Laskettelusuksien säädöstä

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Laskettelusuksien säädöstä

Viesti Kirjoittaja Svc »

Löytyykö saabisteista tämän alan asiantuntijaa:
Mistä voisi etsiä ohjeita laskettelusuksien siteiden perussäädöille? Jotain netistä löytyi mutta ei oikein ihan sitä perustietoa.
Siteiden malli on Salomon 447 ja laskijana aloitteleva n. 50 kg tyttö.

Vai olisiko helpointa käskeä menemään paikalliseen suksivuokraamoon neuvoja kysymään. (Sappee)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
tevisu
"Hölösuu"
Viestit: 1880
Liittynyt: Ma Syys 22, 2003 19:47
Paikkakunta: Heinola

Re: Laskettelusuksien säädöstä

Viesti Kirjoittaja tevisu »

Asiantuntija kun säätää nuo siteet, saat parhaan lopputuloksen ja et menetä yöuniasi sen vuoksi kun väärin säädettynä sukset eivät irtoakaan ja polvi pyörähtää.
Eli sinne suksivuokraamoon / hiihtokoulun porukan puheille.

EDIT: Unohtui vielä, että suksien siteet eroavat toisistaan kuitenkin sen verran, että yleispätevien ohjeiden antaminen on hiukan vaikeaa.
Viimeksi muokannut tevisu, Ma Tammi 10, 2005 19:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
joutilas
Matalapaineturbo
Viestit: 157
Liittynyt: Pe Helmi 06, 2004 06:37

Viesti Kirjoittaja joutilas »

Sinne vaan vuokraamoon.
Viimeksi muokannut joutilas, Ke Marras 14, 2018 15:50. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Joo, ammattilaiseen kannattaa luottaa tässäkin asiassa. Suksivuokraamon jepeillä on aika hyvä tuntuma millaisella voimalla monon tulee irrota siteestä.

Kun kokemusta karttuu niin omaankin käsitykseen voi luonnollisesti luottaa ja säätää mieleisekseen. Tuo siteen säätö kannattaa sitten muistaa toiseenkin suuntaan. 5 vuotta sitten säädetyt saattavat olla jo liian löysällä, varsinkin jos laskutyyli muuttuu kokemuksen myötä rohkeammaksi.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
f-19
"Hölösuu"
Viestit: 1973
Liittynyt: Ma Syys 15, 2003 01:00
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja f-19 »

Parit sukset tuossa tuli säädettyä uutena vuotena, aiemmin 10 vuotta sivusta seuranneena. Se miten tästä "oppineena" sukset nyt itse eka kertaa säädin; takasiteestä etäisyys oikeaksi, milli pari väljää, ja etusiteestä paino kohdilleen.

Tuo suksien kaikenlainen irti potkiminen kireyden testaamiseksi on aloittelijalla vaan vähän vaikeaa monot ja sukset jalassa. Motoriikka ei ainakaan näillä mun koekaniineilla pelannut niin kuin itsellä :) Itse saan ongelmitta sivuttain ja taaksepäin potkiessa sukset irti, pitäisi varmaan vähän kiristää :) Mutta ovat onneksi pysyneet jaloissa :D

Mutta suositeltavaa on tosiaan käydä pyytävämässä apua vuokraamon henkilökunnalta, yleensä auttavat mielellään ja ilmaiseksi vaikkei kassa kartukaan. Myös heidän vastuulla on laskettelijoiden turvallisuus.

Atte
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3103
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Viesti Kirjoittaja Svc »

Kiitokset vinkeistä. Itse olen viimeksi ollut mutkamäessä joku 15 vuotta sitten. Murtsikoista tulee huhtikuussa 20v 8O: tuli aikoinaan RovItPstossa kiintiö täyteen

Annoin neiti 13 v:lle ohjeen mennä suksineen vuokraamoon pyytämään apua nätisti hymyillen :D
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2948
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

No...

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

...silloin kun itse aloitin (yli 20 vuotta sitten), takasiteet laitettiin likimain kilojen mukaan. 50 kiloiselle aloittelijalle laittaisin takasiteet 40 kg:n mukaan (asteikolla 4) ja etusiteet vähän löysemmälle. Parien lippojen jälkeen kireyttä pitänee hieman tarkistaa, jollei takapotkut jo onnistu... Etu siteet ei heikkosäärisillä aukea ainakaan kanttauksen voimasta, suksen haukkaus on eri juttu...

Vuokraamojen väki nykyisin ei välttämättä ole kovin hyvin perillä (ainakaan omien kokemusteni mukaan) suksien siteiden säädöistä.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Jope
-
Viestit: 4173
Liittynyt: Su Elo 31, 2003 13:54
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jope »

Itselleni säädän melko kireälle (lasken aikamoisen kovaa), mutta tässä tapauksessa kandee varmaan pistää joku -10kg molempiin päihin.

Ennen mäkeen lähtöä tasamaalla sukset jalkaan ja etunojaa (sauvoilla tukea). Siteiden tulis pysyä kiinni kun nojaa eteenpäin siteitä vasten, ettei sitten mäessä käy yllätyksiä kun alkaa tottumaan laskemiseen.

Isommissa laskettelukeskuksissa yleensä osaavat kyllä laittaa vuokraamossa nuo kohdalleen, jos ei omiin skilsseihinsä / saabisitien spekulaatioihin luota.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Saabikas

Viesti Kirjoittaja Saabikas »

Pieni muistutus kaikille skimbaajille: siteiden asteikko ei ole kiloja. Vaikka hyvin lähellä käytännössä mennäänkin:) Kyseessä din asteikko, perussäätö muistaakseni luokkaa jaa oma paino kymmenellä ja vähennä yksi. Tuossa sitten din-luku. Tämä sitten muuttuu laskijan taitotason ja laskutyylin mukaan. 50kg tyttö voisi aloittaa 4din ja katsoa sitten miten toimii.
Vastaa Viestiin