Auton seisonta hävittää tyhjäkäynnin (ranskanpatonkivaroitus

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Auton seisonta hävittää tyhjäkäynnin (ranskanpatonkivaroitus

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Joo eli tuli ostettua ystävän peugeot kun hän kyllästyi sitä myymään ja mielestäni myi sitä liian halvalla kun tiedän auton kunnon. Tuossa se pihassa komeilee ja pahus että voi auto olla kiva ajettava!

Eli auto on 206 ekaa vuosikertaa (kai) eli 1999 ja 1.4 koneella. Kai tuota vois myydä eteenpäinkin tarvitsevalle, mutta en kehtaa ennenkuin on yksi mysteerio selvitetty:

Auto toimii hyvin niin kauan kun sitä käyttää säännöllisesti, mutta jos se seisoo monta päivää putkeen, niin seuraavassa käynnistyksessä tyjäkäynti on kadonnut tyystin, eli auton pitäminen käynnissä vaatii sinnikästä jatkuvaa kaasupolkimen hiplaamista. Sitkeästi kun autoa pitää käynnissä niin tyhjäkäynti palautuu kuin salama kirkkaalt taivaalta kun moottori vähän lämpenee. Sen jäkeen taas toimii hyvin kunnes/jos jää seisomaan pidemmäksi aikaa.

Puolapaketti tuohon on vaihdettu ja tyhjäkäyntisäädin puhdistettu, mutta tulppia ei ole herran aikoihin vaihdettu, epäilenkin niitä jos ovat huonot niin auton kuningassoftat kieltäytyy pitämästä autoa käynnissä? Laitankin ne ekana vaihtolistalle.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
MzU
"Tuplakaasari"
Viestit: 60
Liittynyt: Ma Tammi 27, 2014 01:06
Paikkakunta: Kemi

Re: Auton seisonta hävittää tyhjäkäynnin (ranskanpatonkivaroitus

Viesti Kirjoittaja MzU »

Täysin samat oireet on eukon kauppakassissa nimeltä Chrysler. Myös itse päättelin tulpissa olevan syyn, mutta vielä ne on vaihtamatta. Seisonnassa kun on niin pitää tutkia tarkemmin sitten kun on tarvetta taas ajella.

Lähetetty minun GT-I9195 laitteesta Tapatalkilla
Saab OG 9-5 vm 2003
Saab OG 9-5 vm 2005
Saab NG 9-3 vm 2004
dollarihymy
Matalapaineturbo
Viestit: 197
Liittynyt: To Elo 20, 2009 18:04
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa

Re: Auton seisonta hävittää tyhjäkäynnin (ranskanpatonkivaroitus

Viesti Kirjoittaja dollarihymy »

Mistään mitäänhän minä en tiedä mutta ainaki omassa focuksessa jos ottaa akunkengän irti tunniksi ni ecu nollautuu ja samoin häviää tyhjäkäynti kunnes Se opetteleen sen itse uudestaan. Voisiko sulla jostai syystä kadota jännite eculta tuon seisonnan aikana? Ihan vaan heitin tälläisen arvauksen
Fakiiri
"Hölösuu"
Viestit: 1852
Liittynyt: Ke Helmi 03, 2010 07:31
Paikkakunta: Kemi

Re: Auton seisonta hävittää tyhjäkäynnin (ranskanpatonkivaroitus

Viesti Kirjoittaja Fakiiri »

Hieman samankaltainen ominaisuus on itselläkin tuossa kakkosautossa. Eli kun on akku pois paikaltaan , menee muutama tarttikerta ennenkuin tyhjis opettelee itsensä.

Eli ei sielä Pökötissä nyt vain olisi jotain kosketus murheita virransaannissa?
# 4816
Mersedes-Benz 200CDI -06 (A5)
Mitsubishi Galant 1.8 GLi -94 (M5) FFV
Ex-Saab 9-5 2.3t Wagon -01 (M5) BP by JC
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Auton seisonta hävittää tyhjäkäynnin (ranskanpatonkivaroitus

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Hei kiitos kannustavista vastauksista, mielenkiintoista että näinkin tunnettu "ominaisuus", ennakoin etten saa yhtään vastausta tähän aiheeseen. Hmmm...en kyllä keksi mistä lähteä tuota tutkimaan, maajohto? Akku on uusittu autoon viime vuonna.
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
aero
-
Viestit: 8688
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Auton seisonta hävittää tyhjäkäynnin (ranskanpatonkivaroitus

Viesti Kirjoittaja aero »

Tekeekö samaa, jos ennen seisonnan jälkeistä starttia törppää akkulaturin kiinni tunniksi-pariksi? Jos ei, joku syö akkua seisoessa niin, että startissa jännite kyykähtää ja moottorinohjaus unohtaa oppinsa.

Tosin moottorinohjauksen nollautumisen ei järjellä ajtellen pitäisi tuollaista aiheuttaa, joten eiköhän siellä ole taustalla joku oikea vika, joka ajaa moottorinohjauksen adaptaatiot melko sivuun. Väsynyt immu tai lambda? Voisin esim. kuvitella että immun väsyessä kylmäkäyntiseos pääsee turhan laihalle, kunnes moottorinohjaus oppii tarpeeksi tujun lisärikastuksen jotta moottori pysyy käynnissä.
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Auton seisonta hävittää tyhjäkäynnin (ranskanpatonkivaroitus

Viesti Kirjoittaja lucaf »

kiitos pohdinnoista! yritin etsiä foorumilta jotain sanastoa tai jotain....mikä kertoisi mitä IMMU tarkoittaa :oops: ........
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Johtaja_Turhapuro
"Viggen"
Viestit: 502
Liittynyt: Pe Elo 10, 2012 13:41
Paikkakunta: Tampere City

Re: Auton seisonta hävittää tyhjäkäynnin (ranskanpatonkivaroitus

Viesti Kirjoittaja Johtaja_Turhapuro »

IMM = Ilmamassamittari/ilmamäärämittari.
#5673
SAAB-SCANIA 900i 2.116-VALVE 5d -92
(KA)
SAAB-SCANIA 900i
16-VALVE 2d -89 (PR)
АвтоВАЗ 21122 -03 (RUS) Mercedes-Benz E200 BlueTEC -16 (TAXI)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Auton seisonta hävittää tyhjäkäynnin (ranskanpatonkivaroitus

Viesti Kirjoittaja lucaf »

Thanks ok tässähän viisastuu ihan koko ajan, eli mass airflow sensor (MAF sensor), onkohan se tuon mustan ison tuubin sisällä?

https://picasaweb.google.com/luca.faiaz ... 8819716322

hmm vai onkohan lainkaan kun tuossa on jo MAP anturi joka vissiin hoitaa osan duunista?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
aero
-
Viestit: 8688
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Auton seisonta hävittää tyhjäkäynnin (ranskanpatonkivaroitus

Viesti Kirjoittaja aero »

Mun silmään tuosta ei kyllä MAFia osu, eli se arpa taisi mennä pieleen. Voisin silti veikata varsinaisen vian kohdistuvan johonkin anturiin (lämpöanturi? Joko imusarjan tai moottorin).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
Avatar
9000CD23T
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 7562
Liittynyt: Pe Heinä 02, 2004 12:45
Paikkakunta: ex Jyväskylän MLK
Viesti:

Re: Auton seisonta hävittää tyhjäkäynnin (ranskanpatonkivaroitus

Viesti Kirjoittaja 9000CD23T »

900i-5D Combi Coupe-84*/900i-4D Sedan-86*/900i-4D Sedan-88*/9000CD 2.3T-91*/OG9³SE-01 RE85STG1
(*=ex) #2060#
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Auton seisonta hävittää tyhjäkäynnin (ranskanpatonkivaroitus

Viesti Kirjoittaja lucaf »

tähän ketjuun sen verran päivitystä, että tyhjäkäyntisäätimen puhdistuksen jälkeen teki vielä muutaman kerran sitä että tyhjäkäynti hävisi kesken kaiken, mutta sytytystulppien vaihdon jälkeen ei ole enää sitä tehnyt. Tulppien ikä/historia ei tiedossa mutta voineet olla tosi kauan autossa, sen verran ikävätkin ne oli vaihtaa. Näinkö on, että nykyautoissa tulee tuokin asia laiminlyötyä kun niitä ei enää niin helposti saa vaihdettua kuin vanhaan hyvään aikaan?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
lucaf
"kukkahattu"
Viestit: 6420
Liittynyt: Ke Touko 07, 2003 10:55
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: Auton seisonta hävittää tyhjäkäynnin (ranskanpatonkivaroitus

Viesti Kirjoittaja lucaf »

vedetäänpäs väärä tieto takaisin, tyhjäkäynnin katoaminen on taas palannut :x :evil:
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Vastaa Viestiin