Mersukuume

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Olli Kinaret
"Hirsch"
Viestit: 997
Liittynyt: La Heinä 16, 2005 11:28
Paikkakunta: Kalajoki

Re: Mersukuume

Viesti Kirjoittaja Olli Kinaret »

Jaa no eipä ole uudempienkaan "erikois" mersujen kulutusosat hinnan kiroissa.
Mercedes-benz S turbodiesel vm.-74
Pontiac Firebird vm.-85
Jaguar X-Type 3.0 -01
Saab 9-5 aero -06
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Mersukuume

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Henkka #2283 kirjoitti:
Saappi Kuski kirjoitti:Polttelisi aika pahasti tuollainen R230 koppainen SL malli 8 koneella kesäautoksi. Niitä rupee saamaan Sakuista hyvään hintaan. Onko muilla samanlaista ongelmaa?
Tuo mm. R230 2003-2004 oleva 5-litrainen on ässässä osoittautunut luotettavaksi padaksi, perushuollot pystyy sytytystulppia (16 kappaletta) myöten tekemään itse. Toissakesäinen sammumisongelma korjaantui kampiakselin asentoanturin vaihdolla. Öljyistä taitavat olla hieman tarkkoja. Mobilia tykkäsi syödä, Castrol pysyy paremmin sisällä, kunhan vaihtaa kymppitonnin välein.

Mikäli tuossa avossa on sama Airmatic-ilmajousitus, niin se taitaa olla ikää myöten arveluttavin paikka noissa. Omassa on ollut pientä probleemaa siinä, vaihtoon ovat menneet korkeapaineiskarit á 1000€ (jousia ei näissä ole), paineilman jakotukki muutama sata €, ilmapumppu 500€. Toki nyt on vuosia toiminut moitteetta, ja on kyllä aiheuttamansa vaivan väärti käytössä.

Varaosat ovat edullisia jopa Vehosta hankittuna. Esimerkkeinä keulamerkki 30€, 330-millinen jäähdytetty jarrulevy 150€, kankainen sisämattosarja n.100€ ja öljynsuodatin 30€.

Vakuutukset Pohjolasta hyvällä kaskolla reilu tonni vuodessa.

Suosittelen :D
Ai sulla on tuollainen? Joo nuo jousituksen vuodot on jenkkifoorumin kuulemma yleisiä. iskarit sielläkin tonnin kipale, päättelin että Suomessa on pakko olla ainakin 2000 sen kaavan mukaan. Sitten siellä on se ABC järjestelmän "pää"pumppu joka komentaa näitä iskareita. Se maksaa jenkeissäkin 4000+työt ja niitä hajoilee kai aika paljon. Päättelin pikaisesti että Veho vie leivän pöydästä ja talonkin asiakkaalta..
Auto olisi kyllä helvetin makee ihan perus 306 heppaisenakin. Tosin.. olin taannoin Saksassa ja kuuntelin yhden mersun pikahuollon pihassa Munchenissa yhtä SL55:tä kun pelti auki kierrättivät konetta kun tutkivat jotakin siitä. Sen padan Soundeista meinaa ihan väkisin saada erektion :)
Vakuutukset oli mullekin yllätys. Suomessa onneksi hintoihin vaikuttaa kolarit ja niitähän ei "yllättäen" Suomessa SL mersuille kovin paljoa tapahdu ;)
9000CS 2,3
Juhaska
"Hirsch"
Viestit: 802
Liittynyt: Ke Elo 03, 2011 17:47
Paikkakunta: Kemijärvi

Re: Mersukuume

Viesti Kirjoittaja Juhaska »

Offtopic:, mutta olen itsekkin nähnyt ihan koto-Suomessa tuollaisen hopean SL55 AMG mesen ja ihan Suomikilpisenäkin vielä, niin vaikka omistaja ajeli melkeinpä pintakaasulla , niin soundit oli silti, kuin kaukaisen ukkosen jylinää. :)

Aivan saakelin makeat, ainakin omaan korvaan.
Sitä saattaisi tulla melkoisia kulutuslukemia tuollaisella, kun polkisi menemään vain kuullakseen sen kasin jylinän...
Toki, kun tuollaisen laittaa itselleen, niin kulutus/100km ei varmaan ole ensimmäisenä mielessä. :)
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2831
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mersukuume

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Mulla on ihan perus-ässä tuolla 5-litraisella (306hv) kasilla, myöhemmin (joskus 04-05?) se vaihtui 5.5-litraiseksi (jotain 390hv), ja ahdettuna viispuolikas on tosiaan tuossa amg:ssä :D Vaihteita mulla on 5, vaihtui 7-vaihteiseksi joskus 04, paitsi tuossa amg:ssä, jossa viisvaihteinen säilyi.

Tietty tuollaisessa SL:ssä on enemmän henkeä ja menoa kuin S:ssä, mutta mikäli voimapuolta voi jossain määrin verrata, niin tuo peruskasi + pehmeästi/tarvittaessa napakasti vaihtava automaatti on vakuuttanut meikäläisen. Voimaa riittää pieniltä kierroksilta kuudentonnin punarajaan asti. Nelosta pitää sisällä jo tuhannen kierroksen pinnassa taajanopeudessa, eikä jyrise. Ja tuolla vaihteella mennään tarvittaessa reilusti yli kahteensataan (dielselistit huom :P )
Taajamapainotteinen ympärivuotinen tankatusta ja ajetusta laskettu kulutus on noin 12 litraa sadalla, ja aina on menty tilanteen salliessa melko reippaasti.

Tuo ABC taitaa olla lisävaruste tms verrattuna airmaticiin, joka omassa on. Airmaticissa ei ole jousia, vaan nuo pelkät painepaketit kulmissa, ABC:ssä taitaa olla jouset. Nuo systeemit taitavat erota sen verran, että kustannuksia lienee vaikea verrata. Mutta huolloista huolimatta olen tyytyväinen tuohon, ja esimerkiksi Saabin napakat perinteiset alustat tuntuvat tuohon verrattuna melko ankeilta (mm. uuden 9-5:sen). Mielipiteitähän nämä...

Tuollainen amg kangastelee meikäläisenkin mielessä, joko ässänä tai CLS-korissa. Laita suoraan sellainen tai kuivaharjoittele ensin pari vuotta peruskasilla 8)
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Mersukuume

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Olen käsittänyt että kaikissa R230 koppaisissa mersuissa on aina se ABC. Ainakaan mitään muuta en ole mobile.de:ssä nähnyt myynnissä. Olikohan vielä niin että CLS.ssä se tuli jostain vuosimallista eteenpäin.
Yhtä kaikki, niitä vikavuodatuksia jenkkifoorumilta lukiessa tuli mieleen "erään ruotsalaisen automerkin" käyttämät Bosch- valoreleet, ABS boksit sun muut. :wink: ;) Aivan kuralaatua. ABC ei kylläkään ilmeisesti ole Boschin tekele vaikka omituisen huonolaatuinen tuote onkin.
R129 SL saattaa olla jopa kiinnostavampi vaihtoehto, niitä on myynnissä tosi paljon ja huippusiistejä ja vähän ajettuja yksilöitä näyttäisi sakuissa olevan paljon tarjolla. Ja mikä parasta, vero on siinä korimallissa kymppitonnin halvempi Suomeen tuotuna jos vertaa vaikka 1997 SL:ää 2002 malliseen.
R129 on selvästi vielä sen aikakuden tuote kun autot tehtiin kestämään, vrt. Saab 9000.
9000CS 2,3
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2831
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mersukuume

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Saappi Kuski kirjoitti:R129 on selvästi vielä sen aikakuden tuote kun autot tehtiin kestämään, vrt. Saab 9000.
Taitaa olla juuri noin. Vähän tuosta kyseistä syystä oma haku kohdistui vannotun merkin ulkopuolelle, kun ysitonnisista alkoi aika jättämään käyttöautoina :D

Se on varmaan just noin kuin ABC:stä kirjoitit. Mersujen tekniset termit ja jipot eivät allekirjoittaneeseen ole koskaan iskeneet siinä määrin, että niitä olisi kovin tullut opetelleeksi. Niillä on vain ajanut :P

Kansalaismielipiteeni on, että hommaa tuollainen uudempi R230-korinen vähintään viissatasena. Mahdolliset alustahommat tulee kohtuullisella rahalla kuntoon ja loppu on ajonautintoa. Itsekin kattelin noita Mersun 90-luvun vehkeitä, mutta klassisuudestaan ja perusvarmuudestaan huolimatta ne omaan silmään ovat näyttäneet aina vähän ankeilta, mielipidekysymys tietty.
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Mersukuume

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Henkka #2283 kirjoitti:
Saappi Kuski kirjoitti:R129 on selvästi vielä sen aikakuden tuote kun autot tehtiin kestämään, vrt. Saab 9000.
Taitaa olla juuri noin. Vähän tuosta kyseistä syystä oma haku kohdistui vannotun merkin ulkopuolelle, kun ysitonnisista alkoi aika jättämään käyttöautoina :D

Se on varmaan just noin kuin ABC:stä kirjoitit. Mersujen tekniset termit ja jipot eivät allekirjoittaneeseen ole koskaan iskeneet siinä määrin, että niitä olisi kovin tullut opetelleeksi. Niillä on vain ajanut :P

Kansalaismielipiteeni on, että hommaa tuollainen uudempi R230-korinen vähintään viissatasena. Mahdolliset alustahommat tulee kohtuullisella rahalla kuntoon ja loppu on ajonautintoa. Itsekin kattelin noita Mersun 90-luvun vehkeitä, mutta klassisuudestaan ja perusvarmuudestaan huolimatta ne omaan silmään ovat näyttäneet aina vähän ankeilta, mielipidekysymys tietty.
Se on totta että R230 on ilo silmälle muotoilultaan sekä sisältä että ulkoa. R129 on vähän niinkuin "kirveellä veistetty" varsinkin sisältä. Ja silmän- ja ajamisen iloksihan tällaisia ostetaan. Ei oikein löydä yhtään muuta "järkisyytä" moisen hankintaan. Kuluttaa liki 10-20 litraa /100, päästöverot suunnilleen tapissa ym.ym. ;)
9000CS 2,3
Saab04
"Aero"
Viestit: 452
Liittynyt: Su Heinä 18, 2004 00:23
Paikkakunta: Tku

Re: Mersukuume

Viesti Kirjoittaja Saab04 »

Nonni!! Kohta voikin sitten käydä ostamassa ihan Suomessa valmistetun(kootun) Mersun!
Kohtuu loistava uutinen Ukin autotehtaalle ja koko kaupungille.
Ex-autot;
9-5 Aero sportcombi -04
9000i 2.0 CD AT -91
2x900i 8V AT -88
Henkka #2283
"Hölösuu"
Viestit: 2831
Liittynyt: Ke Helmi 16, 2005 12:13
Paikkakunta: Helsinki

Re: Mersukuume

Viesti Kirjoittaja Henkka #2283 »

Tuliko mersukaupoista lopulta jotain? :)
SS-K Jäsen #2283
Nyt: M-B EQE 300 -23, M-B S 55 AMG L -04
Menneet: Ford Mondeo 1.8 stw -03, S 500 L 4matic -12, S 350 Bluetec -11, S 500 L -99, 9000 Aero -96, 9000 turbo -89, 900i -87
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1188
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mersukuume

Viesti Kirjoittaja masas »

Tämmönen kiinnostais:
http://www.nettiauto.com/mercedes-benz/ml/5594183

Onkos kenelläkään kokemuksia näistä?
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6798
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Mersukuume

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Harvinaisen epäluotettava laitos ja näemmä vielä reippaasti ylihintainenkin. Mistä tahansa netistä lisätietoa.
#5168
Saab 900c Combi Coupé '89
| Saab 900i 2.1-16 valve ’92 | Saab 9000 CDE 2.3TA ’96 | Honda Accord 1.8 VTEC S ’99 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08 | Tesla Model 3 ’22
masas
"Hölösuu"
Viestit: 1188
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 15:28
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Mersukuume

Viesti Kirjoittaja masas »

Rattivaihde kirjoitti:Harvinaisen epäluotettava laitos ja näemmä vielä reippaasti ylihintainenkin. Mistä tahansa netistä lisätietoa.
Ok 8)
saabit: 900-86 (1990-1998) 900i-92 (1998-2004 )
9-5 wagon -02 (2004-2013 ) 9-3 SC -09 (2013-----)

Jäsen no: 1839
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Mersukuume

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Löytypä täältä tämmöinen ketju kun selailin nettiä. Tuli sekaannuksia edellisten valmistuttua r124 SL500 , 306hp eli uudemmalla V8 koneella, twin spark. Keula saanut vauriota.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Avatar
Tooni
"Viggen"
Viestit: 506
Liittynyt: Ma Helmi 10, 2020 23:15
Paikkakunta: Inkoo

Re: Mersukuume

Viesti Kirjoittaja Tooni »

Oma mersukuume loppu yhteen ja ainoaaseen jopa 2kk ajoon, kun hyppäsi jako mb cls 350 bensavehkeessä, tyyppivika taisi olla kyseisessä mallissa... Mutta aina pieni piru huudellu olkapäällä että pitäisi hommata superturbo :facepalm_man: mitään järkeähän siinä ei ole, mutta hauska omalla tavallaan varmaan😅 ja jos joku harrastelelua ettii niin tuosta:

https://m.nettiauto.com/mercedes-benz/s ... fAdCount=1

😂

Edit ofttopiccina, hommasin oman :saab: tuolta samasta liikkeestä, en kehu enkä moiti, käytettyjen jobbarien liikkeet on aina mitä on :D
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2003
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Re: Mersukuume

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

Tuon 350 jakopää murheiden takia olen pysynyt noissa 500:ssa. Cls500 tuli vaihdettua CL500 missä on 5.5 pata. Tosin sillä paljon yhtenevää 350 kanssa.
Ja tuohon E sarjalaiseen maakaasuun olen ollut enemmän kuin tyytyväinen. Ei ole vikavalot yms paistaneet, nivelet säilyneet ehjinä. Jarrulevyt joutui vaihtamaan 275tkm kohdalla, nyt 300tkm ovella. Ostin sen 190tkm ajettuna
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Vastaa Viestiin