Liukkaankelinkurssi jne. ohjelma Nelosella

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Liukkaankelinkurssi jne. ohjelma Nelosella

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Tuli katsottua aamulla se Nelosen liukkaankelinohjelma. Hyvää asiaa oli ja mikä oli kummallisinta, että ohjelmassa kerrottiin ts. se mieshenkilö kertoi kaikki samat asiat mitä olin isältä oppinut/kuullut ennen kortin saamista. Hyviä vinkkejä kaikki eritoten se, että kannattaisi harjoitella liukkaalla ajamista.

Niin, syy miksi nyt aloin paasaamaan on se, että ohjelmassa tulleen ohjeen mukaan väistökokeessa pitää jarruttaa ja kääntää yhtäaikaisesti, jonka jälkeen höllätään jarruja ja väistetään (ABS-jarruilla voi jarruttaa ilmeisesti koko ajan, tämä ilmeisesti jäi minulta kuulematta, kun poika piti parin sekunnin äänenavauksen). No, autokoulussa tätä ei kerrottu ja kyseinen autokoulu on jonkun sertifikaatin mukainen. Autokoulun toisessa vaiheessa olleessa rata-ajossa opettaja passitti minut keittämään kahvia. Tuli nimittäin tehtyä kuulemma semmoinen temppu, ettei ole koskaan sattunut. Nimim. 95km/h nopeudella väistökokeeseen ja onnistuneesti läpi. Sitten loppui kiihdytyssuora. Ja käytin juurikin tuota ohjetta, että jarruttaessa käännetään renkaat ja höllätään jarrut, väistetään ja palataan omalle kaistalle. Niin, ja parhaiten ko. homma hoituu, että painetaan sitä jarrua jalalla ku rättipäätä suohon (kaikki renkaat lukkoon, maksimoi hidastuvuuden). Koko hommahan pitäis olla niin nopea, ettei auto lähde näyttäämään kylkeä.

Omasta tahdosta välitän eteenpäin sanomaa; Harjoitelkaa, vaikka jääradalla...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Niin meillä oli autokoulussa sama väistökoe, autokoulun kävin 01/05.. Eli siis meille neuvottiin pumppaamista, eli ensin tosiin Painetaan sitä jarrua niin että se menee pohjaan, pidetään hetken ja irrotetaan, että ohjaus palautuu. Käännettään rattia ja sitten alkaa armoton pumppaaminen jarrulla, itse pumppasin liikaa ja auto pysähtyi. Opettaja vain sanoi että piti aja kyllä tää rata loppu, eikä tartte jarruttaa noin paljoa :P
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
MikkiV4
"Aero"
Viestit: 302
Liittynyt: Ke Touko 21, 2003 12:07
Paikkakunta: Mäntsälä

Viesti Kirjoittaja MikkiV4 »

Mä olin kakkosvaiheessa faijan hiluxilla ja kävi samoin, setä sanoi, että voin mennä kahville kun muut reenaa.. ja lopuksi pääsin lähtemään n. ½ tuntia aiemmin kuin muut, äijä vain tokaisi, että "se on helppoa kun sen osaa"..

Tuolloin olin koko talven ajellut ko. autolla ja pitihän sitä aina sladissa ajella :oops:
Viritys on onnistunut, jos alle 10% tehoista häviää.
96 V4 Super -77 1700cc
96L V4 -76, odottaa aikaa ja motivaatiota | 96 super -78 K/VA | 9000 CD iA -89 VA
Forester XT 2.5T -07 (modified) | #2020
Jamppa
"Hölösuu"
Viestit: 2010
Liittynyt: Ke Kesä 25, 2003 10:46

Viesti Kirjoittaja Jamppa »

mulla kerrottiin autokoulussa että pitää opetella tuntemaan auton jarrut päkiällä. jännittää jalan ja sitten vaan passaa sitä jarrua sopivasti lukkiutumisen rajalle. Eli on kun manuaaliset abs jarrut.

Ja tuon tosiaan oppii kun sitä vähä aikaa harjottelee, on paljon tehokkaampi tapa kun pumpata sitä jarrua.
Mercedes CL500
Mercedes SL500 X 2
Mercedes R320L
Saab 900S
Pontiac Trans am 87 ls1
Ja jotain muitakin
Siriam
"Viggen"
Viestit: 511
Liittynyt: La Kesä 05, 2004 14:19
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Siriam »

Jamppa kirjoitti:mulla kerrottiin autokoulussa että pitää opetella tuntemaan auton jarrut päkiällä. jännittää jalan ja sitten vaan passaa sitä jarrua sopivasti lukkiutumisen rajalle. Eli on kun manuaaliset abs jarrut.

Ja tuon tosiaan oppii kun sitä vähä aikaa harjottelee, on paljon tehokkaampi tapa kun pumpata sitä jarrua.
Totta, mutta vaaratilanteessa ihminen painaa vaistomaisesti jarrun pohjaan vaikkapa hirven ilmestyessä eteen. Tämän takia ABS:t ois kova sana. ;)
Ensimmäinen Saab: 900i 2.0L -89
Toinen Saab: 9-3 1.8t(=2.0t?) 2004vm.
NEO9-3
"Aero"
Viestit: 440
Liittynyt: La Elo 16, 2003 16:41
Paikkakunta: Kannus

Viesti Kirjoittaja NEO9-3 »

Jaa onko jossain jääradoilla mahdollisuutta ajaa noinkin kovaa? Omakohtaisesti muistelen ,että Vetelin Kemorassa oli limiitti 30km/h.
Ja sen jos ylitti niin pääsi "jäähylle" kenttämestarin toimesta.
#1801
Saab 9-3 2.0t -00
Honda vf750c -95,1000SS
Turbo16
"Hölösuu"
Viestit: 2436
Liittynyt: Ke Elo 13, 2003 15:56
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja Turbo16 »

Meille muistaakseni ajettiin jotain 70-80kmh väistökokeeseeen.. autoni Nissan Primera (se uusin ofo) :lol:
#1909
Saab 900T16 "ei ikinä ajossa"
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Niin tosiaan. Itte ku olin siellä liukkaanajossa, niin opettaja sano aina, että 5km/h lisää. Lopussa oli 95km/h vauhtia, kun otti Laivakankaalla Torniossa vauhtia tyhjän kiihdytyssuoran läpi. Eikä silloinkaan lähtenyt 99 mitenkään ennalta arvaamattomaan liikkeeseen, tuskaa tosin oli palata keilojen väliin takaisin, mutta sekin onnistui keiloja kaatamatta.

Suoraan jarrutuksessa nopeus oli sama kuin väistökokeessa, juurikin tuon lyhyen kiihdytyssuoran takia.

Mutkassa väistämisessä auton vauhti melkein loppui ennen väistettävää kohdetta. Mutkaväistössä oli tosin pitävämpi alusta kuin suoraan väistössä.

Kemijoen jäällä on sitten haettu taitoja jääradalla yli 140km/h vauhdeissakin. Tällä radalla ajo on ollut omalla vastuulla. Parhaimpia adrenaliinin ryöppyjä on ollut, kun reilu 80km/h vauhdissa lähti Saba poikittain lumirännissä "takasuoralla" uran takia (just muuten mahtu siihen poikittain) ja takana 124-Mersu väistää jarruttamatta penkkaan (oli lujassa); ja toinen kun yli 120km/h vauhdista peilikirkkaalla "pääsuoralla" lähti tappisladiin, sivulasista katoin ku radan reunalle pysäköity Toyota lähestyy uhkaavassa kurssissa ja lähempää ku läheltä Saba menee sladissa jääradan tulotielle, hetken hengähdys ja kädet vapisten huoltoasemalle puottaan rengaspaineet normaaliin.

Mutta on tuo treenaaminen kannattanut, sillä tulleesta kokemuksesta on ollut hyötyä liikenteessä; kunnon voimakasta jarrun käyttöä, penkkaan väistämiset, ennakoivaa ja kelin mukaista ajamista ja ennen kaikkea perstuntumaa siitä miten auto käyttäytyy.
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
saabracing
"Hölösuu"
Viestit: 4093
Liittynyt: Ma Heinä 14, 2003 15:26
Paikkakunta: jkl, laukaa

Viesti Kirjoittaja saabracing »

tossa ohjelmassa jankattiin samaa kaavaa kokoajan, eihän siinä...

Tottahan se onkin...

PS. Joku vetää Sabaa tyylillä :wink:

http://www.900klubben.com/medbild/PICT0215.JPG
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

saabracing kirjoitti:PS. Joku vetää Sabaa tyylillä :wink:
Aijai. Tuli hienoja muistoja jääradalta, tosin tuo näytti kyntävän peltoa tuossa...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
Mikkoz
"Aero"
Viestit: 376
Liittynyt: La Tammi 15, 2005 22:41
Paikkakunta: jkl

Viesti Kirjoittaja Mikkoz »

Ite olin liukkailla talvella eikä ollu mikää älyttömän liukas keli. Faija opetti opetus luvilla ajamaan ja autona yli 10 vuotta vanha Seat malaga(ei mikään saappi :)). Muistaakseni satasta sai vetää tuohon väistökokeeseen kun karkas auto käsistä. Sitten mentiinkin jotain 5 kertaa akselin ympäri ja sai kaivella auton esiin luman alta sen jälkeen.
Kilometrejä tais olla alla varmaan jotain lähemmäs 10 tuhatta ennen kortin saantia. Mitenköhän noille autokoululaisille voi ees kortin antaa kun ei ne saa ajaa kuin muutaman kerran.
Muuten ihme ohjelmia ei kai kukaan yritä kääntää ja jarruttaa täysillä käännettäessä vanhalla autolla. Kai nuo ohjelmat on suunnattu täys dorkille.
YuZzI
"Hirsch"
Viestit: 859
Liittynyt: Ti Marras 30, 2004 21:07

Viesti Kirjoittaja YuZzI »

Ohjelman tekijät taitaa olla dorkia... :lol:
Vastaa Viestiin