Liian kalliit suomalaiset.

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Julle
"Hölösuu"
Viestit: 1782
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Liian kalliit suomalaiset.

Viesti Kirjoittaja Julle »

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2013083 ... 3_uu.shtml

Se on helppoa ottaa, mutta entäpä maksaa?
9-5 Aero - 00

Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6521
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Liian kalliit suomalaiset.

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Voivoivoi, jääkö nyt osakemiljonääreiltä joitakin tuhansia saamatta? Kyllä varmaan tuntuu pahalta kun ei meinaa kaupassa maitoon olla varaa.
#5168 | SAAB 900c Combi Coupé '89 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08
...pihassa myös Volkswagen Golf Variant 1.9 TDI '01

Tero_s
"Viggen"
Viestit: 685
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: Liian kalliit suomalaiset.

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Aika harva työnantaja on osakemiljonääri, vähän samoin kuin vain muutama duunari on enää kommunisti.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.

Avatar
Rattivaihde
"Hölösuu"
Viestit: 6521
Liittynyt: La Tammi 28, 2006 22:36
Paikkakunta: Isokyrö

Re: Liian kalliit suomalaiset.

Viesti Kirjoittaja Rattivaihde »

Mutta ei taida jokaiselle työnantajalle erikseen tulla tuota 440 miljoonaakaan maksettavaksi. Niille joille tulee yhtään isompi osuus taitaa olla niitä miljoonia. On se kumma kun aina kun jokin valtava epäkohta muutetaan työnantajien mieleksi, kohta löytyy uusi helatorstai joka kaataa koko maan suohon vaikka tähän asti on jotenkin pärjätty.
#5168 | SAAB 900c Combi Coupé '89 | Citroën C5 HDi 136 A Exclusive '08
...pihassa myös Volkswagen Golf Variant 1.9 TDI '01

topperharley
"Viggen"
Viestit: 584
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Re: Liian kalliit suomalaiset.

Viesti Kirjoittaja topperharley »

Kyllä tässä duunari porukassakin tietynlainen "sosialismisyys" on säilynyt. Ei ehkä onneksi taistolaisittain mutta tässä kapitalistisen globaalissa yhteiskunnassa onneksi on vielä joku kauhun tasapaino. Itse paperiteollisuudesa työskentelevänä olen hjomannut maitohinkin jo kauan sitten porstuassa kaatuneen. Ei ole duunareilla sanaa. "jos saatana lakkoilette niin viedään viddu vähätkin saavutetut edut ja riilat kuskataan uruquaihin". Vähä karrikoidusti mutta näin se on. 70 80 90 luvulla metsäteol. näytteli moni prosenttista osaa suomen bkt sta. Patruunat marssi isolle kirkolle ja hetken päästä devalvoitiin markka. Ennen oli ennen ja nut on nyt. Näillä mennään. Ehkä hyvä ehkä ei.

Sent from my XT910 using Tapatalk 4
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.

Julle
"Hölösuu"
Viestit: 1782
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Liian kalliit suomalaiset.

Viesti Kirjoittaja Julle »

Arkipyhät pitäisi muuttaa palkattomaksi, mieli saada kilpailukykyä. Ja vaikka muutenkin.
9-5 Aero - 00

Saappi Kuski
"Hölösuu"
Viestit: 3011
Liittynyt: Su Kesä 20, 2004 17:39

Re: Liian kalliit suomalaiset.

Viesti Kirjoittaja Saappi Kuski »

Muuttaa kaiken työn palkattomaksi niin sitte tulee kilapilukykyä.
9000CS 2,3

Tero_s
"Viggen"
Viestit: 685
Liittynyt: Ke Kesä 18, 2003 14:23
Paikkakunta: Turku

Re: Liian kalliit suomalaiset.

Viesti Kirjoittaja Tero_s »

Tota helatorstai juttua kannattaa jokaisen ajatella oman rahapussinsa kautta.

Sinne on tuloja, monella palkka.
Ja menoja, kuten asunto, auto, ruoka, sähkö jne.

Jos tilanne menee siihen, että menot on suuremmat kuin tulot, niin täytyy hankkia lisää liksaa tai pienentää menoja. Kumpi onnistuu kenelläkin on ukosta itsestä kiinni.

Yrityksissä on aivan sama tilanne. Palkkaa vastaa esim. Paperista saatava hinta ja menoja sähkö, puu, palkat, investoinnit jne. Jos tulot ei riitä, niin vaihtoehdot on nostaa hintoja tai alentaa kuluja. Hintaa kun nostaa, niin voi olla että Lidl tilaa wc-paperinsa kilpailijalta, joka myy halvemmalla ja tilanne huononee entisestään. Vaihtoehtona on pienentää kuluja. Mitään taikatemppuja siellä ei ole, joten kannattaa katsoa mitä kilpailija saa halvemmalla. Monella alalla se on valitettavasti palkkakustannukset. Hyville miehille ollaan toki valmiita maksamaan enemmän, kuin veltoille tunareille. Valitettavasti niitä hyviä ukkoja on vain kovin vähän, paljon vähemmän kuin niitä, jotka kuvittelevat olevansa hyviä.

En tietenkään tarkoita, että pitäis mennä riemusta kiljuen luopumaan helatorstaista mutta faktat kannattaa pitää mielessä. Valitettavasti vasuri politiikka ei kannusta tekijöitä menestymään, koska ei niin hyvät ukot ei ymmärrä tosiasioita. Luulis jokaisen ymmärtävän, että hyvin tuottavalla firmalla on paremmin varaa maksaa palkkoja. Toki vastassa on vasurin kauhistus, eli voivat myös valita ketä palkkaavat ja vaatia tuloksia.
Samalla SAABilla jo vuodesta 1992
Disclaimer: Tero_s kirjoittaa vain mielipiteitään.

topperharley
"Viggen"
Viestit: 584
Liittynyt: Ke Marras 11, 2009 19:20

Re: Liian kalliit suomalaiset.

Viesti Kirjoittaja topperharley »

Eipä ole kauaa kun tehtiin tutkimus työn tuottavuudesta. Suomessa tuottavuus /henk. oli huippu luokkaa. Palkasta sen verran että ihan sama paljonko saat vaan mitä sillä saat. Ostovoima ratkaisee. Aika julmaa on ollut tämä elinkustannusten nousu.

Sent from my XT910 using Tapatalk 4
# 6427
Saab 9000 2.0t - 5v my96.

On your feet you feel the beat, it goes straight to your spine
Shake your head, you must be dead if it don't make you fly.

Lemmy 1945-2015.

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2218
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liian kalliit suomalaiset.

Viesti Kirjoittaja Cona »

Suomi on kallis maa, asuminen, ruoka, polttoaine, energia jne on kallista. Suomi on harvaanasuttu maa, joka on rakennettu siten, että suuri osa ihmisistä asuu kaukana palveluista ja työpaikoista. Suomessa on kallis sosiaalinen turvaverkko ja jokainen työntekijä on työnantajalle kallis erilaisten kulujen muodossa. Suomalaiset muuttavat asumisen kalleuden takia koko ajan kauemmaksi keskustoista kilometrikorvausten juostessa.

Monia vuosikymmeniä tietyt vahvat ammattiyhdistysliikkeet hilasivat työntekijöiden etuuksia ja palkkoja ylöspäin välittämättä siitä, mitä se tekee esim. yrityksen kilpailukyvylle ja kulurakenteelle. Nämä alat ovat tällä hetkellä vaikeuksissa ja taistelevat elintilastaan. Näillä aloilla työskentelemättömänä tekee mieli kysyä, että olisiko aikoinaan riittänyt vähempi ja näitäkin työpaikkoja olisi vielä muutama enemmän Suomessa?!

Tavallisen kansalaisen näkövinkkelistä helppoja ratkaisuja ovat esim. johtajien palkkojen/bonuksien leikkaaminen, ylimääräisen byrokratian/hallinnon karsiminen jne. Sen sijaan aika harvassa ovat olleet käytännön ehdotukset niistä toimista millä voitaisiin laskea hyvinvointi-yhteiskuntamme kalleutta. Saavutetuista eduista ei haluta luopua.

Sitten vielä joku ihmettelee, että miksi kilpailukykymme heikkenee heikkenemistään ja tehtaat jne siirtyy kehittyviin valtioihin niin kuin Kiina ja Intia, seuraavaksi ehkä Afrikka jne. Suomi ON kallis maa ja pysyykin sellaisena tällä tahdilla. Valitettavasti jokainen meistä joutuu osallistumaan näihin "talkoisiin" ja laskun maksaa joka tapauksessa tavallinen veronmaksaja.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

wla
Matalapaineturbo
Viestit: 177
Liittynyt: Su Syys 30, 2007 21:34
Paikkakunta: Riihimäki

Re: Liian kalliit suomalaiset.

Viesti Kirjoittaja wla »

Kilpailukykyä saadaan helposti puolittamalla palkat ja poistamalla lomat.

Nämähän on vaan niitä saavutettuja etuja joista tinkimättömyys on vienyt teollisuuden työpaikat maihin joissa työvoimakustannus per työntekijä on pari euroa päivässä.

Taitaa olla muualla euroopassa näitä arkipyhiä vielä enemmän kuin täällä Suossa joten ei näillä ole oikeasti merkitystä koko vuoden tulokseen hevonpaskan vertaa.

Jyri Häkämiehen siirtyminen EK:hon on saanut aikaan tälläisten "ongelmakohtien" esiintulojen vyöryn,milloin pitäisi koeaikaa pidentää pariin vuoteen jne...

Ainoa ratkaisuhan olisi orjatyövoiman käyttöönotto,peruna päivässä on sopiva palkka ja saadaan Suomi nousuun.
Aina joku Saabbi...

Cona
"Hölösuu"
Viestit: 2218
Liittynyt: Ma Touko 23, 2011 17:37
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liian kalliit suomalaiset.

Viesti Kirjoittaja Cona »

On ihan todettu juttu, että monessa Euroopan maassa on enemmän palkallisia vapaapäiviä, kuin Suomessa. Esim. Saksassa niitä on 30 vs Suomi 25. Sen sijaan Suomalaisessa järjestelmässä on erikoisuuksia, kuten pekkaset, vuorotteluvapaat jne. Näistä ei taatusti ole yksikään duunari vapaaehtoisesti luopumassa.

Jos ihan tosissaan puhutaan helatorstain vaikutuksen eliminoimisesta kilpailukyvyn parantamiseksi ollaan kyllä aika hakoteillä.
NG 900 2.0t Cabriolet -95, exät: 9-5 Turbo pilot 2.0t -07, ja 9-5 Aero Wagon -04 sekä 9-3 Sport Business 2.0t -00

Julle
"Hölösuu"
Viestit: 1782
Liittynyt: Pe Huhti 23, 2004 09:56

Re: Liian kalliit suomalaiset.

Viesti Kirjoittaja Julle »

9-5 Aero - 00

mikaels
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Liian kalliit suomalaiset.

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Cona kirjoitti: Suomalaiset muuttavat asumisen kalleuden takia koko ajan kauemmaksi keskustoista kilometrikorvausten juostessa.
Mihin ne kilometrikorvaukset juoksee?
Omalla työpaikalla sovellettavan tessin mukaan, kilometrikorvaukset maksetaan työhönottopaikasta tai kotoa riippuen kumpi on lähempänä.

Ei ainakaan vielä jäänyt tyhjäksi näiden syrjemmälle muuttajien asunnot.
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224

mikaels
"Aero"
Viestit: 487
Liittynyt: Pe Syys 24, 2004 16:29
Paikkakunta: ESPOO

Re: Liian kalliit suomalaiset.

Viesti Kirjoittaja mikaels »

Cona kirjoitti:Suomalaisessa järjestelmässä on erikoisuuksia, kuten pekkaset, vuorotteluvapaat jne. Näistä ei taatusti ole yksikään duunari vapaaehtoisesti luopumassa.
.
Näisä pekkasista kuulee usein narinaa. Onko ne jollain lailla kalliita työnantajalle ?
------------------------
9-5 2,3 Aero Wagon 2007
Ex 9000 2,3t CSE A50 Amethyst violet 258
#3224

Vastaa Viestiin