Ostin käytetyn lingon, ja tuntuu että hammasratas piettää meteliä. Mitä öljyä tai rasvaa sinne viitsii laittaa?
Tällä hetkellä ideana on laittaa 75w-90 peräöljyt sinne, mutta kun se varmaan muuttuu aika kovaksi vaseliiniksi pakkasessa, niin mietin mikä se olisi se oikea?
Kyseessä on MTD 610 linko.
Mitä ideoita?
Lumilingon hammasrattaan voiteluaine?
Lumilingon hammasrattaan voiteluaine?
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Lumilingon hammasrattaan voiteluaine?
No jos siellä on esim. kulmavaihde tms. ja siellä on ollu öljyt aikasemminkin, niin yleensä siellä käytetään esim. tuota mainitsemaasi 75W/90 tmv. öljyä. Tuon kun ottaa täyssynteettisenä, niin pitäs toimia.
Saab mennen tullen
#3873
-Rane-
#3873
-Rane-
Re: Lumilingon hammasrattaan voiteluaine?
No niin, nyt kun olen ekspertti näissä voiteluaineissa
, niin voin sanoa näin.
Tärkeää on ensin selvittää mikä on se suositus omalle lingolle tai vastaavalle jossa samanlainen kulmavaihde.
Sillä lähdetään liikkeelle.
Otetaan selvää perusasioista:
1. Saentimet - Yleisimmät ovat litium, sekä kalssium. On myös alumiini sekä natrium.
2. Kovuus (NLGI luokka) - Rasvojen kovuus eli tunkeuma määritetään NLGI (National Lubricating Grease Institute) -luokituksen mukaan. Määritys tapahtuu mittalaitteella, jossa olevan kartion annetaan painua viiden (5) sekunnin ajan +25-asteiseen rasvaan. Kartion rasvaan tunkeutuma matka mitataan ja ilmoitetaan kymmenesosamillimetreissä. Useimmiten ilmoitetaan, onko kyseessä ns. vatkattu vai vatkaamaton tunkeuma. Näiden arvojen ero antaa kuvan rasvan kyvystä kestää mekaanista rasitusta. Tunkeuman perusteella rasvat jaetaan NLGI-luokkiin, joita on 000:sta 6:een. Mitä suurempi luokkaa osoittava numero on, sitä kovempaa on rasva.
NLGI-kovuusluokitus
NLGI-numero Tunkeuma 1/10 mm
000 450-475
00 400-430
0 355-385
1 310-340
2 265-295
3 220-250
4 175-205
5 130-160
6 85-115
3. Tippumispiste voi olla tärkeä jos kulmavaihde pääsee kuumenemaan (ei pitäisi lingossa, koska suomen talvi.. mutta sekin riippuu rasituksesta. Voi kädellä kokeilla kulmavaihteesta kun on tosityötä tehnyt, polttaako kättä).
4. Vedensietokyky - Tätä on hyvä ottaa huomioon. Kulmavaihteen tiivisteet ovat yksinkertaiset sekä sen runko on monesti aika huonoa valujälkeä, sekä ylätulppa saattaa olla irronnut (minulla se puuttui kokonaan, ja vettä oli varmaan 10ml sisällä kun oman purin).
Ja nyt päästään jännän äärelle.
NLGI luokka minun tapauksessa oli 00, sekä muut arvot olivat aika vaatimattomat. NLGI 2:sen rasvoja löytää joka marketista, mutta haeppa 00 arvon.. Noh, sekin löytyi mutta ei ollut litiumi pohjainen (vaan kalssium) vaikka niin pyydettiin..
Kalssium vs. litium rasvoissa.
Sopiva rasva minun käyttöön löytyi Agrimarketista (varmaan löytyy mistä vain) ja se on Teboil Solid 0. Se ei ole NLGI 00 luokan, mutta NLGI 0, joka on hyvin lähellä. Maksoi apaut 4.8€ (jos oikein muistan) 400g tuubi. Yleensä kulmavaihteeseen menee noin 4Oz (eli noin 100g) rasvaa.
Jännää tässä on ettei kukaan paikallisista ns. lumilinkoguruista ei ole kuullutkaan mistään NLGI luokasta ja laittoivat menemään välittämättä mistään NLGI 2 rasvoja sisälle. Minusta tämä oli jotenkin huvittavaa.
Niin ja täytyy sanoa että jos joskus sortuu kinkkilinkoon, niin kannattaa heti kun lingon saa, purkaa kulmavaihde auki. Siellä saattaa olla teelusikallinen rasvaa, jota sinne on laitettu luultavasti ruosteenestoaineeksi.... Eikä tarvitse varmaan epäilläkään että rasvan laatu on ihan perseestä mitä siellä on. Sama homma on moottori, jos sattuu olemaan valmiiksi öljyllä täytetty niin heti öljyt pihalle ja kunnolliset 5W-40:set sisälle, mieluiten kuitenkin esim. Mobil 0W-40, koska siellä on suoja-aineita kuten molybdeeniä sekä sinkkiä reiluisti. Ja pienillä kierroksilla sisäänajoa tapeellinen ohjeistettu tuntimäärä.
Näin helkkaristi tuli kahdella kielellä luettua dataa saikulla...
P.S.
Kanadalaisilla sekä jenkeillä paljon tietoa lingoista kun taas täällä suomessa ei juuri yhtään, mikä on outoa.
P.P.S.
Täytyy sanoa ettei peräöljy siihen käy millään lailla, (jos ei erikseen satu sellainen kampe josse se vaaditaan), ja se johtuu 3 asiasta.
1. Runko on sellainen ettei se varmasti voitele joka paikkaa jos ei pysy rasvamuodossa.
2. Jähmettyy aika kovaksi -30 pakkasissa.
3. Tiivisteet eivät varmasti pidä kun pääsee lämpimäksi öljy.
Teboil SOLID 0

Tärkeää on ensin selvittää mikä on se suositus omalle lingolle tai vastaavalle jossa samanlainen kulmavaihde.
Sillä lähdetään liikkeelle.
Otetaan selvää perusasioista:
1. Saentimet - Yleisimmät ovat litium, sekä kalssium. On myös alumiini sekä natrium.
2. Kovuus (NLGI luokka) - Rasvojen kovuus eli tunkeuma määritetään NLGI (National Lubricating Grease Institute) -luokituksen mukaan. Määritys tapahtuu mittalaitteella, jossa olevan kartion annetaan painua viiden (5) sekunnin ajan +25-asteiseen rasvaan. Kartion rasvaan tunkeutuma matka mitataan ja ilmoitetaan kymmenesosamillimetreissä. Useimmiten ilmoitetaan, onko kyseessä ns. vatkattu vai vatkaamaton tunkeuma. Näiden arvojen ero antaa kuvan rasvan kyvystä kestää mekaanista rasitusta. Tunkeuman perusteella rasvat jaetaan NLGI-luokkiin, joita on 000:sta 6:een. Mitä suurempi luokkaa osoittava numero on, sitä kovempaa on rasva.
NLGI-kovuusluokitus
NLGI-numero Tunkeuma 1/10 mm
000 450-475
00 400-430
0 355-385
1 310-340
2 265-295
3 220-250
4 175-205
5 130-160
6 85-115
3. Tippumispiste voi olla tärkeä jos kulmavaihde pääsee kuumenemaan (ei pitäisi lingossa, koska suomen talvi.. mutta sekin riippuu rasituksesta. Voi kädellä kokeilla kulmavaihteesta kun on tosityötä tehnyt, polttaako kättä).
4. Vedensietokyky - Tätä on hyvä ottaa huomioon. Kulmavaihteen tiivisteet ovat yksinkertaiset sekä sen runko on monesti aika huonoa valujälkeä, sekä ylätulppa saattaa olla irronnut (minulla se puuttui kokonaan, ja vettä oli varmaan 10ml sisällä kun oman purin).
Ja nyt päästään jännän äärelle.
NLGI luokka minun tapauksessa oli 00, sekä muut arvot olivat aika vaatimattomat. NLGI 2:sen rasvoja löytää joka marketista, mutta haeppa 00 arvon.. Noh, sekin löytyi mutta ei ollut litiumi pohjainen (vaan kalssium) vaikka niin pyydettiin..
Kalssium vs. litium rasvoissa.
Eli tekstistä selviää että kalssium voittaa litiumin miltei kaikessa paitsi pumpattavuudessa sekä hinnassa. Mutta hinnasta täytyy sanoa ettei iso ero ole.Nevertheless, a careful comparison between lithium-complex and calcium-sulfonate greases reveals that calcium-sulfonate greases hold an advantage. Calcium-sulfonate greases out-perform lithium-complex greases both on the data sheet as well as in actual applications. The most important difference between these two types of grease is that calcium-sulfonate greases do not typically need additives to meet certain performance requirements like lithium-complex greases do.
Calcium-sulfonate greases exhibit superior mechanical and shear stability compared to lithium-complex greases, thus indicating less leakage and run-out during operation. The dropping point and high temperature life of calcium-sulfonate greases are also better, allowing these greases to be used at higher temperatures.
Unlike lithium-complex greases, which need a significant amount of antimony, zinc or other types of additives, calcium-sulfonate thickeners have inherent extreme pressure and anti-wear properties. In addition, while sulfonates are known to be natural rust inhibitors, lithium-complex greases invariably need rust inhibiting additives.
Furthermore, calcium-sulfonate, by virtue of its thickener property, provides excellent water resistance properties and does not break down even in the presence of water. To improve their water resistance properties, lithium-complex greases usually require tackifiers, which are prone to deplete quickly in the presence of water. Calcium-sulfonate greases are also compatible with lithium and lithium-complex greases.
The only limitations with calcium-sulfonate greases are their inferior pumpability and cost.
Sopiva rasva minun käyttöön löytyi Agrimarketista (varmaan löytyy mistä vain) ja se on Teboil Solid 0. Se ei ole NLGI 00 luokan, mutta NLGI 0, joka on hyvin lähellä. Maksoi apaut 4.8€ (jos oikein muistan) 400g tuubi. Yleensä kulmavaihteeseen menee noin 4Oz (eli noin 100g) rasvaa.
Jännää tässä on ettei kukaan paikallisista ns. lumilinkoguruista ei ole kuullutkaan mistään NLGI luokasta ja laittoivat menemään välittämättä mistään NLGI 2 rasvoja sisälle. Minusta tämä oli jotenkin huvittavaa.
Niin ja täytyy sanoa että jos joskus sortuu kinkkilinkoon, niin kannattaa heti kun lingon saa, purkaa kulmavaihde auki. Siellä saattaa olla teelusikallinen rasvaa, jota sinne on laitettu luultavasti ruosteenestoaineeksi.... Eikä tarvitse varmaan epäilläkään että rasvan laatu on ihan perseestä mitä siellä on. Sama homma on moottori, jos sattuu olemaan valmiiksi öljyllä täytetty niin heti öljyt pihalle ja kunnolliset 5W-40:set sisälle, mieluiten kuitenkin esim. Mobil 0W-40, koska siellä on suoja-aineita kuten molybdeeniä sekä sinkkiä reiluisti. Ja pienillä kierroksilla sisäänajoa tapeellinen ohjeistettu tuntimäärä.
Näin helkkaristi tuli kahdella kielellä luettua dataa saikulla...

P.S.
Kanadalaisilla sekä jenkeillä paljon tietoa lingoista kun taas täällä suomessa ei juuri yhtään, mikä on outoa.
P.P.S.
Täytyy sanoa ettei peräöljy siihen käy millään lailla, (jos ei erikseen satu sellainen kampe josse se vaaditaan), ja se johtuu 3 asiasta.
1. Runko on sellainen ettei se varmasti voitele joka paikkaa jos ei pysy rasvamuodossa.
2. Jähmettyy aika kovaksi -30 pakkasissa.
3. Tiivisteet eivät varmasti pidä kun pääsee lämpimäksi öljy.
Teboil SOLID 0
Saennin/ /NLGI/ /Tipumispiste °C/ /Perusöljyn viskositeetti @ 40 °C (mm2/s)/ /Käyttölämpötila-alue °C
/Kalsium /0/ /> 120/ /800/ /-30...90/
Saab 9-5 2.3T, 2000, Automatic, E85 Stage 1 by jcarlson
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Saab 9-5 2.3t, 2002, Manual, E85 Stage 1 by jcarlson
#5866
Re: Lumilingon hammasrattaan voiteluaine?
3 päivän google kurssi 

96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713