Laskettelusuksien säädöstä
Laskettelusuksien säädöstä
Löytyykö saabisteista tämän alan asiantuntijaa:
Mistä voisi etsiä ohjeita laskettelusuksien siteiden perussäädöille? Jotain netistä löytyi mutta ei oikein ihan sitä perustietoa.
Siteiden malli on Salomon 447 ja laskijana aloitteleva n. 50 kg tyttö.
Vai olisiko helpointa käskeä menemään paikalliseen suksivuokraamoon neuvoja kysymään. (Sappee)
Mistä voisi etsiä ohjeita laskettelusuksien siteiden perussäädöille? Jotain netistä löytyi mutta ei oikein ihan sitä perustietoa.
Siteiden malli on Salomon 447 ja laskijana aloitteleva n. 50 kg tyttö.
Vai olisiko helpointa käskeä menemään paikalliseen suksivuokraamoon neuvoja kysymään. (Sappee)
Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Re: Laskettelusuksien säädöstä
Asiantuntija kun säätää nuo siteet, saat parhaan lopputuloksen ja et menetä yöuniasi sen vuoksi kun väärin säädettynä sukset eivät irtoakaan ja polvi pyörähtää.
Eli sinne suksivuokraamoon / hiihtokoulun porukan puheille.
EDIT: Unohtui vielä, että suksien siteet eroavat toisistaan kuitenkin sen verran, että yleispätevien ohjeiden antaminen on hiukan vaikeaa.
Eli sinne suksivuokraamoon / hiihtokoulun porukan puheille.
EDIT: Unohtui vielä, että suksien siteet eroavat toisistaan kuitenkin sen verran, että yleispätevien ohjeiden antaminen on hiukan vaikeaa.
Viimeksi muokannut tevisu, Ma Tammi 10, 2005 19:22. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Joo, ammattilaiseen kannattaa luottaa tässäkin asiassa. Suksivuokraamon jepeillä on aika hyvä tuntuma millaisella voimalla monon tulee irrota siteestä.
Kun kokemusta karttuu niin omaankin käsitykseen voi luonnollisesti luottaa ja säätää mieleisekseen. Tuo siteen säätö kannattaa sitten muistaa toiseenkin suuntaan. 5 vuotta sitten säädetyt saattavat olla jo liian löysällä, varsinkin jos laskutyyli muuttuu kokemuksen myötä rohkeammaksi.
Kun kokemusta karttuu niin omaankin käsitykseen voi luonnollisesti luottaa ja säätää mieleisekseen. Tuo siteen säätö kannattaa sitten muistaa toiseenkin suuntaan. 5 vuotta sitten säädetyt saattavat olla jo liian löysällä, varsinkin jos laskutyyli muuttuu kokemuksen myötä rohkeammaksi.
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business (KA)
#1814
#1814
Parit sukset tuossa tuli säädettyä uutena vuotena, aiemmin 10 vuotta sivusta seuranneena. Se miten tästä "oppineena" sukset nyt itse eka kertaa säädin; takasiteestä etäisyys oikeaksi, milli pari väljää, ja etusiteestä paino kohdilleen.
Tuo suksien kaikenlainen irti potkiminen kireyden testaamiseksi on aloittelijalla vaan vähän vaikeaa monot ja sukset jalassa. Motoriikka ei ainakaan näillä mun koekaniineilla pelannut niin kuin itsellä
Itse saan ongelmitta sivuttain ja taaksepäin potkiessa sukset irti, pitäisi varmaan vähän kiristää
Mutta ovat onneksi pysyneet jaloissa 
Mutta suositeltavaa on tosiaan käydä pyytävämässä apua vuokraamon henkilökunnalta, yleensä auttavat mielellään ja ilmaiseksi vaikkei kassa kartukaan. Myös heidän vastuulla on laskettelijoiden turvallisuus.
Atte
Tuo suksien kaikenlainen irti potkiminen kireyden testaamiseksi on aloittelijalla vaan vähän vaikeaa monot ja sukset jalassa. Motoriikka ei ainakaan näillä mun koekaniineilla pelannut niin kuin itsellä



Mutta suositeltavaa on tosiaan käydä pyytävämässä apua vuokraamon henkilökunnalta, yleensä auttavat mielellään ja ilmaiseksi vaikkei kassa kartukaan. Myös heidän vastuulla on laskettelijoiden turvallisuus.
Atte
Kiitokset vinkeistä. Itse olen viimeksi ollut mutkamäessä joku 15 vuotta sitten. Murtsikoista tulee huhtikuussa 20v
: tuli aikoinaan RovItPstossa kiintiö täyteen
Annoin neiti 13 v:lle ohjeen mennä suksineen vuokraamoon pyytämään apua nätisti hymyillen

Annoin neiti 13 v:lle ohjeen mennä suksineen vuokraamoon pyytämään apua nätisti hymyillen

Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
Citroën C5 2.0 HDi -11, Seat Leon e-Hybrid -21
-
- "Hölösuu"
- Viestit: 2948
- Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
- Paikkakunta: Sipoo
No...
...silloin kun itse aloitin (yli 20 vuotta sitten), takasiteet laitettiin likimain kilojen mukaan. 50 kiloiselle aloittelijalle laittaisin takasiteet 40 kg:n mukaan (asteikolla 4) ja etusiteet vähän löysemmälle. Parien lippojen jälkeen kireyttä pitänee hieman tarkistaa, jollei takapotkut jo onnistu... Etu siteet ei heikkosäärisillä aukea ainakaan kanttauksen voimasta, suksen haukkaus on eri juttu...
Vuokraamojen väki nykyisin ei välttämättä ole kovin hyvin perillä (ainakaan omien kokemusteni mukaan) suksien siteiden säädöistä.
Vuokraamojen väki nykyisin ei välttämättä ole kovin hyvin perillä (ainakaan omien kokemusteni mukaan) suksien siteiden säädöistä.
Saabista jäljellä muistot.
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Volvo S60 D3 - 17, Sirkkuli"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
Itselleni säädän melko kireälle (lasken aikamoisen kovaa), mutta tässä tapauksessa kandee varmaan pistää joku -10kg molempiin päihin.
Ennen mäkeen lähtöä tasamaalla sukset jalkaan ja etunojaa (sauvoilla tukea). Siteiden tulis pysyä kiinni kun nojaa eteenpäin siteitä vasten, ettei sitten mäessä käy yllätyksiä kun alkaa tottumaan laskemiseen.
Isommissa laskettelukeskuksissa yleensä osaavat kyllä laittaa vuokraamossa nuo kohdalleen, jos ei omiin skilsseihinsä / saabisitien spekulaatioihin luota.
Ennen mäkeen lähtöä tasamaalla sukset jalkaan ja etunojaa (sauvoilla tukea). Siteiden tulis pysyä kiinni kun nojaa eteenpäin siteitä vasten, ettei sitten mäessä käy yllätyksiä kun alkaa tottumaan laskemiseen.
Isommissa laskettelukeskuksissa yleensä osaavat kyllä laittaa vuokraamossa nuo kohdalleen, jos ei omiin skilsseihinsä / saabisitien spekulaatioihin luota.
Ville Jouppi #1780
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
9000 CCE 2.3T '92/'96 (PR) | 9000 Aero 2.3TA '96 (PR) | 9000 CSE 2.0tA '97 (VA)
Pieni muistutus kaikille skimbaajille: siteiden asteikko ei ole kiloja. Vaikka hyvin lähellä käytännössä mennäänkin:) Kyseessä din asteikko, perussäätö muistaakseni luokkaa jaa oma paino kymmenellä ja vähennä yksi. Tuossa sitten din-luku. Tämä sitten muuttuu laskijan taitotason ja laskutyylin mukaan. 50kg tyttö voisi aloittaa 4din ja katsoa sitten miten toimii.