Jenkit ratkaisseet turbon sijoitus- jäähdytysongelmat!

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Svc
"Saabisti"
Viestit: 3102
Liittynyt: Ti Touko 06, 2003 11:16
Paikkakunta: Hanko

Jenkit ratkaisseet turbon sijoitus- jäähdytysongelmat!

Viesti Kirjoittaja Svc »

Svc, Saabiton saabisti
Citroën C5 2.0 HDi -11
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Millaisellahan viiveellä ahdot mahtaa pulpahtaa tuolta kontin alta...... :lol:
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
Avatar
Risto
"Hölösuu"
Viestit: 5176
Liittynyt: Ti Marras 18, 2003 21:53

Viesti Kirjoittaja Risto »

:wink:
Viimeksi muokannut Risto, Ke Maalis 02, 2011 23:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
vuorpe
"Hirsch"
Viestit: 992
Liittynyt: Ti Loka 07, 2003 10:58
Paikkakunta: Klaukkala

Viesti Kirjoittaja vuorpe »

Työkari kertoi että suomessa jollain hepulla oli ahtimet (2) asennettu jossain jenkissä hattuhyllylle.
Saabiton saabisti
#1470
peinu
"Hölösuu"
Viestit: 6200
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 09:09
Paikkakunta: Jyskä
Viesti:

Viesti Kirjoittaja peinu »

Joo, lisää samasta aiheesta hieman toisin sanoin:

Since these systems are uniquely designed to function at the rear of the vehicle, it operates without any noticeable lag and will produce full boost below 3,000 rpm. This is because the intake-tubing volume is about the same size as most traditional turbos that are front-mounted with an intercooler.

Eli intercooler puuttu ja putkien tilavuusa on samaa luokkaa kuin intercoolerin tilavuus. Virtaavuus varmaan putkissa ihan hyvä ja kehuvat, että putki toimii hyvin intercoolerina semminkin kun auton ulkolämpötila on pienempi kuin konehuoneessa.

9-3X 2.0T XWD -10 BioPower,
9-5 2.3t -00 US specs BP steg 1,
9-3 Aero Cab -04 Lime BP Steg 7,
9-3 "Aero" Cab -05 BP Steg 1,
#1767, MB CLS 350CDI -11
potkuhousu
"Hölösuu"
Viestit: 3644
Liittynyt: Ke Maalis 12, 2003 21:05
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja potkuhousu »

Jatoihan on kaikkein puhtain paikka ottaa ilmaa koneeseen ja kuivin :lol:
Jyrki alias potkuhousu
SS-K #1636 STCF #2
Zaino Show Car Polish Trolli.nu
Viimeistely alkaa ensimmäisestä Zaino kerroksesta
Avatar
dimebak
"Hölösuu"
Viestit: 8220
Liittynyt: To Heinä 03, 2003 21:03

Viesti Kirjoittaja dimebak »

Ei hyvänen aika. Saattaa tuo viive olla samanlainen ku 99 Turbossa aikoinaan, että 3000rpm menee ku ruisku ja sitten potkaisee. Ainakin mulle tuli sellainen käsitys, että tuo turbo ahtaa tuon imuputken 0,05 sekunnissa täyteen, mutta kuinka kauan menee siihen, että pakokaasut alkaa ihan tosissaan pyörittään ahdinta, kun kaasua painetaan.

Toinen syy miksi ahdin on iso on varmasti siinä, että noinkin takana pakokaasut on jo viilenneet siinä määrin, että siitä saatava (kineettinen) hyöty on jo paljon pienempi kuin esim. pakokaasuissa pakosarjan kohdalla.

Ja muutenkin tuo turbon lämpötilan pienuus ei ole mikään etu verrattuna normaaleihin turbomoottoreihin. Kuuma ahdinhan vaatii parempi laatuisen öljyn voiteluun ja ahtimen aihettaman ahtoilman lämpötilan voi pudottaa tarpeeksi isolla välijäähdyttimellä.

Ja ku potkiskin tuossa ylhäällä mainitsi niin on tosi puhdas ja ennen kaikkea kuiva paikka ottaa ilmaa :lol: Mitenkähän toimii Suomen oloissa :lol: No, on sitä tullu nähtyä kaverin ottamista valokuvista Roverin V8 Minin keulassa ja silloin luuli nähneensä kaiken...
-dimebak-
9-5 Aero Wagon 2004, käyttökinneri
Entiset: 99GL 2D 1980, 900T16 5D 1992 ja Opel Vectra Voyage 2001
V.J.S
"Hölösuu"
Viestit: 8088
Liittynyt: Ti Heinä 15, 2003 06:09
Paikkakunta: Ihmiskunnan kehto: Paippinen

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Heh, vähän aikaa huudattaa "putki punaisena" ja sattuu osumaan lammikkoon :arrow: NAPS :!: pakopesä halki...Tuli vaan tämmönen mieleen...
-Ville
-Ford Kuga Vignale 2.5 PHEV -20
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Aksu900
"Hölösuu"
Viestit: 1451
Liittynyt: To Syys 11, 2003 10:03
Paikkakunta: Oulu/Kälviä

Viesti Kirjoittaja Aksu900 »

Joo tai hilipaseppa mökkitielle tuommosen kans. *klonk* oho turbo tipahti. :roll:
Aki Peltola #1132
e0000333
"Hölösuu"
Viestit: 1507
Liittynyt: Pe Elo 01, 2003 15:10
Paikkakunta: Seinäjoki

Viesti Kirjoittaja e0000333 »

Niin ja miten tuota näytellään kavereille potkiaisissa.... :roll:
Kaikenlisäksi supisuomalaiset maantiesuolat saa siniset silikoniletkut näyttämään vähemmän sinisiltä.... :P
Saab 9-3 Sport Combi 1,8t Linear Business
#1814
aero
-
Viestit: 8717
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Viesti Kirjoittaja aero »

Saatika sitten kuuluisa sininen dumppiventtiili. Pitää ottaa asentaessa valokuva, jota voi esitellä :).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
eltzi
"Turbo"
Viestit: 279
Liittynyt: Ti Heinä 13, 2004 23:42
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja eltzi »

onhan toi ehkä helpoin paikka sijottaa turbo pakosarjan osalta mutta joo..
Eltzi #1888 p.040-7416902
Saab 96 V4 SUPER -78
Saab 9-5 Aero -00
SEPA
"Hirsch"
Viestit: 936
Liittynyt: Ti Loka 14, 2003 19:33
Paikkakunta: Kempele
Viesti:

Viesti Kirjoittaja SEPA »

Taijampa lähtä vuoleen puusta uuden turpon itelle 8)
tuomas
"Hirsch"
Viestit: 733
Liittynyt: To Touko 08, 2003 14:08
Paikkakunta: Espoo/Nummela

Viesti Kirjoittaja tuomas »

tuossa asennuksessa on se vitsi, että esim. kaliforniassa on kielletty moottoriin koskeminen muutosmielessä aina katalysaattoriin asti. Jenkit kiertävät tätä ongelmaa asentamalla turbon katalysaattorin jälkeen, ja helpoiten se näköjään käy siis noin.

-tuomas-
#1508
2000 9-5 Aero, 1996 9000CSE, 1986 900 turbo 2d, 1980 99Turbo
2007 Honda CBR1000RR, 2001 Honda CBR600f4i, 1977 Honda CB750K
4. Rivi
turkkaki
"Hölösuu"
Viestit: 1350
Liittynyt: Ti Maalis 09, 2004 12:02
Paikkakunta: kauhajoki

Viesti Kirjoittaja turkkaki »

mahtaa noissa kaseissa tulla hilippa enemmän rojua sieltä putkesta... että sikäli se saattaa toimia tuollakin paremmin kuin nelosessa, mutta ei nyt sentään...
Turkka Kivelä #(ei voi muistaa ulkoa)
9-5 2.3 AERO -08, käyttis
9000 2.3 CDTA griffin -97, 96 -77, harrastuksia pitää olla.
Vastaa Viestiin