jarrulevyn murjottu pultti auki, mutta miten?
jarrulevyn murjottu pultti auki, mutta miten?
Hermothan tässä menee mutta miten avata jarulevyn pultti joka on alunperin ollut mahdollisesti torx 30 tai sitten 4.5mm kuusiokolo - sitä ei kukaan tiedä, tänä päivänä se on murjottu pyöreäksi se työkalun mentävä kohta. Mikä neuvoksi?
Luca F #1724, ex-Saabisti vuosilta 2003-2013 (Saab 99 -71,75,76,77,77,78,78,79,80,84,84,84,84, Saab 900 -83,83,84,86,90,91)
Re: jarrulevyn murjottu pultti auki, mutta miten?
Dremelillä ura pulttiin tai poraaminen esim.
V-M
V-M
Peug 505 -85 Turbo Inj.+ Opel Manta A -70 + Saab 9000 CSE 2.3TA -94 + 9-5 AERO 2.3TSA -00
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
+ Maserati 3200 GTA -01 + Opel Insignia 2L turbo 4x4 -10 #2135
Re: jarrulevyn murjottu pultti auki, mutta miten?
Kuusiokoloja ne on olleet, itse suosiolla porasin vanhat pois
Re: jarrulevyn murjottu pultti auki, mutta miten?
Voi aueta helpostikin kun lyö muutaman kerran kantaan lekalla ja sitten terävällä lyöntituurnalla paukuttaa kannan ulkokehältä auki päin.
Skoda Octavia -07 2.0tdi-dsg -ajossa
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Saab 96 -77 -ajossa
Saab 900 i8 -> t16 -89/90 -projekti
Saab 900 CD "Finlandia" T8 -83 -projekti
Re: jarrulevyn murjottu pultti auki, mutta miten?
Muita vaihtoehtoja: -Hitsaten tilanteeseen sopiva, joko mutteri tai pultti
-Metalli taltalla ja vasaralla
-Juuri sopivasti liian suuri XZN-hylsy vasaralla lyömällä nylppääntyneeseen monttuun ja sitten mahd. isolla avaimella auki (esim. 1/2 räikkä, pulttikone jne.)
Levyyn kun lyö muutaman kerran napakasti suurella lekalla, ruuvin kohdalle niin ruuvi löystyy kivasti
-Metalli taltalla ja vasaralla
-Juuri sopivasti liian suuri XZN-hylsy vasaralla lyömällä nylppääntyneeseen monttuun ja sitten mahd. isolla avaimella auki (esim. 1/2 räikkä, pulttikone jne.)
Levyyn kun lyö muutaman kerran napakasti suurella lekalla, ruuvin kohdalle niin ruuvi löystyy kivasti
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
-
- "Viggen"
- Viestit: 598
- Liittynyt: Ma Touko 28, 2012 07:57
Re: jarrulevyn murjottu pultti auki, mutta miten?
Ite en saanut millään järkevällä menetelmällä pulttia auki joten päädyin poraamaan sen kannan pois. Kai tohon vois seuraavan renkaanvaihdon yhteydessä porata uuden reiän ja laittaa kierteet.
Edit. Oli muuten pirun kovaa ainetta se pultti. Kaks terää meni aivan pilalle..
Edit. Oli muuten pirun kovaa ainetta se pultti. Kaks terää meni aivan pilalle..
Re: jarrulevyn murjottu pultti auki, mutta miten?
Minulla se oli kuusiokolokannalla, ja siihen otettiin sopivankokoinen TORX-kantainen konekärki (hieman isompi siis) ja lyötiin vasaralla sisään, ja sitten auki. Uusi jarrulevyruuvi paikoilleen..
#4752
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Alfa Romeo 159 2,4JTDm & Opel Insignia 2,0CDTi
9-5 Aero -04 19T#7
ex:
9-5 2,0t -00
9-3 2,2TiD -01 & 9-3SS 1.8t Vector -03 & 9-3 SC Vector 2,0t -06
NG900s 2,3i -95 & NG900 2,0T -96
9000 CSE 2,0T Jubileum -97
900c -89
Re: jarrulevyn murjottu pultti auki, mutta miten?
^
Tätä juuri aikasemmin tarkoitin, tosin en osannut selittää . Tosin torxia paremmin tuohon hommaan käy XZN kärki, jos sattuu löytymään. Ja lämpöhän auttaa aina jumiutuneita paikkoja aukoessa.
Tätä juuri aikasemmin tarkoitin, tosin en osannut selittää . Tosin torxia paremmin tuohon hommaan käy XZN kärki, jos sattuu löytymään. Ja lämpöhän auttaa aina jumiutuneita paikkoja aukoessa.
96GL V4 Super -78 ikuisuus projekti
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
99T16 Petro -81
9-3 1.8t SC man. BioPower -10
#2713
Re: jarrulevyn murjottu pultti auki, mutta miten?
Itse kokeilisiin pistepuikkoa ensimmäisenä. Pistepuikon etuna talttaan nähden on pistemäinen kuormitus, joka saattaa lisätä onnistumisen mahdollisuutta (tai sitten ei). Muutama napakka lyönti ensin ruuvin kantaan, mahdollisimman kauas ruuvin keskipisteestä, jotta siihen muodostuu sopiva kuoppa, josta pistepuikolla saa otteen. Sitten pistepuikko em. kuoppaan sopivassa kulmassa ja paukuttamaan vasaralla, jolloin ruuvi aukeaa, jos ei ole täysin ryytynyt paikalleen tai edellinen masentaja-asentaja kiristänyt varmuudeksi "vielä vähän".
Saab 9-3 SE -98 2,0t, Saab 9-3 SE -00 2,0i + joukko ikuisuusprojekteja
Re: jarrulevyn murjottu pultti auki, mutta miten?
jos sen joutuu poraamaan pois niin levyn irrroituksen jälkeenhän siihen jää sen verran kantaa että voi hepata mutskun kiinni ja jäähdyttyään kiertää sen irki tai sit poraa tai antaa olla kyllä se levy siellä pysyy itsestäänkin
saab,96,99CC-75,saab 9000-95,2xrabeneic binetta de luxe, fordsonpower että major, fiat 580td4wd,fiat 9804wd,MF165,,nuffield 10/60 olympia maamosa, bernard maamosa,
Re: jarrulevyn murjottu pultti auki, mutta miten?
^ se on mielestäni juuri noin.
Eihän se pultti pidä varsinaisesti levyä kiinni, vaan pyöränpultit. Tuon ko. pultin tehtävä on vain pitää levy paikallaan eli estää sitä pyörimästä renkaita vaihdettaessa, jotta pyörännavan ja jarrulevyn reiät pysyvät kohdakkain.
Eihän se pultti pidä varsinaisesti levyä kiinni, vaan pyöränpultit. Tuon ko. pultin tehtävä on vain pitää levy paikallaan eli estää sitä pyörimästä renkaita vaihdettaessa, jotta pyörännavan ja jarrulevyn reiät pysyvät kohdakkain.
Vikakoodinlukua: Op-Com (Saab+Opel), VCDS (VAG-konserni)
Re: jarrulevyn murjottu pultti auki, mutta miten?
^ Jeps, näinhän se on. Itse hommasin vuosia sitten nuorison mopojen kaasuttimien korjaamiseen iskumeisselin. Uskoisin sillä lähtevän vähän murjotukin pultin. Ainakin kaasarien pikkupulttien kanssa ongelmat loppuivat siihen.
Antti
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S
#8459
Kia EV6 GT-LINE AWD 77kWh -22
ex-Hyundai i30 wagon -20 :(
ex-Saab 9-3 1.8t SC linear pro -07
ex-Saab 900SE -95
ex-Saab 900i -90
ex-Saab 99 turbo -81
ex-Saab 99 CC -76
ex-BMW K1200S