Kärryn vetäminen

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
Vastaa Viestiin
kribe
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: To Kesä 12, 2014 14:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Kärryn vetäminen

Viesti Kirjoittaja kribe »

Moro!

Tuli tässä vastaan hankala tilanne:

B-kortilla saa vetää yli 750kg kärryä kunhan yhdistelmän kokonaismassa jää alle 3500kg. Omassa tapauksessa jääkin (1900kg + 1500kg = 3400kg), mutta auton rekisteriotteessa lukee maksimi vetomassa 1000kg. Saanko siis vetää tuota kärryä, jos kärryn massa kuormattuna ei ylitä 1000kg, vai meneekö tuo suoraan kokonaismassan mukaan?

Toisessa autossa maksimi vetomassa on 1500kg, mutta yhdistelmän kokonaismassa ylittää silloin täpärästi 3500kg.
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
kribe
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: To Kesä 12, 2014 14:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kärryn vetäminen

Viesti Kirjoittaja kribe »

Luin tuon trafin jutun monta kertaa, mutta löytyihän se vastaus:
trafi.fi kirjoitti:Autolle suurin sallittu perävaunumassa on vetotilanteessa 1 500 kg (tieto löytyy pääsääntöisesti rekisteriotteesta). Perävaunun kokonaismassa on rekisteriotteen mukaan 1 800 kg. Perävaunun vetäminen autolla on sallittua, jos perävaunun todellinen massa vetotilanteessa on enintään 1 500 kg.
Eli saa vetää 1500kg kokonaismassalla olevaa kärryä, kunhan kärryn todellinen massa jää alle auton rekisteriotteessa merkityn 1000kg.

Lähde: http://www.trafi.fi/autoilu/auton_kaytto/peravaunut
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Saabium196
"Aero"
Viestit: 391
Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
Paikkakunta: Epsoo

Re: Kärryn vetäminen

Viesti Kirjoittaja Saabium196 »

Luepa uusin Moottori-lehti, siinä sivun verran juttua.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Olavi P
"Turbo"
Viestit: 292
Liittynyt: Su Loka 30, 2005 20:45
Paikkakunta: Kälviä

Re: Kärryn vetäminen

Viesti Kirjoittaja Olavi P »

Kärryn kuormaa ei punnita menee aina rekisteriotteeseen merkityn painon mukaan ,jos epäillään yli kuormaa sitten punnitaan.
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
aero
-
Viestit: 8749
Liittynyt: Ma Touko 05, 2003 06:13

Re: Kärryn vetäminen

Viesti Kirjoittaja aero »

Autolla saa vetää kytkentämassan (lue: punnitaan), kortti rajaa kokonaismassan (lue: katsotaan papereista).

Jos poliisisetä meinaa kirjoittaa sakkoa siitä, että kärryn kokonaismassa ylittää auton suurimman sallitun vetomassan, niin voi vaatia vaakaa paikalle. Toki silloin kannattaa olla varma, että punnituksen tulos on pienempi kuin kärryn kokonaismassa (joskin siitä kannattaa olla muutenkin varma).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
kribe
"Viggen"
Viestit: 605
Liittynyt: To Kesä 12, 2014 14:37
Paikkakunta: Tampere
Viesti:

Re: Kärryn vetäminen

Viesti Kirjoittaja kribe »

Olavi P kirjoitti:Kärryn kuormaa ei punnita menee aina rekisteriotteeseen merkityn painon mukaan ,jos epäillään yli kuormaa sitten punnitaan.
Jos auton rekisteriotteeseen on merkitty suurimmaksi sallituksi vetomassaksi 1000kg, niin saan sillä vetää kärryn rekisteriotteeseen merkityltä kokonaismassaltaan 1500kg kärryä, kunhan en sitä kuormaa yli 1000kg painoon.
Oletuksena vielä tietenkin että yhdistelmän kokonaismassa ei ylitä 3500kg (B-kortti).

Omassa tapauksessa kokonaispaino jää selvästi alle auton rekisteriotteen maksimi vetomassan. Kärry on n. 350kg ja mönkijä teloineen n. 450kg, eli aika hyvä pelivara jää rekisteriotteeseen merkittyyn 1000kg maksimi vetomassaan.

Se on sitten oma lukunsa kuinka nautinnollista on -11 vm. 1.6 kiisseli Focus farkulla vetää 800kg kuormaa. Ei liiku ilman kärryäkään mihinkään.
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Sonett73
"Hölösuu"
Viestit: 1254
Liittynyt: Su Huhti 17, 2005 19:41
Paikkakunta: Kuopio

Re: Kärryn vetäminen

Viesti Kirjoittaja Sonett73 »

Joo, mutta jos meinaa vetää Saab 96:sella peräkärriä, piänee olla B/96-ajokortti! :oops:
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kärryn vetäminen

Viesti Kirjoittaja SS »

Jos auton rekisteriotteeseen on merkitty suurimmaksi sallituksi vetomassaksi 1000kg, niin saan sillä vetää kärryn rekisteriotteeseen merkityltä kokonaismassaltaan 1500kg kärryä, kunhan en sitä kuormaa yli 1000kg painoon.
Oletuksena vielä tietenkin että yhdistelmän kokonaismassa ei ylitä 3500kg (B-kortti).
...ja B-kortin kanssa vielä auton omamassan tulee olla yli kärryn kokonaismassan (1500kg). Usein vaan tuommoisen auton kokonaismassa ylittää 2000kg, jolloin taaskaan kortti ei riitä.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
Juho80
"Hirsch"
Viestit: 751
Liittynyt: La Touko 24, 2003 11:39

Re: Kärryn vetäminen

Viesti Kirjoittaja Juho80 »

SS kirjoitti: ...ja B-kortin kanssa vielä auton omamassan tulee olla yli kärryn kokonaismassan
Ei tarvitse enää olla, muuttunut jossain vaiheessa. Tullut myös uusi ajokorttiluokka, B/96.

"B
Henkilöautokortilla saa myös ajaa sellaisia ajoneuvoyhdistelmiä, joiden vetoauto kuuluu edellä mainittuun luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg tai koko yhdistelmän kokonaismassa enintään 3500 kg.

B/96-kevyt yhdistelmä ajokortti (B+)

Vetoautona henkilö- tai pakettiauto (kokonaismassa enintään 3500 kg) ja perävaununa kokonaismassaltaan yli 750 kg painava perävaunu, jolloin kokonaismassa yhdistelmässä enintään 4250 kg. Käsittelykoe ja ajokoe, ei teoriakoetta.

BE-kevyt yhdistelmä ajokortti (Pikku-E)

Vetoauto on B-luokan ajoneuvo, kokonaismassa enintään 3500 kg ja perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja enintään 3500 kg"
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Avatar
nalleolut
"TosiSaabisti"
Viestit: 24070
Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
Paikkakunta: Satakunnan Lappi

Re: Kärryn vetäminen

Viesti Kirjoittaja nalleolut »

mä harkitsin kesän alussa pikku e :n hankkimista. hetken pohdittuani tulin siihen lopputulokseen ettei kannata vielä tässä vaiheessa lyhentää ajokortin uusimisväliä 5vuoteen.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Uitukki
"Hölösuu"
Viestit: 1591
Liittynyt: Su Huhti 26, 2009 15:28
Paikkakunta: Ii

Re: Kärryn vetäminen

Viesti Kirjoittaja Uitukki »

Millon tuommonen B/96 luokka on tullut :o :?:
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
SS
"Hölösuu"
Viestit: 3495
Liittynyt: Pe Joulu 31, 2004 20:21
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kärryn vetäminen

Viesti Kirjoittaja SS »

"B
Henkilöautokortilla saa myös ajaa sellaisia ajoneuvoyhdistelmiä, joiden vetoauto kuuluu edellä mainittuun luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg tai koko yhdistelmän kokonaismassa enintään 3500 kg.
Oho, tämä on jäänyt huomaamatta. B-kortin omaava saa siis jatkossa vetää OG9-3:lla 1600kg kärryä, NG:llä ei. Loogista... :roll:
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Avatar
AZP
"TosiSaabisti"
Viestit: 13238
Liittynyt: Su Tammi 03, 2010 01:02
Paikkakunta: Åboland

Re: Kärryn vetäminen

Viesti Kirjoittaja AZP »

Uitukki kirjoitti:Millon tuommonen B/96 luokka on tullut :o :?:
Taisi tulla 2013 vuoden alusta, jolloin tehtiin viimeisin uudistus ajokorttisäädöksiin. Olikohan sitten myös samassa yhteydessä, kun poistui BE:n tarve tilanteessa, jossa vetoauton omamassa alittaa vedettävän kokonaismassan, mutta yhdistelmän kokonaismassa jää alle 3500 kg:n. Ja hyvä niin, koska tuo oli taas yksi niistä säädöksistä, jota kukaan ei koskaan muistanut edes ajatella. Nykyinen laki on paljon selkeämpi.
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Vastaa Viestiin