Kärryn vetäminen
Kärryn vetäminen
Moro!
Tuli tässä vastaan hankala tilanne:
B-kortilla saa vetää yli 750kg kärryä kunhan yhdistelmän kokonaismassa jää alle 3500kg. Omassa tapauksessa jääkin (1900kg + 1500kg = 3400kg), mutta auton rekisteriotteessa lukee maksimi vetomassa 1000kg. Saanko siis vetää tuota kärryä, jos kärryn massa kuormattuna ei ylitä 1000kg, vai meneekö tuo suoraan kokonaismassan mukaan?
Toisessa autossa maksimi vetomassa on 1500kg, mutta yhdistelmän kokonaismassa ylittää silloin täpärästi 3500kg.
Tuli tässä vastaan hankala tilanne:
B-kortilla saa vetää yli 750kg kärryä kunhan yhdistelmän kokonaismassa jää alle 3500kg. Omassa tapauksessa jääkin (1900kg + 1500kg = 3400kg), mutta auton rekisteriotteessa lukee maksimi vetomassa 1000kg. Saanko siis vetää tuota kärryä, jos kärryn massa kuormattuna ei ylitä 1000kg, vai meneekö tuo suoraan kokonaismassan mukaan?
Toisessa autossa maksimi vetomassa on 1500kg, mutta yhdistelmän kokonaismassa ylittää silloin täpärästi 3500kg.
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Re: Kärryn vetäminen
Luin tuon trafin jutun monta kertaa, mutta löytyihän se vastaus:
Lähde: http://www.trafi.fi/autoilu/auton_kaytto/peravaunut
Eli saa vetää 1500kg kokonaismassalla olevaa kärryä, kunhan kärryn todellinen massa jää alle auton rekisteriotteessa merkityn 1000kg.trafi.fi kirjoitti:Autolle suurin sallittu perävaunumassa on vetotilanteessa 1 500 kg (tieto löytyy pääsääntöisesti rekisteriotteesta). Perävaunun kokonaismassa on rekisteriotteen mukaan 1 800 kg. Perävaunun vetäminen autolla on sallittua, jos perävaunun todellinen massa vetotilanteessa on enintään 1 500 kg.
Lähde: http://www.trafi.fi/autoilu/auton_kaytto/peravaunut
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
-
- "Aero"
- Viestit: 391
- Liittynyt: Pe Syys 21, 2012 21:25
- Paikkakunta: Epsoo
Re: Kärryn vetäminen
Luepa uusin Moottori-lehti, siinä sivun verran juttua.
Oben ohne - Aero-ilmaa Ukista 2002 avo
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
NG9-5 TiD aut. 2010
Hanke hangessa: NG 9-3SC
Exiä: 95 7p -75, 900 T8 -80, NG 9-3 -03
Re: Kärryn vetäminen
Kärryn kuormaa ei punnita menee aina rekisteriotteeseen merkityn painon mukaan ,jos epäillään yli kuormaa sitten punnitaan.
-99 Turbo 1979-
-99 1969-
-99 1969-
Re: Kärryn vetäminen
Autolla saa vetää kytkentämassan (lue: punnitaan), kortti rajaa kokonaismassan (lue: katsotaan papereista).
Jos poliisisetä meinaa kirjoittaa sakkoa siitä, että kärryn kokonaismassa ylittää auton suurimman sallitun vetomassan, niin voi vaatia vaakaa paikalle. Toki silloin kannattaa olla varma, että punnituksen tulos on pienempi kuin kärryn kokonaismassa (joskin siitä kannattaa olla muutenkin varma).
Jos poliisisetä meinaa kirjoittaa sakkoa siitä, että kärryn kokonaismassa ylittää auton suurimman sallitun vetomassan, niin voi vaatia vaakaa paikalle. Toki silloin kannattaa olla varma, että punnituksen tulos on pienempi kuin kärryn kokonaismassa (joskin siitä kannattaa olla muutenkin varma).
Salaisen agentin työ on vaivalloisempaa kuin trigonometristen yhtälöiden soveltaminen käytännön höpsismiin.
-Agentti Tuplanolla
-Agentti Tuplanolla
Re: Kärryn vetäminen
Jos auton rekisteriotteeseen on merkitty suurimmaksi sallituksi vetomassaksi 1000kg, niin saan sillä vetää kärryn rekisteriotteeseen merkityltä kokonaismassaltaan 1500kg kärryä, kunhan en sitä kuormaa yli 1000kg painoon.Olavi P kirjoitti:Kärryn kuormaa ei punnita menee aina rekisteriotteeseen merkityn painon mukaan ,jos epäillään yli kuormaa sitten punnitaan.
Oletuksena vielä tietenkin että yhdistelmän kokonaismassa ei ylitä 3500kg (B-kortti).
Omassa tapauksessa kokonaispaino jää selvästi alle auton rekisteriotteen maksimi vetomassan. Kärry on n. 350kg ja mönkijä teloineen n. 450kg, eli aika hyvä pelivara jää rekisteriotteeseen merkittyyn 1000kg maksimi vetomassaan.
Se on sitten oma lukunsa kuinka nautinnollista on -11 vm. 1.6 kiisseli Focus farkulla vetää 800kg kuormaa. Ei liiku ilman kärryäkään mihinkään.
Ex: Saab 9-3 SS Aero Stage 1 -05
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Ex: Saab 9-5 2.0t A BP stage 1 -07
Re: Kärryn vetäminen
Joo, mutta jos meinaa vetää Saab 96:sella peräkärriä, piänee olla B/96-ajokortti!
Ari #831 - Pidättekö minua ihan hulluna vai idioottina ?
Re: Kärryn vetäminen
...ja B-kortin kanssa vielä auton omamassan tulee olla yli kärryn kokonaismassan (1500kg). Usein vaan tuommoisen auton kokonaismassa ylittää 2000kg, jolloin taaskaan kortti ei riitä.Jos auton rekisteriotteeseen on merkitty suurimmaksi sallituksi vetomassaksi 1000kg, niin saan sillä vetää kärryn rekisteriotteeseen merkityltä kokonaismassaltaan 1500kg kärryä, kunhan en sitä kuormaa yli 1000kg painoon.
Oletuksena vielä tietenkin että yhdistelmän kokonaismassa ei ylitä 3500kg (B-kortti).
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Kärryn vetäminen
Ei tarvitse enää olla, muuttunut jossain vaiheessa. Tullut myös uusi ajokorttiluokka, B/96.SS kirjoitti: ...ja B-kortin kanssa vielä auton omamassan tulee olla yli kärryn kokonaismassan
"B
Henkilöautokortilla saa myös ajaa sellaisia ajoneuvoyhdistelmiä, joiden vetoauto kuuluu edellä mainittuun luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg tai koko yhdistelmän kokonaismassa enintään 3500 kg.
B/96-kevyt yhdistelmä ajokortti (B+)
Vetoautona henkilö- tai pakettiauto (kokonaismassa enintään 3500 kg) ja perävaununa kokonaismassaltaan yli 750 kg painava perävaunu, jolloin kokonaismassa yhdistelmässä enintään 4250 kg. Käsittelykoe ja ajokoe, ei teoriakoetta.
BE-kevyt yhdistelmä ajokortti (Pikku-E)
Vetoauto on B-luokan ajoneuvo, kokonaismassa enintään 3500 kg ja perävaunun kokonaismassa on yli 750 kg ja enintään 3500 kg"
og900/9-3/9-5 vm.-88-05
Tech 2 china
Tech 2 china
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 24070
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Kärryn vetäminen
mä harkitsin kesän alussa pikku e :n hankkimista. hetken pohdittuani tulin siihen lopputulokseen ettei kannata vielä tässä vaiheessa lyhentää ajokortin uusimisväliä 5vuoteen.
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Kärryn vetäminen
Millon tuommonen B/96 luokka on tullut
Mönkijän korvike Saab 900i -86
Käyttis Saab 900 S -97
Käyttis Saab 900 S -97
Re: Kärryn vetäminen
Oho, tämä on jäänyt huomaamatta. B-kortin omaava saa siis jatkossa vetää OG9-3:lla 1600kg kärryä, NG:llä ei. Loogista..."B
Henkilöautokortilla saa myös ajaa sellaisia ajoneuvoyhdistelmiä, joiden vetoauto kuuluu edellä mainittuun luokkaan ja joissa hinattavan ajoneuvon kokonaismassa on enintään 750 kg tai koko yhdistelmän kokonaismassa enintään 3500 kg.
Oli: OG9-3 2.0t 2003
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
On: 9-3 SS TTiD Aero A6 2008, JC Stage1 + EGR Off (mittarissa noin 190tkm)
Muuta: Kiina TECH2
Re: Kärryn vetäminen
Taisi tulla 2013 vuoden alusta, jolloin tehtiin viimeisin uudistus ajokorttisäädöksiin. Olikohan sitten myös samassa yhteydessä, kun poistui BE:n tarve tilanteessa, jossa vetoauton omamassa alittaa vedettävän kokonaismassan, mutta yhdistelmän kokonaismassa jää alle 3500 kg:n. Ja hyvä niin, koska tuo oli taas yksi niistä säädöksistä, jota kukaan ei koskaan muistanut edes ajatella. Nykyinen laki on paljon selkeämpi.Uitukki kirjoitti:Millon tuommonen B/96 luokka on tullut
Nyt: '21 Mustang Mach-e AWD
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K
Ennen: Töpselikärsä '14 Mitsubishi Outlander PHEV | '08 Saab 9-3 SportCombi TiDS A6 | '02 Saab 9-3 2.0t A
Lisäksi: '80 Oldsmobile Delta 88 468 cid | '65 VW 1200 | '73 VW 1303S | '82 Honda CB750K