Nyt iski pahasti. Lapsena joskus kultaisella 80-luvulla mulla ja veljelläni oli Legon sähköistetty junarata. On se siis vieläkin, mutta säilytys teki tehtävänsä ja kiskojen kinnitysosat alkavat murentua. 12 voltin järjestelmää ei ole enää aikoihin ollut, enkä saanut sitä ihan täysin toimimaan, kun rata viimein kasattiin tänne lasten iloksi. Päätettiin pyytää joulupukilta vähän uudempaa versiota ja sellainen sieltä tulikin. Positiivinen yllätys oli se, että kiskojen leveys on ihan sama ja vanhat junat ajavat nyt uudella radalla ilman sähköjä, rata tosin on vielä melko pieni. Vanha rata on nyt purettuna laatikossa sähköosineen. Olihan siihen 2 vaihdetta ja liikennevalo, alustamoottori ja muuntaja. Valojakin oli junissa ja kulkihan se aika kovaa... tai sitten aika kultaa muistot.
No joo, tässä on sitten kateltu ja mietitty kuinka sähköistän uudella moottorilla yhden vanhan höyryveturin uuden luotijunan kaveriksi ja vois kai sitä yhden veturin rakennella lisääkin. Ajattelin tuommosen DV-12 tyylisen tai sen uudemman rakennella, nyt vaan pitäis saada jonkinlaista pohjaa ja osia mietittyä kokonaisuudelle. Latasinkin jo koneelle tuon Legon oman suunnitteluohjelman, mutta siitä en löydä mielestäni kaikkia osia, mitä junakalustoon kuuluu. Liekö käyttäjässä vika. Onko muita, jotka on hurahtanu legojuniin? Ja minkälaisia rakennelmia löytyy? Jotain valmiita ohjeita löysinkin tuohon DV-12 tyyppiseen veturiin, mutta nää on ehkä turhan yksityiskohtaisia. Lasten käyttöön nää kuitenkin tulee ja ulkoasu on se, joka tässä enemmän painaa. Ei se, onko kaikki luukkujen takana just oikein.
Matti
Lego junarata
Lego junarata
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Lego junarata
Löytyyhän noita.
Jonkin verran rataa ja kaksi kauko-ohjattua vaihdetta sekä kaksi asemaa.
Junia oli se keltainen pikajuna, musta höyryveturi ja Shellin säiliövaunu.
Jotkut pylväälliset ratavalotkin oli.
Pitäisi oikein kaivaa joskus nuo esille ja katsoa miten ne toimii.
Muuntaja muistaakseni toimi vielä, kun se laitettiin säilytykseen, siihen perään sai kiinni ne vaihteiden ohjaimetkin.
Kyllä se kulki aika kovaa, ei pysynyt kiskoilla jos oli liikaa mutkia. Ne vetävien telien kumirenkaat vaan tuppasi hapertua ja vetopidon puuttuessa juna jäi vaan sutimaan
.https://www.youtube.com/watch?v=DY6bkPxN0L0
Löytyy tuo 7740 IC ja iso asema.
Jonkin verran rataa ja kaksi kauko-ohjattua vaihdetta sekä kaksi asemaa.
Junia oli se keltainen pikajuna, musta höyryveturi ja Shellin säiliövaunu.
Jotkut pylväälliset ratavalotkin oli.
Pitäisi oikein kaivaa joskus nuo esille ja katsoa miten ne toimii.
Muuntaja muistaakseni toimi vielä, kun se laitettiin säilytykseen, siihen perään sai kiinni ne vaihteiden ohjaimetkin.
Kyllä se kulki aika kovaa, ei pysynyt kiskoilla jos oli liikaa mutkia. Ne vetävien telien kumirenkaat vaan tuppasi hapertua ja vetopidon puuttuessa juna jäi vaan sutimaan
.https://www.youtube.com/watch?v=DY6bkPxN0L0
Löytyy tuo 7740 IC ja iso asema.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
Re: Lego junarata
Meillä ei ollut kuin yksi kauko-ohjattu vaihde, toinen piti kääntää itse. Se perus junasetti 7710 on aloittanut kaiken ja just tuossa kasailin sen Shellin säiliövaununkin, vaikka Shellin tarrat on hävinny vuosia sitten. Sit meillä on joku ylimääräinen junien ohjekirja, josta on rakennettu semmonen vähän isompi höyryveturi, jonka tenderiin oli rakennettu se 12V sähkömoottori. Tasoristeyskin on, puomit manuaalisina. Suurin ongelma tänäpäivänä on se, että säilytysolosuhteet on haurastuttanu ne "ratapölkyt" aika rapsakkaan kuntoon. Kiskot ja sähköiset johdinkiskot on kyllä hyvässä kunnossa. Moottorikin toimii ja kaipaa vain uusia kumirenkaita, niitä löytyy muuten eBaystä.
Matti
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki
Re: Lego junarata
Lego 7750 oli se höyryveturi. Ja toden totta, sen moottori oli nimenomaan tenderissä.
Tämä juna lähti helposti kiskoilta, siellä kaikki paino oli tenderissä.
Täytyypä joskus jaksaa kaivaa nuo junat esille.
Eikös ratapölkyiksi käy tavalliset liuskat? Niissä oikeissa oli sellainen klipsi-kiinnikke, mutta muistaakseni "tarttui" tavalliseenkin Lego-nappulaan.
Tämä juna lähti helposti kiskoilta, siellä kaikki paino oli tenderissä.
Täytyypä joskus jaksaa kaivaa nuo junat esille.
Eikös ratapölkyiksi käy tavalliset liuskat? Niissä oikeissa oli sellainen klipsi-kiinnikke, mutta muistaakseni "tarttui" tavalliseenkin Lego-nappulaan.
Saabilla jo vuodesta 1995. Suomen Saab-klubi ry:n jäsen.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
90>900>9000>9000>NG9-3
Joskus useampikin samaan aikaan.
- nalleolut
- "TosiSaabisti"
- Viestit: 23976
- Liittynyt: Ke Syys 10, 2003 19:21
- Paikkakunta: Satakunnan Lappi
Re: Lego junarata
offtopic, töissä saa leikkiä vetureilla ni ei tarvii enään vapailla
#1171 klubin jäsen
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
leuka rintaan ja kohti uusia pettymyksiä.
045-2698659
Re: Lego junarata
Meille ostin...tai siis Joulupukki osti 4,5 voltin ratojen kaveriksi 12 voltin johdinkiskoja ja lisäksi kokonaisia ratapalikoita vielä lisää kun ongelma oli se että pienellä määrällä rataa ei ollut kauheesti vaihtoehtoja tehdä eri muotoisia. Patterikäyttöinen 4,5v on aika huono ja moottorin tilalle vaihdoin 12v version ja homma alkoi toimimaan ihan toisella tavalla. Vaatii kontaktipintojen tosi perusteellista putsausta jollain alkoholilla tms. Kyllä ne vaan toimii vaikka tuokin moottori on ilmeisesti 70-luvun lopulta. Vauhti on kyllä todella kova eli sitä et muistanut väärin. Pattereilla puolet hitaampaa.G-mies kirjoitti:Nyt iski pahasti. Lapsena joskus kultaisella 80-luvulla mulla ja veljelläni oli Legon sähköistetty junarata. On se siis vieläkin, mutta säilytys teki tehtävänsä ja kiskojen kinnitysosat alkavat murentua. 12 voltin järjestelmää ei ole enää aikoihin ollut, enkä saanut sitä ihan täysin toimimaan, kun rata viimein kasattiin tänne lasten iloksi. Päätettiin pyytää joulupukilta vähän uudempaa versiota ja sellainen sieltä tulikin. Positiivinen yllätys oli se, että kiskojen leveys on ihan sama ja vanhat junat ajavat nyt uudella radalla ilman sähköjä, rata tosin on vielä melko pieni. Vanha rata on nyt purettuna laatikossa sähköosineen. Olihan siihen 2 vaihdetta ja liikennevalo, alustamoottori ja muuntaja. Valojakin oli junissa ja kulkihan se aika kovaa... tai sitten aika kultaa muistot.
Matti
Jos on jotain vanhoja osia (junaa tms) jolla ei tee mitään niin yv:tä vain niin voisin olla kiinnostunut. Tai vaihdetta tms rataosaa...
9-3 -99 T5 E85
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
99 -70 Museokilvissä
900 CD -84, 900 GL -88
Chevrolet Transport -99
Re: Lego junarata
On varmaan tuosta kehitelty eteenpäin tuo mun juna ja tuo punainen moottorialusta on kuulemma sikaharvinainen. Taidettiin laittaa mutkiin pientä kallistusta, että pystyi ajamaan kovempaa kaarteissa .teesalama kirjoitti:Lego 7750 oli se höyryveturi. Ja toden totta, sen moottori oli nimenomaan tenderissä.
Tämä juna lähti helposti kiskoilta, siellä kaikki paino oli tenderissä.
Täytyypä joskus jaksaa kaivaa nuo junat esille.
Eikös ratapölkyiksi käy tavalliset liuskat? Niissä oikeissa oli sellainen klipsi-kiinnikke, mutta muistaakseni "tarttui" tavalliseenkin Lego-nappulaan.
Noita vanhempia kiskoja käytettäisiin varmaan, mutta ne eivät ole enää yhteensopivia uusien kiskojen kanssa ja vanhoissa vaihteissa on sähköistykset ja ne ovat ihan turhat nyt.
Tässä kuvaa kalustosta nykyään:
Toiseen matkustajavaunuun on tulossa punaiset pyörät ja sen omat magneettikiinnikkeet, että saadaan oikeat osat paikoilleen. Tuossa tenderissä on näköjään keskimmäinen pyörä tullut joskus sutattua tussilla mustaksi, täytynee puhdistaa.
Ja tässä on laatikollinen sitä 12V kamaa. Kiskot on pienelementteinä, joten suurin osa pölkyistä on vielä kunnossa.
Matti
Keski-Pohjanmaan Kamariorkesteri
# 1988 = Matti Vanhamäki
# 1988 = Matti Vanhamäki