moottori aiheisia harrastuksia
Re: moottori aiheisia harrastuksia
kaikkihan sitä kiinnostaa joka pärisee, helposti parikymmentä polttomoottoria taloudesta löytyy, on moottorisahaa monen moista isoa ja pienempää, ruohotrimmeriä ja raivaussahaa, ruohon leikkuria ajettavaa ja talutettavaa, oksasilppuria, pelkkiä moottoreita, pv suzuki, yamahat rd350 ja fzr 1000, moottorivene 90hv tornikutonen ja sitten erilaisia enemmän ja vähemmän projekti asteella olevia autoja ajossa olevien lisäksi
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo
045-6302071
jäsenyys hankittu
045-6302071
jäsenyys hankittu
Re: moottori aiheisia harrastuksia
Moottoriurheilu aina ollut lähellä sydäntä, jonkunverran tullut harrastettua valokuvaamista ko. tapahtumissa, tästä kuvasivulle: Klik!
Ja kilvanajoa tullut kokeiltua joskus itsekin...
Ja kilvanajoa tullut kokeiltua joskus itsekin...
Re: moottori aiheisia harrastuksia
Onhan niitä usseempi harraste peli, jotka vähä sieltä täältä keskeneräisiä. Joskus ei vain mielenkiinto riitä laittamaan yhtään mitään.
Uus harrastus tul alotettuu, kun nytten hommasin motskarin ja korttia suorittamassa oon. Tuleekin vähä erilaisempi kesä.
Uus harrastus tul alotettuu, kun nytten hommasin motskarin ja korttia suorittamassa oon. Tuleekin vähä erilaisempi kesä.
11 saabia löytyy, 8kpl og900:sia ja 2kpl og9-5:sia (-01 9-5 2,3t se) ja -02 9-5 2.3t wagon vector, 1kpl. 99GL -82 ja Suzuki Grand Vitara 2.0 -07
Re: moottori aiheisia harrastuksia
Viime viikonloppuna startattiin eka kausi rata-SM-kisoissa V1600-luokassa AlfaRomeo 147:lla->
Valitettavasti Saabilla ei ole tarjolla V1600-luokkaan sopivaa automallia, joten oli tyydyttävä väärän merkkiseen. Alfa on siis ihan vakiokoneella (1600cc, 120hv). Alusta on D2:n circuit-kit ja kaikki puslat on vaihdettu strongflexin uretaanisiin. Renkaina käytetään Yokohaman 190/580R15 A048:a. Kuski on siis minun 16v juniori Aapo, joka on pääosin itse omin käsin rakentanut kilpa-autonsa.
Videot on vielä editoimatta, mutta tuosta näkee vähän miltä homma näyttää -> https://youtu.be/CNObqeP4xN8
Tervetuloa kannustamaan Aapoa seuraaviin Rata-SM kisoihin -> http://www.finrace.fi/
Pienenä vinkkinä, että autossa olisi vielä hyvin tilaa muutamalle sponsoritarralle
Eski
Valitettavasti Saabilla ei ole tarjolla V1600-luokkaan sopivaa automallia, joten oli tyydyttävä väärän merkkiseen. Alfa on siis ihan vakiokoneella (1600cc, 120hv). Alusta on D2:n circuit-kit ja kaikki puslat on vaihdettu strongflexin uretaanisiin. Renkaina käytetään Yokohaman 190/580R15 A048:a. Kuski on siis minun 16v juniori Aapo, joka on pääosin itse omin käsin rakentanut kilpa-autonsa.
Videot on vielä editoimatta, mutta tuosta näkee vähän miltä homma näyttää -> https://youtu.be/CNObqeP4xN8
Tervetuloa kannustamaan Aapoa seuraaviin Rata-SM kisoihin -> http://www.finrace.fi/
Pienenä vinkkinä, että autossa olisi vielä hyvin tilaa muutamalle sponsoritarralle
Eski
Re: moottori aiheisia harrastuksia
Tuli yksi harraste lisää, kun ostin viime viikolla käytetyn ruohonleikkurin mökille. Kotona leikkuut hoitaa robotti, joten en ole päässyt pärinäleikkurin ihanuuksia täysillä tätä ennen tutkimaan.
Autojen ja moottoripyörän lisäksi tukee ruuvailtua kaikkea muutakin pärisevää. Mm. viimeksi tänään moottorisahaa, ja on tuossa mökinrannassa isoisän Yamarinin perässä 50 hv petämoottorikin, jota on tullut huollettua. Aikaisemmin tuli meripartiohommissa toimittua koulutusaluksen teknisenä päällikkönä, eli mm. Perkinsin diesel tuli niissä kuvioissa tutuksi.
Joskus mietin, että jos olisi mökki sähköttömän taipaleen päässä, pitäisi hankkia höyrykone, ja yhdistää siihen generaattori. Ihan siis harrastusmielessä, ellei muuten. Läheisteni onneksi mökille tulee ihan valtakunnanverkkoa pitkin sähkö
Autojen ja moottoripyörän lisäksi tukee ruuvailtua kaikkea muutakin pärisevää. Mm. viimeksi tänään moottorisahaa, ja on tuossa mökinrannassa isoisän Yamarinin perässä 50 hv petämoottorikin, jota on tullut huollettua. Aikaisemmin tuli meripartiohommissa toimittua koulutusaluksen teknisenä päällikkönä, eli mm. Perkinsin diesel tuli niissä kuvioissa tutuksi.
Joskus mietin, että jos olisi mökki sähköttömän taipaleen päässä, pitäisi hankkia höyrykone, ja yhdistää siihen generaattori. Ihan siis harrastusmielessä, ellei muuten. Läheisteni onneksi mökille tulee ihan valtakunnanverkkoa pitkin sähkö
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Re: moottori aiheisia harrastuksia
Olen näköjään raportoinut täällä aikanaan juniorin V1600 Alfasta. Olihan tässä välissä muutama kausi legendsiä, mutta nyt on kisakausi avattu Micra cupissa. Siinä on siis max 5 henkinen tiimi, jotka ajavat vuorotellen 6 tuntisen kestävyyskisan moottoriradalla. Eka kisa ajettiin Kemorassa ja mukaan oli ilmoittautunut 37 Micraa.
Aika-ajoissa tuli 10. sija ja kisassa oli tavoite, että kuskit ajavat reilun tunnin vuorollaan. Micran eka tankkaus oli suunniteltu toisessa kuskin vaihdossa, mutta jo kakkoskuskin vuorolla syttyi bensavalo jo puolen tunnin kohdalla ja oli tultava varikolle. Että onpas se taloudellinen pikkuauto, kun vie tankillisen pensaa 1,5 tunnissa
Noh, sitten kuskin vaihdot onnistuivat noin tunnin vetovuoroilla ja viimeiselle kuskille pantiin tankki täyteen ja 1,5 tunnin ajovuoro alkoi. Hieman jännitti, että riittääkö pensa ruutulipulle asti, mutta valo syttyi vasta pari kierrosta ennen maalia, ja tuloksena oli 7. sija. Käy nimittäin työstä ajaa rataa ympäri tasaisesti, kierrosajat olivat noin 1,31 min. tasolla kokoajan kaikilla meidän tiimin kuskeilla. Kierroksia kertyi 6 tunnissa 214 kpl ja bensaa paloi kolme tankillista... Uskomatonta, että peräti 23 tiimiä selvisi maaliin
Seuraava kisa on 3.6. motoparkissa.
Team Sininen Salama 15
Tuossa iltapulun juttu aiheesta viime vuodelta:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 69b7a16ab2
Aika-ajoissa tuli 10. sija ja kisassa oli tavoite, että kuskit ajavat reilun tunnin vuorollaan. Micran eka tankkaus oli suunniteltu toisessa kuskin vaihdossa, mutta jo kakkoskuskin vuorolla syttyi bensavalo jo puolen tunnin kohdalla ja oli tultava varikolle. Että onpas se taloudellinen pikkuauto, kun vie tankillisen pensaa 1,5 tunnissa
Noh, sitten kuskin vaihdot onnistuivat noin tunnin vetovuoroilla ja viimeiselle kuskille pantiin tankki täyteen ja 1,5 tunnin ajovuoro alkoi. Hieman jännitti, että riittääkö pensa ruutulipulle asti, mutta valo syttyi vasta pari kierrosta ennen maalia, ja tuloksena oli 7. sija. Käy nimittäin työstä ajaa rataa ympäri tasaisesti, kierrosajat olivat noin 1,31 min. tasolla kokoajan kaikilla meidän tiimin kuskeilla. Kierroksia kertyi 6 tunnissa 214 kpl ja bensaa paloi kolme tankillista... Uskomatonta, että peräti 23 tiimiä selvisi maaliin
Seuraava kisa on 3.6. motoparkissa.
Team Sininen Salama 15
Tuossa iltapulun juttu aiheesta viime vuodelta:
https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ ... 69b7a16ab2
Viimeksi muokannut Eski, Su Touko 21, 2023 17:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24000
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: moottori aiheisia harrastuksia
Johan ne vuosia sitten todisti top gear ohjelmassa et pikkuautot on paljon kuluttavia.
Testissä.oli.vastakkain joku pikkuauto jota ajoi stig ja perässä joku super auto oisko ollu lambo. No pikkukinneri kaasupohjas ja lambo pysy pintakaasulla perässä heh
Testissä.oli.vastakkain joku pikkuauto jota ajoi stig ja perässä joku super auto oisko ollu lambo. No pikkukinneri kaasupohjas ja lambo pysy pintakaasulla perässä heh
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: moottori aiheisia harrastuksia
Top Gearissa oli Toyota Prius vs. BMW M3.
Re: moottori aiheisia harrastuksia
Jep, selvähän se on, että pintakaasulla rullailemalla energiaa kuluu vähemmän, kuin kaasu pohjassa vetämällä. Voin vain kuvitella miten paljon pensaa palaisi, jos tuollainen kisa ajettaisiin M3 penarilla, tai edes turrpo-saapilla. Epäilen kyllä vahvasti, että jos tuo kisa toteutettaisiin 20 vuotta vanhoilla saapeilla, niin kovin montaa ei maaliin kestäisi. Tuo tiimin Micra on vuosimallia 2003 ja sen 1.4 -litran koneella on ajettu rapiat 220K. Öljyä se vei tuossa kisassa tikun puoleen väliin, eli lienee puolisen litraa. Kyllä t7-saappiin saisi lisätä ainakin litran öljyä joka vaihdossa
Sellainen juttu piti vielä mainita, että jostain syystä tuo uudempi K12 mikra vie enemmän pensaa kuin vanhempi k11 versio. Molemmat on 1.4 koneella, mutta uudempi on Renault yhteistyön tuotos, eli sehän on käytännössä Clio
Eski
Sellainen juttu piti vielä mainita, että jostain syystä tuo uudempi K12 mikra vie enemmän pensaa kuin vanhempi k11 versio. Molemmat on 1.4 koneella, mutta uudempi on Renault yhteistyön tuotos, eli sehän on käytännössä Clio
Eski
Re: moottori aiheisia harrastuksia
Tuo uudempi on sen 100 kiloa painavampi ja kokonaisilmanvastus on isompi, kiitos suuren otsapinnan. K11 1.4 on vanhemman, ikiliikkujan maineessa olevan CG moottoriperheen viimeinen kehitelmä suorasytkällä jne. ja en yllättyisi lainkaan vaikka tuossa uudessa koneessa olisi otettu takapakkia kustannussyistä joissain asioissa. Arkiajossa tuo vanhempi kone ei vie öljyä käytännössä ollenkaan vielä noilla kilsoilla, vaihtovälillä 10000 km vajuu tikun asteikko täydestä puoleen. Heikko paikka tuolla koneella on ketjun hydraulinen kiristin ja niitäkään en tiedä hajonneen niin pahasti, että jako olisi hypännyt vaikka kahisevana olisi ajettu pitkäänkin.
Ex:Saab 90i -86, (Micra -99, Punto -02)
Re: moottori aiheisia harrastuksia
Jep, tuo paino ja kokoero ovat tiedossa. Lisäksi siihen jätettiin ilmastointi, joka oli Kemoran helteessä päällä melkein koko kisan. Onhan se kuitenkin parempi, että kuski pysyy oman vetonsa ajan tajuissaan
Jostain syystä useampaan vanhempaan mikraan kuitenkin lisättiiin varikolla öljyä renkaanvaihdon yhteydessä...
Eski
Jostain syystä useampaan vanhempaan mikraan kuitenkin lisättiiin varikolla öljyä renkaanvaihdon yhteydessä...
Eski
Re: moottori aiheisia harrastuksia
Raportoidaan nyt täälläkin, että mikra cuppia on ajettu kesäkuussa Motoparkissa ja viime viikonloppuna Ahvenistolla. Motoparkin reissu alkoi varsin lupaavasti, kun salaman kytkin antautui heti ekalla harkkavedolla. Uutta kykää ei meinannut löytyä mistään varaosakaupasta, mutta lopulta Espoosta löytyi ja se saatiin järjestettyä ratavarikolle samana päivänä. Eipä muuta kuin loota irti ja uusi kytkin paikalleen.
Kykäremontti varikolla...
Salaman kisa eteni varsin hyvin ja nousujohteisesti. Kun kisaa oli ajettu n. 5 tuntia jouduttiin valitettavasti ajamaan varikolle ja keskeyttämään. Syynä oli se että vaihdelaatikon kiinnityspultit olivat irronneet, joka oli seurausta edellisillan kytkinremontista. Keskeyttämisvaiheessa Salama oli sijalla 12 ja kun jokunen auto edeltä oli tulossa vielä tankkaamaan, joten mahdollisuudet olisi ollut ajaa taas kympin sakkiin...
Sitten olikin vuorossa Ahveniston kisa. Siellä aika-ajoista tuli sija 7/36 ja lähtökin onnistui hienosti. Ekan kuskin vuorolla Salama nousi viidenneksi ja toisen kuskin tullessa vaihtoon Salama oli hetken koko joukon keulilla. Sitten homma alkoikin vastustamaan ja Salaman vauhti putosi noin 10sek/kierros. Ajavuorossa olleen kuskin mukaan kone veti vain kun kierrokset olivat yli 5000rpm ja alakierroksilla ei mihinkään. Lopulta Salama otettiin varikoille ja tsekattiin vikakoodit. Sieltä paljastui kampiakselin asentotunnistimen vikakoodi ja sellainen anturi löytyi tiimin pakista, joten auto otettiin takaisin varikolle ja osa vaihdettiin pikaisesti. Niinpä kone alkoi taas toimia normaalisti ja Salama alkoi nousta takaisin kohti kärkeä. Lopulta 6 tuntia tuli täyteen ja Salama tuli ruutulipulle sijalla 10, joten lopputulokseen oltiin varsin tyytyväisiä pienten vastoinkäymisten jälkeen.
Lisää kuvia tatsuneista Ahvenistolta->
https://senna.galleria.fi/kuvat/AUTOT+J ... 5.07.2023/
Kykäremontti varikolla...
Salaman kisa eteni varsin hyvin ja nousujohteisesti. Kun kisaa oli ajettu n. 5 tuntia jouduttiin valitettavasti ajamaan varikolle ja keskeyttämään. Syynä oli se että vaihdelaatikon kiinnityspultit olivat irronneet, joka oli seurausta edellisillan kytkinremontista. Keskeyttämisvaiheessa Salama oli sijalla 12 ja kun jokunen auto edeltä oli tulossa vielä tankkaamaan, joten mahdollisuudet olisi ollut ajaa taas kympin sakkiin...
Sitten olikin vuorossa Ahveniston kisa. Siellä aika-ajoista tuli sija 7/36 ja lähtökin onnistui hienosti. Ekan kuskin vuorolla Salama nousi viidenneksi ja toisen kuskin tullessa vaihtoon Salama oli hetken koko joukon keulilla. Sitten homma alkoikin vastustamaan ja Salaman vauhti putosi noin 10sek/kierros. Ajavuorossa olleen kuskin mukaan kone veti vain kun kierrokset olivat yli 5000rpm ja alakierroksilla ei mihinkään. Lopulta Salama otettiin varikoille ja tsekattiin vikakoodit. Sieltä paljastui kampiakselin asentotunnistimen vikakoodi ja sellainen anturi löytyi tiimin pakista, joten auto otettiin takaisin varikolle ja osa vaihdettiin pikaisesti. Niinpä kone alkoi taas toimia normaalisti ja Salama alkoi nousta takaisin kohti kärkeä. Lopulta 6 tuntia tuli täyteen ja Salama tuli ruutulipulle sijalla 10, joten lopputulokseen oltiin varsin tyytyväisiä pienten vastoinkäymisten jälkeen.
Lisää kuvia tatsuneista Ahvenistolta->
https://senna.galleria.fi/kuvat/AUTOT+J ... 5.07.2023/
Re: moottori aiheisia harrastuksia
Nyt on micra-kisat tältä kaudelta ajettu. Ahvenistolla ajettiin toinenkin kisa elokuussa, joka alkoi lupaavasti aika-ajoissa sijalla 4/39. Kisakin eteni lupaavasti ilman ongelmia kierrokselle 157 saakka, kunnes salamasta hävisi jarrut. EBC:n keltaiset palat eivät kestäneet ihan viittä tuntia, joten oli käytävä varikolla palojen vaihdossa. Onneksi ajovuorossa ollut kuski selvisi polkimen pohjaan painumisesta ajamatta kaiteeseen... Maaliin tultiin lopulta sijalla 20, kun palojen vaihto vaati liki 20min remontin...
Sitten oli vuorossa kauden päätöskilpailu Botniaringillä. Sinne tiimi lähti treenaamaan perjantaina ja alkuun päästiin mukavasti. Sitten iltapäivällä, kun päästiin ajamaan täyttä rataa salamasta korkkasi vetari. No, lähimpien varaosapuotien saldot olivat nollaa, mutta lopulta Isojoelta löytyi purkuauto, josta saatiin ehjä vetari ja se asennettiin ehtoolla paikalleen... Treenit jäivät kesken ja osa kuskeista ei pahemmin täydelle radalle ehtinyt.
Aika-ajoista tuli tällä kertaa 6. sija, joten ainakin salama oli saatu taas ajokuntoon. Kisaan oli valmistauduttu myös purkamalla salamasta ilmastointi pois painonsäästön vuoksi ja tekemällä perusteellinen jarruremontti. Takapään rumpujarruissakin oli jotain käpyä, mutta uusilla osilla nekin saatiin toimimaan paremmin.
Kisa alkoi hieman alavireisesti, kun startti ei onnistunut ihan täydellisesti ja muutama kuski tuli takaa ohi. Ekalla ajovuorolla noustiin takaisin oman lähtöpaikan tienoille ja homma jatkui lupaavasti myös sen jälkeen. Ekat ajovuorot olivat 50min vetoja ja toisella kuskinvaihdolla tehtiin eka tankkaus. Luvassa oli, että salama vaatii taas kolme tankkausta. Kolmas kuski tuli vaihtoon sijalla 2, joten vauhti alkoi vaikuttamaan lupaavalta. Kisan alussa vain kovin kärki veteli 2,11 min. kierrosvauhtia, mutta myös salama alkoi kulkea samaa vauhtia kisan aikana. Lopulta tultiin viimeiseen kuskin vaihtoon, jossa tehtiin myös kolmas tankkaus, kun kisaa oli jäljellä puolitoista tuntia. Salama palasi radalle sijalla 6 ja oletimme, että ainakin yksi tiimi vaatii vielä kuskinvaihdon, joten vitospaikka olisi luvassa. Hetken päästä olimme jo sijalla 4, kun edessä olevat menivät varikolle. Sitten alkoi jo jännittämään, kun salama nousi palkintosjialle kolmoseksi! Kuski veti hurmiossa salamalla kisan pohja-aikoja 2,10 tasolla ja lopultakin salama kesti ruutulipulle saakka. Tämä oli sarjan ensimmäinen palkintosija K12-mikralla, joten tästä on hyvä jatkaa kaudella 2024!
Sitten oli vuorossa kauden päätöskilpailu Botniaringillä. Sinne tiimi lähti treenaamaan perjantaina ja alkuun päästiin mukavasti. Sitten iltapäivällä, kun päästiin ajamaan täyttä rataa salamasta korkkasi vetari. No, lähimpien varaosapuotien saldot olivat nollaa, mutta lopulta Isojoelta löytyi purkuauto, josta saatiin ehjä vetari ja se asennettiin ehtoolla paikalleen... Treenit jäivät kesken ja osa kuskeista ei pahemmin täydelle radalle ehtinyt.
Aika-ajoista tuli tällä kertaa 6. sija, joten ainakin salama oli saatu taas ajokuntoon. Kisaan oli valmistauduttu myös purkamalla salamasta ilmastointi pois painonsäästön vuoksi ja tekemällä perusteellinen jarruremontti. Takapään rumpujarruissakin oli jotain käpyä, mutta uusilla osilla nekin saatiin toimimaan paremmin.
Kisa alkoi hieman alavireisesti, kun startti ei onnistunut ihan täydellisesti ja muutama kuski tuli takaa ohi. Ekalla ajovuorolla noustiin takaisin oman lähtöpaikan tienoille ja homma jatkui lupaavasti myös sen jälkeen. Ekat ajovuorot olivat 50min vetoja ja toisella kuskinvaihdolla tehtiin eka tankkaus. Luvassa oli, että salama vaatii taas kolme tankkausta. Kolmas kuski tuli vaihtoon sijalla 2, joten vauhti alkoi vaikuttamaan lupaavalta. Kisan alussa vain kovin kärki veteli 2,11 min. kierrosvauhtia, mutta myös salama alkoi kulkea samaa vauhtia kisan aikana. Lopulta tultiin viimeiseen kuskin vaihtoon, jossa tehtiin myös kolmas tankkaus, kun kisaa oli jäljellä puolitoista tuntia. Salama palasi radalle sijalla 6 ja oletimme, että ainakin yksi tiimi vaatii vielä kuskinvaihdon, joten vitospaikka olisi luvassa. Hetken päästä olimme jo sijalla 4, kun edessä olevat menivät varikolle. Sitten alkoi jo jännittämään, kun salama nousi palkintosjialle kolmoseksi! Kuski veti hurmiossa salamalla kisan pohja-aikoja 2,10 tasolla ja lopultakin salama kesti ruutulipulle saakka. Tämä oli sarjan ensimmäinen palkintosija K12-mikralla, joten tästä on hyvä jatkaa kaudella 2024!