Paras Pellepeloton - oivalluksesi?

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Paras Pellepeloton - oivalluksesi?

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Tuli mieleen kysellä että onko muilla yhtä loistavaa ongelmanratkaisua kuin mulla.. Nimittäin mulla on tuossa ikkunan yläpuolella tuollainen ulkoilmayhteydessä oleva venttiili, joka on suljettavissa. Mutta remonttireiskat on leikanneet sille vähän turhan ison reiän ja siittä vierestä on suora ulkoilmayhteys, rullaverhot aina jäässä..

Aikani pähkäilin että mitä mä siihen rakoon tukin, kun ei ole silikoonia eikä sikafleksiä tarjolla. Kunnes välähti: hammastahnahan kovettuu kuivuessaan! Ei kun sipaisu tahnaa siihen rakoon ja tiivis tuli! Lisäetuna kämpässä raikas mintun tuoksu. :lol:

Auton kimpussa tällaiset menetelmät pitänee jättää kuitenkin pois.. ;)
Aki Peltola #1132
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2077
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Hm, joskus nuorena kloppina kyhäsin Capriin K-jetronicin turbosaabista. Ilmanputsarin kotelo puuttui mutta oli kova hinku baanalle. Korvaavina tuotteina oli pahvinpala, Sparin muovikassi, maalarinteippi ja migilanka.
Muovipussi taiteltiin pahvinpalan päälle ja näin syntynyt levy teipattiin putsarielementin pohjaan. Itse filtteri vedettiin muutamalla kierroksella migilankaa koko paketin ympäri kiinni ilmamäärämittarin pohjaan. Oli tosi "hieno" mutta toimi ja oli vieläpä vapaasti virtaava tuning-osa :)
tknummelin
"Hirsch"
Viestit: 951
Liittynyt: La Joulu 25, 2004 15:38
Paikkakunta: Linnavuoren vapaavaltio

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

Mitsubishi Coltia (hyi saatana) hitsattaessa poistettiin takakontista kaikki huono pelti. Täten koko takakonttia ei enää ollut :? Sen tilalle iskettiin sitten sopivan kokoinen pellinpala ja paljon tavaraa päälle :)
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
Avatar
jariha
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 4043
Liittynyt: Ti Heinä 29, 2003 23:58
Paikkakunta: Kajaani
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jariha »

Ei tämä paras ole, mutta jo kolme 70-luvun tippunutta penkkiä olen korjannut rautalankavirityksellä: http://www.vippet.net/jari/tmp/rautalanka.jpg
#1851 Jari Haverinen :: Saab 99 GL Super '76 :: Saab 9-3 SE TurboJubilee '01
instagram.com/autoileva_veijari
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

STOOOOP

Nyt riitti, tässä topikissa piti olla Pelle peloton keksintöjä joten poistan kaiken muun joka ei liity tähän. Nyt mietitte kaksi kertaa mitä suollatte verkkoon. Jo se on ihme, että saadaan aikaiseksi kaksi sivua täyttä sontaa, jotain rajaa pyydän.

Järjestystä tai iskee bannia ja se on aina viikon kerralla.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

jariha kirjoitti:Ei tämä paras ole, mutta jo kolme 70-luvun tippunutta penkkiä olen korjannut rautalankavirityksellä: http://www.vippet.net/jari/tmp/rautalanka.jpg

Toihan on kun meitsin vanahassa satkussa...

Ite tein vaan salmiakkikuvion jottei tunnu muhkuja ku istuu :P

Hyvi se toimi.



Ilmaräppänät pysyi huonosti kohillaan edellisessä satkussa, joten kun tankkaamassa olin, niin kuitti koneesta ja nätisti taitellen räppänän väliin ja jo pysyi :wink:
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

saabracing kirjoitti: Ilmaräppänät pysyi huonosti kohillaan edellisessä satkussa, joten kun tankkaamassa olin, niin kuitti koneesta ja nätisti taitellen räppänän väliin ja jo pysyi :wink:
Ilmaräppänöitä voi "säätää" lämmittämällä tinakolvilla sitä "nystyrää" joka liikettä rajoittaa, joko tekemällä kolvin kärjellä "roson" taikka lämmittäen ja taivuttaen joko "kielekettä".
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

EGR-järjestelmää poistaessa piti se pakokanava siinä imusarjan laipassa tulpata.
Hetken pähkäiltyäni otin kaksi sopivaa prikkaa, yhden pultin, mutterin,
tiivistemassaa ja sen EGR-putken päässä olevan mutterin jolla putki kiinnittyy pakokanavaan.
EGR-putki siis revittynä pois siitä mutterista.

Riittävästi tiivistettä sen mainitun mutterin sisään, prikka perään,
lisää tiivistettä, pultti läpi, toiselle puolelle tiivistettä, prikka,
tiivistettä ja komeuden kruunaa sen pultin päähän tiukalle väännetty mutteri.
Ja hops, pakokanavan tulppa on valmis.

Ollut tiivis jo puoli viikkoa 8)
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Ronska kirjoitti:...
EGR:ää poistaessa, jos haluaa sen näyttävän edelleen katsastusmiehen iloksi alkuperäiseltä, voi tunkea laakerinkuulat tjsp. siihen imusarjan keskellä olevan anturin kumiletkuihin.



Edit:
Apteekista saatava trikloorietyleeni niminen liuotin on tehokasta paitsi tahranpoistossa(varottava herkkiä tekstiilejä!), myös hieman kovettuneen kumin pehmittämisessä. Kostutetulla rievulla kun hinkkaa pyyhkijän sulat, niin jälki on taas kuin uudella sulalla(jollei repeytymiä sulassa ole).

Toimii myös tehokkaana puhdistusaineena/pehmittimenä tee-se-itse miehellä mankan/videon painotelan puhdistuksessa. (ja pehmittää myös aivot tehokkaasti, jollei tuuletuksesta huolehdita!)


Edit2:
Tasapäinen oikean kokoinen ruuvitaltta toimii erittäin hyvin satkun/ysiysin jarrusatuloiden säätöavaimena, meisselin kärki ja lape vaan pitää satuttaa siihen männän ympäri kiertävään uraan.(pelastanut pulasta monesti, kun on ollut niin nylpätty mäntä ettei työkalu enää pure)

Edit3:
Joidenkin pienten kulmahiomakoneiden laikka-avaimissa on sopiva jako saabin jarrusatulaan, jollei omista virallista työkalua, kannattaa ainakin kokeilla...

Edit4:
Puhelinluettelon kansi toimii hätätilanteessa käyttökelpoisena tiivistepaperina.
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Mulla on EGR-järjestelmän poiston jäljiltä pakosarjan liitännässä tulppana 10pennin kolikko sen alkuperäisen mutterin alla.

Tiivistepaperina toimii hyvin myös perinteinen maitopurkista leikattu.
Aki Peltola #1132
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Trikloori etyleenin kanssa sitten varovaisia kun se on aikas kovaa myrkkyä. Ja kerääntyy ihmiseen.
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Yksi loistavimmista "keksinnöistä" oli hyvän ystäväni vedennostojärjestelmä mökkinsä saunalle. Valitettavasti syöpä vei keskuudestamme tämän loistokaverin kolmekymppisenä pari vuotta sitten.:cry: Kaverilla oli muitakin oivalluksia kuten omakehittämä kopiosorvi, jossa teränä oli paineilmajyrsin.

No, se vedennostosysteemi:
Kaveri teki pienen lautan, johon akseloi polkupyörän vanteesta tehdyn siipipyörän. Lautta oli ankkuroitu puroon, joka virtasi saunan ohi pyörittäen siipipyörää. Pyörivä liike muutettiin edestakaiseksi (kuten höyryvetyrissa) vipujen avulla ja edestakainen liike nytkytti mekaanista bensiinipumppua joka pumppasi vettä koko ajan saunassa olevaan tynnyriin. Tynnyrissä oli ylitäyttöputki, koska bensiinipumpun tuotto riitti hyvin pitämään tynnyrin täynnä. Ei tarvinut sen jälkeen enää kantaa vettä saunaan :!:
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2077
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Eikös tuota "triitä" käytetty ihan yleisesti koneenrakennushommissa vielä 70-luvulla. Erittäin hyvä aine mutta "hiukan" haitallinen ihmisille, ympäristövaikutuksia en tunne.
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Hessu kirjoitti:Eikös tuota "triitä" käytetty ihan yleisesti koneenrakennushommissa vielä 70-luvulla. Erittäin hyvä aine mutta "hiukan" haitallinen ihmisille, ympäristövaikutuksia en tunne.
Aika monissa huolto- ja korjausohjeissa nykyään nimenomaan kielletään kloorattujen liuottimien käyttö. Klooratuilla liuottimilla käsittääkseni viitataan juuri tuohon "triihin".

Siihen on ilmeisesti kuitenkin muitakin syitä kuin ympäristö- ja terveysvaikutukset koska esim lentokoneiden hydraulinesteitä varten on olemassa standarditestit kloorattujen hiilivetyjäämien metsästämiseen. Tarvis varmaan joskus kysyä joltakin materiaalitekniikkaa paremmin tuntevalta.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
Myrkky
luonnevammamouho
Viestit: 3113
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 10:29
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Myrkky »

Omistatko kaukosäätimen, joka tuntuu syövän sormipattereita enemmän kuin muistat ostaa?

Nou hätä! Käy pummaamassa valokuvausliikkeestä käytettyjä kertakäyttökameroita. Niissä on sisällä useimmiten sormipatteri(AA-koko) taikka pykälää pienempi AAA-kokoinen alkaalipatteri joka on 90% tapauksista lähes täysi.

Varoitus! Kameran salamassa on suurjännite. Noudata suurta varovaisuutta purkaessasi kameroita! Tosin pykälää näppärämpi kaveri vääntää tehdä niistä itsensä ja perheensä turvaksi sähköpampun.. joka on suomen laissa kiellettyä, joten emmehän tee niin..
90i -85(VA), 900S -90(KA), 9000i -87(VA), 9000turbo -86(??), Lada 1300S -80(PR)
Vastaa Viestiin