Oma huoltomokaus

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Oma huoltomokaus

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Vaihdoin 99:iin öljyt.

Laskin vanhat öljyt purkkiin, ihmetellen hieman öljymäärän vähäisyyttä.
Lisäsin n. 4 litraa moottoriöljyä. En vaihtanut sutia.

Tein muita pienempiä huoltotoimenpiteitä ja ajoin auton ulos tallista.

Tarkastin pihalla kummiskin vielä öljynmäärän mittatikusta. Olinhan lähdössä pidemmälle reisulle.
Kas kas öljytikku oli märkä aina kahvaan asti. 8O

Perskattirallaa. Olin laskenut perän öljy pihalle ja lisännyt moottoriin 4 litraa. :twisted: :twisted:

No, äkkiä korjaushuoltoon ja oikeat määrät oikeisiin reikiin.

Ei siinä kaikki. Lentokonemekaanikkomme, joka teki huollon ennen mua, pääsi kuupallaan vain Mäntsälään asti. :roll: :roll:
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Jussi
"Hölösuu"
Viestit: 2666
Liittynyt: Pe Heinä 25, 2003 12:02
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Jussi »

Tein normaalin määräaikaishuollon erääseen itäisessä naapurissamme valmistettuun autonkorvikkeeseen. Jossain vaiheessa työn tuoksinassa olin päättänyt kerrankin olla huolellinen ja sullonut rätin kaasarin kurkulle... ettei tarvitse taas onkia magneetilla jotain ruuvia imusarjasta. Sain huollon tehtyä ja suuntasin koeajolle... ei käy kunnolla, ei vedä, mitä hittoa.

Kirosin siinä ryssät, kommunistit ja koko sosialistisen yhteiskuntajärjestelmän jne... jätin homman muhimaan yön yli ja aamulla sitten päätinkin poistaa rätin kaasarin kurkulta.

------

Inttissä kun olin ryhmänjohtajana SPOL-miehistökurssilla ja kurssilla oli ajolupakoulutuksen auton huollon käytännön harjotukset päättivät ryhmäni jääkärit että on turhaa laskea UAZ:sta vanhoja öljyjä pois ennen uusia ja että öljyä voi muutenkin laskea koneeseen summamutikassa... laskivat sitten UAZ:n koneeseen n. 9 l vaihteistoöljyä... eli piripintaan.
-Jussi-
Audi Q3 Sportback, Saab 9-5 2.0T, Saab 9-5 2.3T
Ex Saab 900, 9000, 9-5
900turbo3d
"Hölösuu"
Viestit: 1993
Liittynyt: Su Joulu 21, 2003 11:34
Paikkakunta: Porvoo

Viesti Kirjoittaja 900turbo3d »

Kaverin kanssa tehtiin koneenvaihto minun vanhaan mk2 escorttiin. Kaikki sujui niinkuin pitikin kunnes tuli aika laittaa virranjakajan kansi ja tulpanjohtdot paikalleen. Ei kumpikaan oikein muistanut järjestystä, mutta kuitenkin 1 sylinterin yläkuolokohtaa etsimään. Pikainen lunttaus manuaaliin ja kaikki taas selvää. Ei muuta kun starttailemaan. Yllätys oli suuri. Ei käy mitenkään päin jä tulta tuli kaasarista välillä niin että makkarat olis melkein voinut grillata. No uudestaan ajoitus ja uudestaan. Siinä minä istuin kusin penkillä ja starttailin ja taas kaverin kanssa säädettiin. Viimenään starttasin autoa ikkunasta, ja jälleen kaveri jatkoi yläkuolokohdan etsimisestä ja sytytysjärjestyksen muuttamisesta, kunnes huomautin että onko kaverini pannut merkille että asettaa sytytysjärjestyksen vikaperin, eli pyöritti konetta väärään suuntaan, etsiessään yläkuolokohtaa ja asettaessaan sytytysjärjestystä. Kumma kun ei pelannut. Noh tämän jälkeen se sitte jo pelasikin...
Saab 900 T16 Airflow
BMW 316 M10 turbo
Skoda 130 Coupe S
Ronska
"Hirsch"
Viestit: 910
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 11:47

Viesti Kirjoittaja Ronska »

Vaihdoin etujarrupaloja 99:iin...
En aluksi löytänyt sitä työkalua millä satulan mäntää pyöritellään...
Yritin sopivilla pihdeillä kääntää, liian jumissa, ei onnistunut pahemmin.
Tunnin väännön jälkeen katsoin vielä uudestaan konttiin, yllättäen löytyi melkein heti :oops:

Sittenhän homma rupesi luistamaan, palat sisään ja homma oli siinä.
Ajaessani pois ihmettelin kummaa kirskuntaa oikeasta etujarrusta :?
Ajattelin sen siitä häipyvän muutaman kovan jarrutuksen myötä, mutta ei niin ei.

Seuraavana päivänä vilkaisin huvikseni sitä jarrua, ups, pala oli väärinpäin
asennettu :oops:
Mukavat naarmut jarrulevyssä eivät pahemmin nostattaneet tunnelmaa :evil:

Pitäis vissiin aina tehdä kunnon tarkistukset, ettei vaan jäänyt jotain huomaamatta :roll:
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

ihmettelin mihin olen hukannut puol autotallillista työkaluja...




No, Sabellin konehuoneesta löytyi :D


Ei niitä etittykkään kauaa :evil:
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Kaverin lada ei kulkenut niin kuin pitää. No syykin oli selvä, kaasuvivusto oli vaurioittunut ja ei aukaissut toista kurkkua missään vaiheessa.

No ei kun ilmanputsari pois tieltä ja vivusto kuntoon. Auto käyntiin ja paikallaan huudatusta, kyllä rokkaa! Sitten pelti kii ja koeajolle. Aina kun kaasua painaa reippaammin niin kone tukehtuu täysin. No ei se mitään siellä on joku suutin tukossa kun kakkospuoli ei ole ollut käytössä. Kaasari purkuun ja putsaukseen.. Ei pelaa vieläkään. No sitähän pähkäiltiin bensapumput ja kaikki mahdolliset, ja aina vain sama homma, paikallaan huutaa vaikka kuinka mutta koeajolla tukehtuu reippaalla kaasulla. Kunnes hoksasin.. :oops:

Koeajot tehtiin niin että autossa ei ollut ilmanputsaria. Ladassa on konepellissä sellainen keinonahka tms. verhoilu. Ja tässä yksilössä se oli huonosti kiinni, joten kun konepelti suljettiin niin verhoilu tipahti kaasarin päälle.. Kumma kun kone tukehtuu. :oops: Ilmanputsari vaan kiinni ja kyllä rupes kumi palamaan.. :twisted:

EDIT: Tuota vikaa etsittiin siis koko päivä. :lol:
Aki Peltola #1132
NG900T
"Saabisti"
Viestit: 2248
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 21:09
Paikkakunta: Vantaa

jarruremppa

Viesti Kirjoittaja NG900T »

Vein kaikki jarrusatulat hiekkapuhellettaviksi, maalasin, uusin tiivisteet... ja jarrut takasin kiinni, helppo homma.

En saanut ilmattua jarruja sitten millään. Tunti varmaan ilmattiin ja nesteet tuli kierrätettyä useampaan kertaan. Jarrupoljin meni aina vaan pohjaan, kummallista, koska ilmatessa nesteen seasta ei tullut enää kuplia ja kaikki piti olla ok 8O

Luovutin ja ajoin auton laakkoselle huoltoon, jossa ilmasivat sen toisen tunnin.

Loppujenlopuksi selvisi että etusatulat oli väärin päin. Vasen oikeella, oikee vasemmalla, ilmausruuvit töröttivät alaspäin :roll:
Saab 9-3x 2.0T BioPower -10
#1429
Firges9000
"Saabisti"
Viestit: 5804
Liittynyt: To Syys 18, 2003 18:50
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Firges9000 »

Pakko kertoa:

Kaverin faija piti autoaan kuin silmäteräänsä, ei kuraa eikä natinaa.
Rasvaili pihallaan, konepelti pystyssä, kaikki mahdolliset saranat ja nivelet.
Auto oli hetki sitten pesty ja vahattu.
ja eikun mamman keittämille kaffeille.

Kaffea litkiessään ihasteli autoaan. Kunnes säpsähti ja ryntäs pihalle.

Oli unohtanut mammalta lainaamansa Singerin öljykannun putsarin päälle.
Muisti lyöneensä konepellin voimalla kiinni, koska se vähän hannasi.
Nyt oli konepellissä reikä ja reijässä tippakannun nokka, törröttäen. 8O
Jäsen 1124
Saab 9000 tbo/86, FIRGES-Tuning
Saab 9000 2,3 Fpt/94, steg3
Gedu
"Tuplakaasari"
Viestit: 88
Liittynyt: To Loka 16, 2003 11:34
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Gedu »

erään jarrupalojen vaihdon jälkeen og900 makasi 6 viikkoa oikasussa... :oops:

Nykyisin kyllä muistaa polkea sitä jarrua niin kauan paikoillaan, et rupee poljin ottamaan vastaankin, eikä vaan painu pohjaan... oli pikkasen kallis opetus :oops:
Jos joku ei onnistu, kokeile jotakin toista tapaa - ehkä sekään ei onnistu.
9000CS...
"Hölösuu"
Viestit: 1762
Liittynyt: Pe Tammi 02, 2004 19:25
Paikkakunta: Kaarina
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 9000CS... »

Ei oma mokaus (en tunnusta) vaan läheisen sukulaisen tempaisu.

Hän oli ostamassa vanhaa Dodge Aspenia Keski-Suomesta ja auto oli ollut ajamatta puoli vuotta. Myyjä kuitenkin väitti auton olevan ajokuntoinen ja hän oli testannut että se lähtee käyntiin. No, sukulaispoika lähti emäntänsä kanssa hakemaan autoa ja he totesivat sen olevan ihan ok eli ei muuta kuin tekemään kaupat. Autossa oli yksi rengas tyhjä, eikä vararengasta eikä kompuraa lähellä, joten paikkauspullosta vaahdot renkaaseen. Ei kenellekään ollut tullut mieleen, että autolla pitää ajaa sen vaahdon laittamisen jälkeen vaan auto jätettiin pihalle käyntiin ja sisälle mentiin tekemään papereita.
Oli kuulemma erittäin miellyttävä ajomatka kotiin (n.300km) kun paikkausaine oli kovettunut renkaan sisälle yhteen kohtaan :D :D
Valitettavasti juuri tällainen "joustavuus" on yksi vaarallisimpia ilmiöitä.
Hessu
"Hölösuu"
Viestit: 2077
Liittynyt: To Touko 08, 2003 10:10
Paikkakunta: Häijää

Viesti Kirjoittaja Hessu »

Kehtaaks tätä maar kertookkaan?

Tuunattiin kaverin kanssa Warreen (353W Tourist) uusi kone. Valkattiin kahdesta myllystä parhaat osat, viilattiin kanavat moponviritystyyliin, laskettiin kantta oikein antaumuksella jyrsimessä 4mm ja hitsattiin suorasta pellistä vääntämällä paisari ja tehoputki. Tämä saksalainen autotekniikan merkkiteos featuroi suorasytkän, eli kampiakselin etupäähän asennetut kärjet (3kpl). Niiden huolellinen säätäminen on tarkka prosessi, joka edellyttää etupellin irroitusta. Kyseinen osa käsittää myös ajovaloumpiot ja konepeiton salvan.

Kun käynti saatiin kuntoon, into koeajolle oli kova. Siitä vaan kadulle ja hyvinhän se repi. Ainoa vain, että siinä 60 km/h tienoilla lukitsematon konepelti tuli lasille rikkoen sen ja vääntyen itse vänkyrälle. Ei silleen niinku v*ttanut...
Jusau

Re: Oma huoltomokaus

Viesti Kirjoittaja Jusau »

Firges9000 kirjoitti: Ei siinä kaikki. Lentokonemekaanikkomme, joka teki huollon ennen mua, pääsi kuupallaan vain Mäntsälään asti. :roll: :roll:
Taisi aikanaan rikkoontua useampikin kuupan laatikko, kun porukka sekoitti tyhjennysproput keskenään :?

Itse vaihtelin jokunen talvi sitten talvirenkaita silloin käytössäni olleeseen (nyt äitimuorilla) tuplaysiin. Ahdas ja kapea lämmin autotalli oli paikkana. Renkaat pois ja uudet alle, tunkit ja muut romut kasaan. Olin ajanut auton sopivasti vinoon, jotta tilaa oli vähän paremmin. Hyppäsin autoon, njääh siellä mitään ole edessä, ulos vaan tallista...mutta peruuttaestta huomaan, kun jotain vilahtaa ja kolahtaa apukuskin puolella. Ulos katsomaan, nurkassa ollut jääkaira oli ilmeisesti osunut peliin ja ja kaatunut autotallin nurkan ja vilkku/parkkivalon väliin. Tuloksena tyylikäs Zorron -merkki muuten melko virheettömässä maalipinnassa :oops: siinä vaiheessa meinasi jo kirosanat loppua kesken.
turporuuvi
"Turbo"
Viestit: 285
Liittynyt: To Maalis 04, 2004 10:17
Paikkakunta: Käläviä

Viesti Kirjoittaja turporuuvi »

Kummasti se vituttaa kun laittaa vaihdelaatikon kiinni oikeen ajan kanssa ja unohtaa painelaakerin pöydälle :oops: , ei muutakö vetarit irti ja homma uusix.
Oli muistaakseni joku halvatun horisontti vielä kyseess :evil: :!:
9000 turboS -91
96 Super -78
99 GL 5Speed -81
99 Turbo sedan -80
95 -71
99 GL 5speed -83
petteri75
"Hölösuu"
Viestit: 1177
Liittynyt: To Elo 14, 2003 09:47
Paikkakunta: Kirkkonummi

Pakoputken tiivisterengas tarpeeton /og900 T16

Viesti Kirjoittaja petteri75 »

2003 katsastuksessa auto pomppasi mm. liian suurista happiarvoista -> se pörpöttävä reikä takavaimentajan edessä ei varmasti ainakaan auttanut. Moninaisten vaiheiden jälkeen olin tallin lattialla ja (koko) putken sovittelu oli alkamassa. Auto on 900 T16 Aero -90, ja ex-T8:iinhan olin vaihtanut jo kerran putken, jossa turbon ja pakoputken väliin tulee tiivisterengas.

En ollut lainkaan varma, tulisiko T16-malliin myöskin tiivisterengas, kuvista ei oikein ilmennyt ja Länsiauton osamyyntikin sanoi, että sinne vain. No, eihän se sitä olisi tarvinnut..T16-autoissa pakoputki tulee suoraan kiinni turboon (siihen mutkaan), niin kuin alkup. asennuskin oli tehty (en vain uskonut näkemääni). Kaiken sen äheltämisen jälkeen putki toimi ja oli tiivis (leima tuli), mutta kyllä potutti jälkeenpäin.. Onneksi sen poistaminen oli pikkuhomma verrattuna asentamisiin.

Ehkä kaikkein paras oli 1. autossani & Saabissani. Toinen takaovi ei auennut sisältä, ja olin jo purkanut ovipahvit kun huomasin lapsilukkokytkimen..naps, ja ovi toimi OK. Ei kuullosta suurelta vaivalta, mutta siinä vaiheessa oltiin vasta opettelemassa verhoilujen irtirepimisiä.
hewidero
"Hölösuu"
Viestit: 1453
Liittynyt: To Touko 22, 2003 15:55
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja hewidero »

Aikanaan satakaksseiska peltoauto fiiussa siirrettiin akku konehuoneessa kohtaan, jossa alunperin oli lämmityslaite. Remontin jälkeen autoa käytettiin, ja kävi kuin kuntakello. Sitten pelti kiinni ja testaamaan. Kuulu vaan kiva sätinä, ja pelli uudestaan auki. Noo kytkinvaijeri oli sulanu poikki. Johtopäätös: jossakin oikosulku, toimenpide: kaikki johdot he***ttiin. No kaikki turhat johdot karsittiin ja otettiin vaijerikelasta uus kytkinvaijeri. Pelti kiinni, ja menoksi. Vaan taas vaijeri poikki??? Taidettiin siinä kolme tai neljä vaijeria uusia, kunnes huomattiin , että akunnapa ottaa konepeltiin ja sitäkautta sulatti vaijerin poikki. Ei vaan heti tullut mieleen, vaan piti kaikki johdot eka repiä pois :evil:
#2013
1×90+1×(9-3)+2×(9-5)+1×96+4×99+9×900+4×9000=44696
Vastaa Viestiin