Kokemuksia hiacesta kaivattais.

Kaikki autoiluun liittymätön, mutta muuten HYÖDYLLINEN keskustelu.
Sana on MELKEIN vapaa.
tomaatti
"Saabisti"

Kokemuksia hiacesta kaivattais.

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Juu,olen nyt ruvennut miettimään että kesällä pitäis tommonen hommata.Pakettiautoa olisi kuitenkin tarvis ja 90-eteenpäin kiinnostas.
Pistäkäähän kokemuksia,että mitä lähinnä ostettaessa olisi syytä tutkia?Mites noissa on diiselvero?Entäpä kulutus?Vai rupeanko tekemään og satasesta pakettiautoa? :lol:
mikkoimp
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja mikkoimp »

eikös tommosesta kombicoupekupee og:sta saisi aika helpolla ainakin jonku avolavan.
takaluukku vaan pois ja jonkimoinen seina vaa väliin olis aika mähee 8)

niin, noista hiaceista ei ole kokemusta kun vm~80 rattivaihteisesta, taakse soffa ja festareille :P
-03 3.0 TID ja muutama OG 900 turbo

045-6302071
jäsenyys hankittu
Jarski
"Aero"

Viesti Kirjoittaja Jarski »

Meillä on -01 Hiace. Kulutus siinä vähä yli 10l/100km riippuen tietenkin lastista.

Helevetin laiska se on, ku ei oo turboa.
Jos on korviaan myöten kusessa kannatta pitää suunsa kiinni.
tknummelin
"Hirsch"

Viesti Kirjoittaja tknummelin »

Appiukko omistaa '99 Hiace-bussin, kone 2,5D. Ajettu nyt 315 tkm, ja hyvin se on pelannut. Täysin huoleton laite kyllä, erittäin kestävä. :) Omasta mielestäni vielä aika hyvä ajettavakin!
On siinä niitä huonojakin puolia: tuolla koneella ainakin se on kamalan hidas liikahtamaan, lämmityslaite on tehoton ja meluisakin se on (vrt. muut pakut)...
En kyllä tiiä että mitä kannattaisi tarkastaa ennen ostamista...Kait se ajomäärä kannattaa ottaa huomioon, yleensähän noilla on kamalasti ajettu :?

EDIT: Ja 10L/100km tämäkin on syönyt.
"Nyt vaan oli aika heikko kuti vielä, mutta se käy hyvästä harjoituksesta,
seuraavan kerran saattaa olla että tykki puhuu jo huomattavasti paremmalla
osoitteella ja kovemmalla teholla."
-Bror-Erik Wallenius
Jortsu
"Viggen"

Viesti Kirjoittaja Jortsu »

Kesällä tuli ajeltua pari tuhatta kilometriä kesätyöpaikan Hiacella, vuosimallia en tarkkaan tiedä, mutta veikkaisin, että alle 5 vuotta vanha.
Ergonomiasta voin sanoa sen verran, että sitä ei ole. Kojelaudan namiskoihin täytyy kurkotella, penkkiä ei saa edes minun mittaiseni (183cm) tarpeeksi taakse, sillä ohjaamon seinä tulee vastaan. En onnistunut löytämään hyvää asentoa penkistä sitten millään. Polkimet on ripoteltu aika mielenkiintoisesti ja leveäpohjaisella kengällä täytyy painaa kaasua jalan ulkosyrjällä.
Sinänsä ihan hyvä ajaa ja varmasti ihan hyvä peli käyttötarkoitukseensa. Ruoste taitaa tosin vaivata melko uusiakin Hiaceja, sillä tästäkin on takuukorjauksena korjattu pari kukkivaa kohtaa.

Tämän vuodatuksen jälkeen on todettava, ettei minulla ole juuri kokemuksia muista pakettiautoista. Niin ja vaikka turbodieselissä ei mahdottomasti tehoa olekaan, niin ainakin turbo viheltää hauskasti. :wink:
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
V.J.S
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja V.J.S »

Muuttoautona oli uudehko (alle 40000km ajettu) Korkeaässä D4D koneella, ja mitä parasta, nelivedolla. Karvan yli kympin vei parin päivän pyörityksissä. Yllätti kyllä iloisesti ajettavuudellaan, etenkin kun sattui aika myräkät just tuohon muuton aikoihin, eikä pihatietä olisi ylös takatuupparilla salettiin päässytkään...Eli kyllä tuo talvella on toi neliveto aika kova sana Hiacessa, jos meinaat vähänkin tasamaata jyrkemmältä päästä liikkeelle omin avuin.
-A6 Avant 2,7T Biturbo Q -01 TipTr, status: ajokiellossa.
-Luottopeli Audin porsiessa: Pösö 307 1.6 -03 ja pihakoristeena Saab 900 T8 5D -84
Muksu
"Hölösuu"

Viesti Kirjoittaja Muksu »

Isäukolla on toinen Hiace alla. Ensimmäinen oli 89, sitä rattivaihteista mallia. Lähti Afrikkaan, kun alkoi koppa mätänemään, mutta tekniikkahan noissa on helvetin hyvä.
Nykyinen Haissi on muistaakseni 90-91, sitä rattivaihteisesta seuraavaa mallia. Aika lussuhan sekin on tuon Saapin jälkeen, mutta hyvä ja käyttövarma auto. Se "ergonomia" on tosiaan hivenen kehno, eikä Japanilainen osaa lämmityslaitetta tehdä (!) :x

Meidän Toisussa on vero karkeasti sanoen n 140 € vuodessa (isäukko ei osannu kovin tarkkaa sanoa) Mitä itse olen työajoja sillä ajanut varsin kevyellä kuormalla, niin kyllä sillä voittaa KM-korvauksilla ajaessa. Kulutus on varsin asiallinen.

Mutta käyttövarma työjuhta paljon ajettunakin, kunhan pellit on kohtuu ehjät ja perushuollot hoidettu.
Jos pitäis Hiasen ja esim Ransitin tai Ransportterin välillä valita (noista 90-luvun alun vehkeistä) niin kyllä Hiase on hyvä valinta. 8)
Vetokoukku on brutaalin miehen peruutustutka

Volvo V50, 2012
turbotero
Matalapaineturbo

Viesti Kirjoittaja turbotero »

Joo, kyl Hiasu aika hyvä peli on pakuista. Mulla on ollut vm 85, 88 ja 92.

Kaikki oli ihan ok pelejä ja toimitti sen tarkoituksen mihin ne oli tehtykin ihan hienosti. Älä vaan Transitin P..skaa osta. Nyt meitin työkaluna -01 mallin Transiti ja eihän sillä v...tun p..kalla pääse liikkeelle edes tasasella. :x , on siinä muka luistonestot ja muut hienoudet. Ainut mikä siinäkin toimii on se valo kojelaudassa mikä vilkuttaa kun alkaa sutii ja sehän vilkuttaaaaa! No jos hyviä puolia hakee niin oppii sillä peräsladit kuin rallikuskit konsanaa ja koneessa on voimaa(kulkee hienosti 160 km/h) . Oli kyl sit viimenen takaveto ransu, ne pitäs lailla kieltää.
AC
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja AC »

Isällä on tuollainen -88 Hiace, samahan se on kuin uudempi mutta kulmikkaana. Laiska, ei ihmeellinen ajettava, äänekäs, mutta varma. Lämppärikin pukkaa kuumaa yli tarpeiden. Talvellakin tolla kykenee ajamaan, kun laittaa vähän painoa. Kaikkihan nuo ruostuu, ja kuulemma toi vm91- todella herkästi.
BMW 320dA Coupe LCI
JSP
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja JSP »

Itselläni työkäytössä vm.-00 Hiace, ajettu nyt n.90tkm. Ihan hyvä pakettiauto...vanhempaan Hiace korimalliin (->95) verrattuna muuttui hytti pienemmäksi. Ainakin pidemmälle kuskille ei saa oikein kunnon ajoasentoa (itse olen 192cm)...joutuu etsimään sellaisen "kompromissi" ajoasennon, koska takatila (väliseinä) on tuotu erityisesti alaosasta mahdollisimman eteen. Onneksi kuitenkin ratissa on ainakin korkeuden säätö ja penkissä korkeuden ja kaltevuuden (eteen-taakse) säädöt ja tietysti penkkiä saa säädettyä eteen ja taakse päin. Olen itselleni löytänyt ihan hyvän asennon jossa käsillä sopiva ote rattiin mutta jalat täytyy olla hieman "harallaan", ratti polvien välissä.
Kulutusta en ole laskenut mutta tankilla käydessäni vaikuttaa silti olevan normaalisti hivenen alle 10l/100km kaupunkiajossa, riippuu kyllä ajotyylistä. Lämmityslaite kyllä toimii talvella hyvin (pieni hytti), puhaltaa kyllä kuumaa ja lämpeää diesel-koneella jopa nopeammin mitä oma ng-satkuni (vm.-94) joka lienee heikoimpia Saabeja siinä suhteessa.
JSP
"Ruisku"

Viesti Kirjoittaja JSP »

Aiempaa kokemusta minulla on vm.-89 (rattivaihteinen)ja vm.-92 Hiacesta jonkin aikaa. Noihin malleihin verrattuna liukkaalla mäkiä ylös noustessa uusin korimalli selviää paremmin kuin edeltäjänsä, tosin uudemmat renkaat vaikuttavat asiaan :) Silti on parempi selviämään kuin vanhemmat mallit, nyt minulla on jo talvirenkaat sen verran kuluneet että ei samalla tavoin enää pääse mutta painoa takana vaikuttaa kyllä.
Nissan Urvan vm.-89 oli todella surkea pääsemään minnekään liukkaalla.
Mitä kestävyyteen tulee niin edellisessä työpaikassa ajettiin nuo -89 Hiacet kyllä reilusti yli 200tkm ja kyllähän niihin jo ruostetta oli tullut ja kaikkea pientä vikaa...tuo nykyinen mikä pääsosin koko ajan ollut minulla käytössä on luonnollisesti kestänyt hyvin, mutta öljyä syö.
Öljynvaihtoväli 10 000km, mutta en pysty ajamaan 5000km ilman öljyn lisäystä (viimeksi lisättiin 2l!)..ko.yksilö syö niin paljon öljyä että huollon mukaan voi joutua vaihtamaan männänrenkaat (joskus ollut samaa ja on tullut kuntoon)..muutenkin aika pitkä vaihtoväli ja on kuulema uudehkoissa Transportereissa 15000km vaihtoväli ja joutuu lisäämään niiihinkin kesken..tosin tuon ikäluokan autoissa monissa (jopa Volvo S40 vm.99 on ollut samaa).
Yhdellä tutulla oli käytössä ollut aiemmin Transporter ja kehui Hiacea vuolaasti (molemmat tuollaisia vm. -98-> -02), enkä itse Transitin kyydissä ollessani oikein saanut hyvää kuvaa siitäkään.
Nissan Vanette on kuulema yhden tuttavan (jolla saman ikäisistä Hiacesta kokemusta) todella laiska (2.3D) kiihtymään ja onneton pääsemään mäkiä ylös.
Minulla on kyllä se kuva että kyllä pakettiautoista Hiace on aika varma valinta, tosin tuossa nykyisessä ei ole vielä tullut automallista johtuvia vikoja esille, huollossa pitivät tuota diesel-konetta todella varmana ja sen kyllä uskon...muutenkin japanilaisista autoista Toyotalla aika luotettavat koneet.
Mäksä
"Saabisti"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

meil on ollu 90 vuosmallin hiace ja nyt on 97hiace.

ja ukko ku on autonkorjaaja niin sano et hän ajaa siks hiacella ettei tartte töistä kotiin tulles ruveta omaa autoa korjailee.

ja eipä oo ollu kummassakaan tähän asti muita vikoja kuin kulutusosat on vaihdettu.

laiska se on mut ei pakettiauton tartte ees olla mikään tykki.
BMW 525iA Touring Executive
ng900aero
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja ng900aero »

Älä nyt hyvä mies hiacea osta, se on kiikkerä, laiska, epätaloudellinen, ahdas ja mitoitettu japanilaisille, ja sillä ei saa kuljetettua juuri mitään, normaalit rakennuslevytkin joutuu viemään pystyssä.
Mulla on kokemusta kahdesta hiasesta, toinen 84 ja ja toinen 91, never again. Suosittelen Ducatoa, erityisesti vm 95 eteenpäin.
Viimeksi muokannut ng900aero, To Maalis 03, 2005 23:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Saab 9-3 SC TTiD -08
Saab 9-3 Cabrio 1.8t -06
Ducato Maxi -98
Mäksä
"Saabisti"
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mäksä »

se riippuu niin paljon mitä täytyy kuljettaa.

esim ukko kuskaa korjaamokamppeensa autossa ja kaikki mahtuu, tilaakin jää.

ja en kyllä menis kiikkeräks sanomaan.

toinen mikä on muiden huonous on etuveto. esim ukkol ku on aina max kuorma kyydissä niin takaveto on tavella todella tarpeeseen (huomattu asuntoauton kanssa ku ei meinaa päästä mihenkään)
BMW 525iA Touring Executive
tomaatti
"Saabisti"

Viesti Kirjoittaja tomaatti »

Hienoa että sai näin paljon vastauksia.Tosta tilasta sen verran että mulle käy pätkäkin.Jos tarve tulee reilummalle kuormalle niin sitten täytyy ottaa työajokki-moduuli täysperään mahtuu sitten reilummin. :wink: Ja laiska saa olla,koska kiireemmät ajot sitten hoituvat 3 saabin voimin.Olen tykästynyt hiaceen ulkonäkönsä takia,tää uusin malli tosin on hirveä.Tosin rahaa ajettilin sijoittaa maksimissaan 5000e,joten siksi tyyppivikoja tässä kyselin.
Vastaa Viestiin