Savustaminen

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Savustaminen

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Moi Saabistit, sain arvonnasta Muurikan sähkösavustimen ja nyt olis kova hinku päästä sitä kokeilemaan. Varmaan teistä löytyy mestareita silläkin saralla, heittäkääpäs vinkkejä.
Saadaan jutustelua aikaan tälläkin saralla

Pitääkö sinne laittaa kylmä- vai lämminsavulohta?
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Avatar
jus
"Saabisti"
Viestit: 11500
Liittynyt: Ma Elo 11, 2003 21:37
Paikkakunta: Helsinki

Re: Savustaminen

Viesti Kirjoittaja jus »

Olen itse laittanut kylmäsavulohen ja lämminsavulohen suoraan lautaselle ja syönyt sellaisenaan. Et varmaan tosissasi tätä kysynytkään :-)

Savustamisesta ei minulla ole kokemusta, tuolla jotain: http://www.kalamies.com/kalastus-keskus ... stin-57619
Saab 99 GLi 5 Speed -82 • Saab 9000 T16A -87 • Saab 9000 CD 2,3T A -91 • Saab 9-5 2,3t A -00
brottor
"Ruisku"
Viestit: 114
Liittynyt: Ke Tammi 14, 2015 14:32
Paikkakunta: Hollola

Re: Savustaminen

Viesti Kirjoittaja brottor »

Lämmin savulohi:

Esilämmittys 10min

Kalafile sisään ilman puruja, suola + pippuri pinnassa 10min.

Purupellille reilu kourallinen puruja + 2 palasokeria (väriä) pelti savustimeen 10-20min

Valmis! Hyvin simppeli ohje, tällä hyvin alkuun. Säätää sitten ajat itselle sopiviksi.

Kannattaa myös vuorata rasvapelti ja purupelti foliolla, helpompi putsata.
tturku
"Team Ylläpito"
"Team Ylläpito"
Viestit: 5649
Liittynyt: To Heinä 21, 2005 16:21
Paikkakunta: Espoo

Re: Savustaminen

Viesti Kirjoittaja tturku »

Muurikan omaa ohjekirjaa oon mukaillut kun tollasella takka mallisella rosteripöntöllä oon pihassa savustanut. Toimii puulla/hiilillä. Löytyy netistäkin.
Tommi Turku #2632 o4oo-323138 Espoo
9-3 TTiD Aero Cab MY08, MG5 LR Luxury MY23, Enyaq Sportsline MY22
Ex:NG9-3 1.9Tid Cab MY06, NG9-5 2.0Tid MY10, NG900 2.0T Cab MY96, OG9-3 2.2Tid MY00, OG9-3 2.0T Aero MY02, OG9-5 3.0Tid MY04, parit OG900 ja 96
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: Savustaminen

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Tuo sähkösavustin on järjettömän helppo käyttää. Yhtäkertaa lukuunottamatta kalat ovat onnistuneet erinomaisesti. Tuolloin yhdellä kertaa kala yksinkertaisesti unohtui pöntöön ja siitä tuli etwaksen verran kuivaa. Foliota käytän rasvapellin päällä, mutta purupeltiin en sitä ole laittanut. Purut pellille, pari sokeripalaa mukaan ja 30-40 minuuttia niin on valmista. Sitten kala paperille (voi- tai leivinpaperi), karkea merisuola pintaan ja sitten pakettiin ja päälimmäiseksi (eristeeksi) sanomalehtiä tai pyyhe. Annat olla 15-30 minuuttia ja valmista on. Tässä siis yksi esimerkki miten sen voi laittaa. Taatusti on muitakin tapoja. Miedomman savustuksen saat, kun laitat purut vasta viimeiseksi 10-15 minuutiksi. Tekemällä oppii ja löytää itseään miellyttävän kombinaation :D .

Edit: ai niin, brottor kertoikin tuon "reseptin" jo.
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
9000 automaatilla
"Hölösuu"
Viestit: 2947
Liittynyt: Ke Marras 19, 2003 20:55
Paikkakunta: Sipoo

Re: Savustaminen

Viesti Kirjoittaja 9000 automaatilla »

Sähkösavustimesta en mitään ymmärrä, mutta kokeile ihan tavis kaloja. Ite olen savustanut nuotion päällä pöntössä kirren lisäksi ihan ahventa ja lahnaa. Kumpaakin saa usein ihan normi kaupasta ja tulee tosi hyvää ja on vielä kaiken lisäksi ekologinen ja edullinen vaihtoehto :D.

Onpa joskus hauki pitänyt laittaa pönttöön myös, ruumiinrakenteensa vuoksi joutuu usein kyllä ensin katkaisuhoitoon, sano...
Saabista jäljellä muistot.
Sitikka C5 2.0 Hdi -08, "Möhkö"
Sitikka C4 1,6 VTI -11, "Pöhkö", ei tainnut holistia tulla...
OIZXXX
"Hirsch"
Viestit: 848
Liittynyt: To Helmi 05, 2009 17:20

Re: Savustaminen

Viesti Kirjoittaja OIZXXX »

Varmasti tapoja savustaa on niin monta kuin tekijöitäkin, kokeilemalla löytyy itselle sopivin. Sokeri on siellä väriä antamassa ja purua menee yleensä noin pari-kolme desiä.
Itse suolaan lohen ennen savustusta, karkeaa merisuolaa reilustu, takaisin paperikääreisiin ja vähintään tunniksi jääkkappiin. Ylimääräiset suolat pyyhitään pois ennen savustusta.
Kalan koosta riippuen 30-60 min pöntössä, olen laittanut kylmään pönttöön ilman esilämmittelyjä.
Leppäpurua käytän..
Tekemällä oppii.
Saab 9-3 2.0t BioPower 5d se -02 --Mikkeli--
Ex Volvo v40 2.0t Classic Aut. -04. Ex Saab 9-3 2.0 3d se -99. Ex Saab 9-3 2.0 5d se -99.
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Savustaminen

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Moi, kiitos kaikille vastauksista ja kyllä se Muurikka on laatuvehje!
Kaikesta näkee, että laatuun on panostettu; pakkaus, ohjekirjat, suojahuppu ja tietty itse pönttökin !

Ja helppoa oli kuin heinänteko lohifileen savustaminen. Itse käytin hienoa merisuolaa, murskattua mustapippuria ja sitruunapippuria. Tunnin oli kääreessä jääkaapissa maustumassa ja voi veljet miten hyvää tuli ja helposti. Kuten tiedätte, Juhannuksena tuli tietenkin vettä taivaan täydeltä, mutta takaterassilla lipan alla kala savustu mukavasti. Se suojafolion käyttäminen oli hyvä vinkki, jälkipyykki sujui kitkatta. Itse ritilän voitelin ensin ruokaöljyllä kiinnipalamisen estämiseksi. Suosittelen !
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
toni1976
"Hirsch"
Viestit: 811
Liittynyt: Pe Marras 28, 2003 12:07
Paikkakunta: Tornio

Re: Savustaminen

Viesti Kirjoittaja toni1976 »

Mie laitan lohifileen ja ritilän väliin myös folion. Ei pala ritilään kiinni kala, eikä tarvi öljytä...
Kyllä tuo sähkösavustin on helppo. Nyt pari vuotta savustellu 49 euron Prego-savustimella. Onnistuu joka kerta :D
Saab 9-3 2.0t Sentronic Sport Sedan MY2006
Ford Mondeo 2.0 TDCi Wagon -08
Datsun 100A -75
#2362
Poy
"Hölösuu"
Viestit: 1319
Liittynyt: Ke Tammi 05, 2005 21:30
Paikkakunta: Oulu

Re: Savustaminen

Viesti Kirjoittaja Poy »

Mun lemppari savukalaresepti on aurajuusto-savulohi.

Ensin vähän karkeaa merisuolaa lohi- tai kirjolohifileen päälle ja hetkeksi jääkaappiin. Suolaa tulee normaalia vähemmän koska aurajuusto antaa suolan maun. Seuraavaksi suola pois ja jos kala on kostea päältä, niin jätän vielä hetkeksi jääkaappiin, jotta se kosteus lähtee pois (ei saa olla kostea savustuspöntössä). Sitten vaan aurajuustoa lohen päälle reilusti (helpointa laittaa paloina, joka löytyy valmiista pussista). Myös minä laitan folion, mutta laitan sen suoraan ritilän päälle, joka tulee taas rasvapellin päälle. Puruja laitan 0,5dl, mutta sokeria en käytä ollenkaan. Kala pönttöön ja pönttö päälle. Luukun jätän raolleen. Sitten kun päästää ensimmäiset savut ulos laitan luukun kiinni ja ajan käyntiin. Tuosta hetkestä lähtien lohi on valmis noin 23-25min päästä.
Tuon aurajuusto-savulohen syön yleensä paistettujen nuudeleiden kanssa. Normaalin savustetun lohen saatan syödä tartar-kastikkeen ja perunoiden kanssa.
Ex: OG9-5 -07 Aero, OG9-3 -99, OG900 -86
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: Savustaminen

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

Jäi tuossa aiemmassa postauksessa kertomatta, että käytän sähkösavustinta myös lähes valmiiden pihvien tms.. "aromisointiin" savulla, mikäli en ole käyttänyt hiiligrilliä itse valmistukseen. Juhannuksena laitettiin jotakin lihantynkää appiukon muurikkapannulla. Sen jälkeen laitoin ne 5 minuutiksi jo valmiiksi lämmitettyyn muurikan sähkösavustuspöntöön. Lihat saivat miellyttävän savuaromin pintaansa. Makua voi hieman vaihdella käyttämällä eri puulajeista tehtyjä puruja. Lepän maku kun ei sovi ihan kaikkeen - noh, tämähän on tietty makuasia.
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Savustaminen

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Laittelin lohifileen "perinteiseen" tapaa, mutta heitin kokeeks halkaistun atrilli makkaran kaveriks. Ei hassumpaa sekään, pitääpä savustaa joku ilta ihan vaan makkaraa.

Ja pitäsköhän hankkia isommat silmälasit - siihen purupeltiin on kirjoitettu ohje - kostuta purut

No, nyt noudatin ohjetta ja laitoin pikkusen vettä purujen päälle ja käsin hämmensin, että ne kostuivat läpeensä. Oletteko liottanut niitä vedessä vai miten?
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
ZeiPii
"Hölösuu"
Viestit: 1541
Liittynyt: Ma Touko 28, 2007 09:45
Paikkakunta: Vantaa

Re: Savustaminen

Viesti Kirjoittaja ZeiPii »

En ole puruja kostutellut. Hyvin ovat toimineet kuivina.
MiTo QV -10
Ex: BMW 320i -05, Saab 9-3 SC 1.8t -08
Vastaa Viestiin