Älvsbytalo

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Make
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Pe Touko 16, 2003 12:05
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Älvsbytalo

Viesti Kirjoittaja Make »

Onko kenelläkään kokemusta kyseisestä talopaketti tehtaan tuotteista? Tai kenenkään klubilaisen tutulla. Kuulostaa heidän esitteen mukaan aika asialliselta toiminnalta.
Saab 900T Airflow
Lexus GS 300
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Olin kesällä kytkemässä Älvsbytaloon sähköjä pääkeskukseen, siis tuossa mallissa oli jo sähköt tehty tehtaalla ja tapetoittukkin valmiiksi 8O

Oli se aika hassun näköistä kun talo tehtiin muutamasta palikasta, pohja tietenkin täyty valaa, mutta ihan asiantuntevaa asentajaa siellä oli pojat nukkuivat asuntoautossa yöt ja aamulla taas jatkoivat.

Jos harkitset valmistalo -paketteja, kannattaa harkita hirsitalojakin esim. punahonka -firma jos vain pitää hirsitaloista, voi itse suunnitella ja tehtaalta tulee valmiit osat numeroituna.
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8221
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Täti osti aikoinaan kyseisen firman talon. Viikon sisällä oli vesikatto täydellisenä paikoillaan, kolmeen kuukauden päästä ensimmäisen rekan saapumisesta talo oli valmis :D Hyvä on ja kaikkea eivät firman miehet tehneet.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
makri
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2004 07:52
Paikkakunta: Prince Albert, Saskatchewan, Kanada
Viesti:

Viesti Kirjoittaja makri »

Jos itsellä ei ole haluja/taitoa tehdä yhtään mitään tapetoinnit mukaan lukien, eikä budjettia teettää kaikkea ammattilaisella, niin siihen tuo ainakin on hyvä ratkaisu. Myös lainojen kanssa pelehtiminen on helpompaa kun päivämäärät ovat tiedossa. Haittana on sitten jokseenkin rajoitettu valinnanvara pohjapiirroksista varusteisiin - tiiliverhoilua ja isompaa saunaa et saa vaikka haluaisit.

Hyvin yllätyksetöntä, niin positiivisessa kuin negatiivisessa, on ollut tällaisessa asustelu tässä parin vuoden aikana.
2019 Mazda CX9 2,5T + 2011 Mazda3 GT 2,5i + Telajärvi
Kerran Saabisti, aina Saabisti - käyttöauton merkistä riippumatta
Make
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Pe Touko 16, 2003 12:05
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Make »

makri kirjoitti:tiiliverhoilua ja isompaa saunaa et saa vaikka haluaisit.

Hyvin yllätyksetöntä, niin positiivisessa kuin negatiivisessa, on ollut tällaisessa asustelu tässä parin vuoden aikana.
Miten tuo kosteiden tilojen laatoitus? Sieltähän ei tule kaakeleita vaan muovilattia jne.. Oletko jälkeenpäin pistänyt seinille laatat?
Saab 900T Airflow
Lexus GS 300
makri
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2004 07:52
Paikkakunta: Prince Albert, Saskatchewan, Kanada
Viesti:

Viesti Kirjoittaja makri »

Make kirjoitti: Miten tuo kosteiden tilojen laatoitus? Sieltähän ei tule kaakeleita vaan muovilattia jne.. Oletko jälkeenpäin pistänyt seinille laatat?
Juu, muovia on vessojen, kodinhoito- ja kylpyhuoneen seinät ja lattiat ja saunan lattia. Laatoitus suositellaan tehtäväksi takuutarkastuksen jälkeen. Meillä tuo tarkastus/korjaus tehtiin aivan hiljattain, niin ei ole vielä saatu laattoja seiniin/lattialle.
2019 Mazda CX9 2,5T + 2011 Mazda3 GT 2,5i + Telajärvi
Kerran Saabisti, aina Saabisti - käyttöauton merkistä riippumatta
Make
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Pe Touko 16, 2003 12:05
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Make »

Pystytkö valoittamaan negatiiviset/positiiviset puolet? Kiitos vastauksista.
Saab 900T Airflow
Lexus GS 300
Mäksä
"Saabisti"
Viestit: 2334
Liittynyt: Su Tammi 11, 2004 16:06
Paikkakunta: Turun seutu
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

meidän talo ei ole kyseisen firman mutta valmistalo paketti mekin aikoinaan hommattiin jostain pohjanmaalla olevasta ruotsinkielisestä puljusta. parinvuoden sisällä alkoi ilmastoinnit ja parit muutkin jutut reistailla jotka olivat aivan suunnitteluvirheitä ja meille sanottiin että talonrakentajan tuo on korvattava. no koitimme ottaa yhteyttä valmistajaan niin sepä oli mennyt konkurssiin parissa vuodessa ja meni kaikki omasta pussissa sit. et tollasia paketteja kun ostaa niin kannattaa sen verran tutkia ettei firma oo sit heti nurin kun talo on valmis.
BMW 525iA Touring Executive
makri
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2004 07:52
Paikkakunta: Prince Albert, Saskatchewan, Kanada
Viesti:

Viesti Kirjoittaja makri »

Make kirjoitti:Pystytkö valoittamaan negatiiviset/positiiviset puolet? Kiitos vastauksista.
Joo. Plussaa on nopeus ja kaikki rahaan ja budjetointiin liittyvä. Valmiit pohjaratkaisut ovat sinällään ihan järkeviä. Tuulettuva alapohja sopii raadonfobiaisille. Sähkölämmitteinen vesikierto + lämpöpumppu on ihan toimiva lämmitysratkaisu, etenkin takan kanssa.

Negatiivisinä em. rajoitukset pohjissa, varustuksessa, materiaaleissa yms. Lastulevyn ongelmat seinälevynä. Sisäseinät onttoja. Saunan lauteet matalalla. Elementtien asettuessa ajan kanssa paikalleen tapetteja repeilee (nämä korjataan kuitenkin takuukorjauksessa). Säilytystila olematon (pieni vaatehuone, vähän kaappeja) Boilerin merkinnät ruotsinkielellä. Perusmalli on niin ulkoa kuin sisältäkin melko askeettisen näköinen, jonkinverran muitakin optioita joutuu ottamaan pakostakin - esimerkiksi vakiona pistorasioita on naurettavan harvassa. Kaverit kiusaa talon "ruotsalaisuudesta" ;) (tähän ollaan toki totuttu autonkin kanssa).

Edit: Poikkeavuutena myös kattokorkeus on muistaakseni hieman matalampi kuin perus suomalaisessa pakettitalossa.
2019 Mazda CX9 2,5T + 2011 Mazda3 GT 2,5i + Telajärvi
Kerran Saabisti, aina Saabisti - käyttöauton merkistä riippumatta
badfear
"Turbo"
Viestit: 201
Liittynyt: To Elo 21, 2003 20:02
Paikkakunta: Masku

Viesti Kirjoittaja badfear »

Audi S2
Make
"Viggen"
Viestit: 615
Liittynyt: Pe Touko 16, 2003 12:05
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Make »

Filmi on tuttu. Saman tyyppisiä talopaketteja on saatavilla aika paljon. Toinen kiinnostuksen kohde olisi tuo Design Talo.
Taitaa jäädä poppihuone tekemättä jos älväriä miettii. Jos saunassa pieraisee ja se kuuluu makuuhuoneeseen, niin mitenhän käy sitten poppilaitteiden kanssa 8O :D
Kauanko aikaa muuten sai odottaa pakettia? Tuolla rakentaja foorumilla jotkut puhuivat tällä hetkellä 1,5 vuodesta.
Ja vielä yksi kysymys. Onko sinulla "makri" 1,5 kerroksinen se älväri? Jos on niin miten yläkerran kanssa? Paljon tuli lisähintaa jos sen halusit/haluaisit "lämpimäksi"?
Saab 900T Airflow
Lexus GS 300
makri
"Turbo"
Viestit: 213
Liittynyt: Ma Heinä 26, 2004 07:52
Paikkakunta: Prince Albert, Saskatchewan, Kanada
Viesti:

Viesti Kirjoittaja makri »

Ei ole kun yksikerroksinen. Jossain päin nettiä ajelehtii älväri foorumi (joku msn systeemi) jossa tuosta on juttua, kustannuksia jne. Ja muistakin em. asioista, kosteiden tilojen laatoituksesta väliseinien täyttöön purulla. Me saimme odotella noin 6kk, siinä kun kaikessa rauhassa valmisteli tontin ja lupien yms. osalta kaiken kuntoon ja teetetti perustuksen, niin ei paljonkaan jäänyt odotteluaikaa.

Edit: linkki Älvsbytalo/MSN
2019 Mazda CX9 2,5T + 2011 Mazda3 GT 2,5i + Telajärvi
Kerran Saabisti, aina Saabisti - käyttöauton merkistä riippumatta
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5670
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Älvsbytalo

Viesti Kirjoittaja tturku »

Nostetaanpas vanhaa aihetta,
Mites on älvärin omistajat olleet tyytyväisiä omiin taloihin?
On tässä pienet suunnitelmat vetämässä okt:n ostamisesta avaimet käteen periaatteella?

Onko jotain muita hyviä talopaketteja, joihin kannattaisi tutustua?
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
nix0n
"Hölösuu"
Viestit: 1297
Liittynyt: To Elo 27, 2009 15:38
Paikkakunta: Kymi

Re: Älvsbytalo

Viesti Kirjoittaja nix0n »

Suosittelen ainakin itse miettimään sellaista pakettia, missä olisi tuulettuva alapohja. Oikein tuuletettuna ei pitäisi kosteuden päästä tiivistymään AP-rakenteisiin.
Nyk. S204 350cdi 4matic -11 (powered by finturbo ja tdi tuning),ex S204 350cdi amg -10, ex Mannelavetti Sportline -91, ex Saab 9-5 Aero -02, ex E61 530dA -05(stage2 DPF off), ex MB C230 Kompressor Avantgarde Sport -05 #4910
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Älvsbytalo

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Juu, oikein tuuletettuna... Varmaan Finndomokin luuli oikein tuulettavansa, vaan huonosti kävi. Oli oikein koneellinen poisto alapohjasta, mutta silti pari vuotta vanhan talon alapohja osin homeessa. Jäi nurkat kosteiksi... Tarkoitan tällä sitä, että melko usein rakennusalalla törmää nykyään semmoiseen, että jos suunniteltu ratkaisu pettää tai on epäkelpo, seuraukset ovat monesti melko pahoja. Ennen aikaan esim. näistä tuuletusräppänöistä meni kissaa pienempi heittämällä sisään. Loka / marraskuussa räppänät kiinni ja maalis / huhtikuussa auki. Vetoa säädeltiin vähän kelien tai tarpeen mukaan. Nykykämpän räppänistä nippa nappa näkee edes sisälle...

Järki käteen näissäkin hommissa, maalaismallinen mielellään. Määräykset ja talotehtaiden normit ja liikaa lukeneet insinöörit sanoo toki jotain, mutta eihän ylinopeuttakaan saa ajaa :P. Ja ei sitten palkoja hengitysteihin :mrgreen:.

Sora tai moreenirinteeseen etelään päin oleva tontti ja talo metrin korkusten pilareiden nokkaan, niin tuulettuu tarpeeksi. Samalla on lapsille leikkipaikka sateella tiedossa :P.

Eli suomeksi: älä ainakaan ihan sinisilmäisenä usko, mitä pakettimyyjät höpöttää. Ne on kuitenkin myyntimiehiä/naisia ja bonus loistaa silmissä. Itse selvää ottamalla ja kokemusperäistä tietoa hyödyntäen löytää paljon asiallista tietoa.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Vastaa Viestiin