viimeksi muokannut ASTech, Su Elo 14, 2011 07:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
900C -86

Mhirvi
"Turbo"
Viestit: 243
Liittynyt: Ma Marras 13, 2006 19:33
Paikkakunta: Lahti

Re: Bilteman hitsi

Viesti Kirjoittaja Mhirvi » Su Elo 14, 2011 00:00

Mitens muuten, kun Bilteman sivustolla sanotaan, että ei varastossa ja otettava yhteyttä asiakaspalveluun. Jos siis haluaa tietää milloin tulee.

Tämä tuntui olevan kaikissa noissa hitsausmalleissa sama viesti?
Saab 9000 CDE 2.3T A vm.97
#3167#

Minuteman
"Hölösuu"
Viestit: 4597
Liittynyt: Ma Syys 04, 2006 09:00
Paikkakunta: Suomi

Re: Bilteman hitsi

Viesti Kirjoittaja Minuteman » Su Elo 14, 2011 14:47

ysitonnari93 kirjoitti: Eikä tarvi pelätä, että tuuli vie suojakaasun mennessään kun on ainoastaan ulkona taivasalla tullut hitsattua :D

Ydintäytelangalla hitsatessa ydintäyte muodostaa palaessaan sulan peittävän suojakaasuhunnun, ja kylläpä sen tuuli puhaltaa melko yhtälailla pois kuin suuttimesta tulevan kaasunkin.

core2
"Hölösuu"
Viestit: 4533
Liittynyt: Pe Kesä 04, 2010 18:57
Paikkakunta: Nyköping

Re: Bilteman hitsi

Viesti Kirjoittaja core2 » Su Elo 14, 2011 15:20

Minuteman kirjoitti:
ysitonnari93 kirjoitti: Eikä tarvi pelätä, että tuuli vie suojakaasun mennessään kun on ainoastaan ulkona taivasalla tullut hitsattua :D
Ydintäytelangalla hitsatessa ydintäyte muodostaa palaessaan sulan peittävän suojakaasuhunnun, ja kylläpä sen tuuli puhaltaa melko yhtälailla pois kuin suuttimesta tulevan kaasunkin.
Mig/Mag hitsaukseen voi myös käyttää fluss-aineella täytettyä lankaa joka jättää
kuonakerroksen hitsin päälle, nämä langat ovat ainakin minun mielestäni siitä hyviä ettei tuuli vaikuta niihin, mutta hitsiin saattaa jäädä huomaamattomia virheitä, esimerkiksi etäisyyden vaihtelu sulaan hitsauksen aikana aiheuttaa tällaista.
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.

toyman
"Ruisku"
Viestit: 103
Liittynyt: To Helmi 04, 2010 11:36
Paikkakunta: Vantaa

Re: Bilteman hitsi

Viesti Kirjoittaja toyman » Su Elo 14, 2011 17:50

Kyllä ne huomaamattomat virheet huomataan kun otetaan röntgenmiehet paikalle :P
9-3 SS -03

Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2663
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Re: Bilteman hitsi

Viesti Kirjoittaja Jussi » Su Elo 14, 2011 21:59

toyman kirjoitti:Kyllä ne huomaamattomat virheet huomataan kun otetaan röntgenmiehet paikalle :P
Harrastehitsareilta... ainakin minulta... jää koneella kuin koneella yleensä sellaisia virheitä että sokeakin näkee ne kepillään, ei tarvitse röntgenmiehiä :lol:
-J-
Saab 9-5 2.0t pappalineaariwagoni

Zomm
"Aero"
Viestit: 384
Liittynyt: Ti Syys 23, 2008 17:33
Paikkakunta: Helsingfors-Tarto

Re: Bilteman hitsi

Viesti Kirjoittaja Zomm » La Elo 27, 2011 12:59

Zomm kirjoitti:Mulla on siitä pykälän isompi, eli 160 ja sillä tekee jo ihmeitä. Ydintäytelangalla on vedetty ulkona varsin raskaaseen rautaan saumaa ja hiilidioksidilla ja 0,6 tavallisella narulla ohutpeltiä oikein asiallisella jäljellä. Haittapuolina kalliimpiin invertterivehkeisiin on n. 40 kilon paino ja kaasulinjassa ei ole mankkuvenaa, eli virtaa aina kun hana auki.

Jos satku löytyy ylimääräistä, niin sen isomman ostaessa saa ainakin rahalle vastinetta.
Niin ei siellä kaasulinjassa tarvi solenoidivenaa, kun mekaaninen venttiili on kahvassa. Asia tuli aivan vahingossa ilmi, kun tuttu osti samanlaisen. Kaasu on mun koneessa virrannut uudesta asti samalla tavalla ja mä onneton olin katkonut virtausta letkuun asennetulla palloventtiilillä ja kironnut kiinalaista nerokkuutta. Purin sitten kahvan ja aikani näperrettyä sain sieltä jonkin v..n moskan pois, eikä vena enää ole jumissa auki-asennossa. Nyt toimii ja kaasun menekki taitaa jonkin verran vähentyä. :?
Kulkuvälineenä enää maastopyörä (vaikka ajokortti on taskussa)

saabistaja
"Kaasari"
Viestit: 7
Liittynyt: Ma Syys 12, 2011 16:44

Re: Bilteman hitsi

Viesti Kirjoittaja saabistaja » Ma Syys 12, 2011 16:52

Joskus saa Bildemasta ihan hyvääkin tavaraa, en oo kyseistä hitsiä nähnyt, mutta ota ihmeessä kaveri mukaan joka tietää vähän enemmän. Voi se olla kannattavakin ostos.
Viimeksi muokannut saabistaja, Pe Heinä 12, 2013 12:41. Yhteensä muokattu 4 kertaa.

jyyrä
"Hölösuu"
Viestit: 1074
Liittynyt: Ti Tammi 15, 2008 19:46
Paikkakunta: Uurainen

Re: Bilteman hitsi

Viesti Kirjoittaja jyyrä » Ke Syys 14, 2011 20:15

Voin sanoa n.4vuoden hitsauskone korjaajan näkemyksellä että unohtakaa ne "halpa" migit ja ostakaa ennemmin vaikka käytetty 20v vanha Esab tai Kemppi. Ainakaan ennen niihin bilibaliteeman mig:hin ei saanut mitään varaosia ei edes langansyöttörullaa 8O
Mercedes-Benz B Electric Drive 2015
Saab 9-3 Aero SC TTID 2008, 230Hv 480Nm Turbotec
Saab 9-3 Turbo jubilee 2002

sabatti 96
"Hirsch"
Viestit: 908
Liittynyt: Ma Helmi 25, 2008 16:28
Paikkakunta: Knummi

Re: Bilteman hitsi

Viesti Kirjoittaja sabatti 96 » Ma Loka 17, 2011 11:39

Onkos jollain näistä kokemuksia?
Miten kauan tollanen pullo kestää käyttöä?

http://www.motonet.fi/web/guest/etusivu ... id=78-9672
9-3 T7 -99/00 HOT SE Ei tällä vielä kuuhun mennä
Saab 96 -75
Tunturi pappa Delivery Automatic -74
SAABILTEMA

Vastaa Viestiin