Kysymys paineilmakompressorista
Kysymys paineilmakompressorista
Huomasin tänään että kompuran painekytkimen alta puhaltaa hieman ilmaa moottorin ollessa käynnissä. Onkos tuo ihan normaalia? Muutoin aparaatti toimii kaikin puolin oikein eikä vuotoa ole säiliön täytyttyä.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Kysymys paineilmakompressorista
Painekytkin on se musta "mötikkä" jossa useimmiten on myös laitteen virtakytkin (ja sen jalassa on kiinni säiliön painemittari). Katselin laitetta eilen ja näyttäisi siltä, että vuoto on kevennysventtiilin letkuliitoksessa. Liitin on sen näköinen, että en tajuu miten sen letkun saa siitä irti. Siinä ei ole kierteitä tai mutteria, vaan letku menee muovisen liitinosan sisään enkä näe siinä mitään vapautusmekanismia tms. Miten tuollainen mahtaa aueta? Vinkkejä otetaan vastaan
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Kysymys paineilmakompressorista
Juu, siitä kevennysventtiilistä vuotaa omassa pikkukompurassakin jonkin aikaa käynnistyttyään, mutta loppuu sitten, kun paine nousee säiliössä. Empä ole sen anatomiaa tutkinut, että miten sen letkun saa irti. Ettei vaan sullakin vuoda se venttiili, eikä letkuliitos?Saab-man kirjoitti:Huomasin tänään että kompuran painekytkimen alta puhaltaa hieman ilmaa moottorin ollessa käynnissä. Onkos tuo ihan normaalia? Muutoin aparaatti toimii kaikin puolin oikein eikä vuotoa ole säiliön täytyttyä.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Kysymys paineilmakompressorista
Täytyypä vielä katsoa tarkemmin. Kevennysventtiili "ampuu" pumpun paineen sivulle ja ainakin näppituntumalla tuo vuoto on suoraan alaspäin. Sen takia tuota liitosta epäilen. Meinasin tiivistää liitosta, mutta ei tuota arvaa repiä ennen kun tietää miten se aukeaa (kai se avattavissa on?).
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Kysymys paineilmakompressorista
No nyt ei enää vuoda Enkä tehnyt muuta kuin kääntelin ja vääntelin sitä letkua kun yritin katsoa miten se lähtis irti. Saas nähdä kauanko iloa piisaa.
Saabisti vuodesta -93
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
9-5 2.0t Linear Wagon Sentronic -06
9-3 2.0t SE Cabriolet -00
9-3 1,8t SC -06
Re: Kysymys paineilmakompressorista
Viimetalvena ostin Scheppach merkkisen kompuran ja ohjekirjassa lukee että ensimmäinen öljynvaihto pitäisi tehdä 10 tunnin jälkeen ja sen jälkeen 500 tunnin välein. Oljyluokitus suositukset ovat yli 10-asteen lämpötilassa SAE 30 tai L-DAB 100. Laitetaanko noihin ihan moottoriöljyä vai onko olemassa jotain "kompressoriöljyjä"? SAE luokitushan löytyy kyllä joka öljypurkin kyljestä mutta mikäs luokitus tuo L-DAB on? Ikinä en ole kuullutkaan moisesta.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Kysymys paineilmakompressorista
Kyllä se näköjään ihan kompuraöljyä on, vilkaise tuolta:
http://www.premier6.com/wp-content/uplo ... or-Oil.pdf
http://www.premier6.com/wp-content/uplo ... or-Oil.pdf
Miksi olla vain vaikea, kun hiukan vaivaa nähden voi olla täysin mahdoton.
Re: Kysymys paineilmakompressorista
Kiitoksia vastauksista. Näköjään kompressoriöljyjä on olemassa. Pitääpäs koittaa löytää joku paikka mistä sitä saa.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Kysymys paineilmakompressorista
Minulla oli kesällä sama ongelma Abac Profi kompuran kanssa. Purin painekytkimen atomeiksi eikä vikaa löytynyt. Sitten pienkonekorjaamosta vinkattiin, että kannattaa avata säiliön päästä liitin, josta kytkimelle menevä signaaliletku alkaa. Siellä oli pikku roska joka aiheutti suhinan.
Re: Kysymys paineilmakompressorista
Isän kompura poltti pakkasella sulakkeen, kun yritin sitä päälle. 5W40 moottoriöljyt sisään ja paineet pois säiliöstä, niin kyllä pärähtää käyntiin kovallakin pakkasella nykyisin.
# 1771 - Mikko Mertanen
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
9-5 2,3T a vector -04 (KA) (Biopower), Renault Zoe ze40 -17 (kehonsiirrin)
exät, 99cc B201Tbo ja 900i, 9-5 2,3t se -98, 9-3 2,0t a -01
Re: Kysymys paineilmakompressorista
Itse säilytän talvisin tuota kompuraa kotipaikallani talon päädyssä olevassa kylmässä varastossa josta on ovi leivinhuoneeseen ja kun käyttöä on otan ensin kompuran leivinhuoneeseen lämpeämään. Kun kompressori on lämmennyt otan sen pihalle ja käynnistän. Kovin notkeita öljyjä en siis tarvitse.
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97