Patenttisuojako estää?Ristom kirjoitti:Kirjoitin täydellisen vastauksen, mutta ymmärsin etten voi ammattini puolesta julkaista sitä.
Talojen tiiveys
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Talojen tiiveys
Jatketaan täällä Ristom ja mun aloittamaa ketjua, kun kerran vauhtiin päästiin.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Talojen tiiveys
Missä tää on alotettu ja mistä tässä on keskusteltu?
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Talojen tiiveys
900 Cabriolet 2.0T '95
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Exät: 9000 CS 2.3i '92, 900 i8 Special '86, 9000 CS 2.0t '96, 9-3 SS 2.2TiD '03, 9-5 Wagon 2.0tA '02, 9-3 2.0t '01, 9-3 SC BioPower '08, 9-3 SC 2.0T XWD eLSD '09
Re: Talojen tiiveys
Mitä jatkamista keskustelussa on?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Talojen tiiveys
Periaatteessa kyllä. Puun osalta olen eri mieltä, vanhojen hirsirunkojen elinikä on suomessakin vanhoissa torpissa toistasataa vuotta eikä ole päätä näkyvissä. Kunnollinen vedenohjaus katolta ja seinien vieriltä auttaa kummasti.Ristom kirjoitti:Varmaan haet takaa, että kaikella on elinkaari? Puulla se ei ole ikuinen, puinen alapohja muistaakseni luokkaa 25 vuotta, puurunko 50 vuotta.. Luokkaa siis, muistikuvalla.. Pilalle menee aikanaan, tulee mikrobeja, alkaa haista.
Painovoimaisella ilmanvaihdolla noi on toiminut tähänkin saakka hyvin, pilalle ne menee (ja luontaiset ominaisuudet kadotetaan), kun niihin liitetään koneellinen, alipaineiseksi säädetty ilmanvaihto.
Kerkes Ristom väliin. Kivahan näistä on höpötellä. Katotaan mihin asti päästään .
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Talojen tiiveys
Entäs kun törmää "kunnollisen" painovoimaisen ilmanvaihdon omaavaan "vain" 70-vuotiaaseen hirsirunkoon, joka on ovien yläpuuhun saakka laho jopa sisä-väliseinillä?
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2234
- Liittynyt: Ma Helmi 11, 2008 16:19
- Paikkakunta: Tre
Re: Talojen tiiveys
Vuotokohdat lahoaa jonkin verran ajan kuluessa. Jumi syö mistä vaan, jos elinolosuhteita löytyy! Pahin laho omassa rungossa oli aiheutunut seinäpintaan kiinni laitetuista kaapistoista, jotka muodostavat "lisä-eristeen tyhjiön muodossa" ja muuttavat kastepisteen kohtaa seinässä. Nurkka meni uusiksi vain kaapin alueelta! Jos sisäseinät lahoavat muuten kuin tuhohyönteisen toimesta, vois kuvitella mökissä haiseen paskalle jo pitkään. Home vaatii yleensä kosteutta.
ps. 25v alapojalle on jo melkoinen rakenne vika!
ps. 25v alapojalle on jo melkoinen rakenne vika!
#5284# 900 GL -84, 9000 CSE 2.3TA-93, 9000 CD 2.3TA -91(projekti) + Muutama tonttu ollut. Petri Oja 0405261005
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Talojen tiiveys
Mistä syystä oli lahonnut? Alhaalta vai ylhäältä päin? Missä käytössä ollut?Ristom kirjoitti:Entäs kun törmää "kunnollisen" painovoimaisen ilmanvaihdon omaavaan "vain" 70-vuotiaaseen hirsirunkoon, joka on ovien yläpuuhun saakka laho jopa sisä-väliseinillä?
Entäs kun törmää muutaman vuoden vanhaan taloon, jossa koneellinen ilmanvaihto myös alapohjassa ja alapohja homeessa? Osin suunnittelun, toteutuksen sekä käytön puutteellisuuden tähden.
Epäilen nykyrakennusten kuntoa 70 vuoden päästä. Energian säästämisen nimissä koneellista ilmanvaihtoa pienennetään ja seurakset tiedetään. Siksi rakenteet tulisi suunnitella ja toteuttaa virheitä sietäviksi.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Talojen tiiveys
Vähän meinas rönsytä tuolla lämpöpumppupuolella, niin tein oman. Katotaan miten etenee .
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Talojen tiiveys
Vanhoja ja terveitä taloja on paljon ihan painovoimaisella ilmanvaihdolla, mutta en ole kuullut että koneellisella ilmanvaihdolla varustettu talo olisi kestänyt yhtä pitkään sen koneellisen ilmanvaihdon kanssa.
Asuintaloissa koneellinen ilmanvaihto on ongelmallinen, esimerkkinä kerrostalojen koneelliset ilmanvaihdot, ne eivät toimi, koska asukas voi avata ikkunan tai itse säätää venttiilejä, jolloin järjestelmä ei toimi useamman asunnon kiinteistössä...
Asuintaloissa koneellinen ilmanvaihto on ongelmallinen, esimerkkinä kerrostalojen koneelliset ilmanvaihdot, ne eivät toimi, koska asukas voi avata ikkunan tai itse säätää venttiilejä, jolloin järjestelmä ei toimi useamman asunnon kiinteistössä...
#5417 OG9-5Aero_03 OG9-3_02
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2947
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
Re: Talojen tiiveys
Kyllähän Saabistien pitää tietää, että paineelliset ratkaisut on vikaherkkiä . Vapaasti hengittävät toimintavarmoja, kun perusasiat on kunnossa .
Kuten ippe totesi, asukkaiden halu päästä itse säätämään ilmanvaihtoa on monesti aiheuttanut vahinkoa. Myös yhden asunnon kiinteistöissä.
Kuten ippe totesi, asukkaiden halu päästä itse säätämään ilmanvaihtoa on monesti aiheuttanut vahinkoa. Myös yhden asunnon kiinteistöissä.
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Re: Talojen tiiveys
Saabistillahan pitäisi olla acc myös talossa.
ng900T 3d SE -94 (kr), ng9-3 sedan 1.8t A Linear -07 (vaimon), Jumpy l2h1 2.0Hdi -07 (vaihdetaan leveämpään pakuun)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
Serkku: Insignia 2.0 ttid 4wd combi
#2742 (muistaakseni)
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 8089
- Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
- Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen
Re: Talojen tiiveys
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Re: Talojen tiiveys
Itte asun 1921 rakennetussa ok-talossa, ja kaikki paikat on ok. Talossa on "luonnollinen" ilmanvaihto,rossipohjalla,poislukien talotuuletinta, jonka laitoin reilu 10v sitten.ippe kirjoitti:Vanhoja ja terveitä taloja on paljon ihan painovoimaisella ilmanvaihdolla, mutta en ole kuullut että koneellisella ilmanvaihdolla varustettu talo olisi kestänyt yhtä pitkään sen koneellisen ilmanvaihdon kanssa
Ja senkin lähinnä liesukuvun takia. Ja suihku/wc-tilan. Sauna on erillinen.
Työkseni teen noita iv-töitä, ja täytyy sanoa, että hiukan pelottaa, missä kunossa nää nykytalot on jo kymmenen vuoden päästä....
Monet asukkaat "säästää" asumiskustannuksissa, laittamalla ilmanvaihdon pois päältä.
Ja toinen ongelma on huolto, jonka aika moni laistaa...
Näihin nykyisiin vehkeisiin pitää vaihtaa esim. suotimet puolivuosittain tai jopa useammin, että laitteet toimii niinkuin ne on suunniteltu.
Entäpä sit kun tulee vikatilanne. Eli laitteisto ei toimi.
Esim. Kaverini osti taannoin ok-talon, asui ja ihmetteli kun saunatiloista ei höyryt poistunu. Tätä oli kateltu jo varmaan pari,kolme vuotta, ennenkuin asia tuli meikän kanssa puheeksi.
No kävin kattoo tilanteen, ja totesin et iv-koneen poistopuhallin oli rikki.
Kuinka kauan se oli ollut jo edellisellä omistajalla, ei tietoo.
No tämä ei ollut "nykytalo", vaan 80-luvulla rakennettu.
But anyway, vastaavia tapauksia on paljon
9-5 2.3 T A ja 2.0 T A
# 2333
# 2333